AlltOmTV.se
Din oberoende guide i TV-träsket Mäklare

Gå tillbaka   AlltOmTV > TV-hårdvara > Ljud och Bild
Användarnamn
Lösenord

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 20/02-2009, 00:26   #1
Nika
16:9

Reg.datum: 12/02-2006
Comhems digitalkort och DVB-T

Finns det någon här som kan säga om en Sony RDR-HXD870 funkar med Comhems digitalkort?

Har trasslat in mig i DVB-T, DVB-C och CAM-kort och Ca-moduler....
Min Sony RDR-HXD870 har tydligen DVB-T, men Comhem sänder DVB-C.
Har läst att man kan köpa en CA-Modul för Comhem...funkar det om jag stoppar ett digitalkort i den då?
Är CAM-kort och CA-modul samma sak?
I Sony manualen står det att den kan användas tillsammans med CAM-kort med stöd för DVB-standarden.

Alltså...har aldrig användt tv-kort förut och fattar faktiskt ingenting.

Snälla någon förklara, måste ju fixa Viasat Motor så jag kan se F1 ju
Nika besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 20/02-2009, 10:00   #2
Taxen
:o

Taxens avatar

Reg.datum: 10/03-2002
Känner inte till exakt din tv men i comhem-nät måste man ha dvb-c mottagare, dvb-t som är för marknätet fungerar ej. CA-modul behövs i båda fallen för att stoppa programkort i, om du vill se kodade kanaler. Hos comhem är alla kanaler kodade. cam-kort har jag inte hört talas om, men ca-modul brukar väl förkortas cam?
Taxen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 20/02-2009, 12:29   #3
Nika

Mhmm... Fast alla kanaler är ju inte kodade hos Comhem. Jag har ju kabel och en hel hög kanaler!
Får förtydliga att en Sony RDR-HXD870 är en HD-spelare med inbygd digital mottagare.

Så man kan alltså inte få in Comhems digitalkortskanaler med DVB-T mottagare?

Köpte en HD-spelare med inbygd digital mottagare och kortplats av en anledning ju...så dumt! Vad är det för kort man kör för "marknätet" då...?
Gammal 20/02-2009, 15:38   #4
Taxen

Taxens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nika
Mhmm... Fast alla kanaler är ju inte kodade hos Comhem. Jag har ju kabel och en hel hög kanaler!
Får förtydliga att en Sony RDR-HXD870 är en HD-spelare med inbygd digital mottagare.

Så man kan alltså inte få in Comhems digitalkortskanaler med DVB-T mottagare?

Köpte en HD-spelare med inbygd digital mottagare och kortplats av en anledning ju...så dumt! Vad är det för kort man kör för "marknätet" då...?

Analoga kanalerna är ju inte kodade hos comhem, kanske har din HD-spelare även en analog mottagare? Dock är ju bildkvaliteten ganska dålig analogt.

Marknätet är ju Boxer som du ser via vanlig tv-antenn.

Edit:

Ser nu att den har analog mottagare, så via den kan du spela in de analoga kanaler du ser idag. Den digitala mottagaren har du tyvärr ingen användning för så länge du kopplar in den i ett comhem-uttag.

Senast redigerad av Taxen 20/02-2009 klockan 15:44.
Gammal 21/02-2009, 10:04   #5
Nika

Citat:
Ursprungligen postat av Laxfällan
Ser nu att den har analog mottagare, så via den kan du spela in de analoga kanaler du ser idag. Den digitala mottagaren har du tyvärr ingen användning för så länge du kopplar in den i ett comhem-uttag.

Nja, nu har du lite fel. Jag kan idag, utan kort, se det digitala grundutbud via min HD (som ju både har en analog ingång och en digital mottagare).

Om ingen annan har något bra svar på min undran huruvida Comhems programkort fungerar med DVB-T mottagare eller ej...så får jag väl ringa Comhems kundtjänst
Gammal 21/02-2009, 10:08   #6
Taxen

Taxens avatar

Citat:
Nja, nu har du lite fel. Jag kan idag, utan kort, se det digitala grundutbud via min HD (som ju både har en analog ingång och en digital mottagare).

Om ingen annan har något bra svar på min undran huruvida Comhems programkort fungerar med DVB-T mottagare eller ej...så får jag väl ringa Comhems kundtjänst

Du kan inte se digitala kanaler utan programkort. Det du ser är i så fall analoga kanaler. Men ring du kundtjänst för att få det bekräftat.

Men i ditt fall hjälper det ju inte med programkort eftersom du dessutom har helt fel digitalmottagare.

Senast redigerad av Taxen 21/02-2009 klockan 10:25.
Gammal 22/02-2009, 13:14   #7
Nika

Exlamation mark

Citat:
Ursprungligen postat av Laxfällan
Du kan inte se digitala kanaler utan programkort. Det du ser är i så fall analoga kanaler. Men ring du kundtjänst för att få det bekräftat.

Men i ditt fall hjälper det ju inte med programkort eftersom du dessutom har helt fel digitalmottagare.

Ok..nu går det här åt fel håll. DU HAR FEL!

Självklart kan jag se de fria digitala kanaler som sänds via DVB-T standarden...utan programkort!
För vidare information kan du ju läsa här: http://teracom.se/?page=2089

Snälla någon LÅS TRÅDEN! Jag går vidare - Problemet är löst!
Gammal 22/02-2009, 13:20   #8
Taxen

Taxens avatar

Citat:
Ok..nu går det här åt fel håll. DU HAR FEL!

Självklart kan jag se de fria digitala kanaler som sänds via DVB-T standarden...utan programkort!
För vidare information kan du ju läsa här: http://teracom.se/?page=2089

Snälla någon LÅS TRÅDEN! Jag går vidare - Problemet är löst!

Varför yrar du om Comhem när du tittar via Boxer i marknätet?
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:49.