|
|
22/06-2012, 00:41
|
|
|
Åtretsläld
Reg.datum: 06/09-2002
|
Det fåtal jag känner som spelat WOW seriöst har varit ganska så empatiska människor. Att de ens får en Breivik-koppling nu känns helt... makabert och orättvist.
|
22/06-2012, 07:49
|
|
|
ogooglebar
Reg.datum: 12/06-2004
|
Men kära nån, det är väl ingen som påstått att man blir som Breivik för att man spelar WoW. Det tidningarna skrivit är att Breivik såg det som del av sin träning (om det nu var WoW eller något annat spel).
E A T
S L E E P
C R O C H E T
|
|
|
22/06-2012, 08:36
|
|
|
Cryptosporidium
Reg.datum: 31/01-2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin
Gjorde de? Det har ju knappt varit en grej sedan en kort tid efter dådet, då det först kom fram att han spelat WoW.
|
SVT skrev på text-tv i april
Tränade krigsspel 16 tim/dygn i ett år
"Leende berättade Breivik att han under
ett år spelade det våldsamma fantasi-
och strategispelet World of Warcraft
på nätet 16 timmar varje dag i ett år."
|
|
|
22/06-2012, 11:41
|
|
|
humanist
Reg.datum: 08/03-2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av StePHanie
Det fåtal jag känner som spelat WOW seriöst har varit ganska så empatiska människor. Att de ens får en Breivik-koppling nu känns helt... makabert och orättvist.
|
Jag tycker inte de får det, inte mer än vegetarianer kopplas ihop med Hitler.
|
22/06-2012, 11:43
|
|
|
humanist
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ladybird
Men kära nån, det är väl ingen som påstått att man blir som Breivik för att man spelar WoW. Det tidningarna skrivit är att Breivik såg det som del av sin träning (om det nu var WoW eller något annat spel).
|
Det var ett annat spel som sagt. WoW spelade han för att det var kul. I något som (av åklagarna i alla fall) betraktas som en efterhandskonstruktion säger han att han såg det som en martyrgåva till sig själv att spela WoW i ett år, eftersom han tänkte att han mycket möjligt kunde dö den 22 juli.
|
22/06-2012, 11:44
|
|
|
humanist
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gummitarzan
SVT skrev på text-tv i april
Tränade krigsspel 16 tim/dygn i ett år
"Leende berättade Breivik att han under
ett år spelade det våldsamma fantasi-
och strategispelet World of Warcraft
på nätet 16 timmar varje dag i ett år."
|
Hehe, okej. Det är ju pinsamt för SVT.
|
22/06-2012, 12:00
|
|
|
humanist
|
Det blev ett litet lustigt (?) slut på Lippestads slutplädering. Han avslutade med att uppmana rätten att döma Breivik till mildaste möjliga straff. Domaren frågade honom om han alltså inte ber om att Breivik ska finnas icke skyldig, och Lippestad sa att nej, det gör han inte. Då protesterade tydligen Breivik och sa att han visst ville bli förklarad icke skyldig. Lippestad fick kvickt ändra sig.
|
22/06-2012, 15:11
|
|
|
humanist
|
Då var rättegången slut. Sista timmarna ägnades åt några överlevande och efterlevande som talade i rätten (ohygglig läsning), sedan fick Breivik ordet och talade i ca 45 minuter. Inget nytt direkt, han har inte ändrat sig en millimeter. Han agerade i självförsvar för sitt land, och vill frikännas. Han tog dock upp Norges ESC-bidrag häromåret, det är upprörande att de skickat en vitryss o s v..
Han spekulerade även i att sprängmedlet som hittades på Ringhals igår (eller när det var) kunde vara nationalistiskt motiverat, och han babblade på lite om en lösning han föreslagit i sitt kompendie, nämligen att man borde anordna en stat-i-staten där alla nationalister kunde bo och vara självständiga och slippa bo i multikulturella helveten. Den här lösningen kunde genomföras i alla europeiska länder. Han sa dock (taktiskt nog) inget om att han själv borde bli ledare eller något sådant.
|
22/06-2012, 15:14
|
|
|
humanist
|
Just det, han pratade om sexualmoral också, den är åt helvete nuförtiden. Man ska ligga med så många som möjligt, och så tog han upp tv-serien Sex and the City som ett varnande exempel.
|
22/06-2012, 15:31
|
|
|
Näthatare
Reg.datum: 31/10-2002
|
Citat:
Just det, han pratade om sexualmoral också, den är åt helvete nuförtiden. Man ska ligga med så många som möjligt, och så tog han upp tv-serien Sex and the City som ett varnande exempel.
|
Ja, den är faktiskt hemsk.
|
|
|
22/06-2012, 15:33
|
|
|
ogooglebar
Reg.datum: 12/06-2004
|
Nu mer än nånsin föreställer jag mig Breiviks hjärna som en böld, fylld av var och förruttnelse.
E A T
S L E E P
C R O C H E T
|
|
|
22/06-2012, 15:42
|
|
|
Cryptosporidium
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ladybird
Nu mer än nånsin föreställer jag mig Breiviks hjärna som en böld, fylld av var och förruttnelse.
|
Intressant..
|
|
|
28/06-2012, 02:05
|
|
|
Åtretsläld
Reg.datum: 06/09-2002
|
Citat:
|
Jag skulle skratta åt det där om det inte vore för att det just har med Breivik att göra. Hur fan... BLIR man en sån som han. It's beyond me.
|
24/07-2012, 21:42
|
|
|
Registered User
Reg.datum: 10/03-2012
|
Nej nu har denna Breivik fått nog med utrymme och publicitet som han velat och media som frossat i denna såpa. Det är många advokater och jippofolk som sitter och gottar sig och har julafton. Döm mannen och till det strängaste straff som lagen kräver. Det börjar bli tjatigt och utdraget nu. Han är ju skyldig som synden....
|
|
|
24/08-2012, 10:26
|
|
|
Cryptosporidium
|
21 års fängelse och förvaring blev domen, vilket är Norges strängaste straff som i praktiken är livstid.
Citat:
|
Anders Behring Breivik döms till lagens strängaste straff: 21 års fängelse, plus en förvaringsdom, som innebär att efter de 21 åren kommer man var femte år att pröva om han fortfarande anses vara en fara för allmänheten. Så länge svaret på frågan är ”ja” stannar han kvar.
|
Nu kan vi och media väl lägga det till handlingarna och glömma bort honom.
|
|
|
24/08-2012, 11:44
|
|
|
humanist
|
Slog på liverapporteringen på nrk.no, nu läser den manlige domaren upp en jäkla massa saker som det tjatades om dagligen i tio veckor under själva rättegången. Vad är poängen..? Jag fattar inte.
|
24/08-2012, 11:45
|
|
|
Filantrop
Reg.datum: 27/03-2011
|
Citat:
Slog på liverapporteringen på nrk.no, nu läser den manlige domaren upp en jäkla massa saker som det tjatades om dagligen i tio veckor under själva rättegången. Vad är poängen..? Jag fattar inte.
|
Nittio sidor ska de tydligen läsa upp. Hoppas du antecknar...
|
|
|
24/08-2012, 11:52
|
|
|
humanist
|
Citat:
Ursprungligen postat av Thobbs
Nittio sidor ska de tydligen läsa upp. Hoppas du antecknar...
|
De läser tydligen upp skadorna på dem som dödades och skadades, med en beskrivning av hela attentatet från början till slut. All respekt för offren, men nu är det väl ändå nog..
|
24/08-2012, 11:53
|
|
|
humanist
|
Jaja, man behöver ju faktiskt inte lyssna.
|
24/08-2012, 14:00
|
|
|
Evertonian
Reg.datum: 14/02-2002
|
Citat:
|
nrk.no då måste man ju leta upp det. Vi får vara tacksamma för att inte SVT sänder direkt.
|
24/08-2012, 14:11
|
|
|
Emot strömmen
Reg.datum: 11/01-2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gummitarzan
21 års fängelse och förvaring blev domen, vilket är Norges strängaste straff som i praktiken är livstid.
Nu kan vi och media väl lägga det till handlingarna och glömma bort honom.
|
Knappast glömma. Han är ute om 16 år, eller hade varit om inte tidningarna haft koll på honom. Och hade det varit i Sverige där vi avskaffat "förvaring" eller internering så hade han varit ute senast om 8 år.
Alla är lika värda? Så in i helvete heller. 80 personer är värda 1/4-dels Breivik. I Norge. I Sverige är mördare värda ännu mer. Ge honom hårt straffarbete på vatten och bröd, och äkta livstid.
|
|
24/08-2012, 14:16
|
|
|
humanist
|
Jag känner mig väldigt säker på att han aldrig kommer ut igen. De kommer köra med sina femårsförlängningar om och om igen.
|
24/08-2012, 14:37
|
|
|
Evertonian
Reg.datum: 14/02-2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av DilleChrille
Knappast glömma. Han är ute om 16 år, eller hade varit om inte tidningarna haft koll på honom. Och hade det varit i Sverige där vi avskaffat "förvaring" eller internering så hade han varit ute senast om 8 år.
Alla är lika värda? Så in i helvete heller. 80 personer är värda 1/4-dels Breivik. I Norge. I Sverige är mördare värda ännu mer. Ge honom hårt straffarbete på vatten och bröd, och äkta livstid.
|
Nja har allt blivit bättre åtminstone. Förr var det mer ett lotteri som det verkar men finns personer i Svenska fängelser som suttit där runt 40 år och som nog aldrig kommer ut. Var nog lättare förr men numera även utan media så finns Internet och det blir en jävla debatt bara det är tal om permissioner för sådana som Flink tex.
|
24/08-2012, 14:55
|
|
|
Never walks alone
Reg.datum: 17/03-2005
|
Citat:
Jag känner mig väldigt säker på att han aldrig kommer ut igen. De kommer köra med sina femårsförlängningar om och om igen.
|
Och jag kan tänka (minst) 77 familjer som varken glömmer eller förlåter. Samt ett okänt antal vänner och andra. Jag tror att om man nån gång släpper ut honom så kan man lika gärna skriva under hans dödsdom.
|
24/08-2012, 14:58
|
|
|
Simul iustus et peccator
Reg.datum: 15/01-2004
|
Citat:
|
Samma här.
|
| Ämnesverktyg |
|
|
| Visningsalternativ |
Betygsätt det här ämnet |
Linjär visning
|
|
|