48 besökare online / 43 604 medlemmar / 6 215 026 inlägg / 63 509 ämnen

Ämne: Formatera datorn!??!!?

Resultat 1 till 11 av 11

Blush Formatera datorn!??!!?

Ska formatera datorn hur gör jag?Ingen koll alls på datorer..
    Jag har en win xp skiva..ska jag bara stoppa in den och följa instruktioner eller hur gör man..?
    när du startar upp datorn så kommer den fråga om du vill starta med XP skivan. Då trycker du valfri tangent.
    När du kommer till vart du vill installera XP, kan du välja att markera t ex C:\ och "ta bort", och sedan trycka L för att bekräfta. Skapa sedan en ny partition (tror att man trycker C, men det står hur man ska göra)
    Sen är det bara att installera. Glöm inte att du måste installera Service Pack 2 för XP INNAN du går ut på internet, för annars har du virus inom två röda. Installera också Antivirus innan.
    Du kan ladda ner windows service pack 2 i en fil och antivirus programmets installationsfil, och sedan bränna ner det på skiva, för att slippa gå ut på nätet helt osäkrad.
    Japp, speciellt viktigt att tänka på om du har fast bredband t.ex. från Bredbandsbolaget. För då lär du vara online direkt efter Windows XP installerat vare sig du vill eller inte såvida du har datorn kopplad i nätverksjacket.

Bäst och minst riskfyllt att göra som mackis sa...

1. Tanka hem SP2 och bränn ner det på en CD (svensk version för svenskt XP finns att tanka ner här).
    2. Försäkra dig att du har backup på allt du vill spara undan... Ev. mail, arbeten, bokmärken, osv.
    3. Koppla ur datorn fysiskt från Internet.
    4. I med XP-CD'n, starta om datorn, och installera Windows XP enligt mackis instruktioner ovan.
    5. Installera SP2 från CD'n, slå på dess brandvägg och automatiska uppdateringar.
    6. Koppla i datorn och ev. starta om för att gå online.
    Senast redigerat av Jug den 2005-08-21 klockan 21:23.
    WARs avatar
    kåt som en marskatt
    Reg.datum feb 2002
    Ort I småbarnsträsket
    Inlägg 42 939

Re: Formatera datorn!??!!?

Ursprungligen inskrivet av linnaa
    Ska formatera datorn hur gör jag?Ingen koll alls på datorer..
    Jag har en win xp skiva..ska jag bara stoppa in den och följa instruktioner eller hur gör man..?
    Kanske ändå det är läge att ha nån bekant där som support ?

Visst, jag beundrar ditt mod att fixa själv men är du osäker så är det schysst att ha backup.

/ W
    Remember remember the fifth of November
    Gunpowder, treason and plot.
    I see no reason why gunpowder, treason
    Should ever be forgot...

Otur! Otur! Otur!

Smile

Ja jag hoppas det ska gå bra...ska gör det imorgon..Men hur gör man med epost programmet kan man behålla alla kontaker ?
    WARs avatar
    kåt som en marskatt
    Reg.datum feb 2002
    Ort I småbarnsträsket
    Inlägg 42 939
    Ursprungligen inskrivet av linnaa
    Ja jag hoppas det ska gå bra...ska gör det imorgon..Men hur gör man med epost programmet kan man behålla alla kontaker ?
    Gör en backup, om du inte har din mail online, typ gmail eller hotmail.

/ W
    Remember remember the fifth of November
    Gunpowder, treason and plot.
    I see no reason why gunpowder, treason
    Should ever be forgot...

Otur! Otur! Otur!

haha men hur gör man en backup..Det blir för invecklat jag skriver ner adresserna jag ska ha kvar
    Hmm, beror lite på programmet du använder...

Outlook 2003 har iaf menyn "Arkiv -> Importera och Exportera", och där kan man välja både e-post och kontaktmappar att exportera till en fil som man sen bara importerar tillbaka igen.

Minns inte hur det var med Outlook Express däremot, men kanske samma princip där?
    nästan onsynlig
    Reg.datum jun 2004
    Inlägg 15 293
    Att jag aldrig lär mig detta...

Jag har precis fått hem en dator som dotter ska ha i sitt rum nu tänkte jag köra om XP i den för att få den som ny (typ) men jag har lyckats få dubbla operativsystem...

Ska jag välja att radera C: när den radar upp mina partitioner. Jag haralltså bara en, C:, men jag får ju upp värsta varningestexten om jag väljer att radera...

Jag har gjort det här tusen gånger men ändå lär jag mig aldrig...
    nästan onsynlig
    Reg.datum jun 2004
    Inlägg 15 293
    Äh skit samma jag körde på bara... C: är nu deletad och omformaterad... Hoppas jag...
    XP-installationen formaterar den partitionen du valt.
    Ev. om du har valt att ta bort alla partitioner och göra en ny C:

Verkar som du gjort rätt
    "Knusslig"

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg