Ursprungligen postat av Furienna
För typ tio år sedan såg jag på både "Tre kronor" och "Sju systrar". För att inte tala om "Rederiet", "Skilda världar" och... och... Att man orkade!
Nu har du gott om tid att pusta ut. Svenska såpor är utrotningshotade.
Jag tycker det är synd.
Melicia : Jasså! Jag trodde det var så simpelt som att det döptes efter
kommunalhuset med samma namn. Som fungerar mer eller mindre som Mälarvikens hjärta. Tack för informationen.
Det är bla därför jag älskar det symboliska slutet, då det koncentreras
en närbild på Tre Kronors skylt, vars förintas. Som så tydligt säger :
"Det är över". Som om skaparna själva ville ha det som slut.
Men angående slutet... Ja, egentligen hade jag faktiskt tänkt "Ja men, det borde sluta med att alla dör." Hmmm... Nu tio år senare häpnar jag bara över vilka makabra tankegångar jag måste ha haft som tonåring. Men i vilket fall som helst, när jag såg slutet på "Tre kronor", så insåg jag trots allt hur fel jag hade tänkt. Framför allt var det gräsligt att stackars Larry fick se hur hela restaurangen sprängdes upp i småbitar, och hela hans familj var där inne. Men det var i och för sig bra att Gunvor och Norton och så Kassler och hans iranska fru överlevde. Fast nog hade ändå både "Skilda världar" och "Rederiet" bättre slut.
Ursprungligen postat av Furienna
He he, jag har andra program att se på nu, så jag hinner inte pusta ut nu heller.
Men angående slutet... Ja, egentligen hade jag faktiskt tänkt "Ja men, det borde sluta med att alla dör." Hmmm... Nu tio år senare häpnar jag bara över vilka makabra tankegångar jag måste ha haft som tonåring. Men i vilket fall som helst, när jag såg slutet på "Tre kronor", så insåg jag trots allt hur fel jag hade tänkt. Framför allt var det gräsligt att stackars Larry fick se hur hela restaurangen sprängdes upp i småbitar, och hela hans familj var där inne. Men det var i och för sig bra att Gunvor och Norton och så Kassler och hans iranska fru överlevde. Fast nog hade ändå både "Skilda världar" och "Rederiet" bättre slut.
Ja, det måtte ha varigt riktigt hemskt för honom att se nästan alla hans anhöriga och bekanta sprängas i luften. Men tycker hans min ser lite konstig ut, ser ut som om han står och skämms. Fast det är väl antagligen hans sätt att se ut när han är i trauma. Det kan helt klart vara bilden som satte sig hos många, då han är det allra sista man någonsin ser. Som du sa så reflekterar man över att man ser mannen som förlorat ALLT. Man undrar innerligt vad han skulle ta sig till, hur han skulle kunna berätta allt för Norton. Hur ska han leva vidare? Hur påverkar det Gunvor och Nortons kärlek?
Men kan det ha varigt en cliphanger - poäng i att se Abby och Tanya ta betäckning bakom Disken? Om det var tänkt att de två skulle ha klarat sig, eller bara för att framtona desperationen?
Håller inte alls med där. Speciellt inte vad gäller Rederiets slut som jag anser är rent utsagt pinsamt. Det kommer helt plötsligt in en megaforcerad berättaröst som på ett parodiskt/oseriöst sätt informerar om hur det går för samtliga karaktärer. Känns så fruktansvärt desperat att avsluta en sån gammal och respekterad såpa på det sättet. Ett bättre och enklare slut vore tex att se Uno, Gustav och Joker sitta vid ett bord och skålar. Sedan fryser bilden till grå, medans skratten fortsätter längst. Som på ett seriöst sätt skulle ge tittaren kännslan av deras eviga vänskap, som avsnittet ju vill förmedla. Då dem åker Luftballong och grejer.
Skilda Världars slut är inte hellere det bästa, men mycket värdigare än Rederiets. Även om även det känns forcerat då efter Rebeccas död dem gammla rivalerna Daniel och Tom helt plötsligt från ingenstans börjar att acceptera varrann, efter alla år av hat. Bara för att hon gick bort, ungefär.
Även om aldrig heller deras rivalitet varigt kärnan i serien, så är det avslutet ändå helt okey på en okey serie.
Tre Kronors slut tycker jag framstår som genialt i jämförelsen med alla svenska såpa - slut. Att manusförfattarena låter en Präst till självmordsbombare avsluta serien är modigt och fränt tänkt som attan.
Även om TV4 då ska ha en del av äran, då det var dem som beslutade att lägga ner serien efter detta.
Angående "Rederiet", ja visst, det kunde ju gärna ha slutat på ditt sätt också. Men jag hade trots allt inget emot slutet de nu hade heller, och bättre än den där katastrofen på "Tre Kronor" var det i alla fall. Var det förresten sex år sedan "Rederiet" slutade nu? Läskigt...
Från slutet på "Skilda världar" minns jag egentligen bara att Tom och Nora blev i hop i det sista avsnittet, och att jag tyckte det var sött. Vilket år slutade den serien då? Var det också 2002 kanske?
Jag tycker också att Rederiets slut var felaktigt men fel på så vis att det var så definitivt. Ingen öppning för en fortsättning alls. Jag menar de hade gärna kunnat få återstarta serien i höst igen eller så, nu när det har gått några år.
Angående "Rederiet", ja visst, det kunde ju gärna ha slutat på ditt sätt också. Men jag hade trots allt inget emot slutet de nu hade heller, och bättre än den där katastrofen på "Tre Kronor" var det i alla fall. Var det förresten sex år sedan "Rederiet" slutade nu? Läskigt...
Från slutet på "Skilda världar" minns jag egentligen bara att Tom och Nora blev i hop i det sista avsnittet, och att jag tyckte det var sött. Vilket år slutade den serien då? Var det också 2002 kanske?
Vad är det du inte gillar med Tre Kronors slut? För tragiskt? Är du mer för lyckliga slut? För absurt kan man också tycka med en självmordspräst.
Men Rederiets slut är ett skämt för mig. Men alla tycker givetvis olika,
kul att du gillade det.
Jupp, det stämmer. 2002. Rederiet slutade samma år.
Reine å Mimmi klarade sig med stor marginal undan bomben f ö. Dem var inte ens i samma land. Mimmi var iaf i Spanien, inte omöjligt att Reine hade flyttat dit innan. Tragiskt dock för henne att hennes "dotter" Pamela förmodligen dödades.
Det är varje förbannade människas plikt att bli ett original ...
Ursprungligen postat av Arne Weise
Vad är det du inte gillar med Tre Kronors slut? För tragiskt? Är du mer för lyckliga slut? För absurt kan man också tycka med en självmordspräst.
Men Rederiets slut är ett skämt för mig. Men alla tycker givetvis olika,
kul att du gillade det.
Jupp, det stämmer. 2002. Rederiet slutade samma år.
Reine å Mimmi klarade sig med stor marginal undan bomben f ö. Dem var inte ens i samma land. Mimmi var iaf i Spanien, inte omöjligt att Reine hade flyttat dit innan. Tragiskt dock för henne att hennes "dotter" Pamela förmodligen dödades.
Jo precis, jag tycker att "Tre Kronor" slutade för tragiskt. Och jag tycker om lyckliga slut. Därför tycker jag egentligen också att såpor inte borde få fortsätta mer än fem år, för om de får hålla på för länge blir det för tragiskt.
Ursprungligen postat av Hyland
Jag tycker också att Rederiets slut var felaktigt men fel på så vis att det var så definitivt. Ingen öppning för en fortsättning alls. Jag menar de hade gärna kunnat få återstarta serien i höst igen eller så, nu när det har gått några år.
Du vet säkerligen om det, men jag vill ändå säga att det var själva poängen.
På det mest övertydliga sättet dessutom. Skaparna ville troligen verkligen få tittarna extremt klart för sig att det inte blir något mer.
Men jag är mer "gör inte massa remakes, eller 7 uppföljare, hitta på något nytt" - typen. Är det slut, så är det slut. Anser jag. Fast i Rederiets fall borde jag ju göra ett undantag, med tanke på hur hårt jag sågar slutet.
Fast hur många nedlagda såpor har återuppstått?
Tre Kronor hade jag gärna velat veta vilka som dog och inte. Såvida inte risken är vetenskapligt bevisat, att 100 % dog dvs. Fast å andra sidan är det öppna slutet mer mystiskt, och man själv gärna drar slutsattser.
Det kan jag förstå. Men så kan inte ha varigt fallet, då dem under inspelningen/manusfixandet inte visste att TV4 skulle släppa det. Det är en del lösa trådar hängandes, men tycker personligen slutet kom lindrigt undan med tanke på omständigheterna ändå. Men helt mättande kan det ju inte vara för fansen...
Vågat och mycket obehagligt slut, i den mest mörka såpan skulle jag säga.
Därför tycker jag slutet passade såppas bra. Mitt favorit såpa - slut f ö.
Jag försöker att hålla mig neuntral i frågan om lyckliga/olyckliga slut.
Försöker se i fall till fall. Fast hävdar att de olyckliga sluten ger en kännsla av mer substans i slutfasen. Då man kan fråga sig hur det hade gått om det gått bra, vad bra det hade varigt etc. De lyckliga vill ge en mer mättnadskänsla och belåtenhet att det gick i hamn. Dock inget fel i det,
men i fall till fall som sagt. Beroende på seriens natur/anda och vad som känns troligast i berättartråden. Tycker inte man får kännslan av att allt kommer att lösa sig i Tre Kronor i den sista säsongen. Tvärtom känns Sten Frisks maktfulla ondska oövervinnelig. Obehaget bara växer för varje avsnitt.