Jag måste återigen rekommendera loppis om ni inte har nåt emot begagnade bökcer. Igår köpte jag "Folkens historia genom tiderna" i 7 halvfranska band för 50:-. på de flesta antikvariat kostar de 7 volymerna runt 1200:-
Bra kap
"Om livet inte går ihop med gällande ekonomiska lagar, är det då livet som har fel?"Lars Linder
Jag köpte några eftersläntarböcker igår för halva reapriset, så min sammanlagda skörd blev -->
Kejsarbiografier / Suetonius
Upplysning utan förnuft / Victoria Höög
Stora döden / Dick Harrison
Galileis dotter / Dava Sobel
Frihet, jämlikhet, brodermord / Michael Azar
Sjukdom som metafor / Susan Sontag
Musikens myter / Camilla Lundberg
Nyord i svenskan från 40-tal till 80-tal
Är bokrean nåt att hänga i granen längre? Jag tycker att hysterin inför årets bokrea har varit obefintlig. Tidigare år har det pratats om den flera veckor i förväg, i media och på tunnelbanan. Inte en människa har sagt ett knyst om bokrean.
Själv tänker jag väl göra en liten sväng och se om jag kan hitta några roliga fackböcker. Men det får vänta ett tag till. Annars föredrar jag att köpa böcker i pocketformat via nätet.
Har skrivit en liten lista över vilka böcker jag spanat in på bokreor på nätet men avvaktar tills det är halva rea-priset. Kommer nog ändå gå ett par svängar i affärerna med för att se om det är någon bok jag verkligen vill ha redan nu. Troligen blir det mest böcker till sonen. Vi satt en lååååång stund förra veckan och bläddrade i olika rea-kataloger och han var superengagerad och mån om att visa att han ville ha i stort sett alla böcker (inklusive pekböcker till bebisar ). Han brås verkligen på sina föräldrar , även om mitt ha-begär till att äga böcker mattats efter x antal flyttar med tunga bokkartonger.
Vill förresten rekommendera alla Bu och bä-böckerna (helt underbara) och alla böcker av Jan Lööf till er som tänkt köpa till mindre barn. Verkar finnas en hel del av de till bra pris på årets rea.
Ursprungligen postat av moln
Har skrivit en liten lista över vilka böcker jag spanat in på bokreor på nätet men avvaktar tills det är halva rea-priset. <klipp>
MEN TÄNK OM DE ÄR SLUT DÅ!!!
Tycker väl tyvärr att bokrean tappat all sin charm, förr var det ju en möjlighet för förlagen att tömma lagren på osålda böcker, numera är det ju specialutgåvor just för "rean" ofta med mycket sämre kvalitet.
Och inte är det speciellt billigt heller.
__________________ "Your voice will seize so please stay off my back
Or I will attack and you don't want that" -Snap
"Greetings professor Falken, shall we play a game ?" -Wargames
Ursprungligen postat av WAR
Tycker väl tyvärr att bokrean tappat all sin charm, förr var det ju en möjlighet för förlagen att tömma lagren på osålda böcker, numera är det ju specialutgåvor just för "rean" ofta med mycket sämre kvalitet.
Och inte är det speciellt billigt heller.
Det känns som en slags mellankvalitetsutgåvor: bättre (och dyrare) än pocket - sämre (och billigare) än vanliga upplagor.
Samma sak som bokrean "förr i tiden" är det ju inte, men jag tycker bokreans böcker fyller en funktion.
Tror det är internet som bidragit faktiskt , på nätet kan jag ju redan köpa exakt det jag vill billigare än i bokhandeln, året om. Då känns det inte så lockande att gå omkring och välja av ett begränsat utbud som inte känns så värst billigt egentligen
Det som trycks speciellt för bokrean, typ klassiker och sånt, är dessutom såna här dåliga bindningar med kartongomslag
Jag har köpt några pocketböcker för 19 kronor/st på adlibris och ett par inbundna böcker för 39kr/st. Jag hade helt missat rean i år men har snart slut på läsning hemma så det passade ju bra, de jag köpte hade jag dessutom kunnat tänka mig att köpa till fullpris.