|
|
25/11-2011, 23:13
|
|
|
Chablisliberal
Reg.datum: 02/05-2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av mcus
Trist att allt ändå bara är en fasad för att locka över ännu fler sossar till moderaterna nu när han har chansen.
Inte för att det egentligen spelar någon roll. Vi har inom kort ett tvåpartisystem här i Sverige också. Och genom Lissabonfördraget har vi ett EU som är starkare än någonsin och helt plötsligt har makten förflyttats ännu längre bort från folket. Tragiskt.
Men hey, vem åkte ur idol ikväll? Det är väl ändå sånt som är viktigt?
|
Man mcus - vad gör vi istället? Hur ändrar vi allt så att det blir bra?
Jag är inte ironisk, jag vill verkligen veta.
|
25/11-2011, 23:13
|
|
|
☆ Mother Diamond ☆
Reg.datum: 31/10-2002
|
Vilka länder har bättre vård, skola, omsorg, vägar mm mm och lägre skatt och mindre mutor?
|
25/11-2011, 23:14
|
|
|
Evertonian
Reg.datum: 14/02-2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Aspe
Betalar vi så fruktansvärt mycket till försvaret nuförtiden då? Det är väl den del av de statliga utgifterna som har skurits ner mest?
|
Iofs vilket bara borde visas på hur många regementen som lagts ner.
Men ändå rätt mycket:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...y_expenditures
Före Thailand som exempel där det väl är rätt mycket mer oro...
|
25/11-2011, 23:16
|
|
|
faScinated
Reg.datum: 29/05-2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av MMMistress
Vilka länder har bättre vård, skola, omsorg, vägar mm mm och lägre skatt och mindre mutor?
|
Tyskland, Schweiz, Österrike, Frankrike?
~ Daniel C. Dennett
|
|
|
25/11-2011, 23:17
|
|
|
Chablisliberal
|
Citat:
Ursprungligen postat av MMMistress
|
Mja, jag vill faktiskt säga t ex Tyskland, Holland, Luxemburg, Österrrike och möjligen Belgien (give or take a few Belgare). Delar av Frankrike (deras mödravård är helt sjuuukt bekväm) samt delar av Polen (jävlars sicka bra läkare de har fläckvis).
Och vägarna är väl bättre i hela Europa i stort, i alla fall för oss som bor på landet.
Jag säger det igen - jag vill betala mycket skatt, men då vill jag att vi ska vara bra!
Senast redigerad av Aspe 25/11-2011 klockan 23:23.
|
|
|
25/11-2011, 23:20
|
|
|
Evertonian
|
Citat:
Ursprungligen postat av RobinaHood
Ja, det är bra det. Men jag kan liksom inte riktigt förstå varför militären behövs egentligen. Det har inte varit krig som drabbat sverige på år och dar, det kan förvisso vara bra att ha några militärer i helt andra sammanhang men ändå.
Jag är för bättre äldrevård och bättre skola.
|
Nej exakt som det ser ut i världen idag är egentligen hela den svenska militären ett slöseri. Visst vi kan ha ett symboliskt försvar, men att lägga ner miljarder på försvaret är bara att slösa bort pengar. OM vi skulle bli anfallna skulle ändå i princip halva världens militära styrkor sluta upp på vår sida. Det är så det ser ut i dagens situation. Att anfalla Sverige skulle vara att anfalla hela Europa och om inte det att anfalla Nato. Det som Sverige i det läget skulle kunna stå emot har rätt liten betydelse. Även om vi nu likt Israel skulle lägga ofantliga summor sett till förmåga på försvaret.
|
25/11-2011, 23:24
|
|
|
lugn!
Reg.datum: 09/02-2008
|
Citat:
Man mcus - vad gör vi istället? Hur ändrar vi allt så att det blir bra?
Jag är inte ironisk, jag vill verkligen veta.
|
Det är svårt att komma med en enhetlig lösning som inte låter både flummig, utopisk och/eller konspiratorisk.
Men visst finns det kraftfulla inflytelserika personer/kretsar som gör allt för att hålla folket så omedvetna som möjligt för att i lugn och ro kunna fiffla med det de gör. Italienska folket satte väl ner en halv fot när Berlusconi höll på att stifta lagar om att han själv inte skulle kunna åtalas.
Men det vore trevligt med ett samhälle utan det här ekonomiska systemet, som helt är uppbyggt på skuld. Skuld och värdering. Och alla i systemet inbyggda defekter som sätter världen i reset, bara för att börja om igen.
Det vore trevligt med en värld där den rådande ekonomiska tesen inte tillåter svältande barn, för att man till exempel inte kan skriva av skulder till fattiga länder.
Det vore trevligt med en värld där man såg de mångas behov och fördelade därefter.
Men människorna är för inlåsta, för hjärntvättade, för att inse att vi inte är fria.
Människorna är framförallt alldeles för dumma. Men egentligen är det inte deras fel.
|
|
|
25/11-2011, 23:26
|
|
|
faScinated
|
Det största problemet med höga skatter är nog av ideologisk karaktär för mig. Jag ska alltså skicka in det mesta av min lön till staten för att politiker ska välja den "bästa välfärden" för mig, visserligen med stöd av regler för offentlig upphandling men ändå helt utan min medverkan.
Jag vill i högre grad själv bestämma över mitt liv.
~ Daniel C. Dennett
|
|
|
25/11-2011, 23:31
|
|
|
Chablisliberal
|
Citat:
Det är svårt att komma med en enhetlig lösning som inte låter både flummig, utopisk och/eller konspiratorisk.
Men visst finns det kraftfulla inflytelserika personer/kretsar som gör allt för att hålla folket så omedvetna som möjligt för att i lugn och ro kunna fiffla med det de gör. Italienska folket satte väl ner en halv fot när Berlusconi höll på att stifta lagar om att han själv inte skulle kunna åtalas.
Men det vore trevligt med ett samhälle utan det här ekonomiska systemet, som helt är uppbyggt på skuld. Skuld och värdering. Och alla i systemet inbyggda defekter som sätter världen i reset, bara för att börja om igen.
Det vore trevligt med en värld där den rådande ekonomiska tesen inte tillåter svältande barn, för att man till exempel inte kan skriva av skulder till fattiga länder.
Det vore trevligt med en värld där man såg de mångas behov och fördelade därefter.
Men människorna är för inlåsta, för hjärntvättade, för att inse att vi inte är fria.
Människorna är framförallt alldeles för dumma. Men egentligen är det inte deras fel.
|
Nu fetade jag en del av det du skrev. OK, jag är beredd att betala skatt - du tycker nog att jag ska ge mer och det är möjligt.
Men vem är den som ska se till att allt är rättvist fördelat?? Vem ska sköta att ge efter folks behov och hur? Ja, jag skulle vilja veta. Ginge det att lösa vore jag med.
|
25/11-2011, 23:37
|
|
|
Evertonian
|
Citat:
Ursprungligen postat av soliton
Det största problemet med höga skatter är nog av ideologisk karaktär för mig. Jag ska alltså skicka in det mesta av min lön till staten för att politiker ska välja den "bästa välfärden" för mig, visserligen med stöd av regler för offentlig upphandling men ändå helt utan min medverkan.
Jag vill i högre grad själv bestämma över mitt liv.
|
Men där är lite vad skillnaden är för mig. Du skriver för mig. Är inte det som är själva meningen det handlar inte om mig det handlar om samhällets bästa. Dvs visst du kan få det sämre men se inte till dina egna fördelar utan just vad gagnar samhället som stort. Just som att tänka som en familj du delar med dig.
|
25/11-2011, 23:38
|
|
|
lugn!
|
Citat:
Nu fetade jag en del av det du skrev. OK, jag är beredd att betala skatt - du tycker nog att jag ska ge mer och det är möjligt.
Men vem är den som ska se till att allt är rättvist fördelat?? Vem ska sköta att ge efter folks behov och hur? Ja, jag skulle vilja veta. Ginge det att lösa vore jag med.
|
Jag fortsätter på "demokratin" i Sverige. Ett framsteg vore kanske att man använder sig mer av direktdemokrati. Inte något överdrivet, där vi ska ställa oss till 1000 olika frågor och omröstningar i veckan. Men i kommunerna har vi ju folkvalda som så att säga ska göra jobbet åt oss.
En utveckling av demokratin vore att man inom kommuner till exempel, blir tvingad till rena folkomröstningar vid frågor som 50% av kommunstyrelsen tycker är tillräckligt viktiga för att faktiskt lämna över till invånarna.
Teknik och infrastruktur för att kunna ordna detta är inte några som helst problem.
Tänk vad häftigt om man faktiskt fick ta ställning till fler frågor och faktiskt kände att man kunde påverka mer än vad vi gör idag.
|
|
|
25/11-2011, 23:40
|
|
|
Antitrist
Reg.datum: 30/04-2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lengens
Är det inte bättre att du ger exempel på sådana länder där allt fungerar så mycket bättre trots en betydligt mindre beskattning, eftersom du uppenbarligen driver något här?
|
Tyskland, Frankrike, Storbrittanien och Spanien är väl exempel på länder med likvärdig, och i vissa avseenden bättre välfärd än Sverige.
Jag sa inte att det fungerade så mycket bättre i andra länder. Jag ställde en fråga om den välfärd vi har verkligen motiverar världens högsta skatter eller om det är så att nivån på välfärden indikerar att vårt skattesystem "läcker".
|
|
|
25/11-2011, 23:41
|
|
|
lugn!
|
Irland röstade emot Lissabonfördraget.
Då valde man att ha en omröstning till. Med ytterligare propaganda där man massivt tryckte på för att få igenom det man ville få igenom.
Varför hade de ens en omröstning?
|
|
|
25/11-2011, 23:42
|
|
|
lugn!
|
Citat:
Ursprungligen postat av DropDead
Tyskland, Frankrike, Storbrittanien och Spanien är väl exempel på länder med likvärdig, och i vissa avseenden bättre välfärd än Sverige.
Jag sa inte att det fungerade så mycket bättre i andra länder. Jag ställde en fråga om den välfärd vi har verkligen motiverar världens högsta skatter eller om det är så att nivån på välfärden indikerar att vårt skattesystem "läcker".
|
Jag tror att du får kika lite på föräldraförsäkringen och jämföra och se om du inte tycker att den drar ned snittet lite för de andra länderna.
Samt hur de löser frågan med barnomsorg och kostnaderna för denna.
|
|
|
25/11-2011, 23:43
|
|
|
~utan rost~
Reg.datum: 24/03-2008
|
Citat:
|
Jag tycker absolut att det är så att skattesystemet läcker. För det vi betalar i skatt borde vi kunna få mer och bättre både äldrevård och skola. Felet är ju att det går åt så mycket pengar på fel saker, bara att anmäla ett litet skitbrott till polisen tar enormt mycket resurser istället för att löpa lite smidigt.
Hur det ska ändras vet jag inte, kvarnarna mal så enormt långsamt att varje liten förändring måste utredas och utredas och kosta massa pengar och så en utredning till som kostar ännu mer.
|
|
|
25/11-2011, 23:44
|
|
|
Antitrist
Reg.datum: 30/04-2006
|
Citat:
Irland röstade emot Lissabonfördraget.
Då valde man att ha en omröstning till. Med ytterligare propaganda där man massivt tryckte på för att få igenom det man ville få igenom.
Varför hade de ens en omröstning?
|
I EU har man omröstningar tills man röstar rätt.
|
|
|
25/11-2011, 23:47
|
|
|
lugn!
|
Citat:
I EU har man omröstningar tills man röstar rätt.
|
Just så. Skendemokrati.
|
|
|
25/11-2011, 23:48
|
|
|
AOTV:s mest empatiske man
Reg.datum: 03/06-2002
|
Citat:
Och vägarna är väl bättre i hela Europa i stort, i alla fall för oss som bor på landet.
|
Det är å andra sidan billigare, enklare och effektivare att ordna imponerande infrastrukturlösningar i tätbefolkade regioner. Jag menar, Nederländernas dryga sexton miljoner invånare trängs väl på en yta motsvarande Blekinge..?
|
25/11-2011, 23:58
|
|
|
faScinated
|
Citat:
Ursprungligen postat av nilo
Men där är lite vad skillnaden är för mig. Du skriver för mig. Är inte det som är själva meningen det handlar inte om mig det handlar om samhällets bästa. Dvs visst du kan få det sämre men se inte till dina egna fördelar utan just vad gagnar samhället som stort. Just som att tänka som en familj du delar med dig.
|
Jag tror inte att staten är den bästa inköparen av tjänster för mig (eller min familj eller människorna på min hemort) utan litar mer till att medborgare i samhället kan ta ett högre ansvar för sina liv. Vi är ju pga kostnadsskäl ändå på väg dit men många klagar då på att de måste börja ta ansvar och själva välja var de ska köpa läkemedel, vilken vårdcentral de ska ha, fler än ett telebolag osv. Vitsen är att "marknaden" dvs medborgarna långsiktigt sorterar bort dåliga leverantörer vilket betyder mer utbyte för varje krona. Det går inte heller att öka priset hur som helst när det råder konkurrens - vi kan hålla tillbaka inflationen vilket gagnar oss som nation.
~ Daniel C. Dennett
|
|
|
26/11-2011, 00:00
|
|
|
lugn!
|
Citat:
Jag tror inte att staten är den bästa inköparen av tjänster för mig (eller min familj eller människorna på min hemort) utan litar mer till att medborgare i samhället kan ta ett högre ansvar för sina liv. Vi är ju pga kostnadsskäl ändå på väg dit men många klagar då på att de måste börja ta ansvar och själva välja var de ska köpa läkemedel, vilken vårdcentral de ska ha, fler än ett telebolag osv. Vitsen är att "marknaden" dvs medborgarna långsiktigt sorterar bort dåliga leverantörer vilket betyder mer utbyte för varje krona. Det går inte heller att öka priset hur som helst när det råder konkurrens - vi kan hålla tillbaka inflationen vilket gagnar oss som nation.
|
Samtidigt blir jag lite trött på allt tjat om att "staten" gör si, och staten gör så.
Det är du och jag som är staten.
|
|
|
26/11-2011, 00:04
|
|
|
Evertonian
|
Citat:
|
Det där gillar jag inte Just för mig det som leder till att vi ALLA får det sämre i längden. Om det bästa centret för läkemedel som exempel ja det är det ALLA tar del av inte bara de som har förmånen att välja rätt. Ungefär som att välja aktier ja de är att spekulera att välja vård är det INTE. Alla ska få det bästa möjliga oberoende, det ska INTE handla om val.
|
26/11-2011, 00:06
|
|
|
faScinated
|
Citat:
Samtidigt blir jag lite trött på allt tjat om att "staten" gör si, och staten gör så.
Det är du och jag som är staten.
|
Jag ser mig mer som "marknaden" eftersom mina ekonomiska beslut är mer träffsäkra än röster på ett politiskt parti.
~ Daniel C. Dennett
|
|
|
26/11-2011, 00:10
|
|
|
faScinated
|
Citat:
Ursprungligen postat av nilo
Det där gillar jag inte Just för mig det som leder till att vi ALLA får det sämre i längden. Om det bästa centret för läkemedel som exempel ja det är det ALLA tar del av inte bara de som har förmånen att välja rätt. Ungefär som att välja aktier ja de är att spekulera att välja vård är det INTE. Alla ska få det bästa möjliga oberoende, det ska INTE handla om val.
|
Men om en vårdcentral är dålig är det väl bra om man kan byta?
(Jag ska inte börja med billig retorik som går ut på exempel där staten gör alla val för sina medborgare).
~ Daniel C. Dennett
|
|
|
26/11-2011, 00:20
|
|
|
i mongofilens våld
Reg.datum: 23/04-2003
|
Citat:
|
Storbritannien?! Utveckla!
ska tyna bort
|
|
|
26/11-2011, 00:42
|
|
|
Evertonian
|
Citat:
Men om en vårdcentral är dålig är det väl bra om man kan byta?
(Jag ska inte börja med billig retorik som går ut på exempel där staten gör alla val för sina medborgare).
|
Om det vore så enkelt. Var rejält sjuk själv som ung och vet att man bara flyter med. Dvs detta med val det är inget som man gör själv (eller inte minst är kapabel att göra). Det handlar inte om dig själv det handlar om vilka du har runtom kring dig. Vilket det inte ska göra. Det ska handla vad som krävs av sjukvården just för dig inte om vilka som agerar för dig om så försäkringsbolag eller anhöriga.
|
| Ämnesverktyg |
|
|
| Visningsalternativ |
Betygsätt det här ämnet |
Linjär visning
|
|
|
|