AlltOmTV.se
Din oberoende guide i TV-träsket Mäklare

Gå tillbaka   AlltOmTV > TV-forum > Resor
Användarnamn
Lösenord

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 21/04-2008, 08:59   #126
Reverend_Raw
Negerbollskonsult!

Reverend_Raws avatar

Reg.datum: 08/03-2002
Skicka ett meddelande via AIM till Reverend_Raw Skicka ett meddelande via MSN till Reverend_Raw Skicka ett meddelande via Yahoo till Reverend_Raw
Har hört att det ska springa runt många snubbar med klänning i Egypten och bajsa överallt. Nån form av transvestit pervon typ. Dom jag känner som varit dit har alla sagt att det är det mest illaluktande landet dom haft oturen att betrampa
Reverend_Raw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 21/04-2008, 10:05   #127
Skye
Knastroll

Skyes avatar

Reg.datum: 19/11-2006
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend_Raw
Har hört att det ska springa runt många snubbar med klänning i Egypten och bajsa överallt. Nån form av transvestit pervon typ. Dom jag känner som varit dit har alla sagt att det är det mest illaluktande landet dom haft oturen att betrampa

Du borde verkligen ta dig ut i världen.
Eller kanske inte förresten.

Det luktar inte illa i Egypten. Däremot är det på många ställen betydligt mer nedskräpat än det är i Sverige. Männens klädedräkt, galabea, är mycket vacker och till den bär de jättefina scarves. Kvinnornas kläder är också väldigt vackra och många har otroligt arbetade huvuddukar.

Jag köpte själv inhemska kläder och i värmen är de helt oslagbart sköna att ha på sig.

Senaste redigerad av Skye den 21/04-2008 klockan 11:29.
Skye besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 21/04-2008, 10:44   #128
Skye
Knastroll

Skyes avatar

Madicken, om ni bara ska vara borta i en dag så rekommenderar jag också Luxor. Konungarnas, drottningarnas, prästernas och arbetarnas dalar är fantastiskt. Luxor Tempel (som ligger mitt i stan), Hatchepsuts Tempel och Karnak Tempel likaså. Själva staden (med bitar av en allé av Sfinxer bevarade) är också väldigt fin.

Kairo är stort och bullrigt. Där finns en jättestor kyrkogård (City of the dead) där fattiga människor lever under svåra förhållanden.

Turistbasaren (Khan-Al-Khalilly) kan man med fördel hoppa över. Egyptiernas egen basar/handelsplats (Ataba) är däremot väl värd ett besök. Den är stor, genuin och allt är väldigt billigt där. Där förekommer heller inget prutande utan alla varor är prismärkta så som de är här. Ta en taxi dit. Själva färden är en upplevelse i sig. Det finns inga trafikregler och knappt några skyltar heller. Många har dessutom köpt sitt körkort utan att ha tagit några körlektioner.

Pyramiderna vid Giza är mäktiga.
Resan dit går genom underliga kvarter. Många ofärdiga men bebodda hus. Runt pyramidernas område bor många fattiga.

På kvällen kan man se en ljusshow. Där berättas lite historia (brittisk skådespelarröst, låter fyrtiotalsfilm) och det hela är ganska imponerande även om jag hade föredragit inhemsk berättarröst...

Muhammed Alis alabastermoské bör man väl se också. En väldigt stor moské med en klocka som inte fungerar, den bytte Ali till sig mot en obelisk som sedan länge finns i Paris.

Kairos museum behöver man två, tre dagar på sig för att se. Där finns fantastiska historiska rikedomar och man får en mycket god uppfattning om hur de levde i det gamla Egypten.

Om ni ska stanna länge i Egypten så åk och se Abu Simbel och Assuan-dammen i Assuan också.

Och åk båt på Nilen. Det är magiskt.
Gammal 21/04-2008, 10:53   #129
Skye
Knastroll

Skyes avatar

Just ja. Djosers (Zoser) trappstegspyramid som Imhotep skapade i Saqqara måste ni också se om ni åker till Kairo. Djoser-statyn finns på Kairos museum.

Nu ska jag sluta mala.
Gammal 21/04-2008, 17:58   #130
Madicken
Handywoman

Madickens avatar

Reg.datum: 22/11-2001
tack för all information Skye

det känns ju ganska värdelöst att vara i Egypten utan att skådat en endaste pyramid. Det är fler som rekommenderar Luxor..och tydligen är det kortare resväg från Makadi Bay (utanför Hurghada), där vi ska bo, än till Kairo. Nåväl..vi har inte tänkt att ligga i vattenytan hela veckan, vi är ganska mobila av oss under semestern.

Hur är maten? dotter är vegetarian och är lite orolig...

och en mycket viktig fråga: Hur smakar den inhemska ölen??

Madicken besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 21/04-2008, 19:12   #131
Skye
Knastroll

Skyes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Madicken

det känns ju ganska värdelöst att vara i Egypten utan att skådat en endaste pyramid. Det är fler som rekommenderar Luxor..och tydligen är det kortare resväg från Makadi Bay (utanför Hurghada), där vi ska bo, än till Kairo. Nåväl..vi har inte tänkt att ligga i vattenytan hela veckan, vi är ganska mobila av oss under semestern.

Den är ganska mainstream. Drack två sorter men minns inte namnet på dem. Tror den ena hette Sakkara (möjligen Saqqara). Annan öl finns naturligtvis också men bara på hotellen. Ingen av de restauranter vi åt på serverade alkohol och jag fick uppfattningen att man gör dumt i att öht nämna alkohol.

Det finns HUR mycket fantastisk veggemat som helst. Jag, som inte är vegetarian och som älskar kött, åt med välbehag alla möjliga vegetariska rätter, röror och matiga sallader. Underbar mat. (Ja, fisken och köttet och kycklingen är också suvve.)
Gammal 21/04-2008, 20:06   #132
melicia
Frickis

melicias avatar

Reg.datum: 24/01-2008
De som ska sälja porslins katter är jobbiga!

Senaste redigerad av melicia den 22/04-2008 klockan 14:49.
melicia besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 22/04-2008, 13:56   #133
Inca
Fantasilös

Incas avatar

Reg.datum: 09/10-2004
Citat:
Ursprungligen postat av Skye

Du borde verkligen ta dig ut i världen.
Eller kanske inte förresten.

Det luktar inte illa i Egypten. Däremot är det på många ställen betydligt mer nedskräpat än det är i Sverige. Männens klädedräkt, galabea, är mycket vacker och till den bär de jättefina scarves. Kvinnornas kläder är också väldigt vackra och många har otroligt arbetade huvuddukar.

Jag köpte själv inhemska kläder och i värmen är de helt oslagbart sköna att ha på sig.

Men det gamla talesättet att "pengar luktar inte" stämmer definitivt inte i Egypten. Sedlarna stinker och jag - som absolut inte har bacillskräck - var helt manisk på att använda våtservetter så fort jag betalat något.

Schelletsupporter och schlagernörd
www.arengar.blogspot.com
Inca besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 22/04-2008, 14:03   #134
Inca
Fantasilös

Incas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Madicken

Luxor är mycket mer sevärt. Vi gjorde en kombiresa med stopp i Kairo (pyramiderna, museet och bazaren), några dagar i Hurghada, två dagar i Luxor (Konungarnas dal, drottningarnas dal, Hapshetsuts tempel, Luxortemplet och Karnak) och nattåg till Kairo för hemresa med flyg igen. Rekommenderas!

Luxor är ganska trivsamt att strosa i också, även om man måste värja sig mot en del aggressiva försäljare.

Om du måste välja - välj Luxor.

www.arengar.blogspot.com
Gammal 22/04-2008, 14:12   #135
Inca
Fantasilös

Incas avatar

Citat:
/.../Ta en taxi dit. Själva färden är en upplevelse i sig. Det finns inga trafikregler och knappt några skyltar heller. Många har dessutom köpt sitt körkort utan att ha tagit några körlektioner.
Vår taxichaufför körde som en galning genom Kairo med ett bakhjul som satt löst och wobblade. När vi fastnade på en sidogata hoppade han ur för att slåss med föraren som blockerade honom och det var då vi insåg att bilen inte hade några handtag på insidan och att vi inte kunde komma ut förrän han ville släppa ut oss. Min 9-åring var helt skräckslagen. Till slut släppte en förbipasserande ut oss - och det var då jag insåg vidden av att jag inte hade den blekaste aning om var vi var och att ingen runtom oss pratade engelska...Allt löste sig ju till slut, och nog var det en upplevelse för oss från den norrländska obygden alltid. Men inget jag känner behov av att göra om, i alla fall inte med barn.

www.arengar.blogspot.com
Gammal 22/04-2008, 14:48   #136
melicia
Frickis

melicias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Inca
Luxor är mycket mer sevärt. Vi gjorde en kombiresa med stopp i Kairo (pyramiderna, museet och bazaren), några dagar i Hurghada, två dagar i Luxor (Konungarnas dal, drottningarnas dal, Hapshetsuts tempel, Luxortemplet och Karnak) och nattåg till Kairo för hemresa med flyg igen. Rekommenderas!

Luxor är ganska trivsamt att strosa i också, även om man måste värja sig mot en del aggressiva försäljare.

Om du måste välja - välj Luxor.

Konungarnas dal är så jäkla överskattat. Det såg mest ut som ett gruv shakt... Jag trodde det skulle va en grön och frodig dal. Men nej dte var det icke. Himla vart var det i den där sand gropen också... Karnak då det var iallafall intressant... För hela palatset hade de byggt för hand!
Gammal 22/04-2008, 14:50   #137
sienna
ondskefull langar-CCL

siennas avatar

Reg.datum: 05/03-2004
Citat:
Ursprungligen postat av melicia
Konungarnas dal är så jäkla överskattat. Det såg mest ut som ett gruv shakt... Jag trodde det skulle va en grön och frodig dal. Men nej dte var det icke. Himla vart var det i den där sand gropen också... Karnak då det var iallafall intressant... För hela palatset hade de byggt för hand!
Nåja, det beror väl på vad man har för intresse. Själv tycker jag att karga landskap är bland det vackraste som finns, så jag tyckte att det var riktigt vackert i Konungarnas dal. Och intressant var det också, med alla gravar som finns där.
sienna besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 22/04-2008, 14:53   #138
melicia
Frickis

melicias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sienna
Nåja, det beror väl på vad man har för intresse. Själv tycker jag att karga landskap är bland det vackraste som finns, så jag tyckte att det var riktigt vackert i Konungarnas dal. Och intressant var det också, med alla gravar som finns där.

Nej jag tycler ändå inte dte var så mycket att se då man bara fick gå in i 3 tombar.... och hade man sett 1 så räckte det... det intressantaste i dem var annars hiroglyferna på väggarna
och hur är det ligger tuthankamon i konungarnad dal eller på egyptiska museumet i kairo jag har nämligen hört det sist nämnda!
Gammal 22/04-2008, 15:48   #139
Skye
Knastroll

Skyes avatar

Citat:
Nej jag tycler ändå inte dte var så mycket att se då man bara fick gå in i 3 tombar.... och hade man sett 1 så räckte det... det intressantaste i dem var annars hiroglyferna på väggarna
och hur är det ligger tuthankamon i konungarnad dal eller på egyptiska museumet i kairo jag har nämligen hört det sist nämnda!

Nej, kung Tutte ligger kvar i konungarnas dal.

Själv tyckte jag att det var en både vacker och stark upplevelse att vandra i gravarna. Bland andra så var Ramses III:s grav fantastisk att se. Och hela området är så speciellt och så historiskt intressant att det gjorde mig tårögd bara att vistas där.
Gammal 22/04-2008, 15:51   #140
Skye
Knastroll

Skyes avatar

Citat:
Men det gamla talesättet att "pengar luktar inte" stämmer definitivt inte i Egypten. Sedlarna stinker och jag - som absolut inte har bacillskräck - var helt manisk på att använda våtservetter så fort jag betalat något.

Mmm. Usch ja. Pengarna är ingen trevlig historia. Å andra sidan så slipper ju vi kvinnor hantera dem då alla män vänder sig enbart till andra män (förutom kanske på sådana där turistorter och turistbasarer? Vi hoppade över allt sånt).

Gammal 22/04-2008, 15:54   #141
melicia
Frickis

melicias avatar

Citat:
Nej, kung Tutte ligger kvar i konungarnas dal.

Själv tyckte jag att det var en både vacker och stark upplevelse att vandra i gravarna. Bland andra så var Ramses III:s grav fantastisk att se. Och hela området är så speciellt och så historiskt intressant att det gjorde mig tårögd bara att vistas där.

vi fick bara gå in i 3 stycken gratis för det ingick i utfärdens pris..... resten kostade per styck!
Gammal 22/04-2008, 15:54   #142
Skye
Knastroll

Skyes avatar

Citat:
Vår taxichaufför körde som en galning genom Kairo med ett bakhjul som satt löst och wobblade. När vi fastnade på en sidogata hoppade han ur för att slåss med föraren som blockerade honom och det var då vi insåg att bilen inte hade några handtag på insidan och att vi inte kunde komma ut förrän han ville släppa ut oss. Min 9-åring var helt skräckslagen. Till slut släppte en förbipasserande ut oss - och det var då jag insåg vidden av att jag inte hade den blekaste aning om var vi var och att ingen runtom oss pratade engelska...Allt löste sig ju till slut, och nog var det en upplevelse för oss från den norrländska obygden alltid. Men inget jag känner behov av att göra om, i alla fall inte med barn.

Uh, det hade jag glömt nu men när du säger det så hade taxin inga handtag på insidan. Och chauffören var storrökare. Men men, i sammanhanget så var inte rökandet det största problemet.

Men så här i efterhand är det förstås roligt att ha åkt omkring i gamla skrotbilar framförda av körkortslösa galna chaffisar i Kairo.
Gammal 22/04-2008, 15:55   #143
melicia
Frickis

melicias avatar

Vad är det för katter då vill försöka få en att köpa? nått skyddshelgon eller vad?
Gammal 22/04-2008, 16:15   #144
Messalina
woman of wealth and taste

Messalinas avatar

Reg.datum: 27/03-2002
Citat:
Vad är det för katter då vill försöka få en att köpa? nått skyddshelgon eller vad?
Det är kattgudinnan Bast.

Miss World Peach
Jag vill vara som Gaffla
Jag knullar dig - därför finns du
Det passar sig inte!
Messalina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 27/05-2008, 08:25   #145
melicia
Frickis

melicias avatar

Konungarnas dal= så himla överskattat!
Gammal 14/12-2008, 22:11   #146
Truddeluttan
Registered User

Reg.datum: 12/02-2004
Är det någon som varit i Marsa Alam?
Truddeluttan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 15/12-2008, 09:57   #147
Inca
Fantasilös

Incas avatar

Citat:
Mmm. Usch ja. Pengarna är ingen trevlig historia. Å andra sidan så slipper ju vi kvinnor hantera dem då alla män vänder sig enbart till andra män (förutom kanske på sådana där turistorter och turistbasarer? Vi hoppade över allt sånt).

Jag har ingen man

www.arengar.blogspot.com
Gammal 15/12-2008, 11:24   #148
melicia
Frickis

melicias avatar

Egypten består av 97 procent öken
Gammal 15/12-2008, 11:55   #149
Inca
Fantasilös

Incas avatar

Citat:
Egypten består av 97 procent öken
Ja. Det stämmer. Och vet man det innan man åker behöver man inte bli besviken.

www.arengar.blogspot.com
Gammal 15/12-2008, 13:21   #150
melicia
Frickis

melicias avatar

Citat:
Ja. Det stämmer. Och vet man det innan man åker behöver man inte bli besviken.

så de 3 procenten som inte är sand är nog åkrarna innan luxor

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:28.