Nån som har sett någon av de här filmerna som går den här veckan? Är de nåt att se?
Ti 25/10
Allt börjar i dag, 22:30, SVT2
Franskt drama från 1999. Daniel Lefebvre är föreståndare för ett daghem i en gammal gruvstad i norra Frankrike. Han gör allt för att barnen ska få en chans att växa upp till självständiga människor med förmåga att uttrycka sig. I rollerna: Philippe Torreton, Maria Pitarresi, Nadia Kaci. Regi: Bertrand Tavernier.
On 26/10
La Strada - landsvägen, 14:10, SVT1
(La Strada) Italienskt drama från 1954. Gelsomina säljs av sin fattiga mor till Zampano, en gycklare på en resande cirkus. Han anställer henne men behandlar henne mycket illa. I rollerna: Giulietta Masina, Anthony Quinn, Richard Basehart. Regi: Federico Fellini.
Sö 29/10
Boyz n the hood, 01:35, TV3
Amerikanskt drama från 1991. När den smarte ghettokillen Tre börjar visa tecken på problem skickar hans yrkesarbetande kämpe till mamma honom för att bo hos sin militante pappa. Där träffar Tre Ricky, en blivande fotbollsstjärna, och hans halvbror Doughboy. De tre blir goda vänner trots att de har ganska så olika livsmål. Tre siktar på att läsa vidare, Ricky spelar fotboll på hög nivå och Doughboy är gangster och narkotikalangare. I rollerna: Cuba Gooding, Morris Chestnut, Ice Cube. Regi: John Singleton.
Ursprungligen inskrivet av charlotten Nån som har sett någon av de här filmerna som går den här veckan? Är de nåt att se?
Ti 25/10
Allt börjar i dag, 22:30, SVT2
On 26/10
La Strada - landsvägen, 14:10, SVT1
Sö 29/10
Boyz n the hood, 01:35, TV3
Tjoho, jag har faktiskt sett alla tre. Den franska filmen är såndär svår gruvarbetarrealism. Som jag minns den är den både hemsk, uppgiven och lite, lite hoppingivande.
La Strada är ju en klassiker. Fascinerande och snygg men jag tyckte den var ganska seg dessvärre.
Och så är jag ju lite extra förtjust i ghettofilmer. Hade jag valt en av de här tre att se om hade det nog varit Boyz N The Hood, ändå. Ice Cube är ju med!
Men, alla är minst okej, ingen är dålig! Jag tycker du kan se alla tre. De är ju mycket olika sinsemellan.
Ursprungligen inskrivet av pangpang Tjoho, jag har faktiskt sett alla tre. Den franska filmen är såndär svår gruvarbetarrealism. Som jag minns den är den både hemsk, uppgiven och lite, lite hoppingivande.
La Strada är ju en klassiker. Fascinerande och snygg men jag tyckte den var ganska seg dessvärre.
Och så är jag ju lite extra förtjust i ghettofilmer. Hade jag valt en av de här tre att se om hade det nog varit Boyz N The Hood, ändå. Ice Cube är ju med!
Men, alla är minst okej, ingen är dålig! Jag tycker du kan se alla tre. De är ju mycket olika sinsemellan.
Tack tack!
Jag har nog tänkt se alla tre. Det går en massa andra filmer också som jag inte har tänkt att se
Jag har nog tänkt se alla tre. Det går en massa andra filmer också som jag inte har tänkt att se
Bra val! Jag har tänkt om och ska nog försöka se La Strada ändå, om jag är hemma då. Det var rätt länge sen jag såg den och kanske uppskattar jag dess kvaliteter bättre nu.
Mitt i plåten! (Cannonball Run)
- SVT1 Onsdag 9/11 kl 14.20
Amerikansk långfilm från 1981.
Herrarna McClure och Seymour i den olagliga tävlingen Cannonball-loppet, där det gäller att snabbast och med valfritt transportmedel på hjul ta sig från New York till Kalifornien. Polisen gör allt för att förhindra de tävlandes framfart, men för det mesta så överlistas de av de tävlandes fantasi.
Ursprungligen inskrivet av charlotten Eftersom jag är hemma och är sjuk så funderar jag på om jag sak se den här filmen nu i eftermiddag.
Nån som har sett den?
Mitt i plåten! (Cannonball Run)
- SVT1 Onsdag 9/11 kl 14.20
Amerikansk långfilm från 1981.
Herrarna McClure och Seymour i den olagliga tävlingen Cannonball-loppet, där det gäller att snabbast och med valfritt transportmedel på hjul ta sig från New York till Kalifornien. Polisen gör allt för att förhindra de tävlandes framfart, men för det mesta så överlistas de av de tävlandes fantasi.
jag ser att det är försent nu, men jag har för mig att den är väldigt töntig och larvig (tror inte att burt reynolds fick nån osacrsnominering). det var väl wonderboys igår oxå? den är ju bättre
Har ni sett den här? Jag tror att jag har sett den men jag kommer inte ihåg. Var den bra liksom?
SVT 1, 22:35, Out of sight (00:35)
Amerikansk action från 1998. När gentlemannatjuven Jack Foley flyr från fängelset korsas hans väg av FBI-agenten Karen. Deras vägar skiljs åt, men de kan inte sluta att tänka på varandra. I rollerna: George Clooney, Jennifer Lopez, Ving Rhames. Regi: Steven Soderbergh.
Har ni sett den här? Jag tror att jag har sett den men jag kommer inte ihåg. Var den bra liksom?
SVT 1, 22:35, Out of sight (00:35)
Amerikansk action från 1998. När gentlemannatjuven Jack Foley flyr från fängelset korsas hans väg av FBI-agenten Karen. Deras vägar skiljs åt, men de kan inte sluta att tänka på varandra. I rollerna: George Clooney, Jennifer Lopez, Ving Rhames. Regi: Steven Soderbergh.
Jepp, jag tyckte den var ganska tråkig. Det enda småkomiska är när de skjuter hål i den ene tjuvens afrofrilla.
__________________ Ett hjärta är alltid rött
Ett hjärta har alltid rätt
Fredag 14 April SVT
00:05 Apocalypse now redux (03:20)
Amerikansk krigsfilm från 1979 och 2001. Saigon under Vietnamkriget. Kapten Willard får i uppdrag att bege sig uppför floden för att eliminera en galen amerikansk överste vid namn Kurtz. Denna version är 53 minuter längre än originalet. I rollerna: Marlon Brando, Robert Duvall, Martin Sheen. Regi: Francis Ford Coppola. Bredbild.
Long time dead som går på femman söndag natt, kan det vara nåt? Jag vet att jag blev himskans besviken på My little eye som jag trodde skulle vara bra.
Brittisk skräckthriller från 2002. Handling: En grupp studenter utmanar varandra att spela ouijabräde på en fest. Men det som börjar som en rolig lek blir snart till en mardröm när glaset visar meddelandet: ALLA DÖR. Skräckslagna återvänder studenterna hem, men när de en efter en faller offer för fruktansvärda mord, förstår de att de måste utrota den ondska de väckt till liv. I rollerna: Joe Absolom, Lara Belmont, Melanie Gutteridge, Lukas Haas. Regi: Marcus Adams. Originaltitel: Long Time Dead. Rek fr 15 år.
Ikväll visas en av världens allra bästa fantasyfilmer: The Princess Bride, eller som den taffliga svenska översättningen är: Bleka Dödens Minut. Det är en klassisk saga som har allt - en prinsessa, en hjälte, monster, pirater, underbara repliker och framför allt: ett stort hjärta. Att den dessutom sänds på svt1 och ger oss möjlighet att se den utan reklam innebär bara en sak: En solklar inspelning. Igen.
Ursprungligen postat av Jonne
Ikväll visas en av världens allra bästa fantasyfilmer: The Princess Bride, eller som den taffliga svenska översättningen är: Bleka Dödens Minut. Det är en klassisk saga som har allt - en prinsessa, en hjälte, monster, pirater, underbara repliker och framför allt: ett stort hjärta. Att den dessutom sänds på svt1 och ger oss möjlighet att se den utan reklam innebär bara en sak: En solklar inspelning. Igen.
glöm inte - den har vänsterhandsfäktning, hämnd, jättar och förmodligen filmhistoriens fulaste jätteråttor
Mycket charmig, rekommenderas.
__________________ I hear your champagne laugh
You wear two lavender orchids
One in your hair and one on your hip
A string of yellow carnival lights comes on with the dusk
Circling the lake with a slowly dipping halo
Ursprungligen postat av Gurgi
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas youuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiissssssssssssssssssssh!
hehe!
__________________ I hear your champagne laugh
You wear two lavender orchids
One in your hair and one on your hip
A string of yellow carnival lights comes on with the dusk
Circling the lake with a slowly dipping halo
Ikväll kommer en riktigt bra film, Till sista andetaget. Inte för dig som bara vill se amerikansk mainstreamfilm men för dig som är intresserad av lite all möjlig film
Kärleken checkar in är väl en romantisk komedi enligt standardmall 1A. Flicka blir kär i pojke. Pojke blir kär i flicka. Ljuv musik uppstår. Problem uppstår. Problem försvinner. Lyckligt slut.
The Hulk känns som en rejäl dos meningslös action, som inte är speciellt väl genomförd. Antagligen en av Ang Lees sämsta filmer.
Cherry Falls är knappt ok, en lättviktsskräckis i klass med final destination, urban legends och så vidare. Inte speciellt bra, men tillräckligt med underhållning för stunden om man känner sig på det humöret.
Ursprungligen postat av Jonne
Kärleken checkar in är väl en romantisk komedi enligt standardmall 1A. Flicka blir kär i pojke. Pojke blir kär i flicka. Ljuv musik uppstår. Problem uppstår. Problem försvinner. Lyckligt slut.
The Hulk känns som en rejäl dos meningslös action, som inte är speciellt väl genomförd. Antagligen en av Ang Lees sämsta filmer.
Cherry Falls är knappt ok, en lättviktsskräckis i klass med final destination, urban legends och så vidare. Inte speciellt bra, men tillräckligt med underhållning för stunden om man känner sig på det humöret.
Det blir nog en DVD-kväll...
Tack för utlåtandena. Det blir nog att jag ser Cherry Falls så länger jag orkar då.