|
|
05/07-2012, 23:58
|
|
|
~Stirrig tant ~
Reg.datum: 29/11-2002
|
Enligt grillgurun som brukar prata på Mix Megapol så är det viktigaste att grillen har lock. Lock. Lock. Lock. Han förespråkar såklart kolgrill men tyckte ändå att gasolgrill var okej för det är locket som är grejen.
|
06/07-2012, 11:17
|
|
|
faScinated
Reg.datum: 29/05-2011
|
Själv har jag Classic-modellen och kan bara rekommendera Webers grillar. Dock kan just de största varianterna vara lite otympliga på cykelsemestern eller för korvgrillning på fjällhajken. Trots hjulen. De vill gärna hitta en helt egen riktning.
~ Daniel C. Dennett
|
|
|
06/07-2012, 13:09
|
|
|
kontorszombie
Reg.datum: 01/04-2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av ladywolf
Vi tänder också med en koltändare. Och använder briketter, ingen skitig kol och tändvätska här inte.
|

Ehum, du vet att briketter kan vara all möjlig skit som pressats samman i uniforma klumpar och att träkol kommer ur ved?
Själv eldar jag ved tills jag har en glödhög, gasol tar bort syftet med att grilla imho, det är ju rökig yta man vill åt med själva metoden.
|
|
06/07-2012, 13:13
|
|
|
~Stirrig tant ~
|
Citat:
Ursprungligen postat av Julia45

Ehum, du vet att briketter kan vara all möjlig skit som pressats samman i uniforma klumpar och att träkol kommer ur ved?
Själv eldar jag ved tills jag har en glödhög, gasol tar bort syftet med att grilla imho, det är ju rökig yta man vill åt med själva metoden.
|
Vad för skit?
|
06/07-2012, 13:13
|
|
|
kontorszombie
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffla
Enligt grillgurun som brukar prata på Mix Megapol så är det viktigaste att grillen har lock. Lock. Lock. Lock. Han förespråkar såklart kolgrill men tyckte ändå att gasolgrill var okej för det är locket som är grejen.
|
Fast det där med lock är ju för en viss specifik metod, där man använder grillen som en ugn, vilket ju verkligen inte alltid är önskvärt. Ibland är det ju hög temperatur kort tid som gäller, vid andra tillfällen vill man ha låg temp, rök från det man lägger i glöden etc etc
Den där grillgurun har alltså lärt sig en metod, och är nog bara guru på den...
Alltså åker man till en argentinsk asado så är det inga lock som gäller, som ett litet exempel.
|
|
06/07-2012, 13:16
|
|
|
~Stirrig tant ~
|
Citat:
Ursprungligen postat av Julia45
Fast det där med lock är ju för en viss specifik metod, där man använder grillen som en ugn, vilket ju verkligen inte alltid är önskvärt. Ibland är det ju hög temperatur kort tid som gäller, vid andra tillfällen vill man ha låg temp, rök från det man lägger i glöden etc etc
Den där grillgurun har alltså lärt sig en metod, och är nog bara guru på den...
Alltså åker man till en argentinsk asado så är det inga lock som gäller, som ett litet exempel.
|
Okej, ja själv är jag verkligen ingen grillguru. Jag tycker det är meckigt att grilla. Fast gott blir det ju.
|
06/07-2012, 13:21
|
|
|
kontorszombie
|
Citat:
Vad för skit?
|
Nu hittar jag inte mina källor men jag minns ett reportage där man följde hur bricketter tillverkades. Bricketterna kan innehålla allt möjligt spillvirke, sågspån och papp som sätter lukt och smak.
Egentligen är det ganska självklart - man tar inte en sort lämpligt trä, som omsorgsfullt kolas, mal ner och sedan pressar. Man tar det som är billigt.
|
|
06/07-2012, 13:23
|
|
|
kontorszombie
|
Citat:
Okej, ja själv är jag verkligen ingen grillguru. Jag tycker det är meckigt att grilla. Fast gott blir det ju.
|
Visst blir det gott, och medan man grillar kan man njuta en immig öl.
|
|
11/07-2012, 20:21
|
|
|
kåt som en marskatt
Reg.datum: 08/02-2002
|
Briketter är typ kolpulver och tapetklister, dock bra att ha när man behöver glöd länge
Should ever be forgot...
Otur! Otur! Otur!
|
|
|
| Ämnesverktyg |
|
|
| Visningsalternativ |
Betygsätt det här ämnet |
Linjär visning
|