66 besökare online / 43 605 medlemmar / 6 216 877 inlägg / 63 516 ämnen

Ämne: Urinvägsinfektion???

Resultat 1 till 25 av 54

Question mark Urinvägsinfektion???

Känner att jag har på väg en urinvägsinfektion (UVI)
    Svider å har sig *aj aj*

Är det nån som har tips på hur man kan stoppa detta i sin linda?
    Har haft det en gång förut i vuxen ålder å det var inget kul & hann gå till njurarn den gångn... inge bra

Så tips av alla de slag är välkomna.

Madickens avatar
    Handywoman
    Reg.datum nov 2001
    Ort Västerås
    Inlägg 83 354
    Drick massor med vatten
    Blir man uttråkad är man tråkig.
    Tranbärsjucie, ska vara bra. Finns på hälsokosten. Det kan man även ta i förebyggande syfte.

Re: Urinvägsinfektion???

Ursprungligen inskrivet av Tattates
    Svider å har sig *aj aj*

Har haft det en gång förut i vuxen ålder å det var inget kul & hann gå till njurarn den gångn... inge bra

Jag har faktiskt också haft det bara en gång och då gick det samma bana som för dig, inte så skönt nej.

Urinvägsinfektion är ju tyvärr sjukt vanligt bland tjejer har jag förstått, jag har en kompis som har det ofta ofta. Det man kan göra då som hon gör och som jag även pratat med en läkare om* och som funkar, är att dricka citronvatten eller apelsinjuice, nåt surt som fixar till ph-balansen (eller vad det nu gjorde ).

* Läkaren erkände att det kunde funka med det men varnade för går det inte över så kan det bli värre bara... jag drack nämligen en massa citronvatten o tyckte det gick över. Sen när det kom tillbaka kom det tillbaka med besked.
    Jag googlade och hittade bla detta;

RÅD VID URINVÄGSBESVÄR

Har själv mycket lång erfarenhet i denna fråga!!
    Det bästa när man märker att man börjar få besvär
    såsom sveda och urinträngningar är att

1. dricka mycket vatten! Gärna tillsammans med citron (vilket gör urinen sur.)

2. köpa tranbärs-juice och dricka varje dag/alternativt kapslar.

3. Absolut bannlyst med sötsaker eftersom urinvägsbesvär mestadels orsakas av candida (en svamp som ibland kan överbelasta tarm särskillt om man har tagit många antibiotika kurer, eller vid nedsatt immunförsvar.)Drick därför alltid mycket fil eller joggi osötad under antibiotika kur.

4. mitt bästa tips är att när man känner att det är på gång äta zinktillskott som på många sätt stärker immunförsvaret. Kan ta lite extra zink tex 60 till 120mg ett par dagar. (Bevisad effekt vid bla förkylningar och influensa).

5 Akupunktur är också fantastiskt bra om man går regelbundet en period. Tex 6-8 ggr på ett par månader. Likaså Zonterapi som enkelt görs själv med hjälp av en instruktionsbok.

6 Nässelte är ochså mycket renande för hela kroppen och likaså te på persilja.

Det är mycket viktigt dock att genast uppsöka läkare om man får feber och/eller blod i urinen. Detta problem går att få bukt med så ge inte upp. Lycka till!!

http://www.nebulosa.nu/discus/messag...tml?1048116492

Tack för tips.
    Ska på jobbet imorrn å ska passa på att gå på hälsokostbutiken & köpa tranbärsjoucie ( stavningen )
    Har en jobbarkompis som är akupunktör å hälsokostfreak. Kanske ska tala med hon också om det inte ger sig. Minns hur ja grina av smärta sist
    Gafflas avatar
    ~Stirrig tant ~
    Reg.datum nov 2002
    Ort i helskotta heller
    Inlägg 82 945

Tack för tips.
    Ska på jobbet imorrn å ska passa på att gå på hälsokostbutiken & köpa tranbärsjoucie ( stavningen )
    Har en jobbarkompis som är akupunktör å hälsokostfreak. Kanske ska tala med hon också om det inte ger sig. Minns hur ja grina av smärta sist
    Isch, stackars dig. Gå bara inte och huskurera dig för länge för då kan det sätta sig längre upp också.
    Fattar du vad jag begriper?

Ursprungligen inskrivet av Gaffla
    Isch, stackars dig. Gå bara inte och huskurera dig för länge för då kan det sätta sig längre upp också.
    Längre upp en njurarna? Tandköttet?
    Gafflas avatar
    ~Stirrig tant ~
    Reg.datum nov 2002
    Ort i helskotta heller
    Inlägg 82 945

Re: Re: Urinvägsinfektion???

Ursprungligen inskrivet av lilla jag
    Längre upp en njurarna? Tandköttet?
    Värre, bihålorna

Re: Re: Re: Urinvägsinfektion???

Ursprungligen inskrivet av Gaffla
    Värre, bihålorna
    Åh fy satan. Urinvägsinfektion i bihålorna. Det måste lukta!
    tullelus avatar
    registrerad
    Reg.datum okt 2002
    Ort där min wacom är
    Inlägg 19 533
    Tips när man känner att det är på g: drick en brustablett c-vitamin precis innan du går och lägger dig - då får det ligga och skvalpa i kroppen och göra en massa nytta under natten.

(har en syster som är proffs i detta sammanhang tyvärr, själv har jag aldrig haft lustigt nog).
    tulleometer (ny uppdatering!)

kär: * * * * * glad: * * * * * stressad: * * * * * ledig: * * * * * jullig: * * * * *
    Registered User
    Reg.datum apr 2004
    Inlägg 1 314
    Jag är en av dessa urinvägsinfektionskvinnor.
    Jag hade kronisk uvi förra året och tillslut fick min gynläkare spola urinröret en gång i veckan ett tag. Efter det hade jag det inte på ett halvår! Weeehii. Lyckan var total till för några veckor sedan.

Min erfarenhet är att alla dessa huskurer och tranbärskapslar mm förbättrar symtomen ett tag men det försvinner inte. I slutändan står man där med värk värre än värst och skriker.

Jag kan inte ha trånga byxor under lång tid och absolut inte sitta kallt.
    Måste se till att lilla (eller stora kanske) gumpen är varm.
    Man ska även alltid kissa efter sex.
    Montickas avatar
    Olåst på egen begäran!
    Reg.datum sep 2004
    Ort Under vattenytan...Där det finns rosa och ibland lila elefanter.
    Inlägg 6 354
    Ursprungligen inskrivet av nerwen
    ...Man ska även alltid kissa efter sex.
    menar du allvar? varför då?

Cameltoe!
    Snookens avatar
    Upphängd och nersläppt
    Reg.datum nov 2003
    Ort Snookland
    Inlägg 5 099
    Ursprungligen inskrivet av Monticka
    menar du allvar? varför då?
    Om jag har förstått det rätt så när du har sex så "trycks" urinröret ihop, när du pinkar så utvidgas det igen till normal storlek.
    Ni som vet, är jag helt ute och cyklar nu?
    Siddubarra!
    Beckans avatar
    Gullrumpan
    Reg.datum apr 2004
    Ort Inte samma stad som Madicken längre
    Inlägg 19 072
    Ursprungligen inskrivet av Snooken
    Om jag har förstått det rätt så när du har sex så "trycks" urinröret ihop, när du pinkar så utvidgas det igen till normal storlek.
    Ni som vet, är jag helt ute och cyklar nu?
    Ska man inte kissa för att driva ut alla främmande bakterier man fått via sex? Nåja, jag är inte säker på varför men kissa efter sex ska man göra!
    Tant Nuckan
    Registered User
    Reg.datum maj 2003
    Ort sthlm
    Inlägg 47 243

Svider å har sig *aj aj*

Gå till farbror doktorn och få penicillin?
    - - -Over and Out - - -
    Ursprungligen inskrivet av Beckan
    Ska man inte kissa för att driva ut alla främmande bakterier man fått via sex? Nåja, jag är inte säker på varför men kissa efter sex ska man göra!
    Jo, det stämmer. För att bakterier inte ska få chansen att krypa upp och sätta sig på riktigt.

Numera har jag alltid ett par paket tranbärsjuice hemma för säkerhets skull ... har haft rätt mycket problem med sådant där. Och det hjälper faktiskt, om man ser till att få i sig mycket vätska och sura saker så fort man känner att en urinvägsinfektion är på gång. Helst ska tranbärsjuicen vara osötad också.

På apoteket finns dessutom ett naturläkemedel som heter Uva-E som jag testat en gång. Det fungerade jättebra då i alla fall.
    Med armen i fickan och handen på månen.

Sannolikt en insekt.
    Marion77s avatar
    Registered User
    Reg.datum okt 2004
    Ort Hemma
    Inlägg 39 591

Re: Re: Urinvägsinfektion???

Ursprungligen inskrivet av Kexchoklad
    Gå till farbror doktorn och få penicillin?
    Det har varit det enda som har hjälpt när jag har drabbats av denna hemska sjukdom! Känner hur det sved bara genom att läsa om det

Jag hade det återkommande i ett år och genomled en hemsk fotografering av urinröret

Men det enda de kom fram till var att det berodde på att man hade sex, så det var bara att börja kissa efter det så försvann det
    Madickens avatar
    Handywoman
    Reg.datum nov 2001
    Ort Västerås
    Inlägg 83 354
    kissar inte alla efter sex?

trodde det var mer självklart än ciggen efter
    Madickens avatar
    Handywoman
    Reg.datum nov 2001
    Ort Västerås
    Inlägg 83 354
    Ursprungligen inskrivet av Madicken

Alltså Tatta..ha SEX och kissa efter *tipsar*

Urinvägsinfektion vill jag INTE ha igen
    Oj oj oj oj. Herregud!
    Dylans avatar
    Dylle
    Reg.datum mar 2002
    Ort gold dust on the streets
    Inlägg 1 060
    Detta har läkare sagt mig:

*Lätta infektioner kan man "skölja" bort; dvs dricka mycket vatten eller något lite surare så att bakterierna sköljs bort.

*Annars är det penicillin som gäller - och hela kuren ska tas, annars kommer det tillbaka. Gå till doktorn, Tattates!

Detta praktiserar jag:

*Dricker mycket. Om det inte funkar tar jag en överbliven penicillin från tidigare kurer (har numera ett stort hem-apotek) och dricker mycket. Om det skulle inträffa att symptomen kommer tillbaka efter en-två piller (aldrig hänt hittills) blir det doktorn.

Detta är det märkligaste: en gång hade jag "tyst UVI", dvs enda symptomet var mild feber...efter en månad av konstant trötthet var jag hos läkare av andra skäl och de upptäckte ganska jobbig uvi.
    Ita est.
    Gafflas avatar
    ~Stirrig tant ~
    Reg.datum nov 2002
    Ort i helskotta heller
    Inlägg 82 945
    Ursprungligen inskrivet av Dylan

*Dricker mycket. Om det inte funkar tar jag en överbliven penicillin från tidigare kurer
    Det där låter ju verkligen inte bra
    Som upplagt för resistenta bakterier att hålla på och dutta med en eller ett par tabletter från nån gammal antibiotikakur? Ta hela kuren sa du ju också?

Har bara haft uvi en enda gång, för en väldig massa år sen. Och det var inte kul.
    Alltså Tatta..ha SEX och kissa efter *tipsar*

om jag ska kunna kissa efter sex så måste jag först å främst börja ha sex...
    Sajkos avatar
    FUKK ME!
    Reg.datum sep 2002
    Ort Bonnhôla
    Inlägg 12 134

Kan alla tjejer pissa direkt efter sex? För mig som snubbe är det totalt omöjligt! Tror inte jag är ensam kille om det. Eller..?
    Anger Is A Gift!
    ....................................................
    So many people know me. I wish I did. I wish someone would tell me about me.
    Bette Davis
Sidan 1 av 3 1 2 3 Sista
  • Gå till sidan:

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg