88 besökare online / 43 430 medlemmar / 6 141 977 inlägg / 63 274 ämnen

Ämne: Ipren, Panodil och Alvedon

Resultat 1 till 19 av 19

Ipren, Panodil och Alvedon

Kan någon förklara för mig skillnaden mellan Ipren, Panodil och Alvedon?

Som jag förstått det är de likartade, men inte helt lika, eller hur?

Vilken tablett ska man ta när liksom?
    @_______(o)_______@
    In the magazines, parenting looks like a cruise. When you get there, it's a tiny rowing boat, in a storm. And some bastard's stolen the oars!
    marwedes avatar
    hmm...
    Reg.datum feb 2002
    Ort Närmast
    Inlägg 22 559
    Panodil och Alvedon är i stort sett samma sak. Aktiva substansen är Paracetamol. även Curadon är samma sak.

Iprens aktiva substans är Ibuprofen. Här finns även Ibumetin 8som det görs reklam för nu på TV)

Sen finns det smärtstillande med Acetylsalicylsyra, ex. Albyl, magnecyl, treo etc.

Vilken skillnad det är och vad som är bäst för vad vet jag inte. Vet att det finns folk som är överkänsliga för ex. Acetylsalicylsyra.

Själv äter jag bara paracetamolpreparat för de fungerar bäst på mig.
    The pain of life overrides the joy to the point that joy does not exist
    Julia45s avatar
    kontorszombie
    Reg.datum apr 2004
    Ort Stockholm
    Inlägg 23 054
    Ursprungligen postat av marwede
    Panodil och Alvedon är i stort sett samma sak. Aktiva substansen är Paracetamol. även Curadon är samma sak.

Iprens aktiva substans är Ibuprofen. Här finns även Ibumetin 8som det görs reklam för nu på TV)

Sen finns det smärtstillande med Acetylsalicylsyra, ex. Albyl, magnecyl, treo etc.

Vilken skillnad det är och vad som är bäst för vad vet jag inte. Vet att det finns folk som är överkänsliga för ex. Acetylsalicylsyra.

Själv äter jag bara paracetamolpreparat för de fungerar bäst på mig.
    och jag käkar acetylsalicylsyra eftersom det funkar bäst på mig (bakfylla utan treo är helvetet på jorden )

Har man syrakänslig mage skall man undvika asa (acetylsalicylsyra) men dricker man mycket alkohol ska man vara försiktigt med paracetamol.
    News is something somebody doesn't want printed; all else is advertising.
    Madickens avatar
    Handywoman
    Reg.datum nov 2001
    Ort Västerås
    Inlägg 83 353
    Ursprungligen postat av Julia45

Har man syrakänslig mage skall man undvika asa (acetylsalicylsyra) men dricker man mycket alkohol ska man vara försiktigt med paracetamol.
    *noterar för framtida behov..tex den 1 juli*
    Blir man uttråkad är man tråkig.
    Beckans avatar
    Gullrumpan
    Reg.datum apr 2004
    Ort Inte samma stad som Madicken längre
    Inlägg 19 072
    Inte ens de starkaste paracetamoltabletterna har någon verkan på mig alls. Jag fick det efter en operation en gång och smärtan mattades inte ens av lite. Så då fick jag en lika stor dos av ett annat medel också. Efter det kunde jag inte riktigt gå rakt men det var ju lite kul.

Ibuprofen är det som funkar bäst för vardagligt bruk för mig.
    Tant Nuckan
    Registered User
    Reg.datum maj 2003
    Ort sthlm
    Inlägg 47 243
    Ipren funkar bäst på mig också. Men inte idag tydligen
    - - -Over and Out - - -
    Lolisens avatar
    ~Gullesnutt~
    Reg.datum mar 2004
    Ort Zonfri
    Inlägg 16 735
    Alvedon innehåller paracetamol som är smärtlindrande och febernedsättande. Alvedon kan användas av personer med känslig mage eller magsår och personer med ökad blödningsbenägenhet. Använd inte Alvedon utan läkares ordination om du har alkoholproblem eller leverskada.Behandlingen med Alvedon kan påverka eller påverkas av vissa läkemedel/naturläkemedel.Exvis:Warfarin
    Probenecid (läkemedel mot gikt).

Fenytoin (läkemedel mot epilepsi).

Fenobarbital (läkemedel mot epilepsi).

Karbamazepin (läkemedel mot epilepsi).

Rifampicin (läkemedel mot tuberkulos).

Kolestyramin (läkemedel vid höga blodfetter). Medicinerna bör tas med minst en timmes mellanrum.

Kloramfenikol för injektion (läkemedel vid bakterieinfektioner). Kloramfenikol mot infektioner i ögat och Alvedon kan användas samtidigt.

Johannesörtextrakt (ingår i vissa naturläkemedel).

Finns för små barn.

Ipren:Verksamt ämne: Ibuprofen. Ipren verkar smärtstillande, febernedsättandeoch inflammationsdämpande.Skall inte användas av dem som fått överkänslighetsreaktion såsom astma, andningssvårigheter, hösnuva eller nässelfeber av ibuprofen, acetylsalicylsyra eller vissa andra medel mot inflammation. Detsamma gäller personer med ökad risk för blödningar, magsår eller tolvfingertarmsår. Svår hjärt-, lever- eller njursjukdom. Överkänslighet mot något hjälpämne. Äldre personer bör vara observanta på den ökade risken för biverkningar som föreligger i högre ålder.

Ipren kan, som många antiinflammatoriska läkemdel (sk NSAID), försvåra möjligheten att bli gravid och rekommenderas därför inte till kvinor som försöker bli gravida. Påverkan är tillfällig, dvs upphör när man slutar använda dessa typer av läkemdel. Äldre personer bör vara observanta på den ökade risken för biverkningar som föreligger i högre ålder.
    Går över i modersmjölk men påverkar troligen inte barn som ammas.Vid behandling med Ipren kan biverkningar som synrubbningar förekomma.

Vad skall du undvika när du använder detta läkemedel

Vissa medel som motverkar blodets koagulation (levrande) (warfarin, tiklopidin), vissa ACE-hämmare (medel mot högt blodtryck t ex kaptopril), vissa urindrivande medel (t ex tiazider, tiazidbesläktade medel och Loop-medel), vissa betareceptorblockerande medel mot förhöjt blodtryck, vissa medel mot cancer och rubbningar i immunsystemet (antimetaboliter t ex metotrexat), vissa immunsuppressiva medel mot avstötning (t ex ciklosporin, takrolimus), vissa medel mot manisk/depressiv sjukdom (t ex litium), vissa medel mot feber och smärta (t ex acetylsalicylsyra) och även vissa andra läkemedel kan påverka eller påverkas av behandlingen med Ipren. Behandlande läkare behöver därför känna till annan samtidig behandling.

Finns inte för små barn.

Panodil innehåller paracetamol som är smärtlindrande och febernedsättande.

Panodil kan användas av personer med känslig mage eller magsår och personer med ökad blödningsbenägenhet. Sen i stort sett samma som Alvedon...

Fass.se
    Lolisen är en :hångle: å pussfri zon!!//Aaaahaaa
    Lolisens avatar
    ~Gullesnutt~
    Reg.datum mar 2004
    Ort Zonfri
    Inlägg 16 735
    Sen kan ju priset vara det avgörande i vissa fall oxo...Same shit-different price, lixom...
    marwedes avatar
    hmm...
    Reg.datum feb 2002
    Ort Närmast
    Inlägg 22 559
    Ett annat kul ämne då man har ont är klorzoxazon. Finns i paraflex och paraflex comp (som inte längre finns att få tag i). Muskelavslappnande ämne.
    jag fick paraflex comp för en ryggskada då jag gjorde lumpen. Sen lät de mig ha ett skarpladdat vapen i händerna utan att någon tyckte att det var konstigt. Var som en zombie och hade enorma fokuseringsproblem.

Efter en bilolycka 93 äter jag Citodon (alvedon med kodein) och det är det bästa smärtstillande jag ätit, både mot smärta och kroppen i övrigt.
    The pain of life overrides the joy to the point that joy does not exist
    siennas avatar
    Category five hater
    Reg.datum mar 2004
    Ort bystan
    Inlägg 182 840
    Ursprungligen postat av Lolisen
    Sen kan ju priset vara det avgörande i vissa fall oxo...Same shit-different price, lixom...
    Alvedon=Curadon
    Ipren=Ibumetin

Same shit, different price. Försöker övertala min mamma om att det är samma preparat från olika tillverkare, men hon envisas med att tro att det dyrare är mer effektivt.
    I could be fake
    I could be stupid
    You know I could be just like you

Sassy
    Lolisens avatar
    ~Gullesnutt~
    Reg.datum mar 2004
    Ort Zonfri
    Inlägg 16 735
    Ursprungligen postat av marwede
    Ett annat kul ämne då man har ont är klorzoxazon. Finns i paraflex och paraflex comp (som inte längre finns att få tag i). Muskelavslappnande ämne.
    jag fick paraflex comp för en ryggskada då jag gjorde lumpen. Sen lät de mig ha ett skarpladdat vapen i händerna utan att någon tyckte att det var konstigt. Var som en zombie och hade enorma fokuseringsproblem.

Efter en bilolycka 93 äter jag Citodon (alvedon med kodein) och det är det bästa smärtstillande jag ätit, både mot smärta och kroppen i övrigt.
    VArken Paraflex eller compvarianten ger mig nåt, ingenting

Inte Citodon heller Jomen! Hallå MMM, är det den jag brukar slänga i mig när Immigranen inte hjälper??!!
    Lolisens avatar
    ~Gullesnutt~
    Reg.datum mar 2004
    Ort Zonfri
    Inlägg 16 735
    Ursprungligen postat av sienna
    Alvedon=Curadon
    Ipren=Ibumetin

Same shit, different price. Försöker övertala min mamma om att det är samma preparat från olika tillverkare, men hon envisas med att tro att det dyrare är mer effektivt.
    HAr hon inte provat heller?? Själv köpte jag Curadon under graviditeten för att försöka orka mig igenom dagen, pga det lägre priset

Fast...Jag måste erkänna att jag INBILLAR mig att jag inte får samma verkan av de billigare varianterna av Tradolanen som de hela tiden vill sälja till mig 30,- billigare, så jag vägrar köpa den...
    Men då har jag ju provat, faktiskt!!
    siennas avatar
    Category five hater
    Reg.datum mar 2004
    Ort bystan
    Inlägg 182 840
    HAr hon inte provat heller?? Själv köpte jag Curadon under graviditeten för att försöka orka mig igenom dagen, pga det lägre priset

Fast...Jag måste erkänna att jag INBILLAR mig att jag inte får samma verkan av de billigare varianterna av Tradolanen som de hela tiden vill sälja till mig 30,- billigare, så jag vägrar köpa den...
    Men då har jag ju provat, faktiskt!!
    Jag tvingade henne att köpa Ibumetin istället för Ipren en gång. Dan efter hade hon gått och köpt Ipren i alla fall. Så jag tror inte att hon ens vågat prova.
    I could be fake
    I could be stupid
    You know I could be just like you

Sassy
    Zippys avatar
    Fantastisk
    Reg.datum apr 2003
    Ort Längst fram
    Inlägg 14 384
    Om ni kan vänta på svaret i 4 år så kan jag svara när jag är färdig apotekare
    Leg. musikalfantast

Jag önskar att jag kunde stanna tiden, och leva alla stunder om igen. Alla fina stunder.
    Luden Prästs avatar
    Omvärldsanalytiker
    Reg.datum okt 2002
    Ort Bromma
    Inlägg 86 924
    Blogginlägg 2
    Paracetamol (Alvedon mm) är det som funkar bäst på mig. Men man ska va försiktig med det för det ger påverkan på levern som redan nämts.
    Vita kvinnor utgör en oerhört stor belastning på miljön.
    Lolisens avatar
    ~Gullesnutt~
    Reg.datum mar 2004
    Ort Zonfri
    Inlägg 16 735
    Ursprungligen postat av Zippy
    Om ni kan vänta på svaret i 4 år så kan jag svara när jag är färdig apotekare

Meh! Så du menar att vi inte har givit bra svar?!
    Zippys avatar
    Fantastisk
    Reg.datum apr 2003
    Ort Längst fram
    Inlägg 14 384
    Meh! Så du menar att vi inte har givit bra svar?!
    Det var du som sa det
    Leg. musikalfantast

Jag önskar att jag kunde stanna tiden, och leva alla stunder om igen. Alla fina stunder.
    Lolisens avatar
    ~Gullesnutt~
    Reg.datum mar 2004
    Ort Zonfri
    Inlägg 16 735
    Ursprungligen postat av Zippy
    Det var du som sa det
    Men PRUTT på dej då!
    Zippys avatar
    Fantastisk
    Reg.datum apr 2003
    Ort Längst fram
    Inlägg 14 384
    Men PRUTT på dej då!
    Leg. musikalfantast

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg