82 besökare online / 43 605 medlemmar / 6 215 925 inlägg / 63 515 ämnen

Ämne: Hunduppfostran?

Resultat 1 till 25 av 34

Hunduppfostran?

Mina föräldrar har för 1.5 månad sen skaffat sig en beaglevalp, det är den sötnosen ni kan se på min avatar.

Det dom och även jag (som engagerad syster ) undrar över är vad som är rätt och fel när det gäller uppfostran av den här lille valpen.

Hon är väldigt snäll mot alla men när det kommer till en sak är hon hopplös.
    Hon biter nämligen på allt . När hon är busig kan hon komma flygande och bita en näst intill sönder och samman. Hon ger sig inte och hon biter hårt. Pappa har blivit biten på örat en gång så han började blöda, jag i tummen.
    Hon biter öven sönder kläder. Mycker har fått kastats efter hennes framfart. Hon går och letar efter saker att bita på, hoppar närmare 2 meter för att komma åt saker som ligger på höjden.

Hon är alltså både snäll och gosig mellan varver, älskar att sova i knät.

Vad ska man göra? Är det helt fel att ta till handgripligheter?
    Vänner till mina föräldrars säger att man ska nypa valparna i örat eller läppen.
    Eller ska man bara säga nej när hon gör nåt fel?

Tips, tack.
    Pingvins avatar
    chihuahua hero
    Reg.datum mar 2003
    Ort under duntäcket
    Inlägg 217 415
    Att nypa henne så det gör ont för vovven tror jag inte alls på, däremot ska det vara en bra metod att luta sig över hunden, hålla stadigt om nosen och tvinga den att titta en i ögonen (obehagligt för hundar) samtidigt som man bestämt och lite ilsket säger "nej".

Samtidigt så kliar det ju i små valpars tänder, så hon måste också få något som det är tillåtet att bita på. Om hon råkar ut för ovanstående bestraffning varje gång hon biter på något som inte är en tuggleksak så borde hon ganska snabbt lära sig hur det ligger till.

Ett bra "knep" (eller vad man ska kalla det) när en valp mopsar upp sig är att helt enkelt lyfta upp den och ställa sig upp och promenera omkring med den i famnen. Ska tydligen demonstrera för valpen hur stor och stark man är jämfört med den, och det blir lättare för den att acceptera att vara lägst på rangskalan i familjen (vilket är den position alla familjehundar ska ha).
    Senast redigerat av Pingvin den 2003-07-14 klockan 00:49.
    har ingen sett
    vår lilla kotlett
    med rumpan blank av fett
    Skye
    Guest
    Jag tror det bästa är att ignorera. Valpen försöker ju få igång sin ägare och alla reaktioner från ägarens sida talar ju bara om för den att den har lyckats och då blir hunden ännu mer upplivad och glad och biter ännu hårdare och ännu mer. Ta på vantar, låt bli att titta på den osv. Det går över efter ett tag.

Läs gärna Mickie Gustafsons bok " Valpen - om kärleksfull valpuppfostran". Den är så bra.

Fast när det gäller hundar och hunddressyr/uppfostran så finns det nog lika många idéer som det finns hundägare. Och förespråkare för de olika "lärorna" strider ju alltid mot varandra.
    Mickie Gustafson är, however, min favorit.

Efterhand som valpen blir äldre så är det ju bra att gå en grundläggande kurs i vardagslydnad. Och även att sysselsätta den mentalt. Inte bara fysisk motion utan också hjärngympa brukar ge glada och lugna hundar. Fast det gäller ju att göra allt med måtta, hundar blir stressade av för mycket aktivitet. De blir inte lättare att hantera för att man låter dem jaga pinnar och att man "kampar" med dem. Och ju mer stressad en hund är desto svårare är det att få den att koncentrera sig på det man vill att den ska ägna sig åt. Men självklart mår ju understimulerade hundar inte heller bra. Lagom är bäst. Och sällskap förstås.
    Skye
    Guest
    Oooh, när jag ändå är igång måste jag ju rekommedera en bok till: "Aktivitetsboken" av Memea Mohlin. Det är en bok där hon lär ut hur man lär sin hund alla möjliga tricks. Min hund kan alla, hm, nästan alla - hon är för liten för några - men det mesta funkar jättebra och det bästa av allt är att både hon och jag har haft och har otroligt kul när vi övar.

Att göra saker tillsammans med sin hund slår det mesta tycker jag.
    Pingvins avatar
    chihuahua hero
    Reg.datum mar 2003
    Ort under duntäcket
    Inlägg 217 415
    Ursprungligen inskrivet av Skye
    Jag tror det bästa är att ignorera. Valpen försöker ju få igång sin ägare och alla reaktioner från ägarens sida talar ju bara om för den att den har lyckats och då blir hunden ännu mer upplivad och glad och biter ännu hårdare och ännu mer. Ta på vantar, låt bli att titta på den osv. Det går över efter ett tag.

Läs gärna Mickie Gustafsons bok " Valpen - om kärleksfull valpuppfostran". Den är så bra.

Fast när det gäller hundar och hunddressyr/uppfostran så finns det nog lika många idéer som det finns hundägare. Och förespråkare för de olika "lärorna" strider ju alltid mot varandra.
    Mickie Gustafson är, however, min favorit.

Dröjde inte länge innan det dök upp direkt motsatta råd här i tråden.. det jag skrev har jag nog fått från Memea (namnet är tillräckligt konstigt för att man ska komma ihåg det).
    har ingen sett
    vår lilla kotlett
    med rumpan blank av fett
    Skye
    Guest
    Ursprungligen inskrivet av Pingvin

Dröjde inte länge innan det dök upp direkt motsatta råd här i tråden.. det jag skrev har jag nog fått från Memea (namnet är tillräckligt konstigt för att man ska komma ihåg det).
    Fast jag tycker inte det var något fel på det du skrev heller. Sörru.
    Man är ju så rädd att man ska göra nåt som skadar valpen för livet.
    Inatt berättade mamma att valpen hade tagit hennes bh för 100:gången och krypit under sängen för att börja gnaga. Pappa tappade fattningen fullständigt (tålamodet tog slut) och tog tag i hundens nackskinn. Hon skrek och la sig under sängen jättelänge. Tillslut kröp hon fram och la sig vid mammas ansikte.
    Man tycker ju bara synd om henne när sånt händer.

Tack för råden, de behövs. Ska nog knalla ner på biblioteket imorgon förr att kolla upp böckerna du tipsade om skye.
    En sak man kan göra om hunden biter på saker som den absolut inte får är att hälla/lägga vitpeppar på det stället (lite svårt på händerna kanske )

Låt din mamma lägga lite vitpeppar på sin Bh, tror inte den rör den med behag igen.
    Har aldrig testat de här sakerna själv men har vänner som gjort det med framgång...

Och att låna literatur på biblioteket är ju aldrig fel...

Lycka till med valpen

Själv ska jag på min första hundutställning på Onsdag..*längtar*
    Ska dit och titta, eftersom vi ev ska köpa en hundvalp och vi inte kommer överens om vad vi ska ha för ras. Det finns ju några raser att titta på där....
    Det är inte brösten som gör kvinnan unik
    - utan att hon kan tänka med båda hjärnhalvorna samtidigt.
    Pingvins avatar
    chihuahua hero
    Reg.datum mar 2003
    Ort under duntäcket
    Inlägg 217 415

Fast jag tycker inte det var något fel på det du skrev heller. Sörru.
    Öh, nähä.. men kan ju inte både ignorera bitandet och säga ifrån samtidigt.
    har ingen sett
    vår lilla kotlett
    med rumpan blank av fett
    Skye
    Guest

Öh, nähä.. men kan ju inte både ignorera bitandet och säga ifrån samtidigt.
    Nä, det kan man inte. Du är vaken du Pingvin. Men man kan ju välja en av metoderna. Jag beskrev hur jag gjorde och skulle göra, du beskrev en annan metod. Jag behöver ju inte tycka att din är felaktig eller ens dålig bara för att jag väljer ett annat tillvägagångssätt. Så menade jag.
    Pingvins avatar
    chihuahua hero
    Reg.datum mar 2003
    Ort under duntäcket
    Inlägg 217 415

Nä, det kan man inte. Du är vaken du Pingvin. Men man kan ju välja en av metoderna. Jag beskrev hur jag gjorde och skulle göra, du beskrev en annan metod. Jag behöver ju inte tycka att din är felaktig eller ens dålig bara för att jag väljer ett annat tillvägagångssätt. Så menade jag.
    Åh.
    har ingen sett
    vår lilla kotlett
    med rumpan blank av fett
    Jag fick för två månader sen min valp, en pekingese. Och han var väldigt bitig han med, och det hände att han bet hål när han bet. Dock så tror jag stenhårt på att försöka göra som hundar gör i det vilda. När valpen gör någonting som absolut inte är rätt, börja med att se om nej räcker, hjälper inte det så vänd valpen på rygg och stirra den i ögonen samtidigt som du säger nej, det är så som vilda hundar göra med valpar. Det händer att jag tom morrar åt min valp om han verkligen inte ger sig. Jag låter honom ligga på rygg o håller fast honom tills han har lugnat ner sig. Först då kan han få gå upp.

Och appropå att han skrek o la sig under sängen när ni högg tag i nackskinnet på honom, det är ingenting som ni bör fästa för stor uppmärksamhet vid. Han blev helt enkelt rädd, jag gissar att det inte ens gjorde så fasligt ont, en valp har så mycket nackskinn. Huvudsaken är att han kom upp och la sig igen när han ville ha tröst.

Om min valp vet att han gjort nått fel, så fort jag har tillrättavisat honom och inte är "arg" längre, så kommer han till mig och kryper nära intill mig som för att söka tröst. Ungefär som att han säger "du är inte arg på mig längre va?!"

Lycka till med valpen
    Lajvare mot särskrivning!
    Mekitatons avatar
    Registered User
    Reg.datum jul 2005
    Ort Andra sidan STORA pölen
    Inlägg 79
    I vargflocken tillrättavisar ju ledaren den olydige genom att ta tag i nacken.

En hundtränare sa till mig att det bästa är att ta tag i hundens nackskinn och välta honom, det fungerar faktist, då visar man att man e ledare och inte tillåter att bli dominerad över. Samtidigt man gör detta säger man nej. Genast efteråt låtsas man som ingenting och nonchalerar hunden.

Detta funkar jättebra i såna situationer hunden gör något som är ABSOLUT förbjudet. Men ska heller inte missbrukas.

Att stirra en hund i ögonen e nogt obehagligt. men detta gör hundar mot varandra just innan de går i slagsmål, det är ett hotfullt beteende och me fel hund kan det få tragiska konsekvenser.

Att hunden kommer rusande mot en och skadar en ska absolut inte accepteras vare sig om de e lek eller allvar. Nu e den bara valp, men va händer om den får fortsätta me sitt beteende när den blir vuxen?
    intressant läsning :

http://aohforum.webbhotellserver.com...ic.php?t=17084

http://www.canis.no/sverige/redirect...ikler.php?id=8

o så linken i första linken (måste nog va reggad dock)
    "You have a divine animal right to protect your own life and the life of your offspring"
    Hylands avatar
    Banned
    Reg.datum jan 2005
    Ort Stockholm
    Inlägg 4 745
    Hade jag blivit biten av någons hund, hade jag sett till att avliva fanskapet. Folk har blivit så mjäkiga, oavsett om det gäller små snorisar eller jyckar. Det ska daltas och ömkas och ha sig. Det är bara att ta i med hårdhandskarna direkt.
    "Never argue with idiots. They'll bring you down to their level and beat you with experience."
    Antagligen hade en hund som hade som intention att bita dig då redan läst detta o bitit dig så att det var det sista du var med om. Så det så.
    "You have a divine animal right to protect your own life and the life of your offspring"
    gris123s avatar
    Låst på egen begäran
    Reg.datum apr 2005
    Inlägg 1 104

Re: Hunduppfostran?

Ursprungligen inskrivet av Aristo
    Mina föräldrar har för 1.5 månad sen skaffat sig en beaglevalp, det är den sötnosen ni kan se på min avatar.

Det dom och även jag (som engagerad syster ) undrar över är vad som är rätt och fel när det gäller uppfostran av den här lille valpen.

Hon är väldigt snäll mot alla men när det kommer till en sak är hon hopplös.
    Hon biter nämligen på allt . När hon är busig kan hon komma flygande och bita en näst intill sönder och samman. Hon ger sig inte och hon biter hårt. Pappa har blivit biten på örat en gång så han började blöda, jag i tummen.
    Hon biter öven sönder kläder. Mycker har fått kastats efter hennes framfart. Hon går och letar efter saker att bita på, hoppar närmare 2 meter för att komma åt saker som ligger på höjden.

Hon är alltså både snäll och gosig mellan varver, älskar att sova i knät.

Vad ska man göra? Är det helt fel att ta till handgripligheter?
    Vänner till mina föräldrars säger att man ska nypa valparna i örat eller läppen.
    Eller ska man bara säga nej när hon gör nåt fel?

Tips, tack.

Något som fungerade på min hund när hon var valp var ett stadigt tag i nackskinnet och att ajg liksom "såg ner" på henne med bister min. Men det kan likagärna ge motsatt effekt om man har otur.
    Dock skall man aldrig göra illa hunden så tjuvnyp och dylikt är inte att rekommendera.
    Försök avleda henne med hennes leksaker eller försök ge henne en lekkamrat (annan hund) som hon kan avreagera sig med.
    En bra sak brukar vara att låta valpar umgås med vuxna hundar. De vuxna hundarna uppfostrar i regel då valparna. Särskilt om det är en tik vi talar om.
    Denna metod använda vi på min morfars lilla tax när hon var valp.
    Hon var ett riktigt yrväder men när vi lät min hund umgås med den lille taxen lugnade hon ner sig markant.
    Min vovve lärde även taxen att järnvägen är OFF LIMIT!!! Och detta på 1 dag.
    För en människa hade det tagit ett evigt tjat innan hunden ens brytt sig om våra varningar.
    Jag baklänges integlömmer allt
    hur lärdes det ut att järnvägen e dålig o va på ?
    xersiso101s avatar
    Låst på egen begäran
    Reg.datum maj 2004
    Ort Huset nära tjärnet, nära skogen, nära månen!
    Inlägg 2 529
    När vi köpte vår första valp fick vi som tips att gnida in stol- och bordsben med vitpeppar om valpen hade för vana att bita på dem.

Efter ett tag lär sig det lilla livet att det innebär obehag att bita på just dem sakerna och kommer även i framtiden (förhoppningsvis) låta bli dem. Även utan peppar.
    Jag är en jävel på kärlek!
    så d e alltså fel o ta en välstekt köttbulle o kasta i huvudet på valpen ?

ok, då ska ja inte göra det, har ändå ätit klart nu.

Gott.

ovanstående skulle aldrig skrivits, men kunde inte låta bli
    Registered User
    Reg.datum jul 2005
    Ort nånstans
    Inlägg 3 653
    Att nypa henne så det gör ont för vovven tror jag inte alls på, däremot ska det vara en bra metod att luta sig över hunden, hålla stadigt om nosen och tvinga den att titta en i ögonen (obehagligt för hundar) samtidigt som man bestämt och lite ilsket säger "nej".

Samtidigt så kliar det ju i små valpars tänder, så hon måste också få något som det är tillåtet att bita på. Om hon råkar ut för ovanstående bestraffning varje gång hon biter på något som inte är en tuggleksak så borde hon ganska snabbt lära sig hur det ligger till.

Ett bra "knep" (eller vad man ska kalla det) när en valp mopsar upp sig är att helt enkelt lyfta upp den och ställa sig upp och promenera omkring med den i famnen. Ska tydligen demonstrera för valpen hur stor och stark man är jämfört med den, och det blir lättare för den att acceptera att vara lägst på rangskalan i familjen (vilket är den position alla familjehundar ska ha).
    Mycket bra skrivet pingvin. fast jag hade tagit ett tag i nackskinnet (inte så att det gör ont men så att det blir obehagligt) och tittat in i valpens ögon och säga ett nej..
    men först måste valpen lära sej vad nej betyder.. bra träning är att ta fram något som valpen gillar en leksak eller nåt, och när valpen ska ta grejen säger man nej och berömmer mycket om den inte tar saken. i samma veva lär man den varsågod (eller vilket kommando man vill använda) när det är lov att ta saken.

finns många tips/metoder och som hundägare måste man kolla vilken man vill använda sej av.
    Gafflas avatar
    ~Stirrig tant ~
    Reg.datum nov 2002
    Ort i helskotta heller
    Inlägg 82 943
    Ursprungligen inskrivet av Hyland
    Hade jag blivit biten av någons hund, hade jag sett till att avliva fanskapet. Folk har blivit så mjäkiga, oavsett om det gäller små snorisar eller jyckar. Det ska daltas och ömkas och ha sig. Det är bara att ta i med hårdhandskarna direkt.
    Din mamma lät inte dig ha djur när du var liten, va?
    Giless avatar
    Norrlands Guld
    Reg.datum sep 2004
    Ort Sunnydale
    Inlägg 9 470
    Just på detta sätt är jag i färd med att få min valp att sluta bita och det fungerar riktigt bra.

Håller även på att träna ögonkontakt med honom, en godis som jag håller vid mitt ansikte som han inte får förrän han tittar mig i ögonen. På det viset så hoppas jag att ögonkontakt ska bli något som är positivt för honom.

Angående litteratur så har jag hittat en hemsida som har lite tips iaf, står en del matnyttigt där. Gå in på http://www.immi.nu/ och klicka på Hundtips.
    Tekas avatar
    teegeeack
    Reg.datum aug 2004
    Hur har det gått med valpen?
    Här får du en länk, helt gratis: http://www.canis.no/sverige/redirect...ikler.php?id=8
    hälsningar teka

pip å gnäll

Hej! Har en drevervalp på 8 mån som håller på att driva mig till vansinne, han piper å knäller nästan hela tiden( vilket han börjat med dom nu,inte gjort tidigare).Han gnäller för att han vill ha mat, efter han fått mat, när vi går och lägger oss, ja för allt, ungefär som ett litet barn som inte får som han vill. Har försökt me allt, ignorera,spraya me vattenflaska, skramla me en burk fylld me stenar, inget hjälper. VAD SKA JAG GÖRA?
Sidan 1 av 2 1 2 Sista
  • Gå till sidan:

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg