208 besökare online / 43 527 medlemmar / 6 173 536 inlägg / 63 360 ämnen

Ämne: Ansiktsförlamning

Resultat 1 till 25 av 36

Ansiktsförlamning

Har en liten fråga bara!!

Mon sambo har råkat ut för halvsidig ansiktsförlamning är det någon som har råkat ut för det eller vet något om det?????

Vi ska tillbaka till doktorn senare i dag så jag får se om jag vet nåt mer då...

Ena ansiktshalvan bara hänger och han kan inte blinka med det ena ögat, han har även svårt att prata då tungan inte hänger med.

Någon som vet nåt??

Jag tycker det är lite läskigt, doktorn visste inte om det skulle gå tillbaka till det normala sen.

Det är inte brösten som gör kvinnan unik
    - utan att hon kan tänka med båda hjärnhalvorna samtidigt.
    Låst på egen begäran
    Reg.datum dec 2001
    Inlägg 15 520
    Det låter läskigt.. Kan ha varit nå'n nerv som pajat eller nå'n form av slaganfall....
    Ursprungligen inskrivet av AUGUSTUS
    Det låter läskigt.. Kan ha varit nå'n nerv som pajat eller nå'n form av slaganfall....
    Dom tror på att det kanske är en nerv men doktorn vet inte säkert, ska på en utförlig undersökning idag, men jag tycker det är jätte läskigt tänk om det inte går tillbaka.
    Vilken knäck för självförtoendet, han har ju ett serviceyrke och visstas mycket bland folk och det måste vara knäckande (ialla fall i början) att få sitt utseende ändrat så radikalt på bara ett par dygn...
    Jag vill verkligen inte skrämma upp dig/er, men jag har en tjejkompis som råkade ut för detta. För henne tog det nästan sex månader med lapp för ögat ovh ett ansikte där bara hälften av det log, skrattade osv. Jag vet inte om det är likadant för alla, och jag hoppas det blir något lindrigare i din sambos fall
    Life is good - I´m better!
    Ansiktsförlamning kan fasktiskt uppkomma genom att man utsätter ansiktet för kraftigt drag. Bra att tänka på, är att det t ex kan uppkomma om man åker bild med öppet fönster!
    Samma nick sen 2002
    Metoks avatar
    Nucilar
    Reg.datum okt 2001
    Ort Majorna
    Inlägg 1 300
    Min kompis bror råkade ut för detta för ungefär en månad sedan. Tydligen är det inte så ovanligt men det verkar vara svårt att ta reda på orsaken, men ofta är den stress.
    Hoppas det går bra hos doktorn, Irre!
    Tims avatar
    Hmmm är jag tillbaks?
    Reg.datum apr 2002
    Ort Linköping
    Inlägg 1 900
    Jag hoppas du kan få lite fakta på denna sida.

Ansiktsförlamning

Håller tummarna för att allt löser sig.
    De dårskaper man ångrar mest i sitt liv är de man inte begick när man hade tillfälle. Helen Rowland
    Han har varit hos doktorn nu, men vi blev inte så mycket klokare på det...

Det vi fick veta var att han troligtvis har drabbats av något virus som satt sig på en nerv i ansiktet. Och att det kan ta väldigt lång tid innan det går över om det gör det alls.
    50% blir återställda resten inte, så nu är det bara att vänta och se, det kunde bli en försämrig men inom en vecka ska vi förhoppningsvis se att det vänder om det nu gör det...

Det är bara att hoppas på det bästa....
    mikagirls avatar
    :: inte bara mamma ::
    Reg.datum mar 2002
    Ort Ume
    Inlägg 5 319
    HÅller tummarna härifrån med att det släpper!

Har faktiskt haft halvsidesförlamning i ansiktet själv - jag var väl en åtta år el nåt, hade mässling tror jag och har för mig att jag fick det pga av att jag stod i drag från balkongen. Fick ligga en vecka på sjukhus, men sen försvann det.

In the magazines, parenting looks like a cruise. When you get there, it's a tiny rowing boat, in a storm. And some bastard's stolen the oars!
    Dom sa att det var ett virus nu har jag funderat på en sak:

Är det nån som vet om virus smittar???

Om det gör det får jag väl sätta karln i karantän....
    adwas avatar
    Inte så odum
    Reg.datum mar 2002
    Ort upponer nerochupp
    Inlägg 946
    Har aldrig hört talas om att det skulle smitta... Tänker på er, det där lät skitjobbigt! Håller tummarna för att det blir bättre...
    Carrobarros avatar
    Låst på egen begäran
    Reg.datum jun 2001
    Ort en trappa upp i ett trevligt hus i en fin stadsdel i en bra stad i ett vackert land i en gemytlig världsdel på en liten planet kallad Jorden
    Inlägg 6 016
    Låter inget kul alls. Hoppas det går över snart. Har hört att man kan få det men det finns tydligen olika anledningar till det.
    Håller tummen.

(Och virus är smittsamma, magvirus, luftvägsvirus t ex. Men att det där skulle vara smittsamt låter lite långsökt)
    Ursprungligen inskrivet av Carrobarro
    Låter inget kul alls. Hoppas det går över snart. Har hört att man kan få det men det finns tydligen olika anledningar till det.
    Håller tummen.

(Och virus är smittsamma, magvirus, luftvägsvirus t ex. Men att det där skulle vara smittsamt låter lite långsökt)

Han kan få sitta i karantän ett tag ändå, han kan behöva det ibland..
    Registered User
    Reg.datum aug 2002
    Ort S-holm
    Inlägg 57

Re: Ansiktsförlamning

Ursprungligen inskrivet av Irre

Mon sambo har råkat ut för halvsidig ansiktsförlamning är det någon som har råkat ut för det eller vet något om det?????

Vi ska tillbaka till doktorn senare i dag så jag får se om jag vet nåt mer då...

Ena ansiktshalvan bara hänger och han kan inte blinka med det ena ögat, han har även svårt att prata då tungan inte hänger med.

Någon som vet nåt??

Jag tycker det är lite läskigt, doktorn visste inte om det skulle gå tillbaka till det normala sen.

Det viktigaste är att man inte låter ögat torka ut! Man ska få en smörja av doktorn att ha i ögat! I de flesta fall går förlamningen över.
    Manzons avatar
    Medlem
    Reg.datum nov 2001
    Ort Sverige
    Inlägg 4 225

Någon som vet nåt??

Hade det för ca tio år sedan, gick över på en vecka. Fick samma förklaringar som jag läste nedan, drag, virus osv. Det var ingen höjdare direkt men j-t skönt att det försvann.
    ¨¨
    Har aldrig haft ansiktsförlamning, men när jag drog ut en visdomstand skadades en nerv så halva tungan var förlamad...

Men som tur är så är nerver ganska bra på att reparera sig, även om det tar lång tid, tog ungefär ett år för mig att bli bättre, nu har jag full rörelseförmåga men taskig känsel på en liten fläck...

Hoppas det blir bättre snart!
    Ursprungligen inskrivet av MsUnknown
    Har aldrig haft ansiktsförlamning, men när jag drog ut en visdomstand skadades en nerv så halva tungan var förlamad...

Men som tur är så är nerver ganska bra på att reparera sig, även om det tar lång tid, tog ungefär ett år för mig att bli bättre, nu har jag full rörelseförmåga men taskig känsel på en liten fläck...

Hoppas det blir bättre snart!
    Tappade du någon smak när det här hände?
    Ursprungligen inskrivet av Per Siflage

Tappade du någon smak när det här hände?
    Nä, inte vad jag kan minnas... men det var väldigt obehagligt att äta popcorn
    Ursprungligen inskrivet av MsUnknown

Nä, inte vad jag kan minnas... men det var väldigt obehagligt att äta popcorn
    Tur i oturen då Jag förstår att det måste ha varit jobbigt, det måste ju ha varit jättelätt att bita sig i tungan av misstag
    Ursprungligen inskrivet av Per Siflage

Tur i oturen då Jag förstår att det måste ha varit jobbigt, det måste ju ha varit jättelätt att bita sig i tungan av misstag
    Ja, det var svårt att prata också...

Någon som vet nåt??

min mor fick nått sånt i november förra året... hela kinden bara hängde ingenting fungerade på högersidan, salivet rann ut ur munnen..
    fanns inget att göra emot det... kan ta upp till 1år innan det blev bra sa läkarna till henne.

Det tog 3månader och nu är allt kanon igen.. för att träna musklerna i kinden så tuggade hon tuggummi dagligen, vilket snabbade upp träningen av musklerna i kinden då de blir förslappade annars.
    Sambon har blivit lite sämre igen, det hänger mer och han har fått problem med sitt öga...

Ska föreslå att han tuggar lite tuggummi så får vi hoppas att det vänder snart....
    Sambon har blivit lite sämre igen, det hänger mer och han har fått problem med sitt öga...

Ska föreslå att han tuggar lite tuggummi så får vi hoppas att det vänder snart....
    håller tummarna för dig och din sambo..

fruktansvärt att nått sånt här kan hända bara sådär. När det hände min mor så hade vi varit och gratulerat min bror på kvällen, på förmiddagen dan efter ringer hon och säger att hon inte kan röra sin ena kind..och så var det när hon vaknade.

Dvs från inga symptom till att bli förlamad i halva ansiktet när man vaknar usch.

Hänger han läpp? Tacksam för svar!
    Låst på egen begäran
    Reg.datum dec 2001
    Inlägg 15 520

Re: Re: Ansiktsförlamning

Ursprungligen inskrivet av daimkryzz

Hänger han läpp? Tacksam för svar!
Sidan 1 av 2 1 2 Sista
  • Gå till sidan:

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar