Först och främst vill jag be alla som är ointresserade av menskoppar men ändå klickat sig in hit att hålla en låg profil och minimera antalet blä-inlägg.
Är det någon som har erfarenhet av menskopp?
Det verkar hygieniskare och smidigare än tampong - om man väl lär sig insättning och utdragning rätt. Är den så bra som den låter?
Vilken sort ska man välja? Keeper, Mooncup eller DivaCup? Jag funderar på de två sistnämnda, men skulle gärna veta mer om dem innan jag bestämmer mig. De ser ju likadana ut, men är det någon skillnad på yta eller tapp som gör att den ena är att föredra tro?
Sedan läste jag någonting om att det var små små hål eller någonting som gjorde att det inte blev så mycket undertryck? Och att de kunde bli igentäppta? Var sitter de?
(Jag har inte läst igenom dem så jag kan inte garantera att där står något av värde)
Läste lite på en länk:
"I wouldn't say that it hurt, but I might not recommend it for beginners who are really sensitive. In order to remove it without causing discomfort I had to really maneuver it around and then I kept spilling the contents on the way out - I didn't get to use the little measurement feature! The Keeper was much more comfortable to use."
EDIT: Divacup vs. Keeper alltså.
Senaste redigerad av Teka den 26/02-2005 klockan 02:17.
"How do you pee when you're wearing a menstrual cup? Does the cup catch the pee too? Obviously, I'm not a tampon wearer either, I wear pads. I've always wondered what happens when you need to urinate and you are wearing something in there. Thanks."
Ursprungligen inskrivet av Teka Först och främst vill jag be alla som är ointresserade av menskoppar men ändå klickat sig in hit att hålla en låg profil och minimera antalet blä-inlägg.
Är det någon som har erfarenhet av menskopp?
Det verkar hygieniskare och smidigare än tampong - om man väl lär sig insättning och utdragning rätt. Är den så bra som den låter?
Jag vill inte verka som en besserwisser men heter det inte mer hygieniskt
"How do you pee when you're wearing a menstrual cup? Does the cup catch the pee too? Obviously, I'm not a tampon wearer either, I wear pads. I've always wondered what happens when you need to urinate and you are wearing something in there. Thanks."
Söt fråga : fnissa: men det är ju inte alla som vet : trost:
Här pillas det minsann inte på sig själv i onödan.
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "...Holy shit...what a ride!"
Ursprungligen inskrivet av .::elviira::. Men hur fungerar det där egentligen? Ska det sitta en slang i koppen som forslar ut allt blod i något, eller?
Får väl vara glad att jag slipper det där eländet *stolt användare av p-spruta* =)
Man får väl ta ut den, tömma den, göra rent den och sedan sätta in den igen antar jag?
Låter som ett vettigt alternativ tycker jag, fast just nu sköter spiralet om det där så det behövs inte.
Nej, bara lite, svarade Misan. Men jag passar på och gråter för allting nu när jag har anledning!
Ursprungligen inskrivet av undulat Jag vill inte verka som en besserwisser men heter det inte mer hygieniskt
Det stämmer att man ofta sätter "mer" framför längre ord när man komparerar dem.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av .::elviira::. Hm... man ska alltså lyckas pilla ut koppen och tömma den... utan att spilla? Låter som en potentiell källa till nervösa sammanbrott! =)
Om man sitter på toaletten så gör det kanske inte så mycket om man råkar spilla ut lite innan man fått in rätta snitsen?
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tusensköna Har aldrig hört talas om det här!
Men, slänger man den där koppen efteråt? Annars är det väl mer hygieniskt med en tampong, dvs engångsgrej?
Nej, man återanvänder den och steriliserar mellan menstrationerna genom att koka den (om man köpt silikonvarianten, gummivarianten ska tydligen inte kokas).
Problemet med tampong är att det egentligen inte är särskilt bra för slemhinnorna. Menskoppen suger inte upp vätska, utan samlar bara upp, därför påverkar den inte kroppen lika mycket. Jag läste också att risken för TSS var mycket mindre (inga rapporterade fall?) med menskopp.
åå.. jag trodde du testat en teka å vart jätteglad över att eventuellt få rapport
När ska nån av oss köpa en
Utan och innan, kvinnan ger balans åt mänskligheten
Utan henne blir den halv.
Ursprungligen inskrivet av Tattates åå.. jag trodde du testat en teka å vart jätteglad över att eventuellt få rapport
När ska nån av oss köpa en
Jag kanske köper en nästa vecka eller något, om jag vågar.
Men det är inte så säkert att jag vågar rapportera någonting efteråt, och jag kommer alldeles säkert ha problem med att få in och ut den ordenligt först. Det är inte säkert att jag vill berätta så ingående om de bravaderna.
Ursprungligen inskrivet av Teka Jag kanske köper en nästa vecka eller något, om jag vågar.
Men det är inte så säkert att jag vågar rapportera någonting efteråt, och jag kommer alldeles säkert ha problem med att få in och ut den ordenligt först. Det är inte säkert att jag vill berätta så ingående om de bravaderna.
Det är ju som upplagt för en ingående krönika i flera delar om menskoppsexperimentet! Den har alla förutsättningar att bli en forumklassiker, som kommer att bli omtalad i flera år.
ska tyna bort
Ursprungligen inskrivet av Ron Obvious Det är ju som upplagt för en ingående krönika i flera delar om menskoppsexperimentet! Den har alla förutsättningar att bli en forumklassiker, som kommer att bli omtalad i flera år.