|
Visa resultat för omröstning: Manglar du?
|
|
Ja
|

|
4 |
5.41% |
|
Nej
|

|
39 |
52.70% |
|
Ibland
|

|
7 |
9.46% |
|
Har manglat förr men slutat
|

|
18 |
24.32% |
|
Funderar på att börja
|

|
5 |
6.76% |
|
Vet ej
|

|
1 |
1.35% |
 |
|
04/09-2006, 14:53
|
|
|
Chablisliberal
Reg.datum: 02/05-2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffla
Man viker hårt och skoningslöst och slätar strängt! Samt avslutar det hela med att dunka till.
Dessutom: Man måste SLÄNGA en del uppsättningar när man köper nytt. Finns ingen anledning att spara gammalt mök.
|
Jupp, den stränga tyska kör jag också, föregånget av det polska pardraget tillsammans med den i hushållet jag lyckas ta fast.
|
04/09-2006, 14:57
|
|
|
inre gudinna
Reg.datum: 05/03-2004
|
Sassy
|
|
|
04/09-2006, 14:58
|
|
|
~Gullesnutt~
Reg.datum: 04/03-2004
|
Åh! En sån stång skulle jag behöva!! Jag känner att ingen i mitt hushåll riktigt uppnår den kraft jag skulle behöva för att va nöjd!
|
04/09-2006, 15:06
|
|
|
Synvilla
Reg.datum: 22/03-2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Aspe
Jupp, den stränga tyska kör jag också, föregånget av det polska pardraget tillsammans med den i hushållet jag lyckas ta fast.
|
Det polska pardraget stötte jag på alldeles nyligen och inte förrän då insåg jag att folk faktiskt gör sådant när de viker lakan. Sedan visade det sig att även folk i min egen familj ägnar sig åt sådana aktiviteter. Jag känner mig lurad på en viktig del av min uppfostran i lakansvikning.
|
|
04/09-2006, 15:08
|
|
|
Chablisliberal
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fånklot
Det polska pardraget stötte jag på alldeles nyligen och inte förrän då insåg jag att folk faktiskt gör sådant när de viker lakan. Sedan visade det sig att även folk i min egen familj ägnar sig åt sådana aktiviteter. Jag känner mig lurad på en viktig del av min uppfostran i lakansvikning.
|
Blev du inte tvingad att pardra som barn?
Jag tar ut min frustration över detta trauma från min barndom genom att utsätta mina barn för samma pardragningstvång.
|
04/09-2006, 15:09
|
|
|
ja, så är det
Reg.datum: 06/09-2002
|
Vi sträcker lakanen och rullar dem sen. Örngotten stryker jag och viker.
I vårt nuvarande hus finns bara en stenmangel och den vågar jag mig inte på. I ett annat hus där jag bodde fanns en liten varmmangel som jag var rätt förtjust i
På tal om att krusa örngottsband, har ni inte kammat mattfransar också 
Edit: antar att sträckning och pardragning är samma sak?
|
04/09-2006, 15:09
|
|
|
Näthatare
Reg.datum: 31/10-2002
|
nej. det gör jag inte. morsan manglade dock när jag var liten och det var en speciell och angenäm känsla att gå och lägga sig i nymanglade lakan. jag tror farmor hade en sån där man krusar örngottsband med, men det tycker jag nog är lite overkill
|
|
|
04/09-2006, 15:15
|
|
|
i mongofilens våld
Reg.datum: 23/04-2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av pangpang
Givetvis använder jag mortel. Hur mortlar du dina kryddor utan mortel?
|
Jag mortlar dem inte. Jag låter dem liksom rinna ur kryddburken. Är det fel av mig?
ska tyna bort
|
|
|
04/09-2006, 15:16
|
|
|
Dit find ick jut
Reg.datum: 26/05-2006
|
Älskar nymanglade lakan när man byter sängkläder. Känns så härligt att krypa ner i. Är väl inte så där jätteduktig på att mangla, det blir alltid någon rynka nånstans, men det gör inget. Bara älskar känslan av nymanglat.
Sedan har jag någon vävd duk av lin eller nåt som måste manglas då den har tvättats, annars förvandlas den till nåt slags gummiaktigt dragspel.
|
04/09-2006, 15:17
|
|
|
Synvilla
|
Citat:
Blev du inte tvingad att pardra som barn?
Jag tar ut min frustration över detta trauma från min barndom genom att utsätta mina barn för samma pardragningstvång.
|
Nej! Jag tror att min mor manglade flitigt.
Eller inte vet jag. På något sätt lyckades lakanen ta sig från sängarna, genom tvättproceduren, in i skåpen och tillbaka till sängarna i alla fall. Och det står en mangel hemma, så den kan ha haft med saken att göra. Jag tror till och med att jag bevittnade fenomenet vid något tillfälle.
Numera är det bara dukar som manglas hemma hos mina föräldrar.
|
|
04/09-2006, 15:19
|
|
|
inre gudinna
Reg.datum: 05/03-2004
|
Den här tråden får 5 stjärnor av mig.
Sassy
|
|
|
04/09-2006, 15:20
|
|
|
teegeeack
Reg.datum: 04/08-2004
|
Mitt utvecklingsstörda kusinbarn älskar manglingsproceduren.
|
04/09-2006, 15:29
|
|
|
Chablisliberal
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fånklot
Nej! Jag tror att min mor manglade flitigt.
Eller inte vet jag. På något sätt lyckades lakanen ta sig från sängarna, genom tvättproceduren, in i skåpen och tillbaka till sängarna i alla fall. Och det står en mangel hemma, så den kan ha haft med saken att göra. Jag tror till och med att jag bevittnade fenomenet vid något tillfälle.
Numera är det bara dukar som manglas hemma hos mina föräldrar.
|
Så dina föräldrar talade inte med dig om hur släta lakan blir till?
|
04/09-2006, 15:42
|
|
|
Synvilla
|
Citat:
Så dina föräldrar talade inte med dig om hur släta lakan blir till?
|
Nej!
Jag inser att jag måste vara traumatiserad för livet.
|
|
04/09-2006, 15:51
|
|
|
Hundlös
Reg.datum: 06/04-2005
|
Jag manglade fram till för några år sedan då vår fina stenmangel gick sönder. En stor och ganska farlig maskin där risken att klämma sönder fingrarna var överhängande. Hur som hellst blev i alla fall lakanen jättefina. Efter stenmangeln inköptes en helt värdelös liten mangel med klämskydd som jag inte ville/kunde använda. Mangeln bygger på att man viker lakanen på tre innan man stoppar in dem. Hur svårt är inte det om man är ensam. Nej, sedan några år tillbaka är det lite skrynkligt när jag bäddar.
|
|
|
04/09-2006, 15:56
|
|
|
~Stirrig tant ~
Reg.datum: 29/11-2002
|
Citat:
|
Åh, det polska pardraget 
Det lärde mig min mormor och jag har även praktiserat det med min mor. Och det händer faktiskt ibland att vi får till det, maken och jag (när något ska skickas till mor för mangling). Och minsann om det då inte blir ett par Brysselsteg där mitt i mangeldansen
|
|
|
04/09-2006, 15:58
|
|
|
i mongofilens våld
Reg.datum: 23/04-2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av sienna
Jag lyckas inte riktigt med det polska pardraget heller. Vi har en slags stång i tvättstugan där man kan klämma fast lakanen och dra, men drar man för hårt finner man sig plötsligt sittande i tvättmaskinen, och det är ett rent helvete att försöka klämma sig ur tvättrumman igen. 
|
Vafalls? Detta uttrycket kände jag inte till. Men det är sannolikt detta jag har tvingats till så många gånger under min uppväxt.
ska tyna bort
|
|
|
04/09-2006, 16:02
|
|
|
Chablisliberal
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ron Obvious
Vafalls? Detta uttrycket kände jag inte till. Men det är sannolikt detta jag har tvingats till så många gånger under min uppväxt.
|
Uttrycket finns nog inte på riktigt. Men fenomet är ju välkänt. Utom i vissa familjer där manglingen verkar ha dolts som en skamlig hemlighet (jfr Fånklot).
|
04/09-2006, 16:05
|
|
|
Reg.datum: 31/10-2004
|
nej, jag manglar inte. men det ser så fint ut i skåpena hos folk som gör det. Det blir plattare och snyggare högar med manglat. Ofta när jag hänger upp tvättlåset i tvättstugan så tänker jag att denna gången ska jag minsann mangla oxå. Men sen blir det aldrig av ändå.
|
|
|
04/09-2006, 21:28
|
|
|
Träskpunkare
Reg.datum: 11/03-2003
|
Har manglat förr men slutat.
Ärligt talat så förstår jag mig inte på en mangel egentligen.
Men för ett par år sedan jobbade jag på ett gruppboende och där visste jag att det fanns en boende som vill ha sina lakan manglade.
Så snäll som man är gjorde jag ett försök.
Och faktiskt, utifrån mina förutsättningar så blev resultatet nästan acceptabelt!
Och när jag väl hade fått ut lakanet igen så fortsatte mangeln att gå lite grann och då poppade det ut en duk också! Då tänkte jag att det måste ju vara som att vinna högsta vinsten med en sån där grej och då bestämde jag mig för att det inte var någon mening med att fortsätta att använda mangeln nåt mer efter det.
We don't mind when our fans pay money to wear our promotional T-shirts, and it's fine when they pay forty dollars to come to one of our concerts, but when our fans think they can listen to our music for free, they just crossed the line.
Lars Ulrich
|
|
|
04/09-2006, 21:45
|
|
|
~Stirrig tant ~
Reg.datum: 29/11-2002
|
För Sienna:
Min variant av den hårda tyska vikningen innebär att jag slipper pardraget. Lakan och påslakan viks då inte tredelat på längden utan mitten-mitten på bredden. Den lagom breda länga som då uppstår viks på mitten-mitten en gång till och sen fyra hårda vik för lakan, tre för påslakan. Emellan varje vik slätas hårt och bestämt. Den färdiga biten dunkas till med fast hand.
Hängde du med?
|
|
|
04/09-2006, 21:46
|
|
|
Handywoman
Reg.datum: 22/11-2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffla
För Sienna:
Min variant av den hårda tyska vikningen innebär att jag slipper pardraget. Lakan och påslakan viks då inte tredelat på längden utan mitten-mitten på bredden. Den lagom breda länga som då uppstår viks på mitten-mitten en gång till och sen fyra hårda vik för lakan, tre för påslakan. Emellan varje vik slätas hårt och bestämt. Den färdiga biten dunkas till med fast hand.
Hängde du med?
|
|
04/09-2006, 21:56
|
|
|
Supernintendo Chalmers
Reg.datum: 20/12-2003
|
Har manglat några enstaka gånger. Sedan vi köpte tvättmaskin har vi inte satt foten i tvättstugan och därmed saknas numer tillgång till mangel.
Undrar om kavling skulle fungera som ett substitut.
|
|
|
04/09-2006, 22:19
|
|
|
Emot strömmen
Reg.datum: 11/01-2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lengens
Alternativet "Har manglat förr men slutat" gör mig full i skratt. Typ Birgitta, fd manglare med förvrängd röst.
|
Hej! Jag heter Birg...nja inte riktigt men jag är f.d. manglare. Mangeln i tvättstugan gick sönder (säger de), och ingen ny har införskaffats....och kommer inte heller införskaffas till nypris (pga föreningens dåliga ekonomi). Någon som har en billig mangel till övers?
|
|
05/09-2006, 04:03
|
|
|
Registered User
Reg.datum: 08/08-2005
|
Jag har tyvarr inte tillgang till nagon mangel. Saknar kanslan av nymanglade lakan...
|
|
|
| Ämnesverktyg |
|
|
| Visningsalternativ |
Betygsätt det här ämnet |
Linjär visning
|
|
|