|
|
18/06-2011, 16:08
|
|
|
Filantrop
Reg.datum: 27/03-2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av senapsgas
Tror inte dom är demoner dock.
|
Tror inte jag heller.
|
|
|
18/06-2011, 16:10
|
|
|
something clever in latin
Reg.datum: 04/10-2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Thobbs
Tror inte jag heller.
|
Awesome!
|
18/06-2011, 16:13
|
|
|
faScinated
Reg.datum: 29/05-2011
|
Någon kraftfull drog som sätter normala spärrar ur spel räcker väl? Ju mer målinriktad drog* desto mer ursprunglig och lågfungerande blir hjärnan misstänker jag.
När de sista spärrarna är borta och verkligheten upplevs som en film så är det möjligt för vem som helst av oss att begå de mest bestialiska av handlingar hur snygga och prydliga vi än är.
*) Jag är droganalfabet men LSD är väl en hallucinogen drog under vilken man kan hitta på det mesta?
~ Daniel C. Dennett
|
|
|
18/06-2011, 16:15
|
|
|
|
LSD är nog inte drogen dom tog. Då vill man mest krama träd och sitta i en glänta och vara ett med naturen.
Jag gissar på att dom blandade roppar (rohypnol) med alkohol. Då blir man helt känslokall. Empati förvinner helt. Några snubbar jag kände för jätte-jätte-länge sedan brukade ta roppar och starköl när dom skulle spöa upp folk. Sen handlade väl bråket om att snubben dom styckade hade tagit en burk roppar? Läste jag iaf. Så dom är nog ropp-torskar allihop.
Fast jag gissar på att dom har fel i huvet och är psykopater eller nått liknande.
|
18/06-2011, 16:29
|
|
|
Filantrop
Reg.datum: 27/03-2011
|
Citat:
Fast jag gissar på att dom har fel i huvet och är psykopater eller nått liknande.
|
Fast tydligen var de ändå friska enligt den stora rättspsykiatriska undersökningen som gjordes?
Däremot kan jag mycket väl tänka mig att droger/alkohol var inblandade, det brukar det oftast vara. Men droger/alkohol släpper väl snarare vissa moraliska spärrar och får folk att göra sådant som de egentligen ändå vill göra.
Och då är vi tillbaka till frågan om vad som fick dem att vilja begå detta avskyvärda brott. Var det grupptryck? Knasig uppfostran? Eller var det något annat?
När jag skrev om ockult eller demoniskt inflytande var det utifrån att många av de grymmaste mördarna och förbrytarna har varit involverade i ockultism av något slag. Adolf Hitler exempelvis. Nu kan det förstås vara något helt annat i det här fallet, det vet vi ju inte.
|
|
|
18/06-2011, 16:35
|
|
|
faScinated
|
Långt nere i allas våra medvetanden finns en drift att döda. Vi är rovdjur i våra gener. Så ä dä.
~ Daniel C. Dennett
|
|
|
18/06-2011, 16:50
|
|
|
Antitrist
Reg.datum: 30/04-2006
|
Det kanske finns onda människor helt enkelt. De flesta människor har spärrar TROTS att de får i sig droger.
|
|
|
18/06-2011, 16:54
|
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av DropDead
Det kanske finns onda människor helt enkelt. De flesta människor har spärrar TROTS att de får i sig droger.
|
Jag tror inte det finns onda människor från början. Man kan ha cepejuck i huvet och vilja elda upp djur som Dahmer, men jag tror ändå det går att fixa med rätt vägledning och miljö. TROR jag alltså. Jag kan naturligtvis ha fel.
|
18/06-2011, 16:56
|
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Thobbs
Fast tydligen var de ändå friska enligt den stora rättspsykiatriska undersökningen som gjordes?
|
Vi vet så lite om det att det egentligen inte finns någon expert på området. Så man kan bara gissa. tyvärr.
|
18/06-2011, 16:59
|
|
|
faScinated
|
Droger är väl flitigt använda i krigssituationer just för att skala bort de sociala lagren. Det är inte så svårt att få fram det som är socialt oacceptabelt i vårt civila samhälle.
~ Daniel C. Dennett
Senast redigerad av soliton 18/06-2011 klockan 17:07.
|
|
|
18/06-2011, 17:11
|
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av soliton
Droger är väl flitigt använda i krigssituationer just för att skala bort de sociala lagren. Det är inte så svårt att få fram det som är socialt oacceptabelt i vårt civila samhälle.
|
Öh, vad menar du? Droger används i krig för att soldater ska kriga längre och bättre. Speciellt amfetamin användes ju hård av japsarna. Soldater sover mindre, dom siktar bättre och dom kräver mindre käk.
Sen att dom blir knäppa är en bieffekt.
|
18/06-2011, 17:12
|
|
|
Surkärring
Reg.datum: 09/10-2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av Taxen
Det är videovåldets fel
|
GTA.
Ju mindre man gör, desto mindre orkar man göra
|
|
|
18/06-2011, 17:22
|
|
|
faScinated
|
Citat:
Öh, vad menar du? Droger används i krig för att soldater ska kriga längre och bättre. Speciellt amfetamin användes ju hård av japsarna. Soldater sover mindre, dom siktar bättre och dom kräver mindre käk.
Sen att dom blir knäppa är en bieffekt.
|
Visst, du har en poäng där men krig skapar för många en inre konflikt mellan olika drivkrafter och spärrar som kan vara svåra att hantera. Genom att blockera delar av hjärnan blir man en bättre och mindre ifrågasättande "stridsmaskin". Precis som du säger så medför det sannolikt mentala skador som får hanteras i efterhand. Helst innan de tar livet av sig.
~ Daniel C. Dennett
|
|
|
18/06-2011, 17:32
|
|
|
|
Citat:
Visst, du har en poäng där men krig skapar för många en inre konflikt mellan olika drivkrafter och spärrar som kan vara svåra att hantera. Genom att blockera delar av hjärnan blir man en bättre och mindre ifrågasättande "stridsmaskin". Precis som du säger så medför det sannolikt mentala skador som får hanteras i efterhand. Helst innan de tar livet av sig.
|
Krig är en fruktansvärd jävla idiotidé som slösar resurser och människoliv. Fatta om man skulle göra om alla dessa resurser till att öka folks levnandsstandard och bekämpa sjukdomar och fattigdom? The mind boggles.
|
18/06-2011, 19:53
|
|
|
klitik!!
|
Vanliga personer är helt och fullt kapabla till sånt här, det är en del av vår natur i olika grader. Orsaker och grunder till sånt här beteende betyder inte att man är "sjuk" på något sätt, det är iaf min åsikt.
Jag tycker även spärren på att ingen under 21 kan dömas till längre är 14 år är ganska ok, det bör finnas gränser för åldrar på olika sätt, vi bör inte låta våra känslor styra för mycket alla gånger.
|
|
|
18/06-2011, 20:16
|
|
|
Antitrist
Reg.datum: 30/04-2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av korp
Vanliga personer är helt och fullt kapabla till sånt här, det är en del av vår natur i olika grader. Orsaker och grunder till sånt här beteende betyder inte att man är "sjuk" på något sätt, det är iaf min åsikt.
Jag tycker även spärren på att ingen under 21 kan dömas till längre är 14 år är ganska ok, det bör finnas gränser för åldrar på olika sätt, vi bör inte låta våra känslor styra för mycket alla gånger.
|
Maxstraffet för personer under 21 är egentligen 10 år. Om du har begått andra brott i samband med eller nära i tiden till "huvudbrottet" kan du dömas till max 4 år till. De som dömdes till 11 respektive 12 år blev även under 2010 dömda för rån och grov misshandel.
Som det nu är kommer de ut om 7 - 9 år. Billigt för tortyr, mord och styckning av offret.
De här killarna är kräkpulver rakt igenom och straffet handlar inte om hämnd utan om att dessa galningar inte har bland normala människor att göra. Oavsett hur unga de är. De är livsfarliga och ingen ska slå i mig att de är mindre livsfarliga om 7 till 9 år.
|
|
|
18/06-2011, 20:20
|
|
|
klitik!!
|
Citat:
Ursprungligen postat av DropDead
Maxstraffet för personer under 21 är egentligen 10 år. Om du har begått andra brott i samband med eller nära i tiden till "huvudbrottet" kan du dömas till max 4 år till. De som dömdes till 11 respektive 12 år blev även under 2010 dömda för rån och grov misshandel.
Som det nu är kommer de ut om 7 - 9 år. Billigt för tortyr, mord och styckning av offret.
De här killarna är kräkpulver rakt igenom och straffet handlar inte om hämnd utan om att dessa galningar inte har bland normala människor att göra. Oavsett hur unga de är. De är livsfarliga och ingen ska slå i mig att de är mindre livsfarliga om 7 till 9 år.
|
Samhällen och länder med längre och hårdare straff ter sig inte speciellt mycket säkrare i mina ögon än Sverige, tex USA, UK, Frankrike, Kuba och kanske även Kina (där skjuter de ju folk lite höger och vänster för de fiser på fel plats).
De hårdaste straffen finns troligen i länder med Sharia, de känns allt annat än säkra, jag föredrar nog Sverige, med våra "mjuka värden".
|
|
|
18/06-2011, 21:23
|
|
|
Evertonian
Reg.datum: 14/02-2002
|
Polisen borde kolla upp tidigare olösta försvinnanden i trakterna av dessa tre psykfall. Svårt att tro (eller vill tro iaf) att 3 stycken kan begå en sådan här hemsk gärning direkt.
Straffen är också ett rent skämt. De kommer alltså att komma ut och gå på våra gator inte ens fyllda det år som deras offer var.
|
18/06-2011, 23:02
|
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av korp
Vanliga personer är helt och fullt kapabla till sånt här, det är en del av vår natur i olika grader.
|
Det där är skitsnack!! Det finns ingen "naturlig natur av mänskligt beteende". Allting är ett inlärt beteende. Det finns ingenting i vetenskapen som säger att man måste bli si och så för att man är människa.
Om någon påstår något annat så är det deras personliga åsikt och antagligen full av skit! Sluta snacka skit och utbilda dig!
|
18/06-2011, 23:24
|
|
|
faScinated
|
Citat:
Det där är skitsnack!! Det finns ingen "naturlig natur av mänskligt beteende". Allting är ett inlärt beteende. Det finns ingenting i vetenskapen som säger att man måste bli si och så för att man är människa.
Om någon påstår något annat så är det deras personliga åsikt och antagligen full av skit! Sluta snacka skit och utbilda dig!
|
Hmmm. Titta på din egen fysik Senap. Tror du att din kropp är byggd för att åka tunnelbana, lyssna på musik och käka hamburgare? Knappast. Men det tar tid att ändra på. Likadant är det med den mentala biten. Vad ska vi med fight-flight-beteende till på jobbet eller i bilkön?
Vi har en fysik och ett psyke byggd för en situation som rådde för 100-200 K år sedan och därför har vi problem idag.
~ Daniel C. Dennett
|
|
|
18/06-2011, 23:29
|
|
|
|
Citat:
Hmmm. Titta på din egen fysik Senap. Tror du att din kropp är byggd för att åka tunnelbana, lyssna på musik och käka hamburgare? Knappast. Men det tar tid att ändra på. Likadant är det med den mentala biten. Vad ska vi med fight-flight-beteende till på jobbet eller i bilkön?
Vi har en fysik och ett psyke byggd för en situation som rådde för 100-200 K år sedan och därför har vi problem idag.
|
Min fysik? 
Snackade vi verkligen om det? Men ok, visst, vi kanske inte är byggda för hamburgar-ätar-grejen men det finns fortfarande inget vetenskapligt som tyder på att man skulle kunne stycka folk bara för att man är människa.
Om du sätter X antal personer i en bubbla och älskar dom och ger dom allt dom behöver (kärlek, närhet, utveckling) så kommer INGEN bli en massmördare. Det är min genuina övertygelse..
Om vi INTE tror att det är så så kan vi ju lika gärna skita i hela grejjen.. mördar dig och tar dina saker.. mördar din polare och tar hans saker.. BRA! Ni är döda! Nu kan jag och dom jag gillar överleva ett tag till!
Va är det för jävla värld?
|
18/06-2011, 23:40
|
|
|
faScinated
|
Citat:
Min fysik? 
Snackade vi verkligen om det? Men ok, visst, vi kanske inte är byggda för hamburgar-ätar-grejen men det finns fortfarande inget vetenskapligt som tyder på att man skulle kunne stycka folk bara för att man är människa.
Om du sätter X antal personer i en bubbla och älskar dom och ger dom allt dom behöver (kärlek, närhet, utveckling) så kommer INGEN bli en massmördare. Det är min genuina övertygelse..
|
Styckningen är en praktisk handling för att dölja brott. Därför förstår jag inte ordet styckmörda.
Vad är en människa om inte ett kvalificerat rovdjur med ett antal sociala lager som hjälpligt döljer detta faktum? Som jag skrev i en spoiler ovan - kolla in dina hörntänder. Varför finns de där?
~ Daniel C. Dennett
|
|
|
18/06-2011, 23:42
|
|
|
|
Citat:
Styckningen är en praktisk handling för att dölja brott. Därför förstår jag inte ordet styckmörda.
Vad är en människa om inte ett kvalificerat rovdjur med ett antal sociala lager som hjälpligt döljer detta faktum? Som jag skrev i en spoiler ovan - kolla in dina hörntänder. Varför finns de där?
|
Ahaaa! Jag fattar. Nej jag tycker inte du ska följa dina "hörntänder".. varför har du en hjärna? Är dom byggda för dina hörntänder?
Skulle inte tro det kompis.
|
18/06-2011, 23:44
|
|
|
faScinated
|
Citat:
Ahaaa! Jag fattar. Nej jag tycker inte du ska följa dina "hörntänder".. varför har du en hjärna? Är dom byggda för dina hörntänder?
Skulle inte tro det kompis.
|
Alla djur har väl någon slags hjärna.
~ Daniel C. Dennett
|
|
|
18/06-2011, 23:45
|
|
|
|
En krokodil har väldigt utvecklade tänder. Jävligt utvecklade! Dom är nästan byggda för att döda!
Låt oss alla bli krokodiler! Dom har inte utvecklats på 100 miljoner år! Smart tänkt!
NOT!
|
| Ämnesverktyg |
|
|
| Visningsalternativ |
Betygsätt det här ämnet |
Linjär visning
|
|
|
|