AlltOmTV.se
Din oberoende guide i TV-träsket Mäklare

Gå tillbaka   AlltOmTV > TV-forum > Politik
Användarnamn
Lösenord

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 25/07-2006, 23:36   #1
Joar
Registered User

Reg.datum: 02/02-2006
FOX News skildrar Sverige.

FOX gör nedslag i det svenska samhället.

Senast redigerad av Joar 25/07-2006 klockan 23:55.
Joar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 26/07-2006, 00:32   #2
Jonne
has left the building

Jonnes avatar

Reg.datum: 28/03-2002
Detta är väl gammalt?
Gammal 26/07-2006, 01:00   #3
Javier Zanetti
........

Javier Zanettis avatar

Reg.datum: 22/05-2006
Visades i Fox för drygt 3 år sedan.

כל הכבוד לצה"ל
Javier Zanetti besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 26/07-2006, 07:51   #4
Alfva
På andra sidan sundet

Alfvas avatar

Reg.datum: 14/03-2003
Jag hade missat den. Tack så mycket!
Gammal 30/07-2006, 16:54   #5
Joanna_
Registered User

Reg.datum: 30/07-2006
FOX är ett skämt - även i USA.
Joanna_ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 30/07-2006, 18:50   #6
Hot Dog Day
Glass- och genusforskare.

Hot Dog Days avatar

Reg.datum: 22/01-2005
Integrationen är ett skämt.
Gammal 30/07-2006, 19:33   #7
Willja
Willjig

Willjas avatar

Reg.datum: 23/11-2005
Fint intryck världen får av dumma, naiva svenskar.

Skrämmande att det gått så långt som till att två polisbilar måste skickas till ett och samma ställe, varav den ena bara är till för att skydda den första från tokiga krigsgalningar.
Willja besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 31/07-2006, 04:14   #8
Joanna_
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Willja

Skrämmande att det gått så långt som till att två polisbilar måste skickas till ett och samma ställe, varav den ena bara är till för att skydda den första från tokiga krigsgalningar.

Hela världen känner till Fox News. Jag har bott i USA och har massa släkt där, och det är ett faktum att Fox News är ett rent skämt där, så vidare man inte tillhör den yttersta bombhögern. Häromdagen så hade Fox News bjudit en "expert", som under direktsänding satt och demonstrerade, praktiskt och teoretiskt, vad konsekvenserna skulle bli ifall/när (det avr oklart vad dom menade) ett arabiskt land skjuter kärnvapen mot Israel Eh?
han satt och fifflade med vapen och utrustning under direktsänding. Kan ej bli mer oseriöst.

Och att överhuvudtaget börja kritisera svensk integrationspolitik, utifrån det reportaget är löjligt - precis som reportaget. Ständigt nämns i reportaget om muslimer, muslimer och muslimer i Rosengård - aldrig tex. invandrare. Det är klart och tydligt vad Fox News ville uppnå/få fram med detta reportage...
Gammal 31/07-2006, 10:19   #9
melon
...

Reg.datum: 15/10-2001
Citat:
Ursprungligen postat av Willja

Källkritik, Willja. Kanske borde varningsklockor ringa när Sverige målas upp som en total krigszon?
melon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 31/07-2006, 22:19   #10
Willja
Willjig

Willjas avatar

Reg.datum: 23/11-2005
Citat:
Ursprungligen postat av melon
Källkritik, Willja. Kanske borde varningsklockor ringa när Sverige målas upp som en total krigszon?

Jo, men det går inte att komma ifrån att inslaget stämmer skrämmande bra överens med många svenska städers verklighet.
Willja besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 30/07-2006, 19:48   #11
korp
klitik!!

korps avatar

Reg.datum: 09/10-2001
sorligt, men sant...
korp besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 30/07-2006, 23:30   #12
LaRoma
peristera mou

LaRomas avatar

Reg.datum: 21/10-2003
Foxnews är många gånger en bra kanal.

Det här repotaget var dock lite osmakligt

Martin Luther
LaRoma besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 31/07-2006, 00:10   #13
DropDead
Antitrist

DropDeads avatar

Reg.datum: 30/04-2006
Citat:
Ursprungligen postat av LaRoma
Foxnews är många gånger en bra kanal.

Det här repotaget var dock lite osmakligt
Osmakligt vet jag inte men smakar illa gör det nog...

Speciellt för dem som anser att integrationen fungerar. Jag bor i Malmö och jag vet att det inte är några överdrifter.
DropDead besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 31/07-2006, 09:46   #14
LaRoma
peristera mou

LaRomas avatar

Den "yttersta bombhögern" vann valet, det är knappast någon sektrörelse.

Martin Luther
Gammal 31/07-2006, 10:01   #15
Jonne
has left the building

Jonnes avatar

Citat:
Den "yttersta bombhögern" vann valet, det är knappast någon sektrörelse.

Även om det inte är någon som har påstått det vad jag kan se så utesluter det ena inte det andra.

Det som gör FoxNews till ett skämt är att de hävdar att de är objektiva, "fair and balanced" och att de bara presenterar fakta för att sedan överlämna ställningstagandet åt tittarna - samtidigt som deras rapportering är allt annat än objektiv och grymt vinklad åt högerflanken. Dom är som en flock väldresserade pudlar som snällt går i republikanernas ledband.
Gammal 31/07-2006, 10:17   #16
LaRoma
peristera mou

LaRomas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jonne
Även om det inte är någon som har påstått det vad jag kan se så utesluter det ena inte det andra.

Det som gör FoxNews till ett skämt är att de hävdar att de är objektiva, "fair and balanced" och att de bara presenterar fakta för att sedan överlämna ställningstagandet åt tittarna - samtidigt som deras rapportering är allt annat än objektiv och grymt vinklad åt högerflanken. Dom är som en flock väldresserade pudlar som snällt går i republikanernas ledband.

För att förstå Fox News måste man titta på dess omgivning. Ett amerikanskt mediaklimat som kraftfullt domineras av den östkustliberala vänstern. Det vore illa om inte Fox fanns tycker jag

Martin Luther
Gammal 31/07-2006, 10:24   #17
Jonne
has left the building

Jonnes avatar

Citat:
För att förstå Fox News måste man titta på dess omgivning. Ett amerikanskt mediaklimat som kraftfullt domineras av den östkustliberala vänstern. Det vore illa om inte Fox fanns tycker jag

Visst, dom kan sägas vara en motpol till andra kanaler, speciellt till de som har en uttalat ideologisk och/eller politisk agenda. Jag skulle inte bli förvånad om i stort sett alla stora kanaler står till vänster om FoxNews på grund av deras extrema högerposition.

Hur det än är, det hindrar inte att dom som nyhetskanal sett är ett skämt eftersom deras rapportering är allt annat än objektiv.
Gammal 31/07-2006, 10:40   #18
DropDead
Antitrist

DropDeads avatar

Reg.datum: 30/04-2006
Jag ställer mig inte bakom den politik FOX företräder, men att därifrån anse att allt de förmedlar är strunt är bara inskränkt.

Senast redigerad av DropDead 31/07-2006 klockan 12:22.
DropDead besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 31/07-2006, 15:56   #19
Javier Zanetti
........

Javier Zanettis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jonne

Det gör ju svt också. Fri television kallar de sig och påstår sig vara balanserade och opartiska. Skulle man enbart titta på svt hade man lätt fått intrycket att Kerry och demokraterna skulle vinna valet.

Svt är inte bra när det kommer till utrikespolitik och då är USA ändå betydligt viktigare för Sverige än vad Sverige är för USA.

כל הכבוד לצה"ל
Gammal 31/07-2006, 16:21   #20
Lengens
AOTV:s mest empatiske man

Lengenss avatar

Reg.datum: 03/06-2002
Citat:
Ursprungligen postat av Javier Zanetti
Det gör ju svt också. Fri television kallar de sig och påstår sig vara balanserade och opartiska. Skulle man enbart titta på svt hade man lätt fått intrycket att Kerry och demokraterna skulle vinna valet.

Svt är inte bra när det kommer till utrikespolitik och då är USA ändå betydligt viktigare för Sverige än vad Sverige är för USA.

Det var väl inget unikt för just SVT. Vi befinner oss i Europa och jag tror nog att de flesta europeiska nyhetsrapporterare utgår från ett typiskt europeiskt perspektiv och dessutom gärna lyssnar på östkustliberala amerikanska nyhetsmedia. För övrigt himlar de flesta amerikaner (som jag träffat) med ögonen när jag frågar om Fox. Men jag har ju i och för sig befunnit mig just i dessa östkustliberala kretsar när jag varit där.
Gammal 31/07-2006, 22:44   #21
Joanna_
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Javier Zanetti

Att jämföra SVT med Fox när det gäller att vara partisk är rent realistiskt, inte rättvist/rättfärdigt/logiskt.
Och har svarat på din alban-fråga =D
Gammal 31/07-2006, 23:12   #22
Javier Zanetti
........

Javier Zanettis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Joanna_
Att jämföra SVT med Fox när det gäller att vara partisk är rent realistiskt, inte rättvist/rättfärdigt/logiskt.
Och har svarat på din alban-fråga =D

Jag är inte personligen konservativ eller delar de värderingar som kanalen ofta sänder ut skall väl börjas med att skriva. Sett några program med Bill O´Reilly och han är ju inte direkt opartisk. Skall inte heller försöka jämföra de båda kanalerna då jag tittat för lite på Fox för en sån jämförelse.

Jag har inga direkta problem med Fox News då de själva kallar sig för en patriotisk nyhetskanal och sen är läget ett annat i USA. Det finns förbannat mycket nyhetsmedia i USA så det är bara att välja och vraka. Svt däremot hade under väldigt många år monopol vad gäller television på svenska. Nu har vi Tv4 och några andra kanaler, digitalboxar och parabolantenner men fortfarande finns många svenskar som endast har TV4 och svt. Med det skrala utbudet måste svt leverera vilket inte är lika viktigt för Fox.

Tror inte heller att Fox är så betydelsefull. Som Lengens skrev tycker många jänkare att Fox är trams och den viktigaste median i USA är New York Times som är liberal.

Jag har läst alban-tråden och tackar för svaret. Fick jag lära mig lite och jag var mest nyfiken eftersom mina kunskaper om albaner är högst begränsade.

כל הכבוד לצה"ל
Gammal 31/07-2006, 11:38   #23
korp
klitik!!

korps avatar

Reg.datum: 09/10-2001
Jag gilllar fox det ger lite annat perspektiv på nyheter på de andra nyhetskanalerna (inklusive de svenska nyhetsprogrammen). Tyvärr serveras nyheterna ungefär som på en drivetrough vilket gör det lite stressig att titta på.
korp besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 01/08-2006, 08:04   #24
tombaz
katten äger

tombazs avatar

Reg.datum: 02/01-2005
Se upp med att se för mycket på Fox bara för att ni kan. Jag vet att detta program har en slags hypnotisk förmåga att få även sansade människor att fastna framför TV:n - det ser man inte minst i den här tråden. Det är bättre att istället ta reda på riktig fakta på annat håll eller att hyra en video om man vill ha lite action på TV:n.

Att se på Fox "News" mfl program på den kanalen är ungefär som att glo på en riktigt dålig amerikansk actionfilm i brist på bättre alternativ, en film där allt skildras i svart och vitt och där det finns enkla lösningar på alla problem. Intelligenta människor förstår att verkligheten är komplex och mångfasetterad men den insikten är inget som Fox "News" vill förmedla eftersom det är en propagandakanal för den amerikanska högerns politiska mål.

Man blir dum och hatisk av att se för mycket på Fox News. Beviset finner ni på en del amerikanska forum där högerextrema Bush-kissers - som har Fox "News" och Bill O'Reilly som rättesnöre - diskuterar politik. Det är "my way or the highway" som gäller där, dvs att bomba världen så att den lyder USA. Att se på Fox är som att äta en stor påse chips, man vet att det är dåligt för hälsan men man njuter motvilligt av den äckliga smaken som underhållningen förmedlar. Det enda raka för den som vill må bra i huvudet och i magen är att avstå från att äta chips - och att avstå från se på TV i stil med Fox "News" eller Nordkoreas Stats-TV.

Det riktigt sorgliga är när svenskar med bra utbildning - och som därför borde veta bättre - på allvar hyllar Fox "News" för att de beskriver hur det egentligen ligger till och att de är opartiska i jämförelse med "kommunisterna på SVT".

Senast redigerad av tombaz 01/08-2006 klockan 08:19.
tombaz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 01/08-2006, 09:39   #25
Jonne
has left the building

Jonnes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tombaz
Se upp med att se för mycket på Fox bara för att ni kan. Jag vet att detta program har en slags hypnotisk förmåga att få även sansade människor att fastna framför TV:n - det ser man inte minst i den här tråden. Det är bättre att istället ta reda på riktig fakta på annat håll eller att hyra en video om man vill ha lite action på TV:n.

Att se på Fox "News" mfl program på den kanalen är ungefär som att glo på en riktigt dålig amerikansk actionfilm i brist på bättre alternativ, en film där allt skildras i svart och vitt och där det finns enkla lösningar på alla problem. Intelligenta människor förstår att verkligheten är komplex och mångfasetterad men den insikten är inget som Fox "News" vill förmedla eftersom det är en propagandakanal för den amerikanska högerns politiska mål.

Man blir dum och hatisk av att se för mycket på Fox News. Beviset finner ni på en del amerikanska forum där högerextrema Bush-kissers - som har Fox "News" och Bill O'Reilly som rättesnöre - diskuterar politik. Det är "my way or the highway" som gäller där, dvs att bomba världen så att den lyder USA. Att se på Fox är som att äta en stor påse chips, man vet att det är dåligt för hälsan men man njuter motvilligt av den äckliga smaken som underhållningen förmedlar. Det enda raka för den som vill må bra i huvudet och i magen är att avstå från att äta chips - och att avstå från se på TV i stil med Fox "News" eller Nordkoreas Stats-TV.

Det riktigt sorgliga är när svenskar med bra utbildning - och som därför borde veta bättre - på allvar hyllar Fox "News" för att de beskriver hur det egentligen ligger till och att de är opartiska i jämförelse med "kommunisterna på SVT".

Jag tar och slänger in en "ulliso" på detta inlägg...

...med tillägget att Fox inte nödvändigtvis förmedlar falska nyheter, bara väldigt selektiva sådana. Ungefär som om när man vill skildra segregationsproblemen i Sverige och väljer ut det absolut värsta exemplet som iofs är helt korrekt men inte kanske helt representabelt för hur det ser ut i Sverige i stort. Jag tror knappast att SVT i ett program om rasmotsättningar i USA skulle skildra KKK och hävda att det är så det ser ut.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:49.