|
|
20/04-2012, 13:56
|
|
|
Registered User
Reg.datum: 03/05-2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Chris Finch
– Jag har genomfört det mest sofistikerade och spektakulära attentatet sedan andra världskriget.
det kan inte vara en frisk man som säger något sådant?
|
¨Det är det som är så skrämmande, han är "frisk", men har en sådan skruvad världsbild. Han njuter av det han har gjort och hade ännu värre planer, hur kan en frisk person komma på något sådant? Jag får rysningar bara jag läser om det han har sagt. Varifrån kommer allt hans hat?
|
|
|
20/04-2012, 14:00
|
|
|
Marsiansk mardröm
Reg.datum: 29/03-2003
|
"– Jag har genomfört det mest sofistikerade och spektakulära attentatet sedan andra världskriget."
Men har han inte rätt då?
Det Breivik gjort är att ha genomfört en av världens mest "lyckade" massmord genomförd av en person.
Han leder "topplistan". Klart det är spektakulärt och sofistikerat. Och vidrigt och fasansfullt.
|
|
|
20/04-2012, 14:06
|
|
|
klitik!!
Reg.datum: 09/10-2001
|
leder han verkligen "topplistan"? Hur många dödade han, var det 79 st?
|
|
|
20/04-2012, 14:07
|
|
|
Cryptosporidium
Reg.datum: 31/01-2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av korp
|
77 st.
Han tycker själv att det är ett lågt antal då han önskat att döda alla 564 personer som befann sig på Utöya
|
|
|
20/04-2012, 14:13
|
|
|
ogooglebar
Reg.datum: 12/06-2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Glenny
"– Jag har genomfört det mest sofistikerade och spektakulära attentatet sedan andra världskriget."
Men har han inte rätt då?
Det Breivik gjort är att ha genomfört en av världens mest "lyckade" massmord genomförd av en person.
Han leder "topplistan". Klart det är spektakulärt och sofistikerat. Och vidrigt och fasansfullt.
|
Jag förstår inte ordet sofistikerat i detta sammanhang.
E A T
S L E E P
C R O C H E T
|
|
|
20/04-2012, 14:18
|
|
|
klitik!!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ladybird
|
avledande bomb, maskering till Polis, automatvapen osv. Det kan ju ses som ganska sofisktikerat i sin kontext.
|
|
|
20/04-2012, 14:26
|
|
|
Evertonian
Reg.datum: 14/02-2002
|
Citat:
|
Finns väl en hel del i USA som kommer nära. Om man tar till att döda för hand. Annars finns det ju många värre som McVeigh t.ex. Världens genom tidernas värsta mördare ska dock visst vara någon sovjetisk officer som på egen hand avrättade lågt räknat 5000 polska krigsfångar. Tog några dagar men sådant räknar man väl i en annan lista.
|
20/04-2012, 14:30
|
|
|
Evertonian
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gummitarzan
77 st.
Han tycker själv att det är ett lågt antal då han önskat att döda alla 564 personer som befann sig på Utöya
|
Men om bomben i Oslo dödat minst 12 hade han kanske inte ens begått det dådet. Han blev arg för att bara en rök med där (som han hörde på radio) därför begav han sig till död. Något som inte stämmer där...
|
20/04-2012, 15:19
|
|
|
Marsiansk mardröm
Reg.datum: 29/03-2003
|
Citat:
|
Här är en lista, den är avgränsad till vansinnesdåd utförda av en person som inte använt sprängmedel:
http://listverse.com/2011/10/22/top-...mpage-killers/
Den som kommer närmast har dödat 59 personer.
|
|
|
20/04-2012, 15:24
|
|
|
Cryptosporidium
|
Den stämmer inte.. för han dödade 8 personer i Oslo med en bomb.
Edit: De skriver i texten att han dödade 8 personer med en bomb också
|
|
|
20/04-2012, 16:07
|
|
|
RECTOR ORBIS
Reg.datum: 30/11-2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av modesty123
¨Det är det som är så skrämmande, han är "frisk", men har en sådan skruvad världsbild. Han njuter av det han har gjort och hade ännu värre planer, hur kan en frisk person komma på något sådant? Jag får rysningar bara jag läser om det han har sagt. Varifrån kommer allt hans hat?
|
Att vara tillräknelig uteslutar inte att man är psykiskt sjuk. Det är ju ganska uppenbart att något är mycket, mycket fel i huvudet på Breivik. Han lider ju uppenbarligen av en svår narcissistisk störning till att börja med. Men det mest talande för hans galenskap är att han lever i en påhittad värld med påhittade organisationer, påhittade uniformer och hälsningar o.s.v.
Att en människa dessutom helt verkar sakna sociala relationer är ju heller inget sundhetstecken.
Jag tycker personligen att man kan finna ganska kusliga paralleller mellan Breivik och s.k. "skolskjutare" i t.ex. USA och Finland. Ensamma och utstötta, utlämnade av såväl skolväsende som familj drivs de av ett hat mot den samhällsinstitution ( skola/regering ) de upplever är orsaken till deras situation. De skapar en fantasivärld, inte sällan inspirerad av film- eller dataspelsvärlden, där de ser sig själva som övermänniskor som måste utkräva hämnd. De är vapenfixerade, målmedvetna och metodiska.
|
|
|
20/04-2012, 17:06
|
|
|
Registered User
Reg.datum: 28/09-2009
|
Tybalt. Han säger själv att han hade vänner. Åtminstone fram till 2006.
Från Expressen:
"Han poängterar att han hade ett normalt känsloliv fram till 2006, då han enligt egen utsago isolerade sig, ägnade sig åt datorspel på heltid och började planlägga terrordåden.
– Man kan säga att jag var ganska normal till 2006 då jag började avkänslofiera mig genom meditation. Jag har "dehumaniserat" de jag menar är legitima mål. Annars hade jag inte klarat av det jag gjort.
"Bilden stämmer inte"
Han tycker inte att den bild som målats upp av honom i medierna, stämmer helt.
– Många kan säga att jag är väldigt sympatisk. En begravning jag var på, när min bäste väns bror dog, det var den värsta dagen i mitt liv. Jag var den som grät mest då. Det illustrerar att den bilden som getts av mig kanske inte stämmer.
Han hittade på undanflykter när vännerna frågade om de fick komma på besök till gården. En gång försökte de köra dit. Då stängde Anders Behring Breivik av mobilen för att avvärja ett besök.
– Jag bröt med de vänner jag hade. Det var ett val. Jag visste vad som skulle komma. De förstod inte varför jag isolerade. Jag kunde inte säga att jag skulle genomföra en självmordsaktion om några år."
Tänk om killen använt sin energi och beslutsamhet till något positivt? Uppenbarligen är han driven och målinriktad. Hade kunnat bli något stort i andra sammanhang.
|
|
|
20/04-2012, 17:11
|
|
|
klitik!!
|
jag undrar vilka spel han spelade från 2006, var det inte WOW som kom då?
|
|
|
20/04-2012, 17:12
|
|
|
Cryptosporidium
|
Citat:
|
Jag såg nån uppgift om att han spelade WoW 16 timmar om dygnet.
|
|
|
20/04-2012, 17:15
|
|
|
klitik!!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gummitarzan
Jag såg nån uppgift om att han spelade WoW 16 timmar om dygnet.
|
var det kanske nyheten att Pandor skulle komma i WoW som drev honom till mord?
|
|
|
20/04-2012, 17:15
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ladybird
|
Även ondska kan vara sofistikerad.
|
|
|
20/04-2012, 17:23
|
|
|
Evertonian
|
Citat:
|
Han spelade WoW som sagt. Sedan tror jag det nämnts Modern Warfare.
|
20/04-2012, 17:30
|
|
|
Åtretsläld
Reg.datum: 06/09-2002
|
Ojsan. Först var det Rock'nRollen man oroade sig för, sedan "videovåldet". Nu datorspelen. Jag tror inte att FRISKA människor påverkas så lätt.
Senast redigerad av StePHanie 20/04-2012 klockan 17:44.
|
|
|
20/04-2012, 17:41
|
|
|
faScinated
Reg.datum: 29/05-2011
|
Det verkar ju finnas miljontals människor på Jorden som lever i sin egen fantasivärld t ex alla bokstavstroende. Men ändå brukar det finnas robusta mentala spärrar. Även om man tror att man kan flyga så testar man inte. Breivik gjorde det.
~ Daniel C. Dennett
|
|
|
20/04-2012, 17:43
|
|
|
Åtretsläld
|
Citat:
Ursprungligen postat av soliton
Det verkar ju finnas miljontals människor på Jorden som lever i sin egen fantasivärld t ex alla bokstavstroende. Men ändå brukar det finnas robusta mentala spärrar. Även om man tror att man kan flyga så testar man inte. Breivik gjorde det.
|
|
20/04-2012, 17:45
|
|
|
Evertonian
|
Citat:
Ursprungligen postat av StePHanie
Ojsan. Först var det Rock'nRollen man oroade sig för, sedan "videovåldet". Nu datorspelen. jag tror inte att FRISKA människor påverkas så lätt.
|
Att det inte händer oftare är ett tydligt bevis på det. Är dock inne på att detta med att spelen nämns så ofta mer handlar om att man vill få en bild på om Breivik är psykiskt stabil eller inte. Där spelar det ingen större roll om han nu spelade WoW 16 timmar om dygnet eller lekte med modellflygplan 16 timmar om dygnet. Finns måtta för allt och just det faktumet att han snöade in sig så mycket på något kan vara viktigt för att bestämma om det blir sjukan eller finkan för honom.
|
20/04-2012, 17:49
|
|
|
faScinated
Reg.datum: 29/05-2011
|
Citat:
|
~ Daniel C. Dennett
|
|
|
20/04-2012, 17:55
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Jag har inte läst hans manifest. Verkar mest vara pompösa fantasier. Men visst, på 1800 sidor kan ju inte allt vara galet. Eller? Vad tycker du är sant?
|
|
|
20/04-2012, 17:57
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av nilo
Att det inte händer oftare är ett tydligt bevis på det. Är dock inne på att detta med att spelen nämns så ofta mer handlar om att man vill få en bild på om Breivik är psykiskt stabil eller inte. Där spelar det ingen större roll om han nu spelade WoW 16 timmar om dygnet eller lekte med modellflygplan 16 timmar om dygnet. Finns måtta för allt och just det faktumet att han snöade in sig så mycket på något kan vara viktigt för att bestämma om det blir sjukan eller finkan för honom.
|
Det fina med sjukan är att han blir sittande där resten av livet. Finns ingen läkare som törs friskförklara honom.
Fängelse däremot. Gissar att Norge har lika mesiga straff som vi har. Även om Leif Axmyr t ex har suttit väldigt länge av hänsyn till hans våldsamma och brutala karaktär.
|
|
|
20/04-2012, 17:57
|
|
|
Åtretsläld
|
Citat:
Ursprungligen postat av Läderlappen
Jag har inte läst hans manifest. Verkar mest vara pompösa fantasier. Men visst, på 1800 sidor kan ju inte allt vara galet. Eller? Vad tycker du är sant?
|
Gudars, nej den har jag inte läst. Har tänkt göra, men nej. Däremot luskade jag fram youtube-filmen och såg den. Som sagt, inga källor, galen eller eventuellt frisk galning, osv. Men vad exakt jag tycker kommer jag inte utveckla.
|
| Ämnesverktyg |
|
|
| Visningsalternativ |
Betygsätt det här ämnet |
Linjär visning
|
|
|
|