Ursprungligen inskrivet av Alfva Okidoki! Nu har vi iaf bokat två veckor i början på April! Fick tag i riktigt billig sista minuten, då kunde jag inte motstå, trots att jag har varit lite negativ till Egypten sen förra besöket..
Man ska ge allt en andra chans, eller vad heter det?
Oh modigt!
Men du, jag skulle nog välja hotell med omsorg, ingick det i resan eller ska ni ta det där nere? Vi köpte bara flygstol och tog ett hotell vi forskat om väldans massa. Med tanke på magsjuka och sånt så är det nog ganska smart att ta ett hotell som är väldigt fräscht om man ska äta all mat där... sen har jag hört att man kan ta sig utanför hotellets murar också men det låter jättekonstigt
Men du, jag skulle nog välja hotell med omsorg, ingick det i resan eller ska ni ta det där nere? Vi köpte bara flygstol och tog ett hotell vi forskat om väldans massa. Med tanke på magsjuka och sånt så är det nog ganska smart att ta ett hotell som är väldigt fräscht om man ska äta all mat där... sen har jag hört att man kan ta sig utanför hotellets murar också men det låter jättekonstigt
Jag pmar om hotellet!
Det blir en sista minuten för min del med hotell! Vilket hotell vet vi ju inte så klart, men det visste vi inte förra gången heller, så det funkar, speciellt när man inte betalar mer än 2000:- för två veckor!
Jag hade absolut inte tänkt att äta all mat på hotellet, speciellt inte i någon buffé, men vi får se, man vet ju inte vart man hamnar, men min mage brukar faktiskt inte vara så kräsen..
__________________ Jag är INTE dum, jag har bara otur när jag tänker!
Ska det dykas rekommenderar jag att åka ner på sommaren, det är varmt visst, men vattnet är också som varmast då vilket är en stor fördel om man dyker! En timme under vattnet gör att man faktiskt blir lite nerkyld!
Ursprungligen inskrivet av Jxx Ska det dykas rekommenderar jag att åka ner på sommaren, det är varmt visst, men vattnet är också som varmast då vilket är en stor fördel om man dyker! En timme under vattnet gör att man faktiskt blir lite nerkyld!
Nej tack.. Livrädd för allt som gömmer sig under vattnet..
Jaha, nu var det bara en vecka kvar till avfärd, jag börjar bli riktigt orolig.
Väderprognoserna som jag ser på nätet är så otroligt motsägelsefulla att jag tycker det är läskigt.
Jag är i behov av värme, då pratar jag om riktig värme..
Och ska vi sen prata om flygresan.. Jag hatar att flyga, vet inte varför jag utsätter mig själv för det hela tiden, men hur ska jag annars komma iväg på semester anser jag!
Nåja, det jag tänkte fråga var om någon har något bra tips på vad man ska köpa för att hålla magen i trim? Vet att några pratade om att man kan köpa magsjuketabletter, men vilka pratar vi om?
Ursprungligen inskrivet av Alfva Jaha, nu var det bara en vecka kvar till avfärd, jag börjar bli riktigt orolig.
Väderprognoserna som jag ser på nätet är så otroligt motsägelsefulla att jag tycker det är läskigt.
Jag är i behov av värme, då pratar jag om riktig värme..
Och ska vi sen prata om flygresan.. Jag hatar att flyga, vet inte varför jag utsätter mig själv för det hela tiden, men hur ska jag annars komma iväg på semester anser jag!
Nåja, det jag tänkte fråga var om någon har något bra tips på vad man ska köpa för att hålla magen i trim? Vet att några pratade om att man kan köpa magsjuketabletter, men vilka pratar vi om?
Det kommer vara varmt, det är jag helt övertygad om! Vi var också lite smånojjiga innan men det visade sig vara helt onödigt.
Du kanske kan ta en grogg innan flygresan? Lite avslappnad o go liksom
Magtips finns det gott om! Klipper in mitt inlägg från magsjukevaccin-tråden:
Jag och de jag reste med nu vaccinerade sig (dukoral) och vi klarade oss alla 5. Men då åt vi absolut inte vad som helst, inte sallader, glass, is i dryck, undvek kranvattnet, inte coca-cola på pump och vid matbuffen så åt vi av det som var ordentligt varmt vilket iof det mesta var. Vi bodde på ett jättebra hotell med superbra buffe så flera av rätterna lagade de framför ögonen på en, vilket kändes tryggt
Vi var inte det minsta sugna på att bli magsjuka så vi bestämde oss innan för att hellre va lite för försiktiga och det lönade sig.
Två andra tips förutom magsjukevaccinet är docidus-tabletter, det är bakterier som i praktiken gör att magen är mer tålig och mindre mottaglig. Sen även Alcogel (handsprit) som vi använde innan vi skulle börja plocka med mat, när man hållt i pengar mm. Det blev snabbt en vana att alcogela lite och kändes inte det minsta jobbigt utan bara skönt.
Ursprungligen inskrivet av lilla jag Det kommer vara varmt, det är jag helt övertygad om! Vi var också lite smånojjiga innan men det visade sig vara helt onödigt.
Du kanske kan ta en grogg innan flygresan? Lite avslappnad o go liksom
Magtips finns det gott om! Klipper in mitt inlägg från magsjukevaccin-tråden:
Och tur att jag inte behöver oroa mig för värmen, men det kommer jag nog göra iaf!
Tror jag håller mig borta från det där med att vaccinera mig, för det låter smärtsamt.. Sprutor är nog inte min största passion... Tro mig, en drink på planet kommer det definitivt att bli...
Ska ta mig förbi apoteket idag och försöka komma ihåg de här sakerna som du just nämnde så hoppas jag att allt går bra!
Och tur att jag inte behöver oroa mig för värmen, men det kommer jag nog göra iaf!
Det är ett högst icke-smärtsamt drickvaccin
Och det måste man ta 2 veckor innan man åker. Det ger en inte 100%-igt skydd men 50-60% eller något sånt och där nere känns som man tar vilka procent som helst bara det är åt rätt håll.
Edit: Oups, såg att du ska åka om en vecka redan.. ja då är magvaccinet inte aktuellt ändå. Då säger jag bara Lycka till och va försiktig!
Ursprungligen inskrivet av lilla jag Det är ett högst icke-smärtsamt drickvaccin
Och det måste man ta 2 veckor innan man åker. Det ger en inte 100%-igt skydd men 50-60% eller något sånt och där nere känns som man tar vilka procent som helst bara det är åt rätt håll.
Edit: Oups, såg att du ska åka om en vecka redan.. ja då är magvaccinet inte aktuellt ändå. Då säger jag bara Lycka till och va försiktig!
Nej, det är kanske lite försent.. Nåja, jag får väl klara mig helt enkelt..
Blir jag sjuk så blir jag, ingen panik med den saken! Men det vore väldigt skönt om man slapp!
Ursprungligen inskrivet av Alfva Nej, det är kanske lite försent.. Nåja, jag får väl klara mig helt enkelt..
Blir jag sjuk så blir jag, ingen panik med den saken! Men det vore väldigt skönt om man slapp!
Ja du får bara se till att vara försiktigt så ordnar det sig nog!
men du, resonerar du verkligen så eller försöker du intala dig att du resonerar så? Jag kan inte tänka mig nåt värre än rännskita och helt utslagen när man är utomlands.... och om man får det precis innan man ska flyga hem, hur fanken gör man då på flygplanet? huah.
haha nu kanske det lät som en konstig sak att säga till dig som ska resa men jag tycker bara du ska vara lite försiktig
Ursprungligen inskrivet av lilla jag Ja du får bara se till att vara försiktigt så ordnar det sig nog!
men du, resonerar du verkligen så eller försöker du intala dig att du resonerar så? Jag kan inte tänka mig nåt värre än rännskita och helt utslagen när man är utomlands.... och om man får det precis innan man ska flyga hem, hur fanken gör man då på flygplanet? huah.
haha nu kanske det lät som en konstig sak att säga till dig som ska resa men jag tycker bara du ska vara lite försiktig
jag har suttit med genuin rännskita på en 8h flygning en gång.
Det är något jag inte ens önskar min värste fiende.
Ursprungligen inskrivet av Åke Garbo jag har suttit med genuin rännskita på en 8h flygning en gång.
men hur gjorde du då? stod du alltid i toakön eller såg till att få sitta nära toaletten? Hinner man springa och ställa sig i en toakö och knipa?
Ursprungligen inskrivet av Åke Garbo jag har suttit med genuin rännskita på en 8h flygning en gång.
Ursprungligen inskrivet av lilla jag men hur gjorde du då? stod du alltid i toakön eller såg till att få sitta nära toaletten? Hinner man springa och ställa sig i en toakö och knipa?
som tur var satt jag långt bak och det var ett stort flygplan + nattlflygning så det var alltid minst en toalett ledig.
det var liksom bara att jogga dit med jämna mellanrum så fort det började trycka lite
Ursprungligen inskrivet av Åke Garbo som tur var satt jag långt bak och det var ett stort flygplan + nattlflygning så det var alltid minst en toalett ledig.
det var liksom bara att jogga dit med jämna mellanrum så fort det började trycka lite
ah vilken tur i oturen! Lite av ett önskescenario vid rännskita på flygplan skulle man kunna säga.
När vi flög hem gick inte vi på toaletten på hela flygturen. Dels var det konstant kö (vilket måste vara hemskt om man har rännskita och är nr 6 i kön) och vi fick för oss att precis alla som stod i kön hade dålig mage och sen vill man ju inte gå efter någon som har det pga smittorisken, vore ju tråkigt att få det när man kommit hem o trott att man klarat sig.
En kollega berättade om när han hade diarré på en turkisk långfärdsbuss. Det var i princip slagsmål på bussen efter ett tag... Men vad skulle han göra?
Okej, sitter och kollar på resor till vintern och jag funderar på vad skillnaden är mellan Hurghada och El Gouna? Är det nån som har varit på båda ställena och kan beskriva skillnaden rent upplevelsemässigt, förutom att El Gouna är uppbyggt för turism och Hurghada är en "riktig" stad? Finns det mer att roa sig med på det ena stället, om man tröttnar på att sola och bada, men ändå inte vill åka på några längre utflykter?
Ursprungligen inskrivet av sienna Okej, sitter och kollar på resor till vintern och jag funderar på vad skillnaden är mellan Hurghada och El Gouna? Är det nån som har varit på båda ställena och kan beskriva skillnaden rent upplevelsemässigt, förutom att El Gouna är uppbyggt för turism och Hurghada är en "riktig" stad? Finns det mer att roa sig med på det ena stället, om man tröttnar på att sola och bada, men ändå inte vill åka på några längre utflykter?
Det finns någon tråd här i forumet om Hurghada och El gouna... eller om det var i den här tråden
Hur som helst så tror jag det är lite same same, Hurghada är ju inte så som sagt inte heller så riktigt. Det är närmre från Hurghada till Pyramiderna och sånt dock. El gouna låter roligt just iom att det är som en låtsasby, en leksaksstad typ.
Det sägs att ovan molnen är himlen alltid blå. Men det är oftast svårt när man inte ser den. För när vännerna försvinner och när kärleken tar slut ser man allt med lite andra ögon! Ett hjärta kan gå itu och ett hjärta kan gå i tusenbitar säger du att du är min vän så är du kanske det *not*
Mitt namn är Frickis och jag tänker inte vara tyst. Jag tänker inte sitta där och vänta på att bli kysst!
Det sägs att ovan molnen är himlen alltid blå. Men det är oftast svårt när man inte ser den. För när vännerna försvinner och när kärleken tar slut ser man allt med lite andra ögon! Ett hjärta kan gå itu och ett hjärta kan gå i tusenbitar säger du att du är min vän så är du kanske det *not*
Mitt namn är Frickis och jag tänker inte vara tyst. Jag tänker inte sitta där och vänta på att bli kysst!
Ursprungligen inskrivet av Lady Nyfis Jodå.... Jag drar dit i oktober igen...
Allt är väl sönder bombat!