65 besökare online / 43 605 medlemmar / 6 216 811 inlägg / 63 515 ämnen
    Pingvins avatar
    chihuahua hero
    Reg.datum mar 2003
    Ort under duntäcket
    Inlägg 217 467

Måla om element och elementrör? (och badrumsskåp?)

Öh, kan man göra det? Jag kanske nojar jättemycket nu, men det ska ju gärna inte sabba typ.. värmeledningsförmågan osv. Fast de är ju målade från början, så jag antar att någon redan har tänkt på det. Men om man målar lager på lager så kanske något otäckt händer? Att skrubba bort all gammal färg skulle jag inte våga, nämligen. (Eller orka, vilket projekt!)

Jag har ett badrumsskåp som borde målas om också, som inte berörs av funderingarna ovan. Men vilken sorts färg ska man, både till elementen och badrumsskåpet? Jaaa, en metallfärg som tål både värme och vatten, men.. mer då?

Egentligen vill jag nog bara veta om folket på Bauhaus kommer tjuta av skratt när jag säger att jag tänkte måla om element och badrumsskåp.

för svar!
    Nej då. de kommer inte att skratta :-)
    Det finns speciell elementfärg, så fråga efter det.
    Stat sua cuique dies, breve et irreparabile tempus omnibus est vitae.
    Dagen är bestämd för var och en, livstiden är kort och oersättlig för alla.

Chabliss avatar
    Tjuhuu
    Reg.datum apr 2002
    Ort Stockholm
    Inlägg 4 600
    Säg till mig bara innan du går till Bauhauspersonalen för att fråga, så jag får titta på spektaklet. ;-)

Nejdå. Jag har t.om använt vanlig vägg- och listfärg för att dutta på elementrören här och där hemmavid. Jag målade då visserligen inte direkt på den stora varma elementkroppen s.a.s. Särskild elementfärg är nog bäst att använda för det.
    hakkes avatar
    mest bara bitter
    Reg.datum feb 2002
    Ort Gruvgång
    Inlägg 47 643
    Blogginlägg 4
    Vill man vara extras seriös så kan man ju plocka bort elementen och blästra bort den gamla färgen och sen sprutmåla dom
    Då borde man förstås ha tillång till bläster
    Steg-för-steginstruktioner finns här: http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=57

Lycka till!
    Det du inte vet om dig själv, vet alla andra.
    tullelus avatar
    registrerad
    Reg.datum okt 2002
    Ort där min wacom är
    Inlägg 19 533
    Jag köpte en sprejfärg (heter det så?) och sprejade elementet i guld. Innan jag målade om väggarna naturligtvis... Likadant gjorde jag med badrumsskåpet, det blev rött och förvandligen skedde utomhus (tyvärr råkade ett berg bli rödsprejat oxå ).

Gubben i affären tyckte jag var -> som skulle spreja elementet i guld och dessutom måla väggarna i lila, men skit i honom - jag blev nöjd!
    tulleometer (ny uppdatering!)

kär: * * * * * glad: * * * * * stressad: * * * * * ledig: * * * * * jullig: * * * * *
    hakkes avatar
    mest bara bitter
    Reg.datum feb 2002
    Ort Gruvgång
    Inlägg 47 643
    Blogginlägg 4
    Ursprungligen inskrivet av ellen d
    Steg-för-steginstruktioner finns här: http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=57

Lycka till!
    Du dödade tråden Det finns inga tips kvar
    Ursprungligen inskrivet av hakke
    Du dödade tråden Det finns inga tips kvar

Det gjorde jag väl inte. Du ser väl att Tullelu hade jättefina tips som inte fanns med i länken jag tipsade om.
    EDIT:
    Hon tipsade om djärva färgval och sprayfärg i stället alltså.
    Det du inte vet om dig själv, vet alla andra.
    siennas avatar
    Category five hater
    Reg.datum mar 2004
    Ort bystan
    Inlägg 184 335
    Jo du, det går att måla hela jävla badrummet i samma färg, inklusive tak och element och rör... När jag flyttade in i min lägenhet hade den förra hyresgästen målat allt utom vitvaror och golv i en sjukt spygrön färg.

När jag målade om badrummet så målade jag elementet och rören vitt med vanlig väggfärg. Och det står sig, 4 år senare.
    I could be fake
    I could be stupid
    You know I could be just like you

Sassy
    Gafflas avatar
    ~Stirrig tant ~
    Reg.datum nov 2002
    Ort i helskotta heller
    Inlägg 82 945
    Det finns små små rollers som funkar väldigt bra på ett badrumsskåp, inget rinn och kladd.
    nyBBes avatar
    Öhh..
    Reg.datum jun 2002
    Ort Norr om skogen
    Inlägg 60 819
    Ursprungligen inskrivet av Gaffla
    Det finns små små rollers som funkar väldigt bra på ett badrumsskåp, inget rinn och kladd.
    Mmm, målade köket med sånna där av skumgummi. Men först då grundfärg som jag sen slipade lätt och sen lackfärgen. Meeeen, det skiljer en massa på olika färger. Denna från Jotun jag använde var kanonbra.
    There's no place like 127.0.0.1
    Pingvins avatar
    chihuahua hero
    Reg.datum mar 2003
    Ort under duntäcket
    Inlägg 217 467
    Egentligen är det nog mest rören som är lite risiga, så jag nöjer mig kanske med någon vattenfast metallfärg och använder samma till badrumsskåpet. *intresseklubbar sig i huvet*

Ursprungligen inskrivet av Chablis
    Säg till mig bara innan du går till Bauhauspersonalen för att fråga, så jag får titta på spektaklet. ;-)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg