51 besökare online / 46 524 medlemmar / 6 378 372 inlägg / 64 099 ämnen

Ämne: Tips om bra TV-kort

Resultat 1 till 25 av 42

Jontes avatar
    Osynlig
    Reg.datum nov 2001
    Ort Göteborg
    Inlägg 9 566

Exlamation mark Tips om bra TV-kort

Den här tråden är för diskussion om vilka TV-kort man kan ha när man bygger en HTPC! Vad betyder t.ex. "Upplösning vid digital videofångst 384 x 288" ? Är det bra eller dåligt? Finns det kort som kan få in kodade kabeltv sändningar?

Någon får gärna komma med en utläggning
    Since light travels faster than sound, isn't that why some people appear bright until you hear them speak?
    Jontes avatar
    Osynlig
    Reg.datum nov 2001
    Ort Göteborg
    Inlägg 9 566
    Since light travels faster than sound, isn't that why some people appear bright until you hear them speak?
    Foos avatar
    fooshizzle
    Reg.datum mar 2004
    Ort Internet
    Inlägg 13 659
    Ursprungligen inskrivet av Jonte
    Är detta något att ha t.ex. ?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?acti...4&GrpID=6&s=pl
    Är inte så bra på det där. Men Pinnacle, Hauppage och AIW korten är det inte så stor skillnad på när det gäller kvalite.
    Johans avatar
    The Architect
    Reg.datum jan 2001
    Ort Stockholm
    Inlägg 2 547
    Jag är just nu inne på ett DVB-t kort (digital marksändning) + nån kortläsare till det. Tänkte först DVB-c men det verkar inte som om man kan kringå UPC:s egna box eftersom den har avkodningen inbyggd i boxen istället för tillhörande kort.

Så kanske detta? http://www.dustin.se/shopping/Produc...PID=5010050472 eller finns det något motsvarande som är billigare?
    Jontes avatar
    Osynlig
    Reg.datum nov 2001
    Ort Göteborg
    Inlägg 9 566
    Ursprungligen inskrivet av Johan
    Jag är just nu inne på ett DVB-t kort (digital marksändning) + nån kortläsare till det. Tänkte först DVB-c men det verkar inte som om man kan kringå UPC:s egna box eftersom den har avkodningen inbyggd i boxen istället för tillhörande kort.

Så kanske detta? http://www.dustin.se/shopping/Produc...PID=5010050472 eller finns det något motsvarande som är billigare?
    Usch usch. det där var dyrt! Men skulle det fungera med comhem?
    Jonnes avatar
    Låst på egen begäran
    Reg.datum mar 2002
    Ort Ett gult hus vid en väg
    Inlägg 9 999
    Usch usch. det där var dyrt! Men skulle det fungera med comhem?
    Nej, då behöver du ett DVB-C kort.
    Gone for now, maybe forever
    Jontes avatar
    Osynlig
    Reg.datum nov 2001
    Ort Göteborg
    Inlägg 9 566
    Ursprungligen inskrivet av Jonne
    Nej, då behöver du ett DVB-C kort.
    http://www.dustin.se/default.asp?ORI...PID=5010045396

"För att kunna koppla in ditt digital-tv kort krävs en kortläsare (tillbehör)."

Vilken typ av kortläsare pratar vi om då? Om man införskaffar en sådan här lösning så kan man slippa hyra boxen om jag inte missförstår?
    EDIT:
    Jaha, en sådan här: http://www.dustin.se/default.asp?ORI...PID=5010026738

kostnaderna bara galloperar iväg

EDIT:
    först nu insåg jag att länkarna var helt fel
    Senast redigerat av Jonte den 2004-03-29 klockan 14:13.
    Jonnes avatar
    Låst på egen begäran
    Reg.datum mar 2002
    Ort Ett gult hus vid en väg
    Inlägg 9 999
    http://www.dustin.se/default.asp?ORI...PID=5010050472

"För att kunna koppla in ditt digital-tv kort krävs en kortläsare (tillbehör)."

Vilken typ av kortläsare pratar vi om då? Om man införskaffar en sådan här lösning så kan man slippa hyra boxen om jag inte missförstår?
    EDIT:
    Jaha, en sådan här: http://www.dustin.se/default.asp?ORI...PID=5010050472

kostnaderna bara galloperar iväg
    Alltså, ett DVB-c kort med kortläsare är ett substitut för en box, men du måste väl ändå hyra boxen för att få ha ett abbonemang, eller har de ändrat på det?

För övrigt tycker jag det är fånigt att man inte kan sälja billiga kort som stödjer både DVB-t och DVB-c i samma enhet...
    Gone for now, maybe forever
    Johans avatar
    The Architect
    Reg.datum jan 2001
    Ort Stockholm
    Inlägg 2 547
    Det som är bra med marksända digitaltv:n är att man inte betalar för att hyra någon box så då kan man skaffa vilken typ av mottagare man vill. KabelTV-bolagen verkar helst vilja att man bara ska använda deras box? Dock verkar UPC vara ensamma med att göra det helt omöjligt att välja andra lösningar.
    Jontes avatar
    Osynlig
    Reg.datum nov 2001
    Ort Göteborg
    Inlägg 9 566
    Kan ni rekommendera någon bra sajt om man vill läsa mer om TV-kort?

Mina krav:
    Skall kunna ta emot marksänd digital-TV då jag vill åt den bättre bild-kvalitén
    Behöver inte kunna dekoda comhem-kanaler etc, ingen ersättning för boxen alltså

Om jag skippar krav 1, då antar jag att jag skulle kunna köra med ett billigare alternativ och fortfarande spela in "digitala" kanaler genom boxen eller? Precis som att jag nu kan se den kanal som är vald på boxen i min lilla 14 tummare, genom antenn-kabeln (efter att den passerat genom boxen såklart).
    Jontes avatar
    Osynlig
    Reg.datum nov 2001
    Ort Göteborg
    Inlägg 9 566
    Den här fastnade jag för:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=117285&cks=PRL

Men då så får jag ju inte heller in digital-TV vilket ju är ett stort handikapp med tanke på att allt fler kanaler går mot att bara sända digitals (analoga nätet skall ju släckas). Så det är inget perfekt alternativ heller
    Jontes avatar
    Osynlig
    Reg.datum nov 2001
    Ort Göteborg
    Inlägg 9 566
    Jag undrar om detta är något att ha

http://www.datorbutiken.com/se/defau...artId=VPDTVPCI

EDIT:
    Mer info: http://www.enmic.com/default.php?pg=products&pid=220&

· MPEG-II Software Decoding
    Där hade vi nackdelen. Någon som har en uppfattning hur mycket det tar av processorn att stå för denna kodning?
    Foos avatar
    fooshizzle
    Reg.datum mar 2004
    Ort Internet
    Inlägg 13 659
    Jag undrar om detta är något att ha

http://www.datorbutiken.com/se/defau...artId=VPDTVPCI

EDIT:
    Mer info: http://www.enmic.com/default.php?pg=products&pid=220&

· MPEG-II Software Decoding
    Där hade vi nackdelen. Någon som har en uppfattning hur mycket det tar av processorn att stå för denna kodning?
    Kortet verkar vara lite tungdrivet med sådan här krav:
    CPU - P4 1.6 or above
    Memory - 256MB or more

EDIT:
    Aha, det var för HDTV. Vanlig PAL är inte så farligt 500MHz CPU or above
    Jontes avatar
    Osynlig
    Reg.datum nov 2001
    Ort Göteborg
    Inlägg 9 566
    Ursprungligen inskrivet av Foo
    Kortet verkar vara lite tungdrivet med sådan här krav:
    CPU - P4 1.6 or above
    Memory - 256MB or more

EDIT:
    Aha, det var för HDTV. Vanlig PAL är inte så farligt 500MHz CPU or above
    Japp, och HDTV är ju inte aktuellt för tillfället. Men nu börjar jag bli lite snurrig i huvudet.... den här lösningen går ju inte antar jag... för om man nu vill titta på TV med time-shiftning funktionalitet etc så måste man ju hela tiden titta *genom* datorn och TV-kortet... samtidigt vill jag inte behöva växla dosor/kanaler för att titta på mina comhem kanaler.... usch vad jobbigt och dyrt det blev
    Johans avatar
    The Architect
    Reg.datum jan 2001
    Ort Stockholm
    Inlägg 2 547
    För DVB-t kanske tecnotrend kan vara nåt. Det är lite billigare än Hauppauge och finns att beställa ifrån Tyskland: http://www.usa-x.org/1shop/default.php
    Jontes avatar
    Osynlig
    Reg.datum nov 2001
    Ort Göteborg
    Inlägg 9 566
    Ursprungligen inskrivet av Jonne
    För övrigt tycker jag det är fånigt att man inte kan sälja billiga kort som stödjer både DVB-t och DVB-c i samma enhet...
    Ja, jösses, det håller på att sätta stopp för hela mitt HTPC projekt. För att slänga 5.000:- på bara TV-kort är liksom inte aktuellt... och med alla andra alternativ så får man ju en lösning som inte fungerar lika bra som nu.
    Jontes avatar
    Osynlig
    Reg.datum nov 2001
    Ort Göteborg
    Inlägg 9 566
    Jaha, nu fattar jag det som att man kan köpa ett vanligt TV-kort som typ pvr-250, sedan ha en IR-Blaster och låta myHTPC kontrollera digitalboxen..... Har någon annan funderat i dessa banor eller är jag ute och cyklar?
    Jontes avatar
    Osynlig
    Reg.datum nov 2001
    Ort Göteborg
    Inlägg 9 566
    Ja, nu har jag börjat fundera i dessa banor igen och det är bannemig lika förvirrande fortfarande.
    Jontes avatar
    Osynlig
    Reg.datum nov 2001
    Ort Göteborg
    Inlägg 9 566
    Detta kort verkar ju trevligt

http://www.datorbutiken.com/se/defau...=PINPCTVMC300I

"PCTV PMC 300i PCI kort med TV tuner för både analoga och digitala sändningar! Intern PCI kort för PC med nya Mediacenter Software. DVB-T för att kunna ta in det digitala marksända utbudet!"

Men då saknas ju DVB-C tyvärr
    Registered User
    Reg.datum okt 2005
    Ort malmö
    Inlägg 3

hauppauge

ska köpa ett hauppauge nexus ca och har comhems digitalbox.
    vad behövs det för att se digitalt på datan.
    om smartcard,hur fungerar det då,få man ett program med?
    Jontes avatar
    Osynlig
    Reg.datum nov 2001
    Ort Göteborg
    Inlägg 9 566
    Du behöver för det första 2 kort om ditt TV-kort har en kortläsare... idag så har inte Comhem detta utan du får teckna ett abonnemang till... alternativet är att skaffa en IR-Blaster som låtrer datorn styra digitalboxen genom att skicka IR-signaler till den. Det bästa alternativet tror jag är att skippa boxen helt.
    Registered User
    Reg.datum okt 2005
    Ort malmö
    Inlägg 3

ir-blaster

Tack jonte!
    Har tittat lite efter ir-blaster,blir inte klok på vad det är??
    Om jag köper till ett smartcard så behövs det något mer för
    att koppla det till datan?får man program med smartcard
    så man kan se sina betalkanaler?
    Jontes avatar
    Osynlig
    Reg.datum nov 2001
    Ort Göteborg
    Inlägg 9 566

Re: ir-blaster

Ursprungligen inskrivet av huvor
    Tack jonte!
    Har tittat lite efter ir-blaster,blir inte klok på vad det är??
    Om jag köper till ett smartcard så behövs det något mer för
    att koppla det till datan?får man program med smartcard
    så man kan se sina betalkanaler?
    En IR-blaster är som en fjärrkontroll som du kopplar till datorn. Med hjälp av den så kan lämpligt program skicka ut IR-signaler genom den och på så sätt styra digitalboxen.

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "smartcard" ? Är det en kortläsare? Jag vet att comhem och boxer t.ex. har olika standarder på kort så det gäller att du får rätt när du köper kortläsare. Jag har tyvärr inte gjort detta själv så jag är inte säker på vad för program du behöver, men jag kan rekommendera forumet på www.meedio.com.

Men än en gång, enklast är om datorn fungerar som digitalbox, alltså att du kopplar bort din nuvarande box helt. Detta förutsätter förstås att du har en kortläsare som kan hantera det kort du har samt lämplig programvara (som jag tyvärr inte tipsa om eftersom jag inte gjort detta själv).
    uuuhh.. kan vi plocka ner de här på n00b ehr n00x-nivå? 2 kort? ett för att läsa rätt sorts kort(smartcard?) från leverantören av digitalsänt och ett tvkort? är det rätt? varför är det bättre att ersätta TVboxen med en intern kortläsare?
    Jontes avatar
    Osynlig
    Reg.datum nov 2001
    Ort Göteborg
    Inlägg 9 566
    Ursprungligen inskrivet av n00x
    uuuhh.. kan vi plocka ner de här på n00b ehr n00x-nivå? 2 kort? ett för att läsa rätt sorts kort(smartcard?) från leverantören av digitalsänt och ett tvkort? är det rätt? varför är det bättre att ersätta TVboxen med en intern kortläsare?
    Nu är det 2 olika typer av kort vi pratar om Först o främst ett TV-kort som skall kunna ta emot digital-TV. Det finns olika standarder vad gäller digital-TV_ DVB-C , DVB-T och DVB-S. Tyvärr minns jag inte vad du skall ha för att ta emot digital-TV från boxer. Sedan har du väl något typ av smartcard i din boxer-box? Du behöver motsvarande kortläsare till din dator där du kan trycka in smartcardet.

Anledningen till att det är bättre att ersätta digitalboxen är att det är rätt så krångligt att få datorn att styra din digitalbox. Då kanske man måste ha en s.k. IR-blaster som nämns ovan. Ja det är många "kanske" Jag kör själv inte digital-TV genom datorn så ta det jag skriver som någon sorts allmän orientering, men jag skulle nu uppsöka ett expert-forum innan jag köpte något
Sidan 1 av 2 1 2 Sista
  • Gå till sidan:

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg