110 besökare online / 43 572 medlemmar / 6 202 452 inlägg / 63 466 ämnen
    Genkis avatar
    En godissugen tös...
    Reg.datum dec 2003
    Ort Göteborg
    Inlägg 1 002

Hur länge håller livsmedel efter att "bäst-före" datumet har gått ut?

Jag är bara lite allmänt nyfiken på det. Mjölk, bröd och sådant blir ju såklart dåligt bara någon dag eller så efter bäst-före datumet. Men hur är det med annat?

Till exempl chips?
    Godis i förpackning / lösgodis?
    Dricka som läsk eller Festis etc?
    Flingor?
    Kryddor?
    Pasta?
    Keso?

När är det fara och färde för förgiftning?

Jag är nämligen en person som glömmer bort vad jag har i kylskåpet och köper nytt. Helt plötsligt kan man hitta något som man ångrar att man inte hann äta upp...

Chips och sådant känns ju okej att äta efter bäst-före datumet, men hur länge är det okej? 1 månad? 1 halvår?
    Beckans avatar
    Gullrumpan
    Reg.datum apr 2004
    Ort Inte samma stad som Madicken längre
    Inlägg 19 072
    Jag har läst att man kan äta yoghurt långt efter att bäst före-datmet passerats, det är tydligen så att bakteriekulturen till och med blir bättre. Så spara yoghurten, det är bra för magen!
    Är en kronisk matfegis. Kastar bort mat så fort den närmar sig utgångsdatumet. Har aldrig ens lagt mig med vanan att lukta på livsmedel som vissa vardagsnjutare brukar göra.

Skulle jag ha bott i en fattig del av världen så skulle jag förmodligen ha förvisats av byns ålderman.
    Gafflas avatar
    ~Stirrig tant ~
    Reg.datum nov 2002
    Ort i helskotta heller
    Inlägg 82 848
    Näsan är ju bästa vapnet. Lukta i burken så känner du om Keson är ätlig. Den blir rätt snabbt sur men är nog inte precis farlig att äta.
    Råa kycklingfiléer, tinad köttfärs, kokt skinka, sill, leverpastej och liknande känns ju inte som nåt man har lust att chansa på.
    Kaviar, ketchup o dyl kan nästan ligga hur länge som helst. Annat märker man ju om det är mögligt, som äpplemos, tomatpuré eller pesto på burk. Vissa sorters pesto innehåller nog konserveringsmedel så att de inte möglar lika lätt.
    För flingor, müsli och sånt är det väl mest att de blir sega, smakar kartong eller i värsta fall att det går djur i det. Gamla chips kan kanske härskna men det lär ju kännas på smaken.
    Mjölk klarar sig ofta i upp till en vecka över datum i oöppnad förpackning om det inte är på högsommaren. Är den sur så märks det ju rätt snabbt om man kollar.
    m v h
    husmor
    duckies avatar
    Omnipotent
    Reg.datum dec 2002
    Ort Paradiset
    Inlägg 15 075
    Gaffla is the shit.

Tänk också på att om du öppnar en förpackning som dragit över tiden sedan länge, så dör den inom kort. Dessa bör konsumeras omedelbart alltså och klarar inte en dag öppnad.
    - Queen of fucking everything -
    Beckans avatar
    Gullrumpan
    Reg.datum apr 2004
    Inlägg 19 072
    Nu när husmor ändå är igång så passar jag på att fråga om man kan få avokado att mogna snabbare?
    monstrets avatar
    Låst på egen begäran
    Reg.datum maj 2004
    Ort Mora
    Inlägg 5 863
    Ursprungligen postat av Beckan
    Nu när husmor ändå är igång så passar jag på att fråga om man kan få avokado att mogna snabbare?
    Lägg den tillsammans med en frukt, exempelvis en tomat. Det är nämligen så att tomaten utsöndrar vissa kemikalier som avokadon reagerar på, och då mognar den snabbare.
    Första5emman
    Beckans avatar
    Gullrumpan
    Reg.datum apr 2004
    Inlägg 19 072
    Ursprungligen postat av monstret
    Lägg den tillsammans med en frukt, exempelvis en tomat. Det är nämligen så att tomaten utsöndrar vissa kemikalier som avokadon reagerar på, och då mognar den snabbare.
    Ahh, det har jag nog hört nån gång ja. Tack husmor
    Genkis avatar
    En godissugen tös...
    Reg.datum dec 2003
    Ort Göteborg
    Inlägg 1 002
    Wow, vilka kloka människor det finns på det här forumet!

Snål som man är vill man ju utnyttja sina bortglömda varor..

Undrar om matproducenterna sätter ett bästföre datum ett tag innan det egentligen borde vara, så man har en marginal på sin sida..
    Undrar också hur mycket mat alla butiker runt om i landet slänger för det precis har passerat bästföre datumet? Måste vara en hel del...
    DilleChrilles avatar
    Emot strömmen
    Reg.datum jan 2005
    Ort Ankdammsträsket
    Inlägg 1 334
    Ursprungligen postat av Gaffla
    Näsan är ju bästa vapnet.
    Gaffla har rätt (som vanligt).Det finns sas en evolutionär anledning att näsan sitter ovanför munnen och inte någon annanstans.
    Gäspningar är kroppens sätt att berätta att den vill ha mer kaffe. NU!
    Sluta jiddra. Snacka med Chrille. Han kör allt möjligt slödder och trollpackor.
    monstrets avatar
    Låst på egen begäran
    Reg.datum maj 2004
    Ort Mora
    Inlägg 5 863
    Ursprungligen postat av Beckan
    Ahh, det har jag nog hört nån gång ja. Tack husmor
    Första5emman
    Gafflas avatar
    ~Stirrig tant ~
    Reg.datum nov 2002
    Ort i helskotta heller
    Inlägg 82 848
    Ursprungligen postat av DilleChrille
    Gaffla har rätt (som vanligt).Det finns sas en evolutionär anledning att näsan sitter ovanför munnen och inte någon annanstans.
    Min näsa är min bästa vän
    WARs avatar
    kåt som en marskatt
    Reg.datum feb 2002
    Ort I småbarnsträsket
    Inlägg 42 939
    Man kan knappt tillägga nåt till gafflas utförliga svar annat än att man ska använda sitt sunda förnuft.
    Är det en obruten förpackning så är jag beredd att smaka i alla fall.
    Remember remember the fifth of November
    Gunpowder, treason and plot.
    I see no reason why gunpowder, treason
    Should ever be forgot...

Otur! Otur! Otur!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg