Säsongen slutade med att Clark rymde från sitt gömställe, jagades av polisen och blev påkörd av Klasse Koriander (har jag för mig) framför ögonen på Janet & company
[spoilertaggar ditsatta av MODERATOR]
Bra ide. göra en lista över dom bästa resp sämsa säsongsavslutningarna
1. Ulf Brunnberg med en 6-shooter inne på Posten
2. Kaj Lindgrens euforisk-taffata slagsmål med Sten Frisk("Pang" sequel)
3. Charlie planterar en svart plastsäck uppe vid vattentornet (förmodligen innehållandes löv?)
allt till tonerna av Arvingarnas "Pamela"
4. Spränga Märarviken i luften med 300 G sprängdeg
5. - Senare Sarli letar du efter mask..eller kanske likmask?
5. Bussolucka involverad Märaviken IK & ett orakat rattfyllo (3 dödsoffer)
5. Jimmy åker på semester med kriminellt MC gäng, blir gripen av polis-piketten
5. Clark blir brutalt påkörd av Glassbilen
6. Någonting med Ufo (minneslucka om detaljerna..ett ljussken mot Alva va?(Dr Rolands Mäscha!)
7. ?????? Werner avslöjar att mälarleden är byggd på en sjöbotten???
nej jag kommer inte ihåg längre än 6 st säsongsavslutningar? kan nån hjälpa mig fylla i resten?
(kom igen nu alla..vi ska ju diskutera smådetaljer från serien & inte bara var man kan köpa en DVD)
PS. Moderator, mina formuleringar i listan är tillräckligt fokuserade för att unvika en spoiler skyllt..om du nu skulle få några sånna ideer blir jag ledsen på dig
Hei jeg er fra Norge
Jeg så ikke serien tidligere, men har sett mesteparten av reprisene som har gått de siste årene rundt ved juletider. Den minner mye om Syv søstre, men det er vel ikke så rart siden det er de samme som lagde den.
De mest dramatiske jeg synes har skjedd er den bussulykken der Bimbo døde og når Charlies gravde ned sin kone, samt når han ble tatt av Bengt Kassler etter at Larry tipset han.
Og Sten Frisk ja. Han er jo fullstendig gal. Det forundrer meg ikke at han i det siste avsnittet gjør det han gjør
Senaste redigerad av Knut76 den 13/01-2007 klockan 22:21.
Ursprungligen postat av Knut76
Hei jeg er fra Norge
Jeg så ikke serien tidligere, men har sett mesteparten av reprisene som har gått de siste årene rundt ved juletider. Den minner mye om Syv søstre, men det er vel ikke så rart siden det er de samme som lagde den.
De mest dramatiske jeg synes har skjedd er den bussulykken der Bimbo døde og når Charlies gravde ned sin kone, samt når han ble tatt av Bengt Kassler etter at Larry tipset han.
Og Sten Frisk ja. Han er jo fullstendig gal. Det forundrer meg ikke at han i det siste avsnittet gjør det han gjør
Morna! Accurat jey er oso farscinert av uppföljaren till 3-Kronor från same skapare Peter Emanuel Falck,
Den norske serien "7 Systrar/Syve Systrer/7 Sisters"
och var ena rippoff av 3 Kronor, Mine favoritgutt-karaktär från denne serie var
"Bjarte Siwertsen"(speled av Torfin Nag!) som var den grumme motsvarigheten till Sten Frisk
men han vart dreppt med..flujsvamp av "Hoang" och knuffad in i en järnstollpe av "Espen" samt slagen med Bollträ i huvet av sin sön "Kjell Magne"(Fredrik Hermannsen)
Men jay vet icke hur serien slutade då svenske TV-4 slute att sända den innan alle avsnitt var visede? jay önsker svensk TV kunde vise denne no när
3-kronor sluter
vilken var din favorit karaktär i syve systrer? (Bror!)
visst er jay bra på att snake norsk foresten!!?? jay försöker tänke på hur Rolf Wesenlunds dialoge var i svenske klassikern "Göte Kanal" og Rolf hjelper mej mycket..köp "Rolf 70" på DVD no!!
Ursprungligen postat av Aristo
Vilken familj tillhörde Sanna? Hon heter Zara i verkligenheten och var med i programmet kustbevakarna på kanal 5.
Tjejen i mitten är Zara.
Hej Aristo gammle kanalje
Sanna tillhörde familjen Sjöqvist, och var dotter till Polischef-Lena du minns?
& Polis-Leif..hela den familjen splittrades och alla försvann tyvärr, man fick alldrig nån förkaring till varför Lena försvann tror jag
Ursprungligen postat av Aristo
Vilken familj tillhörde Sanna? Hon heter Zara i verkligenheten och var med i programmet kustbevakarna på kanal 5.
Tjejen i mitten är Zara.
Pappan hette Leif och mamman hette Lena. Kan inte komma ihåg vad de hette i förnamn Det dyker nog upp snart. Sen separerade ju föräldrarna, och Leif blev tillsammans med sin poliskollega. Lena hade väl en affär med Abbys pappa tycks jag minnas. Hur de lämnade serien minns jag inte Jag borde komma ihåg sådana saker egentligen. Den serien har jag följt med stor inlevelse.
Ursprungligen postat av Kloppstock
Morna!, Accurat jey er ochså farscinert av uppföljaren till 3-Kronor från same skapare,
Den norske serien "7 Systrar/Syve Systrer/7 Sisters"
och var ena rippoff av 3 Kronor, Mine favoritgutt från denne serie var
"Bjarte Sivertsen" som var den grumme motsvarigheten till Sten Frisk
men han vart dreppt med..flujsvamp av "Hoang" och knuffad in i en järnstollpe av "Espen" samt slagen med Bollträ i huvet av sin sön "Kjell Magne"
Men jay vet icke hur serien slutade då svenske TV-4 slute att sända den innan alle avsnitt var visede? jay önsker svensk TV kunde vise denne no när
3-kronor sluter
vilken var din favorit karaktär i syve systrer? (Bror!)
visst er jay bra på att snake norsk foresten!!?? jay försöker tänke på hur Rolf Wesenlunds dialoge var i svenske klassikern "Göte Kanal" og Rolf hjelper mej mycket..köp "Rolf 70" på DVD no!!
Vel, hadde egentlig aldri noen spesiell favoritt i 7 søstre, men likte å se på når det hadde sin storhetstid i Norge
Nå er det hverdagsåpen Hotel Cæsar (også laget av Falck/Wikander) som er det store her, selv om det var bedre før. Noen her som har sett den? Går på norske TV2. Det var også en pastor fra frikirken med der som het Arne Marcussen, men han var ikke på langt nær like ille som Sten Frisk.
Forresten mener jeg at de nevnte en Marcussen i 3 kronor fra den norske frikirken for noen episoder siden. Var jo en Runar Marcussen med i 7 søstre også. Kanskje det er den samme? Forøvrig var Arne Marcussen fra Cæsar bror til denne. Dessuten har politimannen Kjetil Bjerkedal fra 7 søstre også spilt gjesteroller i serien. Så det blir nesten en spin-off
Senaste redigerad av Knut76 den 14/01-2007 klockan 00:13.
Forresten mener jeg at de nevnte en Marcussen i 3 kronor fra den norske frikirken. Var jo en Runar Marcussen med i 7 søstre også. Kanskje det er den samme? Forøvrig var Arne Marcussen fra Cæsar bror til denne. Dessuten har politimannen Kjetil Bjerkedal fra 7 søstre også spilt gjesteroller i serien. Så det blir nesten en spin-off
Jay! jag kom ihåg detta, frikyrken som Espen og Anita var medlemer i
som styrdes av den onde "Storböle" och Espen & Anita syndede med varandra og fick lemne forsamlingen
no har jay chansen og spörre dig wordan hele Syve Systrar endede? var den like dramtatiskt som 3 Kronor? wordan gick det med "Walter" blev han hafed av politin for morda på Tryggve? Svenske TV slute sända mitt i Walters onskesameste period, og tyvärr kommer jay alldrig att få te och se slutet därför
Jay! jag kom ihåg detta, frikyrken som Espen og Anita var medlemer i
som styrdes av den onde "Storböle" och Espen & Anita syndede med varandra og fick lemne forsamlingen
no har jay chansen og spörre dig hurdan hele Syve Systrar slutade?, vart det like dramtatiskt som 3 Kronor? hurdan gick det med "Walter" blev han hafed av politin for mordet på Tryggve? Svenske TV slute sända mitt i Walters onskesameste period, og tyvärr kommerr jay alldrig att få te och se slutet därför
Lenge siden dette nå. Men han ble avslørt til slutt. I siste avsnitt dyttet Nelly Walter fra en bro, men han dro med seg henne i fallet. Og Bror døde, men det var av naturlige årsaker, han ble ikke drept.
Kunne forresten vært kul å høre om noen i Sverige som har sett Hotel Cæsar? Den går på norske TV2 mandag-fredag klokken 19.30 hvis noen har lyst til å titta på
Ursprungligen postat av Knut76
Kunne forresten vært kul å høre om noen i Sverige som har sett Hotel Cæsar? Den går på norske TV2 mandag-fredag klokken 19.30 hvis noen har lyst til å titta på
Now whe are talking
Hotel Ceasar=Hotell Seger= HORRROR!!
jay er till och misstenke att denne serie du snaker om har visets för en herrens masse år sedan på kanal 5 under ovanstöende namn!!
men den floppede dailigt och lades ner efter 30 avsnitt nånting!!
TV cheferna ångrede sig en "aning" efterlene, och er i svenske måtte met en lika stort missluyckande som kult-kino "Mimmi & Reine i Fjälla"
Jay borde få nobels-freds-pris for min fantastiske improvisert ny-norsk!!
jay hope att ala i denne tråden har varit antingen roed eller forskräckta över att höre mitt nye språk men jay får bare "ta seiden ditt man kommer" som Papphammar sade
Det känns som att Tre Kronor som serie har en väldigt hög nivå i dialogen, som alltid känns helt rätt på nått mysigt vis, (man slipper ta till den berycktade skämm kudden!)
samt uppbackat av ett ganska kompetent manus som alldrig riktigt har falierad nån gång, om man ska se i gämförelse andra moderna såpor (Glamour, 7:de himmlen någon?)
Är vi i sverige extra bra på det här att skriva trovärdiga såpopera manus kanske?..ingen annan kan göra en såpa lika "taffat svenskt" som vi (Jo Norge ioff men..)
det känns som vi bara kan räkna in Tre Kronor & Rederiet i denna kategori..innovativa såpor
dessa båda serier är helt egna i stil på ett märkligt vis
då dom kunde ha figurer som man inte kunde ta på allvar..som det var meningen vi inte skulle ta på allvar, som vi bara skulle garva åt i deras bestyr
Joker-Uno vs Karlsson/Persson-Reine & Mimi
nämn några sådana karaktärer från Vänner & Fiender/OP 7/Savanha? (dåligt exempel där)
..förlåt jag hörde dig inte?
lyckas man som såpa-upphovsman att unvika komiska karaktärer helt som uppvägande effekt till det stereopypa övriga allvaret, är man ute & cycklar bestämt..
vilket hela den amerikanska såpakulturen
är/alltid varit
För Nej! det är inte helt "spacat"(spejsat) att "Rick" i "Dynastin" med sitt över-breda käkben & struts frisyr går till jobbet i kostym & slips och sätter sig vid arbetsbordet & tar sig stjälv & sina bekymmer på stort allvar
Däremot är det "soft"(mjukt?) att Norton greppar tag i Sten Frisk som en trasdocka och räknar till 5 & ruskar om fanskapet på varje siffra samtidigt som han hotar "köra upp Stens jävla skalle i arslet & vrida medsols 7 gånger"
För det är ju nånting som gjorde att Tre Kronor stack ut, detta är min teori iaff
ljudbilden i slowmotion och skräckmusiken på exact rätta ställena är mycket riktigt skrämande, lite tagen känner man sig efter detta avsnitt återigen, men väldigt proffesionellt utfört, dom flesta karaktärerna är lyckliga..åså förbryts det bara i katastrof
men det var ett kärt återsende och många välkända "citat" från 1999 som återkom
Där sa det "Pang"
ljudbilden i slowmotion och skräckmusiken på exaxt rätta ställena är mcyket riktigt skrämande, lite tagen känner man sig efter detta avsnitt återigen, men väldigt preffesionellt utfört, dom flesta karaktärerna är lyckliga ochså förbryts det bara i katastrof,
men det var ett kärt återsende och många välkända "citat" från 1999 som återkom
Man får tacka TV4 för denna underhållning de tolv senaste programmen. Man kan tycka att det är synd att de inte vevade Sten Frisk och framgångskyrkan några säsonger till. Det blev som sagt en väldigt underhållande intrig med dem inblandade.
Sen så hade jag föredragit ett lyckligt slut, typ att Kotten blir statsminister och att alla skålar i champagne och är kära. Tillsammans med Kaj Lindgren som återvänder och ger Mälarviksborna en liten mer "sund" religiositet. Känns alltid lite konstigt när man som nu låter "the bad-guy" vinna i slutet
Sen så hade jag föredragit ett lyckligt slut, typ att Kotten blir statsminister och att alla skålar i champagne och är kära. Tillsammans med Kaj Lindgren som återvänder och ger Mälarviksborna en liten mer "sund" religiositet. Känns alltid lite konstigt när man som nu låter "the bad-guy" vinna i slutet
Just det..dom borde ha bytt så att hela mälarviken istället blev frällst och ytterst lyckliga
Men däremot borde Rederiet slutat i dissaster istället för lyckligt, att havets makter fått bli "the bad-guy"
dom borde ha målat upp ett titanic slut..att Joker sakta sjunker mot havs-botten och skålar till oss tittare
vad slutade Varuhuset med för dramtatiskt slut föresten? att det blev en osedvanligt hög REA månne? nej jag var för liten & dum för att se det när det begav sig
Citat:
Ursprungligen postat av jazzazz
kassler är helt klart den bästa karaktären i svensk tv-historia.
Jag förstår vad du menar..hans okunskap att utala bokstaven S
samt ikläddnad av vacker karelisk folkdräckt
Citat:
Ursprungligen postat av flodkossan
Få se nu... Larry överlevde, Norton, Gunvor också va? Vilka fler? Ja, det lyckliga bröllopsparet också då förstås.
Det var alla ja,
fasst nån inne på Tre Kronor kan ju ha överleft ändock, det vet vi ju inte säkert
..överskatta inte sprängkraften av 10 st mini-kina i ett bällte!
det vore väll den perfekta fortsättningen för serien? om Sten plötsligt skulle börjar röra på fingrarna igen& sedemera bara borsta av sig och lämmna bråtet
Det finns ju alltid en möjlighet att någon kan ha drömt att Sten sprängde allt i luften.
Förslagsvis drömde Clark det, denna dröm skulle sen få honom att öppna ögonen för framgångskyrkans hjärntvätt. Sedan skulle han kunna bli hjälte och knyckla ihop sten och skicka framgångskyrkan ut från Tre Kronor så att Abby kunde bre sina mackor i fred
Förslagsvis drömde Clark det, denna dröm skulle sen få honom att öppna ögonen för framgångskyrkans hjärntvätt. Sedan skulle han kunna bli hjälte och knyckla ihop sten och skicka framgångskyrkan ut från Tre Kronor så att Abby kunde bre sina mackor i fred
Dom skulle alltså göra en DALLAS, fast lite mindre. Dallas gjorde ju en hel "the dream season" då Bobby ville ut serien o dog, men så kved sin väg in igen o dom löste det med att Pam hade drömt allting... hela den säsongen.
__________________ "You have a divine animal right to protect your own life and the life of your offspring"