|
|
09/02-2012, 20:22
|
|
|
Chablisliberal
Reg.datum: 02/05-2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av WAR
Inte på mitt jobb tyvärr
|
Jag bara menar att det kanske är en del av den där mentala kartan, att man är gnällig och omöjlig efter 60 och borde avlägsnas så snart som möjligt. Både enligt omgivningen och en själv.
|
09/02-2012, 20:22
|
|
|
Evertonian
Reg.datum: 14/02-2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av DropDead
Skulle jag förklara vad du pratade om?
En debatt om arbetsmarknadsåtgärder kan vi ta i en annan tråd, tycker du inte?
|
Är det inte en av själva knäckefrågorna Om man nu ska tycka det är ett bra förslag eller inte. Det då tillsammans med huruvida folk ens kan orka arbeta längre.
|
09/02-2012, 20:24
|
|
|
Chablisliberal
|
Det finns ju inte ett fast antal jobb som ska fördela. Om man tänker så, när borde de äldre i så fall gå hem så att unga får jobb? Borde man pensionera lika många som det finns arbetslösa ungdomar för att lösa problemet?
|
09/02-2012, 20:24
|
|
|
Avundsvärd
Reg.datum: 21/11-2003
|
Citat:
Inte på mitt jobb tyvärr
|
Klart det går.
|
09/02-2012, 20:25
|
|
|
Evertonian
|
Citat:
Ursprungligen postat av Aspe
Jag bara menar att det kanske är en del av den där mentala kartan, att man är gnällig och omöjlig efter 60 och borde avlägsnas så snart som möjligt. Både enligt omgivningen och en själv.
|
Men då borde väl ett förslag som detta mottas med öppna armar av speciellt de nu nära pensionsåldern.
Det är även dessa man bör lyssna mest på. En sak att sitta nu som 30+ och säga att man orkar jobba och det blir inga problem för det är så kul. Kanske blir ett lite annat resonemang med tiden.
|
09/02-2012, 20:27
|
|
|
kåt som en marskatt
Reg.datum: 08/02-2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysatorn
Klart det går.
|
En bitter bussförare kan inte få ett annat jobb inom företaget, tja kanske i tvätthallen men det skulle dom aldrig välja. Dom som är bittra har oftast aldrig jobbat med annat och är less. Finns som tur är många som älskar jobbet med
Should ever be forgot...
Otur! Otur! Otur!
|
|
|
09/02-2012, 20:30
|
|
|
Avundsvärd
|
Citat:
En bitter bussförare kan inte få ett annat jobb inom företaget, tja kanske i tvätthallen men det skulle dom aldrig välja. Dom som är bittra har oftast aldrig jobbat med annat och är less. Finns som tur är många som älskar jobbet med
|
Bittra personer kanske kunde få välja, förtidspension eller tvätthallen.
|
09/02-2012, 20:33
|
|
|
kåt som en marskatt
Reg.datum: 08/02-2002
|
Citat:
Bittra personer kanske kunde få välja, förtidspension eller tvätthallen.
|
Finns inte så många jobb i tvätthallen och dom klarar sig inte på vad en förtidspension ger
Trist bara, livet blir ju så mycket tråkigare om man är bitter konstant
Should ever be forgot...
Otur! Otur! Otur!
|
|
|
09/02-2012, 20:33
|
|
|
Avundsvärd
|
Citat:
Ursprungligen postat av nilo
Men då borde väl ett förslag som detta mottas med öppna armar av speciellt de nu nära pensionsåldern.
Det är även dessa man bör lyssna mest på. En sak att sitta nu som 30+ och säga att man orkar jobba och det blir inga problem för det är så kul. Kanske blir ett lite annat resonemang med tiden.
|
De är knappast 63-åringarna denna debatt handlar om. Däremot kan vi som är 10 år och mer från pensionsåldern kanske så smått vänja oss vid tanken att jobba efter 65?
|
09/02-2012, 21:04
|
|
|
Evertonian
|
Citat:
De är knappast 63-åringarna denna debatt handlar om. Däremot kan vi som är 10 år och mer från pensionsåldern kanske så smått vänja oss vid tanken att jobba efter 65?
|
De borde veta bäst både om det skulle vara kul som om det ens skulle vara möjligt.
|
09/02-2012, 21:30
|
|
|
inre gudinna
Reg.datum: 05/03-2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av modesty123
Nej, hemska tanke, att ha solidaritet och medkänsla med andra människor det är ju hemskt. Det är ju bättre att bara tänka på sig själv. Bara du har det bra och kan njuta av ditt jobbskatteavdrag, vem bryr sig då om Agda som slitit ut sig i sjukvården?
|
Tycker du att min pappa, som valde att gå i pension vid 63½ års ålder har rätt till lika mycket pengar som Lilas pappa, som fortfarande jobbar vid 73 års ålder, kommer att få i pension?
Om du tycker att alla ska ha rätt till samma villkor läser jag in att du anser att alla ska få lika mycket i pension, oavsett inkomst och skicklighet/tur med placeringarna av sina pensionspengar. En statlig pension som ligger på X antal kronor för alla, oavsett yrke, yrkesverksamma år osv.
Sassy
|
|
|
09/02-2012, 21:36
|
|
|
inre gudinna
|
Citat:
Men pension blir ju ännu mer en klassfråga om det blir som Reinfeldt vill. De som bäst behöver öka på sin pension, de är så pass utslitna att de inte orkar jobba längre. Medan de som har det bra, de kan gå redan vid 60 år.
<klipp>
|
Så har vi det ju redan idag. Vad är skillnaden?
Sassy
|
|
|
09/02-2012, 21:46
|
|
|
inre gudinna
|
Citat:
En annan sak som är värd att betänka är att vi faktiskt börjar vårt yrkesliv vid en högre ålder nuförtiden. Många som idag går vid 65 började jobba redan i 15-16-årsåldern. Det är det få som gör idag.
|
Exakt. Det finns väl de idag som pluggar tills de är 35-40. Hur är det tänkt att de ska hinna bygga upp en hygglig pension på 20-25 år? De kanske är taggade på ett helt annat sätt också att jobba så länge som möjligt för att få ut så mycket som möjligt av sin utbildning.
Men förlåt, nu tänkte jag inte på de stackars grovjobbarna som ska tvingas till skolbänken och bli journalister så att de kan jobba tills de stupar.
Sassy
|
|
|
09/02-2012, 22:07
|
|
|
Free Plura!
Reg.datum: 03/09-2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av sienna
Exakt. Det finns väl de idag som pluggar tills de är 35-40. Hur är det tänkt att de ska hinna bygga upp en hygglig pension på 20-25 år? De kanske är taggade på ett helt annat sätt också att jobba så länge som möjligt för att få ut så mycket som möjligt av sin utbildning.
Men förlåt, nu tänkte jag inte på de stackars grovjobbarna som ska tvingas till skolbänken och bli journalister så att de kan jobba tills de stupar.
|
har man gjort valet att studera eller något annat upp i en hög ålder får man även acceptera att man kanske måste jobba lite mer eller längre för att få den levnadsstandard man önskar på ålderns höst.
svårare än så kan det ju omöjligen inte vara.
|
09/02-2012, 22:08
|
|
|
inre gudinna
|
Citat:
Ursprungligen postat av Chris Finch
har man gjort valet att studera eller något annat upp i en hög ålder får man även acceptera att man kanske måste jobba lite mer eller längre för att få den levnadsstandard man önskar på ålderns höst.
|
Sassy
|
|
|
09/02-2012, 22:10
|
|
|
Chablisliberal
|
Citat:
Ursprungligen postat av Chris Finch
|
Ja, man pluggar litet, reser runt världen litet. Vilket såklart är bra på många sätt men man bidrar ju inte, varken till sin egen eller nån annans pension. Redan med dagens system lär man få en chock när man ser sitt pensionskuvert.
|
09/02-2012, 22:11
|
|
|
inre gudinna
|
Citat:
Ja, man pluggar litet, reser runt världen litet. Vilket såklart är bra på många sätt men man bidrar ju inte, varken till sin egen eller nån annans pension. Redan med dagens pensionssystem lär man få en chock när man ser sitt pensionskuvert.
|
Men så länge vi andra betalar mer i skatt för att de ska få resa runt världen som medelålders så kan de få lika mycket i pension som de som har jobbat sen 18 års ålder. :solidaritet:
Jag menar alltså inte att utbildning inte är nåt att satsa på, men som du skriver så har de faktiskt inte bidragit till pensionssystemet de där 10 åren extra som de har pluggat istället för att jobba.
Sassy
|
|
|
09/02-2012, 22:20
|
|
|
~utan rost~
Reg.datum: 24/03-2008
|
Debatt nu om detta.
|
|
|
09/02-2012, 22:26
|
|
|
Chablisliberal
|
Citat:
Men så länge vi andra betalar mer i skatt för att de ska få resa runt världen som medelålders så kan de få lika mycket i pension som de som har jobbat sen 18 års ålder. :solidaritet:
Jag menar alltså inte att utbildning inte är nåt att satsa på, men som du skriver så har de faktiskt inte bidragit till pensionssystemet de där 10 åren extra som de har pluggat istället för att jobba.
|
Jag är själv skyldig till det där. Samtidigt har mitt resande och pluggande lett till att jag har ett jobb som jag nog kan tänka mig att fortsätta i efter 65 på hel- eller deltid, dels för att jag gillar att jobba och dels för att jag nog vill ha en hyfsad (=nära den jag vant mig vid) standard när jag väl blir pensionär.
Jag betalar gladeligen skatt för att hjälpa andra men jag tänker inte sticka under stol med att jag tänker mig att en del av de pengar jag jobbar ihop, gott kan gå till mig.
|
09/02-2012, 22:51
|
|
|
Registered User
Reg.datum: 03/05-2004
|
Citat:
Så har vi det ju redan idag. Vad är skillnaden?
|
Att det här förslaget ökar på skillnaderna ännu mer.
|
|
|
09/02-2012, 22:52
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Så man ska alltså få mer i pension om man börjar jobba tidigt, om man inte vet direkt vad man vill bli utan väljer att studera då ska man straffas med sämre pension? Var är solidariteten i det?
|
|
|
09/02-2012, 22:54
|
|
|
Chablisliberal
|
Citat:
Så man ska alltså få mer i pension om man börjar jobba tidigt, om man inte vet direkt vad man vill bli utan väljer att studera då ska man straffas med sämre pension? Var är solidariteten i det?
|
Så är det idag och så har det varit sen det allmänna pensionssystemet infördes. Det är tog flera år innan man införde att man får några pensionspoäng alls för studier.
|
09/02-2012, 22:55
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Tycker du att min pappa, som valde att gå i pension vid 63½ års ålder har rätt till lika mycket pengar som Lilas pappa, som fortfarande jobbar vid 73 års ålder, kommer att få i pension?
Om du tycker att alla ska ha rätt till samma villkor läser jag in att du anser att alla ska få lika mycket i pension, oavsett inkomst och skicklighet/tur med placeringarna av sina pensionspengar. En statlig pension som ligger på X antal kronor för alla, oavsett yrke, yrkesverksamma år osv.
|
Nej, självklart menar jag inte att det ska vara lika pension för alla. Jag tycker bara att Reinfeldts förslag, tanke, tyder på väldigt stor okunskap om hur vanliga människor har det. Ungefär som pajasen i grön halsduk som var med på SVT Debatt nyss. Som på fullt allvar frågade varför vi har en gräns överhuvudtaget. Och sa att "man kanske inte ska vara byggnadsarbetare i hela sitt liv utan bara tills man är 40 år", sen skulle man enligt honom skola om sig. Det är klart att man ska få mer i pension om man väljer att jobba längre, men jag tycker inte att pensionen ska vara så usel att folk i praktiken inte har något val annat än att fortsätta. Var finns valfriheten i det?
|
|
|
09/02-2012, 22:55
|
|
|
---
Reg.datum: 28/06-2007
|
Tack Aspe!
|
09/02-2012, 22:56
|
|
|
~utan rost~
Reg.datum: 24/03-2008
|
Jag tycker det är lite konstigt att vi ska omskolas mitt i livet för att kunna jobba med något annat. Något annat = att kunna jobba längre upp i ålder.
Hur ska då dessa studier finansieras?
|
|
|
| Ämnesverktyg |
|
|
| Visningsalternativ |
Betygsätt det här ämnet |
Linjär visning
|
|