|
|
14/11-2007, 10:28
|
|
|
Omnipotent
Reg.datum: 07/12-2002
|
Spis med glashäll
Funderar på att byta ut min gamla spis till en sån där som är lätt att göra ren, med glashäll.
Jag har hört att de är långsamma - är det så?
På Blocket finns massor av sådana spisar, bara nåt år gamla, som säljs för 700-2000.- , de kostade nya runt 10000:-.
Är andrahandsvärdet så lågt eller säljer de de så billigt för att de är missnöjda?
Ni som bytt spis - upplever ni nån skillnad i effekt?
|
14/11-2007, 10:31
|
|
|
has left the building
Reg.datum: 28/03-2002
|
Glashällen i sig är inte långsam, det beror på vilken teknik plattorna använder sig av. Induktions- och halogenplattor är inte speciellt långsamma är min erfarenhet i alla fall.
|
14/11-2007, 10:34
|
|
|
Omnipotent
|
ok!
Jag tänkte inte skaffa en induktionsspis iaf.
Ska kolla på det där med halogenplattor.
|
14/11-2007, 10:34
|
|
|
~busfrö~
Reg.datum: 21/11-2006
|
På jobbet hade vi en induktionshäll, den var skitseg.
Skaffa gas!
|
14/11-2007, 10:36
|
|
|
Omnipotent
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet
På jobbet hade vi en induktionshäll, den var skitseg.
Skaffa gas!
|
Jag hade älskat gas!
Men..... det blir jag nog ensam om i min stad isf, det känns inte ...ekonomiskt försvarbart.
|
14/11-2007, 10:38
|
|
|
~busfrö~
|
Citat:
Ursprungligen postat av duckie
Jag hade älskat gas!
Men..... det blir jag nog ensam om i min stad isf, det känns inte ...ekonomiskt försvarbart.
|
Haha, nä, det gör ju saken lite knepigare. 
Once you go Gas - always gas!
|
14/11-2007, 10:39
|
|
|
Free Plura!
Reg.datum: 03/09-2007
|
mina föräldrar har en induktionshäll. Den är helt sjukt snabb.
|
|
|
14/11-2007, 10:39
|
|
|
has left the building
|
Citat:
Jag hade älskat gas!
|
Gas är väl inte speciellt oekonomiskt har jag för mig? Det är ju inte så att du behöver installera gasledningar i huset för det, man har ju gasen i en behållare längst ned i spisen - i alla fall är det så hemmavid.
|
14/11-2007, 10:40
|
|
|
~busfrö~
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jonne
Gas är väl inte speciellt oekonomiskt har jag för mig? Det är ju inte så att du behöver installera gasledningar i huset för det, man har ju gasen i en behållare längst ned i spisen - i alla fall är det så hemmavid.
|
Aha.... så är det inte här!
|
14/11-2007, 10:41
|
|
|
somet!ng n!ce
Reg.datum: 08/08-2004
|
Går det att uppgradera en gammal spis med någon slags glashäll i samma höjd som plattorna fast urtaget för dem så det blir en jämn yta om ni fattar vad jag menar...
|
|
14/11-2007, 10:43
|
|
|
Omnipotent
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jonne
|
Jag kan tänka mig att det inte direkt kryllar av såna spisar på Blocket, och böket med fixa bil och åka och fylla på gas etc - nej tack.
|
14/11-2007, 10:43
|
|
|
Upphängd och nersläppt
Reg.datum: 08/11-2003
|
Varför inte induktion?
Den är ju minst lika snabb som en gasspis.
|
14/11-2007, 10:44
|
|
|
has left the building
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hellfire
Går det att uppgradera en gammal spis med någon slags glashäll i samma höjd som plattorna fast urtaget för dem så det blir en jämn yta om ni fattar vad jag menar...
|
Tja, alltså, det beror väl på hur spisen i övrigt ser ut men jag ser inte varför man inte skulle kunna montera en häll överst i en gammal spis även om
det känns som ett litet projekt...
Det man måste tänka på när man monterar själva hällen är att det ska vara lite luft under så det beror som sagt på hur spisen i övrigt ser ut...
|
14/11-2007, 10:47
|
|
|
Omnipotent
|
Citat:
Ursprungligen postat av Snooken
Varför inte induktion?
Den är ju minst lika snabb som en gasspis.
|
Det krävs speciella kastruller va?
I det här läget är jag bara beredd att betala max 2k för en lite fräschare spis än den jag har nu - i väntan på en storrenovering av köket.
|
14/11-2007, 10:49
|
|
|
has left the building
|
Citat:
|
Ja och nej - de flesta nya kastruller som finns att köpa passar rätt bra som regel. Rostfritt stål är väl däremot sisådär med har jag för mig?
|
14/11-2007, 10:51
|
|
|
has left the building
|
Äh, nu svamlar jag. Rostfritt stål funkar juh - aluminium däremot inte...
|
14/11-2007, 10:54
|
|
|
Upphängd och nersläppt
Reg.datum: 08/11-2003
|
Citat:
I det här läget är jag bara beredd att betala max 2k för en lite fräschare spis än den jag har nu - i väntan på en storrenovering av köket.
|
Ah!
Men det är rätt enkelt att testa dina gamla kastruller.
Ta en magnet och fastnar den så funkar kastrullen på induktionsspisen. :y:
|
14/11-2007, 19:26
|
|
|
///M
Reg.datum: 17/03-2002
|
Vi renoverade köket och bytte till en glashäll med två vanliga plattor och två induktionsplattor.
Skulle jag göra om det skulle jag ta en häll med enbart induktionsplattor utan att tveka och sen kasta bort alla gamla kastruller som inte funkar på induktionen.
Det finns nästan bara fördelar med induktion som jag ser det. Snabb (med boosterfunktion på kokar man vatten lika snabbt på plattan som i vattenkokaren), plattan blir inte brännhet så överkokad mat bränner inte fast vilket gör att induktionsplattorna ser ut som nya fortfarande medan de vanliga plattorna ser slitna ut, och sen höjer/sänker man temperaturen väldigt fort på induktionsplattorna. Vilket gör att om nåt börjar koka över behöver man bara trycka ner temperaturen ett hack eller två så slutar det koka genast.
De flesta av våra "induktionskastruller" köpte vi på IKEA så det blev inte särskilt dyrt.
Nackdelen med de flesta glashällar som har touchkontroll är att det kan vara lite pilligt att ställa om effekten. På gamla spisen var det ju bara att vrida på ett vred. Men nu måste man hålla på att trycka på touchknappar för att ställa om den = jobbigt.
Fast om du skulle byta till en hel spis med glashäll så finns det ju säkert vred som kontrollerar plattorna så då spelar det ju ingen roll.
|
|
|
14/11-2007, 20:03
|
|
|
Omnipotent
|
I väntan på mitt Poggenpohl-kök så tänkte jag i det här läget göra en smärre förbättring bara, och vill inte lägga ut en massa pengar - därav mitt budgetval av en glashällspis. En kombinerad spis/ugn alltså, med vred.
Jag tackar för alla synpunkter och tips!
|
14/11-2007, 22:09
|
|
|
Speciell vuxen
Reg.datum: 08/02-2002
|
Vi har en sådan traditionell häll som jag tror du pratar om.
Jessis också. De köpte sin nya just på COOP för ca 3500:- fast då var det med varmluftsugns funktion också.
Jag tycker den funkar bra. Den känns som en vanlig gammaldags spis. Våran spis är väl nu ungefär 3 år gammal.
Det är en av plattorna som jag anser är segare än brukligt men annars helt ok
|
|
|
14/11-2007, 22:24
|
|
|
Uppgraderad
Reg.datum: 17/09-2002
|
Den kostade iofs 4900 och hade kostat 7900 men var på specialpris då vi köpte den....
Att vi köpte den berodde på att någon hade tappat en kryddburk på den så den sprack.... Två gånger... Och andra gången gick det lös en massa glasbitar också... Förutom att det var extremt fult så blev den sämre och var rent ut sagt livfarlig för barnens räkning....
Den är kanon denna.... Har bara haft den i.... 1½ vecka är det tror jag... Så jag har inte testat den så mycket ännu.... Men snabbplattan är S N A B B, det vet jag iaf.... Varmluftsugnen får jag återkomma med rapport om då jag testat den lite mer...
|
|
14/11-2007, 22:42
|
|
|
AOTV:s mest empatiske man
Reg.datum: 03/06-2002
|
Jag ångrar verkligen att jag inte hade hajat det där med induktionshällar när vi köpte ny spis för ett par år sedan. Så det blev "bara" en med vanlig glashäll. Men den ser å andra sidan helt prima ut fortfarande. Ändå har jag lyckats koka över flera gånger och bränt fast gegga. Men med klickskrapa och Mr Muscle's glashällsrengöringsmedel, så får man bort allt.
|
17/11-2007, 00:25
|
|
|
Registered User
Reg.datum: 07/01-2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen
Vi renoverade köket och bytte till en glashäll med två vanliga plattor och två induktionsplattor.
Skulle jag göra om det skulle jag ta en häll med enbart induktionsplattor utan att tveka och sen kasta bort alla gamla kastruller som inte funkar på induktionen.
Det finns nästan bara fördelar med induktion som jag ser det. Snabb (med boosterfunktion på kokar man vatten lika snabbt på plattan som i vattenkokaren), plattan blir inte brännhet så överkokad mat bränner inte fast vilket gör att induktionsplattorna ser ut som nya fortfarande medan de vanliga plattorna ser slitna ut, och sen höjer/sänker man temperaturen väldigt fort på induktionsplattorna. Vilket gör att om nåt börjar koka över behöver man bara trycka ner temperaturen ett hack eller två så slutar det koka genast.
De flesta av våra "induktionskastruller" köpte vi på IKEA så det blev inte särskilt dyrt.
Nackdelen med de flesta glashällar som har touchkontroll är att det kan vara lite pilligt att ställa om effekten. På gamla spisen var det ju bara att vrida på ett vred. Men nu måste man hålla på att trycka på touchknappar för att ställa om den = jobbigt.
Fast om du skulle byta till en hel spis med glashäll så finns det ju säkert vred som kontrollerar plattorna så då spelar det ju ingen roll.
|
Gaggenau har en induktionshäll med vred (dock ovanpå spisen). Men det är nog den enda jag sett hittills i alla fall som inte har sådana där jobbiga touchknappar.
|
|
|
27/12-2007, 12:59
|
|
|
Handywoman
Reg.datum: 22/11-2001
|
vad blev det nudå Duckie? 
vi fick lämna vår helt ok häll-spris kvar i gamla lghten så nu står vi med en..ganska ny men ändock..PLATTSPIS gråter:
|
19/11-2008, 21:04
|
|
|
AOTV:s mest empatiske man
Reg.datum: 03/06-2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lengens
Jag ångrar verkligen att jag inte hade hajat det där med induktionshällar när vi köpte ny spis för ett par år sedan. Så det blev "bara" en med vanlig glashäll. Men den ser å andra sidan helt prima ut fortfarande. Ändå har jag lyckats koka över flera gånger och bränt fast gegga. Men med klickskrapa och Mr Muscle's glashällsrengöringsmedel, så får man bort allt.
|
Och nu har vi alltså inhandlat nya köksvaror igen (de som vi köpte för tre år sedan flyttar vi istället till min sambos döda familjemedlems lägenhet som ska säljas, för att allt i det köket var så fult och slitet - jag har skött vår nuvarande spis med glaskeramikhäll väldigt fint, så den är fortfarande som ny). Så nu har vi istället en snygg induktionshäll från Siemens som väntar på att kopplas in (ugnen av samma märke är av inbyggnadsmodell och hamnar i en mer naturlig arbetshöjd - den har dessutom pyrolytisk rengöring, vilket jag tycker verkar väldigt fiffigt!). Bekvämt att slippa en hel traditionell otymplig spis! 
Så bara inom någon månad har jag förhoppningsvis mitt nya kök! Först måste vi bara riva en vägg...
|
| Ämnesverktyg |
|
|
| Visningsalternativ |
Betygsätt det här ämnet |
Linjär visning
|
|
|
|