AlltOmTV.se
Din oberoende guide i TV-träsket Mäklare

Gå tillbaka   AlltOmTV > TV-forum > Drama
Användarnamn
Lösenord

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 07/07-2006, 21:38   #26
löken
sommarkatt

lökens avatar

Reg.datum: 06/09-2002
Jag blir skeptisk när de gör reklam för en serie som "världens dyraste serie någonsin"
löken besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 07/07-2006, 22:15   #27
Pingvin
the korean zombie

Pingvins avatar

Reg.datum: 08/03-2003
Avsnitt två, fyra minuter in: en herdeflicka mot ett träd.

Hm.
Gammal 08/07-2006, 08:31   #28
Stefan
Goldmember

Stefans avatar

Reg.datum: 02/02-2004
Håller med om reklamen. Dyrt = bra stämde inte här.
Jag hade förväntat mig någonting i stil med "Gladiator"-möter-"Jag, Claudius". Jag blev alltså lite besviken. Det här kändes ganska slätstruket. Visst var det våld och naket, men det ensamt kan inte göra en serie.
Andra delen var dock bättre än första, och jag kommer fortsätta titta, men med lägre förhoppningar.
Stefan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 08/07-2006, 09:33   #29
Joar
Registered User

Reg.datum: 02/02-2006
Nedan följer en lista med de vanligaste missuppfattningarna och vanföreställningarna om serien och tidsperioden i allmänhet:

1. "Rome" var ju inte alls som Gladiator, inga häftiga slag.

Nej, det är för att "Rome" är en tv-serie och "Gladiator" en storfilm där man har råd att skaffa sig tusentals statister + CGI ( kostsamma dataanimationer ).

2. Vad fan har dom lagt alla pengar på då?

Ta en titt på kulisserna och kostymerna. Man har inte direkt kunnat använda "vanliga" seriers bakgrunder såsom befintliga kontor och byggnader.

3. Det är så mycket sex och naket i serien, och kvinnor porträtteras som handelsvaror, objekt och på det hela taget mycket ojämställt!

Ja, det är därför att vi tillhör en judisk-kristen kultur där sex och nakenhet är syndigt och skamfullt. Men år 52 f.Kr. hade människan inte uppfunnit varken kristendomen eller feminism. Och tror du verkligen att människor som levde för mer än 2000 år sedan skulle ha samma värderingar som du?

Kvinnans ställning i antikens Rom var, liksom barnets, befriad från officiell politisk tyngd. Men, i likhet med seriens Atia och Servilia, använde inte sällan kvinnor av nobel börd de vapen de hade att tillgå för att skaffa sig politiskt inflytande: sina makar, sina söner, döttrar och sitt kön.

4. Hur kan man veta att detta är "som det var i verkligheten", då?

Nej, det kan man verkligen inte veta. Men serien presenterar onekligen en av de mer förmodade realistiska bakgrundsskildringarna av Rom som producerats för tv/film. Exempel på detaljer som gör skillnaden:

Romarna älskade färg och vår bild av "Hollyrome" ( förmedlad av klassiska mastodontfilmer som "Ben Hur", "Cleopatra", "Fall of the Roman Empire" m.fl. ) med vita, rena och prydliga jättebyggnader är föga trovärdigt. Utifrån t.ex. utgrävningar från Pompeji vet vi att romarna gillade att måla och smycka sina hus samt att väggarna i stadens hus, precis som idag, kunde vara fyllda med klotter av mer eller mindre obscen natur.

Seriens producenter har även framställt legionärernas utrustning på ett befriande korrekt vis; vanligtvis framställs legionärerna och dess utrustning på ett och samma sätt med den traditionella lorica segmentatan och den rektangulära skölden, oavsett vilken tidsperiod vi befinner oss i.

5. Handlingen är dålig!

Caesar och hans samtida hade knappast ett gott underhållningsvärde som mål.

6. Var fan är Colosseum?

Byggnationen av denna arena påbörjades av kejsar Vespasianus och slutfördes av sonen Titus år 80 e.Kr. Med andra ord: ca. 130 år efter händelserna i "Rome".
Joar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 08/07-2006, 10:29   #30
Ron Obvious
i mongofilens våld

Ron Obviouss avatar

Reg.datum: 22/04-2003
Citat:
Ursprungligen postat av Joar
5. Handlingen är dålig!

Caesar och hans samtida hade knappast ett gott underhållningsvärde som mål.
Eh. Du är medveten om att detta inte är en dokumentär, va?
ska tyna bort
Ron Obvious besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 08/07-2006, 13:05   #31
Joar
Registered User

Reg.datum: 02/02-2006
Joar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 08/07-2006, 13:16   #32
Toffa
Registered User

Reg.datum: 19/06-2006
Jag får väl ge det några avsnitt till. Kan kanske bli bättre och bättre.
Toffa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 08/07-2006, 16:14   #33
Stefan
Goldmember

Stefans avatar

Citat:
Nedan följer en lista med de vanligaste missuppfattningarna och vanföreställningarna om serien och tidsperioden i allmänhet:

1. "Rome" var ju inte alls som Gladiator, inga häftiga slag.

Nej, det är för att "Rome" är en tv-serie och "Gladiator" en storfilm där man har råd att skaffa sig tusentals statister + CGI ( kostsamma dataanimationer ).
...
Eftersom jag inte tänker säga emot resten av punkterna låter jag dom vara.

Jo. Jag är nog en av dom som tycker krigsscenen i början var för liten. Nu fick man intrycket av att slagen inte alls var stora (allting är ju självklart relativt), utan att endast några stycken var inne och hackade.
Och även om dom inte har lagt ner lika mycket pengar som Gladiator, så ska det ju vara den dyraste serien någonsin, så hade jag förväntat mig lite mer.
(nej, inte flygande eldklot , utan bara mer folk inblandat i slaget).

På det hela så är jag övertygad om att allt så autentiskt som det nu kan bli. Men titta på t.ex. "Jag, Claudius", där budgeten förmodligen inte var en bråkdel, men man ändå lyckades göra överbra drama.
Gammal 08/07-2006, 16:31   #34
Korsfäst
I Hate You

Reg.datum: 26/05-2006
[quote]Ursprungligen postat av Joar

Romarna älskade färg och vår bild av "Hollyrome" ( förmedlad av klassiska mastodontfilmer som "Ben Hur", "Cleopatra", "Fall of the Roman Empire" m.fl. ) med vita, rena och prydliga jättebyggnader är föga trovärdigt. Utifrån t.ex. utgrävningar från Pompeji vet vi att romarna gillade att måla och smycka sina hus samt att väggarna i stadens hus, precis som idag, kunde vara fyllda med klotter av mer eller mindre obscen natur.

Även de marmorstatyer som fanns på den tiden var målade i starka färger. Det är som sagt bara en romantisk bild att det stod vita marmorstatyer överallt.
Korsfäst besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 08/07-2006, 16:38   #35
ollonborre
Registered User

ollonborres avatar

Reg.datum: 15/08-2005
Jag gillade inte Rome. Tycker den var seg och tråkig.
ollonborre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 08/07-2006, 16:40   #36
Korsfäst
I Hate You

Reg.datum: 26/05-2006
Jag har lärt mig tilräckligt om Rom efter ett par års studier i Latin och antikens historia. Orkar inte följa serien. Skulle nog ändå bara hitta saker att klaga på.
Korsfäst besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 08/07-2006, 16:43   #37
ollonborre
Registered User

ollonborres avatar

Reg.datum: 15/08-2005
[quote]Ursprungligen postat av Korsfäst
Citat:

Även de marmorstatyer som fanns på den tiden var målade i starka färger. Det är som sagt bara en romantisk bild att det stod vita marmorstatyer överallt.

Samma sak som med "våra" runstenar. De var också målade i fina färger då det begav sig.
ollonborre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 08/07-2006, 18:21   #38
Dubbelgurra
Stored

Dubbelgurras avatar

Reg.datum: 15/05-2004
Orakde inte följa serien på Canal+, jag ser mer fram emot miniserien Into the West som på kanal 5 nästa lördag.
Dubbelgurra besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 09/07-2006, 13:10   #39
sienna
ondskefull langar-CCL

siennas avatar

Reg.datum: 05/03-2004
Nja, den fängslade mig inte lika mycket som jag trodde/förväntade. Dock fastnade jag mer för avsnitt 2, så jag kommer fortsätta att se hur det utvecklar sig.
sienna besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 10/07-2006, 09:52   #40
millimill
Mr. Blue eyes

millimills avatar

Reg.datum: 26/05-2005
Post Aftonbladet 10/7

"Rome" - en orgie i sex

Aftonbladet var med på inspelningen av världens dyraste och "syndigaste" tv-serie

ROM.
Våldsamt sex, blodiga krigsscener, nakna kroppar.
"Rome" -världens dyraste tv-serie - är en orgie i romersk krigskonst och dekadens.
I fredags hade serien premiär i Kanal 5.
Aftonbladet har gjort ett exklusivt besök på inspelningen i Rom

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/s...854394,00.html

Inlägg nr 1100
millimill besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 10/07-2006, 13:39   #41
Sara Gilmore
Registered User

Sara Gilmores avatar

Reg.datum: 08/11-2005
Jag blev nog också lite besviken efter fredagens dubbelavsnitt. All förhandsreklam gjorde ju att man förväntade sig lite mer. Dessutom är nog inte historiska serier riktigt min grej egentligen. Men jag kommer att ge serien nån chans till innan jag bestämmer mig för eller emot.
Sara Gilmore besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 10/07-2006, 16:42   #42
Linuxtjej
Egypten fantasten

Linuxtjejs avatar

Reg.datum: 10/05-2006
Skicka ett meddelande via ICQ till Linuxtjej
Jag älskade den! blev väldigt förtjust i den mamman till Octavius. Vilken kvinna!
Linuxtjej besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 15/07-2006, 08:35   #43
Stefan
Goldmember

Stefans avatar

Njae. Den känns fortfarande inte som en riktig fullträff. Mycket svårt att engagera sig i serien.
Känns inte som någon stor förlust om man skulle missa ett avsnitt eller två.
Gammal 15/07-2006, 08:55   #44
Atom
gosegull

Atoms avatar

Reg.datum: 12/11-2003
Citat:
Ursprungligen postat av Linuxtjej
Jag älskade den! blev väldigt förtjust i den mamman till Octavius. Vilken kvinna!
Atia va? *ulliso*

Jag brukar digga de intriganta, fräcka figurerna i tv-serier, de med lite oooomph...
Gammal 24/07-2006, 20:31   #45
mithrandir
Registered User

mithrandirs avatar

Reg.datum: 28/05-2005
Nej, jag hoppades att jag skulle gilla den, och trodde att jag skulle göra det då jag gillar historiska serier, men jag tycker att den är ganska tråkig. Jga har svårt att engagera mig i den och en del av karaktärerna och konflikterna känns inte så trovärdiga
mithrandir besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 25/07-2006, 08:24   #46
Stefan
Goldmember

Stefans avatar

I fredags föredrog jag att titta på Jurassic Park istället för Rome.
Gammal 26/07-2006, 11:19   #47
Modesty_Blaise
Katta: spinner å fräser

Modesty_Blaises avatar

Reg.datum: 19/04-2002
Jag håller med många av de som skrivit innan, den är seeeg och trist! Jag Cladius som var väldigt "pratig" var så ENORMT mycket bättre än Rome. Trist att de inte lyckas fängsla som jag trodde de skulle göra.

Får se, kanske kikar EN omgång till och försöker hålla mig vaken.
Gammal 26/07-2006, 15:11   #48
Stefan
Goldmember

Stefans avatar

Litegrann så här tror jag. "Jag, Claudius" innehöll ju i princip hela brittiska skådis-eliten. Man gjorde inga stridsscener, utan det var uppbyggt som teater. Manusförfattarna var helt enkelt tvungna att skriva bra, vilket dom gjorde.
I Rome har man en gigantisk budget, realistiska scenbyggen etc etc. Det känns som man trodde att det skulle räcka, och inte lägga så mycket krut på manus. Samt jag tror dom hade tjänat på att ha ett par stjärnor med.
Jag gillar skådisen som spelar Julius Caesar, han gör ett bra jobb, medan dom andra känns lite för amatörmässiga.
Gammal 26/07-2006, 16:54   #49
Ron Obvious
i mongofilens våld

Ron Obviouss avatar

Reg.datum: 22/04-2003
Jag är ganska säker på att just Derek Jacobi, som spelade Claudius, var med i något av de första avsnitten. Han spelade en senator eller nåt. En fin gest.
ska tyna bort
Ron Obvious besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 26/07-2006, 17:16   #50
Stefan
Goldmember

Stefans avatar

Jag hittar inte att han var med i Rome, däremot var han med i Gladiator.

Derek Jacobi

Men när du nämnde det så var jag nästan helt säker på att han faktiskt var med i Rome.
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:57.