|
|
06/01-2008, 21:21
|
|
|
~Stirrig tant ~
Reg.datum: 29/11-2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffla
När jag nu ändå är inne på möbler så funderar jag på hur tåligt ett soffbord i oljad ek egentligen är? Nån som har erfarenhet? Det ska alltså tåla att man ställer ner glas och koppar och slabbar lite och sen kunna torkas av. Jag misstänker att detta inte funkar i mitt hem med mina söliga familjemedlemmar, och inte minst spillmästarinnan - jag själv.
|
Så vad säger ni om soffbord i oljad ek - tål det eller tål det icke att placeras i mitt hem? Vi har lite andra möbler i oljad ek men de utsätts inte för det slitage som jag tycker att ett soffbord måste tåla utan att bli helt nersunkat - repigt, fläckigt och flottigt - inom ett halvår. Givetvis måste bordet oljas in regelbundet men jag misstänker ändå att ytan är för känslig för ett heavy duty-liv i det här huset.
|
|
|
06/01-2008, 22:04
|
|
|
woman of wealth and taste
Reg.datum: 27/03-2002
|
Citat:
Så vad säger ni om soffbord i oljad ek - tål det eller tål det icke att placeras i mitt hem? Vi har lite andra möbler i oljad ek men de utsätts inte för det slitage som jag tycker att ett soffbord måste tåla utan att bli helt nersunkat - repigt, fläckigt och flottigt - inom ett halvår. Givetvis måste bordet oljas in regelbundet men jag misstänker ändå att ytan är för känslig för ett heavy duty-liv i det här huset.
|
Alltså, ett soffbord måste tåla en massa grejer, vinspill, skålar som repar, flottiga chips, kaninbajs. Även om oljad ek är supersnygg.. är det tillräckligt slitagevänligt?
Bättre än silvertejp!
Det passar sig inte!
|
|
|
06/01-2008, 22:08
|
|
|
~Stirrig tant ~
|
Citat:
Ursprungligen postat av Messalina
Alltså, ett soffbord måste tåla en massa grejer, vinspill, skålar som repar, flottiga chips, kaninbajs. Även om oljad ek är supersnygg.. är det tillräckligt slitagevänligt?
|
Ja! Det är ju just detta som är min fråga! Och som du så pricksäkert påpekar så måste det tåla kaninbajs. Man vet aldrig var de små plupparna landar och rätt som det är kommer hunden farande med vassa klor för att jaga rätt på dem
|
|
|
06/01-2008, 22:09
|
|
|
woman of wealth and taste
Reg.datum: 27/03-2002
|
Citat:
Ja! Det är ju just detta som är min fråga! Och som du så pricksäkert påpekar så måste det tåla kaninbajs. Man vet aldrig var de små plupparna landar och rätt som det är kommer hunden farande med vassa klor för att jaga rätt på dem
|
Och hur ofta orkar maken slipa och olja soffbord?
Bättre än silvertejp!
Det passar sig inte!
|
|
|
06/01-2008, 22:12
|
|
|
i mongofilens våld
Reg.datum: 23/04-2003
|
Citat:
|
Husmor kanske borde fundera på en stryktålig vaxduk med piffigt mönster till sitt soffbord?
ska tyna bort
|
|
|
06/01-2008, 22:13
|
|
|
Registered User
Reg.datum: 09/01-2004
|
Citat:
|
Vi har haft vårt bord i oljad ek i ca 1 år, 4 normalslabbiga, 2 stora,
1 tonåring och 1 tioåring. Vi sitter i tvrummet väldigt mycket och jag tycker att bordet är som nytt. Bra att du nämnde olja in, borde nog göra det.
|
|
06/01-2008, 22:14
|
|
|
~Stirrig tant ~
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ron Obvious
Husmor kanske borde fundera på en stryktålig vaxduk med piffigt mönster till sitt soffbord?
|
Kanske kan jag laminera mitt nuvarande stryktåliga soffbord i björk med en ekmönstrad vaxduk?
|
|
|
06/01-2008, 22:15
|
|
|
~Stirrig tant ~
|
Citat:
Ursprungligen postat av Messalina
Och hur ofta orkar maken slipa och olja soffbord?
|
Nä just, det är illa nog att ha stavlimmad bok i köksbänkarna
|
|
|
06/01-2008, 22:22
|
|
|
~Stirrig tant ~
|
Citat:
Ursprungligen postat av winnie
Vi har haft vårt bord i oljad ek i ca 1 år, 4 normalslabbiga, 2 stora,
1 tonåring och 1 tioåring. Vi sitter i tvrummet väldigt mycket och jag tycker att bordet är som nytt. Bra att du nämnde olja in, borde nog göra det.
|
Men det låter ju bra, för att hålla på att klatta med glasunderlägg så fort nån närmar sig bordet med nåt drickbart har jag inte nerver till. Vi har kompisar som har ett jättetufft stort soffbord i teak, från 50-talet. Och de är helt hysteriska med glasunderlägg hela tiden, det klarar jag bara inte.
|
|
|
06/01-2008, 22:28
|
|
|
kåt som en marskatt
Reg.datum: 08/02-2002
|
Vi var ju korkade nog att för 4 år sedan innan barnen började komma så införskaffades det ett vardagsrumsbord i glas och ek.
Vansinnigt med fingerfläckar dagligen.
|
|
|
06/01-2008, 22:29
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Men det låter ju bra, för att hålla på att klatta med glasunderlägg så fort nån närmar sig bordet med nåt drickbart har jag inte nerver till. Vi har kompisar som har ett jättetufft stort soffbord i teak, från 50-talet. Och de är helt hysteriska med glasunderlägg hela tiden, det klarar jag bara inte.
|
Nej, glasunderlägg är för veklingar, det är bara att köra hårt. Tycker dessutom det är förvånansvärt lätt att få bort fläckar även när de suttit ett tag.
|
|
06/01-2008, 22:35
|
|
|
~Stirrig tant ~
|
Citat:
Ursprungligen postat av WAR
Vi var ju korkade nog att för 4 år sedan innan barnen började komma så införskaffades det ett vardagsrumsbord i glas och ek.
Vansinnigt med fingerfläckar dagligen.
|
Glasbord! Haha!
Min syster gav upp när hon skaffade hund, det blev för tjatigt att putsa bordet både på över och undersidan. Främst undersidan där hunden satte upp nosen och försökte slicka i sig mat genom glasskivan
|
|
|
06/01-2008, 22:37
|
|
|
inre gudinna
Reg.datum: 05/03-2004
|
Sassy
|
|
|
07/01-2008, 17:39
|
|
|
Lyrisk
Reg.datum: 21/02-2001
|
Vi har köksbord i oljad ek och det är absolut inte spillvänligt.
Fläckar som sätter sig heeeela tiden. Jag går bakom alla gäster med ett papper och torkar av så fort någon ställt något på bordet. Jag är som en tras-nazist.
Någon dag när orken faller på ska bodet slipas, oljas och sen vaxas för bättre yta.
|
07/01-2008, 17:45
|
|
|
☆ Mother Diamond ☆
Reg.datum: 31/10-2002
|
Citat:
|
Jag som ska ta hit mammas gamla soffbord i teak! Jag har inget minne av glasunderlägg, försiktighet eller ringar/märken på bordet från min uppväxt.
|
07/01-2008, 18:06
|
|
|
~Stirrig tant ~
|
Citat:
Ursprungligen postat av Avalon
Vi har köksbord i oljad ek och det är absolut inte spillvänligt.
Fläckar som sätter sig heeeela tiden. Jag går bakom alla gäster med ett papper och torkar av så fort någon ställt något på bordet. Jag är som en tras-nazist.
Någon dag när orken faller på ska bodet slipas, oljas och sen vaxas för bättre yta.
|
Det är ungefär så jag är rädd att jag kommer att bli om vi köper ett för känsligt bord. Jag vill inte bli en trasnazist, jag är helt säker på att jag har anlagen och dem vill jag inte uppmuntra
|
|
|
07/01-2008, 19:04
|
|
|
Lyrisk
|
|
07/01-2008, 19:08
|
|
|
I'm not dead yet!
Reg.datum: 18/03-2005
|
Har har man minsann lärt sig något nytt - ek, som ju är så vackert, är alltså svårskött!? 
Gäller det all sorts ek eller bara oljad dito?
|
|
07/01-2008, 19:17
|
|
|
~Stirrig tant ~
|
|
|
|
07/01-2008, 19:18
|
|
|
Lyrisk
|
Citat:
Ursprungligen postat av Andy123
Har har man minsann lärt sig något nytt - ek, som ju är så vackert, är alltså svårskött!? 
Gäller det all sorts ek eller bara oljad dito?
|
Bara oljad.
Med en vaxyta på den oljade eken borde det kunna funka.
I mitt förra hem hade jag oljade ekskivor som arbetbänkar i köket, brrr... Det gör jag inte om. Inga oljade ytor i köket. Blev aldrig bra hur mycket jag än oljade.
|
07/01-2008, 19:39
|
|
|
I'm not dead yet!
Reg.datum: 18/03-2005
|
Känns ju mysko att det finns diskbänkar och annan köksinredning i ek... 
Men det kanske är som Avalon säger - det är kanske bara den oljade ytan som ställer till med problem. Jag hoppas vi får klarhet i detta innan jag får råd att inreda ett kök i framtiden.
|
|
07/01-2008, 21:59
|
|
|
Registered User
|
|
|
07/01-2008, 22:07
|
|
|
Chablisliberal
Reg.datum: 02/05-2002
|
Citat:
Lackad ekparkett är stenhårt! Vi har ett sidebord med överskåp i oljad ek men där är ju aldrig någon och slabbar med mat och drickbart så det är inget problem. Men en len oljad bordsyta verkar suga åt sig precis allt. Så ett soffbord känns mer tveksamt för det är det ställe vi sitter och slabbar mest, mer än vad det blir slabbigt på köksbordet. Fast då säger ju Winnie att det inte är nåt problem? Jag vet inte riktigt vad jag ska tro
|
Jag skulle aldrig våga ha det som soffbord. Vi har en såndär oljad ek-byrå i hallen. När jag kom hem från jobbet en dag, hade en av ungarna ställt ett glas vatten på den. Antagligen hade glaset dessutom skvimpat litet och det blev fläckar bara av det. Det hade stått max en timme.
Min familj (inkl mig) är för grisig för att klara av sånt. Däremot har vi oljade träskivor i köket som funkar bra. Men de är i nåt slags träslag som är fett i sig självt plus att jag oljar in dem ett par gånger per år.
|
08/01-2008, 16:28
|
|
|
~Stirrig tant ~
|
Man kanske kan köpa ett snygg ekbord och lacka det med tvåkomponents båtlack?
|
|
|
08/01-2008, 21:36
|
|
|
Registered User
Reg.datum: 07/01-2006
|
Citat:
Man kanske kan köpa ett snygg ekbord och lacka det med tvåkomponents båtlack?
|
Man förlorar väl lite av känslan i ekbordet om man gör så men å andra sidan får man ju en väldigt slittålig yta.
Jag skulle också kunna tänka mig att vanlig tvåkomponents lack som finns på de flesta byggmarknader förmodligen skulle gå lika bra. Jag har använt sådan för att lacka trägolv med och det blev väldigt tåligt.
|
|
|
| Ämnesverktyg |
|
|
| Visningsalternativ |
Betygsätt det här ämnet |
Linjär visning
|
|
|