40 besökare online / 43 268 medlemmar / 6 059 833 inlägg / 63 060 ämnen

Ämne: Rengöring av glaskeramikhäll?

Resultat 1 till 25 av 25

Lengenss avatar
    AOTV:s mest empatiske man
    Reg.datum jun 2002
    Ort Göteborg
    Inlägg 34 976

Rengöring av glaskeramikhäll?

Jag ville egentligen ha en högteknologisk, icke-värmealstrande induktionshäll på den nya spisen, men min snåla sambo tyckte att det räckte med en vanlig glaskeramikhäll. Hur som helst så är allt bättre än den gamla hiskeliga åttiotalsspisen!

Men, jag har redan lyckats koka över pastavatten vid ett par tillfällen efter typ två veckors användande. Och problemet är nu att jag inte förstår hur jag ska få bort de trista gråaktiga fläckarna som bildats. I bruksanvisningen nämns "specialrengöringsmedel för glaskeramikhällar", men hur jag än letar så hittar jag inget märke eller återförsäljare av sådana mirakelmedel! Det enda jag hittar är just formuleringen "specialrengöringsmedel för glaskeramikhällar", "rengöringsmedel speciellt för glaskeramikhällar", osv... Och jag har ju ALDRIG tid att springa runt i massa vitvarubutiker!

Jag är så otålig så jag gnuggade med ättika och diskmedel och hoppas verkligen att jag inte förvärrat det hela! Åh, om vi istället hade köpt en induktionshäll där inget kan brännas fast!

Kan någon hjälpa mig?

Sign. Herr Spisros
    Hejdå Morris! Hej Signe!
    mrMuscle har ett sånt medel.
    Man stryker på det med en fuktigtrasa (obs..ej BLÖT) & sedan torkar tort med en torr trasa ( ex. barntvättlappar är jättebra för de luffar inte. Eller en bomullstrasa! )
    Putsa sedan upp spisen igen tills den blänker & är fin.
    Fick du med en liten skrapa? Den kan man använda om det sitter riktigt fast. Men var försiktig!
    Madickens avatar
    Handywoman
    Reg.datum nov 2001
    Ort Västerås
    Inlägg 83 350
    Något av dessa borde finnas i din livsmedelsaffär

Mr Muscle - Keramikrent
    MP 52 - Polerande rengöring för keramikhällar m m...
    Blir man uttråkad är man tråkig.
    Alfvas avatar
    På andra sidan sundet
    Reg.datum mar 2003
    Ort Där båtarna rullar förbi
    Inlägg 23 007
    Sen om du slänger i några droppar olja i det kokande vattnet så behöver det inte koka över och du behöver inte rengöra efter det iaf...
    Jag är INTE dum, jag har bara otur när jag tänker!
    Lengenss avatar
    Reg.datum jun 2002
    Ort Göteborg
    Inlägg 34 976
    Ah, Mr Muscle..? Men det borde väl finnas i vanliga butiker också? Tack Madicken och Tattates!

Och det borde väl inte finnas en risk att de här fläckarna redan är permanent inbrända? Det är ju bara kokvatten det handlar om!
    Hejdå Morris! Hej Signe!
    Lengenss avatar
    Reg.datum jun 2002
    Ort Göteborg
    Inlägg 34 976
    Hmmm... Jag VET ju egentligen detta, Alfva...

Hejdå Morris! Hej Signe!
    När jag tipsar om städmedel får jag genast en otäck känsla av att verka vara hemmafru...

Jag är ju en STUDENT.
    Partydjur jhu
    Alfvas avatar
    På andra sidan sundet
    Reg.datum mar 2003
    Ort Där båtarna rullar förbi
    Inlägg 23 007
    Ursprungligen inskrivet av Lengens
    Hmmm... Jag VET ju egentligen detta, Alfva...

Då är det viktigt att man använder sig av detta! Det är så mycket skönare att inte behöva stå där sen och rengöra..
    Jag är INTE dum, jag har bara otur när jag tänker!
    Lengenss avatar
    Reg.datum jun 2002
    Ort Göteborg
    Inlägg 34 976
    Jag blir GALEN. Jag vill inte längre ha den där spisen! Det räcker med att jag stänker en liten droppe vatten eller annat, så bildas det genast en svår fläck! Jag vågar knappt stå vid spisen längre. Varje måltidstillagning blir en mardröm.

Det här var inte vad jag ville ha. Är det fel på just mitt exemplar, eller brukar de vara så känsliga?
    Hejdå Morris! Hej Signe!
    Gafflas avatar
    ~Stirrig tant ~
    Reg.datum nov 2002
    Ort i helskotta heller
    Inlägg 81 527
    Jag blir GALEN. Jag vill inte längre ha den där spisen! Det räcker med att jag stänker en liten droppe vatten eller annat, så bildas det genast en svår fläck! Jag vågar knappt stå vid spisen längre. Varje måltidstillagning blir en mardröm.

Det här var inte vad jag ville ha. Är det fel på just mitt exemplar, eller brukar de vara så känsliga?
    När de kom för typ 15 år sen så sas det att de var väldigt känsliga. Att man fick vara såå försiktig med att ställa ifrån sig grytor, och att bara använda nåt särskilt extra ultra specialmedel till rengöringen. Och klickskrapa förstås. Eftersom jag är expert på att halvtappa kastruller och dänga stekgrytan rätt ner i plattan så har vi aldrig vågat skaffa någon
    Men man vill ju tro att dagens hällar är bättre än de första som kom men så är det kanske inte?
    Madickens avatar
    Handywoman
    Reg.datum nov 2001
    Ort Västerås
    Inlägg 83 350
    äh dom där keramikhällarna tål en hel del, jag tror det hänger på att du måste använda någotn slags puts/rengöring, typ dom jag tipsade om, det ger hällen som ett litet skydd, ett slags skal

jag lagar mat hejvilt här med överkokningar och slabb, men min häll ser ut som ny efter jag gjort rent den

den överlevde även en rejäl brand häromåret
    Blir man uttråkad är man tråkig.
    Roppedoppedis avatar
    Lycklig
    Reg.datum okt 2001
    Ort i ett gult hus med rött tak
    Inlägg 14 644
    Sambo?? När hände detta???

Struntar totalt i trådens riktiga innehåll
    "Du, Suss, har verkligen inte taggarna ut, du har ett speciellt humör som kan gränsa till det som kallas "moody"på engelska.
    Jag uppfattar inte dig som nån som vill uppvigla dålig stämning, tvärtom!"
    /CarroBarro
    Lengenss avatar
    Reg.datum jun 2002
    Ort Göteborg
    Inlägg 34 976
    Ursprungligen inskrivet av Roppedoppedi
    Sambo?? När hände detta???

Struntar totalt i trådens riktiga innehåll
    Sambo och sambo. Jag pratar om samma manet som varit omkring sedan 1995...
    Hejdå Morris! Hej Signe!
    DrStein79s avatar
    ickerökare
    Reg.datum okt 2004
    Ort Skåne
    Inlägg 18 185
    Jag använder Vim Cream till min, det går perfekt. Jag använde Mr. Muscle förr också.
    Ett hjärta är alltid rött
    Ett hjärta har alltid rätt
    Sköldpaddans avatar
    lååååångsam
    Reg.datum mar 2004
    Ort Fast bostad (skalbolag?)
    Inlägg 225
    Tycker att det är ganska bökigt med rengöringsmedel (använder Mr Muscle) och hushållspapper
    Ett tips! Har återupptäckt mirakeltrasans föträfflighet! Lätt fuktad mirakeltrasa gör underverk med glashällen och tar bort det mesta. Lämnar dessutom inga fula fläckar som en vanlig disktrasa gör.

Usch, vad präktig jag känner mig nu...
    WARs avatar
    kåt som en marskatt
    Reg.datum feb 2002
    Ort I småbarnsträsket
    Inlägg 42 937
    Å nu fick jag saknad efter mitt gamla kök, visst var det litet å trångt men glaskeramikhäll hade vi i alla fall tillskillnad från bakelitskiten som finns hög.

Vim och Klickskrapa använde vi för att hålla koll på den gamla hällen.
    Remember remember the fifth of November
    Gunpowder, treason and plot.
    I see no reason why gunpowder, treason
    Should ever be forgot...

Otur! Otur! Otur!

Lengenss avatar
    Reg.datum jun 2002
    Ort Göteborg
    Inlägg 34 976
    Ursprungligen inskrivet av Sköldpaddan
    Tycker att det är ganska bökigt med rengöringsmedel (använder Mr Muscle) och hushållspapper
    Ett tips! Har återupptäckt mirakeltrasans föträfflighet! Lätt fuktad mirakeltrasa gör underverk med glashällen och tar bort det mesta. Lämnar dessutom inga fula fläckar som en vanlig disktrasa gör.

Usch, vad präktig jag känner mig nu...
    Ja, efter att ha tipsats om Mr Muscle i denna tråd, så köpte jag det och känner mig numera alldeles nöjd som glaskeramikhällsbrukare! Men jag har ju noterat att man får gnugga och gnugga ett tag innan det ser bra ut, så den där mirakeltrasan du pratar om kanske är ett bra tips, Sköldpaddan? Kör du alltså den utan något medel eller tillsammans med Mr Muscle? Var köper man mirakeltrasor?

Hahaha, jag känner mig som en en hel tant nu!
    Hejdå Morris! Hej Signe!
    Lengenss avatar
    Reg.datum jun 2002
    Ort Göteborg
    Inlägg 34 976
    Ursprungligen inskrivet av WarQuz
    Å nu fick jag saknad efter mitt gamla kök, visst var det litet å trångt men glaskeramikhäll hade vi i alla fall tillskillnad från bakelitskiten som finns hög.

Vim och Klickskrapa använde vi för att hålla koll på den gamla hällen.
    Bakelitskiten?
    Hejdå Morris! Hej Signe!
    Sköldpaddans avatar
    lååååångsam
    Reg.datum mar 2004
    Ort Fast bostad (skalbolag?)
    Inlägg 225
    Ja, efter att ha tipsats om Mr Muscle i denna tråd, så köpte jag det och känner mig numera alldeles nöjd som glaskeramikhällsbrukare! Men jag har ju noterat att man får gnugga och gnugga ett tag innan det ser bra ut, så den där mirakeltrasan du pratar om kanske är ett bra tips, Sköldpaddan? Kör du alltså den utan något medel eller tillsammans med Mr Muscle? Var köper man mirakeltrasor?

Hahaha, jag känner mig som en en hel tant nu!
    Clas Ohlsson har den länk för 29:- (Smart Microfiberduk), använder den lätt fuktad med bara vatten, den är antistatisk och funkar på ALLT: TVn, speglar, fönster, handfat, kakel osv. Tvättar den i tvättmaskinen utan mjukmedel. Jag tycker Mr Muscle är suveränt men blir så trött på gnuggandet och polerandet med hushållspapper.

Ja jädrar vad man känner sig tantpräktig nu...

EDIT:
    Använder inte Mr Muscle ihop med trasan... bara för att vara extra tydlig ;-)
    Senast redigerat av Sköldpaddan den 2005-11-18 klockan 12:02.
    Roppedoppedis avatar
    Lycklig
    Reg.datum okt 2001
    Ort i ett gult hus med rött tak
    Inlägg 14 644
    Sambo och sambo. Jag pratar om samma manet som varit omkring sedan 1995...

ja jag tänkte väl!

ang mirakeltrasor: glöm inte att se till att ev rester av gamla medel är borta innan ni börjar använda den.
    Har man kört med tex MrMuscle och sen tar en mirakeltrsa direkt så blir det inte så fint... Bort med medlet först!
    "Du, Suss, har verkligen inte taggarna ut, du har ett speciellt humör som kan gränsa till det som kallas "moody"på engelska.
    Jag uppfattar inte dig som nån som vill uppvigla dålig stämning, tvärtom!"
    /CarroBarro
    WARs avatar
    kåt som en marskatt
    Reg.datum feb 2002
    Ort I småbarnsträsket
    Inlägg 42 937
    Bakelitskiten som finns här skulle det ju vara...

Är det inte bakelit i moderna spisplattor ?
    Remember remember the fifth of November
    Gunpowder, treason and plot.
    I see no reason why gunpowder, treason
    Should ever be forgot...

Otur! Otur! Otur!

Använder ett specialpolish från elektrolux med slipmedel. Fungererar hur bra som helst. Som komplement för att skrapa bort fastbränd gogga använder jag en rakbladsskrapa som man använder för att ta bort färg på glas med. Min häll har jag använt sedan februari-mars och den ser ut som ny.
    ulrikas avatar
    Registered User
    Reg.datum jan 2002
    Ort Stockholm
    Inlägg 170

rengöring till hällspis

Till min hällspis köpte jag ett rengöringsmedel på Elgiganten för 75 kr, som fungerar utmärkt. Flaskan finns i deras vitvaruavdelning, lätt att missa att de faktiskt har mer än maskiner där.
    Medlet heter "Rengöringsmedel för glaskeramik hällar" från TOPRENS (From the Electrolux Group).

Så här står det på baksidan:
    "Detta rengöringsmedel skyddar dina kokplattor och underlättar rengöringen av dem. Användning för att få bort spår av fett, kalk eller vatten stryker man på med en mjuk och torr tyglapp som fuktas med några droppar av medlet."

Lycka till!
    0(-_-)0
    ulrikas avatar
    Registered User
    Reg.datum jan 2002
    Ort Stockholm
    Inlägg 170
    Precis som mrPe skrev så är glasskrapan ett måste! Skitbra verktyg till hällen! Jag köpte min på ÖB med tillhörande rakblad för ca 40 kr. Rekommenderat inköp!
    Bifogade bilder
    0(-_-)0
    Lengenss avatar
    Reg.datum jun 2002
    Ort Göteborg
    Inlägg 34 976
    Ah, tack för dessa kompletterande råd och tips, mrPe och ulrika!

Snart är jag en riktig keramikhällexpert!
    Hejdå Morris! Hej Signe!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg