72 besökare online / 43 316 medlemmar / 6 098 913 inlägg / 63 160 ämnen

Ämne: Behöver hjälp med bild/ljud från PC till TV

Resultat 1 till 10 av 10

Registered User
    Reg.datum okt 2001
    Ort Stockholm
    Inlägg 1 118

Behöver hjälp med bild/ljud från PC till TV

Efter att ha funderat på hur detta skall gå till bra länge så upptäckte jag helt plötsligt att jag hade tv-ut-grejer på mitt grafikkort. Av nån konstig anledning hade jag inte brytt mig om att kolla det eftersom jag var så säker på att jag inte hade det. Men frågan är nu, hur skall jag koppla och vilka sladdar behöver jag?

Jag bifogar en liten bild av hur det ser ut på min dator och min tv. Den gröna linjen har jag förstått att man skall ha en sladd emellan för bild. Men hur skall jag även få ljud till tv:n? Dator-högtalarna står nämligen en bit ifrån så det blir så himla korkat att lyssna med dem...

A: koppla en sladd från det uttag där datorhögtalarna går in? (lite dumt eftersom jag då måste ner under skrivbordet och byta sladd)

B: koppla en sladd till SV/Out (vad är detta för övrigt?)

C: skaffa nån slags multisladd som delar sig i tre delar när den kommer till TV:n?

Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få :-)
    Bifogade bilder
    Foos avatar
    fooshizzle
    Reg.datum mar 2004
    Ort Internet
    Inlägg 13 659
    Du borde få bäst kvalite om du köper en sladd för SV/OUT. Vad gäller audio så har du några stycken att välja på. Beror på hur du har den kopplat i datorn. Men annars en 3.5 plugg till RCA eller en vanlig RCA om du använder de till höger.
    Hur ser det ut på TV:n?

SV/OUT = S-Video
    AV/OUT = Composite
    Registered User
    Reg.datum okt 2001
    Ort Stockholm
    Inlägg 1 118
    Ursprungligen inskrivet av Foo
    Du borde få bäst kvalite om du köper en sladd för SV/OUT.
    För ljudet, för bilden eller för båda i samma sladd?

Vad gäller audio så har du några stycken att välja på.
    Hmm....när du säger så här antar jag att SV/OUT-sladden bara skulle vara för bilden?

Beror på hur du har den kopplat i datorn.
    Hmmm....? Du ser ju på bilden hur jag har kopplat...eller rättare sagt hur jag kan koppla.

Men annars en 3.5 plugg till RCA eller en vanlig RCA om du använder de till höger.
    Vad är en plugg till RCA? Ja, vad är RCA överhuvudtaget?

Hur ser det ut på TV:n?
    Även det ser du ju på bilden eller behöver du veta nåt mer? Jag har två scart, men de är upptagna.

SV/OUT = S-Video
    AV/OUT = Composite
    Är detta alltså bara två olika typer av samma utgång alltså? Dvs får man bara ut bild (video) ur dem?

Som sagt, jag är helt lost på det här... :-)
    Jontes avatar
    Osynlig
    Reg.datum nov 2001
    Ort Göteborg
    Inlägg 9 566
    För bäst bild skall du använda S-Video, dvs det svarta uttaget bredvid det som står AV/Out, i detta fallet märkt SV/Out (Som Foo skrev . Du använder en sådan här kabel:

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=...06&ic=N&sw=703

Ljud tar du från ljudkortet (där ljudet går in som du skrev) och du använder då en sådan här kabel:
    http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=...6&ic=N&sw=4178

För att slippa krypa ner bakom datorn så använder du en sådan här delare (som du sätter i ljudkortet och sedan sätter datorhögtalarna respektiva TV-ljudet i):

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=...9&ic=N&sw=1545

eller

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=...6&ic=N&sw=1553

För att sedan få in dessa 3 kablar i TVn ( RCA, dvs ljudet förgrenar sig till 2 kontakter plus bilden, dvs s-video kabeln ovan) är det enklast att använda TVn scart-kontakt och en sådan här scart-adapter:

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=...82&ic=N&sw=704

edit:
    Sedan finns "paket-lösningar" som den här:
    http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=...6&ic=N&sw=7962
    Since light travels faster than sound, isn't that why some people appear bright until you hear them speak?
    Foos avatar
    fooshizzle
    Reg.datum mar 2004
    Ort Internet
    Inlägg 13 659
    Oj, nu ser jag. Trodde det var en OEM-burk med kontakter på sidan.. Inte en infälld bild.. igen
    Jontes avatar
    Osynlig
    Reg.datum nov 2001
    Ort Göteborg
    Inlägg 9 566
    Hmm, nu såg jag att dina SCART - kontakter var upptagna, då får du byta ut s-video kabeln och använda AV/Out som du var inne på.
    Since light travels faster than sound, isn't that why some people appear bright until you hear them speak?
    Registered User
    Reg.datum okt 2001
    Ort Stockholm
    Inlägg 1 118
    Nu börjar vi snacka hjälp för dummies :-)

Så om jag förstått saken rätt så behöver man en scart-ingång i tv:n om man skall köra S-Video? Grejen är den att mina två scart-kontakter i TV:n är upptagna. Det går ju i och för sig och lösa med en delare. Men har jag förstått saken rätt?

Hur stor/liten skillnad på kvalité är det mellan AV/Out och SV/Out?
    Registered User
    Reg.datum okt 2001
    Ort Stockholm
    Inlägg 1 118
    Ursprungligen inskrivet av Jonte
    Hmm, nu såg jag att dina SCART - kontakter var upptagna, då får du byta ut s-video kabeln och använda AV/Out som du var inne på.
    Där kom svaret på min egen fråga :-)

Men som sagt, hur stor skillnad i kvalité är det? Är det värt att köra med en scart-delare eller skall jag köra på AV/Out?
    Jontes avatar
    Osynlig
    Reg.datum nov 2001
    Ort Göteborg
    Inlägg 9 566
    Ursprungligen inskrivet av wallewahl
    Där kom svaret på min egen fråga :-)

Men som sagt, hur stor skillnad i kvalité är det? Är det värt att köra med en scart-delare eller skall jag köra på AV/Out?
    Jag är lite osäker själv på den saken, men jag skulle nog hoppat över delaren och sett om jag var nöjd med vanlig komposit-kabel. Hoppas du får ihop det, när du fått det så kan du ta en titt i HTPC forumet
    Registered User
    Reg.datum okt 2001
    Ort Stockholm
    Inlägg 1 118
    Stort tack Jonte och Foo. Nu skall jag ut och shoppa lite imorgon :-)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg