Ursprungligen postat av Ladybird
Jag förstår inte vad som står här. Är det sån där norrländska?
En bohusländsk västgöte gör ett försök att tolka:¨
Han använder inte toppar så han behöver inte går ner 5 kilo för att komma i en till jul. Men han redan gått ner 3 av de 5 kilon han hade bestämt i vilket fall.
Ursprungligen postat av Aspe
En bohusländsk västgöte gör ett försök att tolka:¨
Han använder inte toppar så han behöver inte går ner 5 kilo för att komma i en till jul. Men han redan gått ner 3 av de 5 kilon han hade bestämt i vilket fall.
Ursprungligen postat av Aspe
det gör jag med. Tur att jag inte tänker väga in förrän på måndag. Det kommande dygnet ger ju en extra timme att äta på.
Och svullar man riktigt rikligt i helgen och sen väger in sig på måndag så har man ju så att säga lagt på sig en massa kilon som enkelt rasar av en när man börjar äta "normalt". Vilket ger en rivstart och ett bra resultat på vågen när man gör sin första veckovägning.
Ursprungligen postat av sienna
Och svullar man riktigt rikligt i helgen och sen väger in sig på måndag så har man ju så att säga lagt på sig en massa kilon som enkelt rasar av en när man börjar äta "normalt". Vilket ger en rivstart och ett bra resultat på vågen när man gör sin första veckovägning.
Ursprungligen postat av sienna
Vi vill att du redovisar hur många kilon du deffat på dig inför invägningen när du avrapporterar viktminskningen vecka ett.
Jag har faktiskt bara ätit en halv portion nudlar från igår.
Fast jag försöker kompensera med vin, jordnötter och solrosfrön.Jag har just idag upptäckt en nötblandning med jordnötter, cashew och rostade solrosfrön i samma påse. Jädrans vad goda de små fröna är.
5 kilo är precis vad jag lagt på mig sedan våren , från 77 till 82 ...för mycket öl intaget här , några tips förutom att dra ner på ölen och motionera mera för det är utelsutet ;-)
Ursprungligen postat av Nafs
5 kilo är precis vad jag lagt på mig sedan våren , från 77 till 82 ...för mycket öl intaget här , några tips förutom att dra ner på ölen och motionera mera för det är utelsutet ;-)
Ah, nu fick jag ju dåligt samvete när jag fick se den här tråden. Men det är för sent! Fårostpizza är redan beställt.
Men om jag dricker lågkaloriöl till så måste det jämna ut saken.
(Tycker inte ens om pizza, men efter att ha druckit lite sprit igår, lagt mig vid fem (fyra vintertid) och råkat somna om hemma på sängen och sovit några timmar till så kände jag inte direkt för att laga mat.)
Det här kommer ju gå som en dans!
Men om jag dricker lågkaloriöl till så måste det jämna ut saken.
(Tycker inte ens om pizza, men efter att ha druckit lite sprit igår, lagt mig vid fem (fyra vintertid) och råkat somna om hemma på sängen och sovit några timmar till så kände jag inte direkt för att laga mat.)
Det här kommer ju gå som en dans!
Jag tycker det är lite mycket fokus på mat i den här tråden. Jag förstår inte hur någon pallar med att svälta sig ner i vikt. Gå ut och spring en mil om dagen och du kommer automatiskt gå ner vikt oavsett mat. Då får du dessutom bättre kondition och orkar mera.
Det bästa är väl att fortsätta på den vanliga maten och bara öka träningsdosen. Då förutsätter jag iofs att folk äter någorlunda sunt och nyttigt. Det kan dock vara klokt att tänka över sitt kolhydrat intag.
Det bästa är naturligtvis att uppmnå ett långsiktigt jämnviktstillstånd där man inte behöver banta. Några småtips i vardagen är då.
* Sluta ät bröd (möjligt undantag för osötat grovt i små mängder)
* Sluta drick drycker med mycket kalorier. (tex byt ut jouicen till frukost med en frukt. Byt ut måltidsdrickan motmineralvatten)
* Se till att äta ordentligt med protein då det ger varaktig mättnadskänsla. (gärna fisk, kyckling eller bönor)
* Se till att vanligtvis koka maten istället för att steka den.
* Se till att börja träna med saker som du gillar.
* Rör dig mycket i vardagen (Gå till mataffären istället för att ta bilen etc etc)
* Börja spela i lagsporter. Roligare för de flesta än att gå ut och jogga.
* Gör träningen till rutin. (kontinuerlig)
Senaste redigerad av vanligperson den 30/10-2006 klockan 05:42.
1. Sluta skämmas! Skam och skuld över mat och övervikt hjälper dig inte att förbättra din livsstil - tvärtom.
2. Ät mycket frisk frukt och grönsaker. Grönsaker och frukt innehåller lite fett och mycket vitaminer, mineraler och kostfiber. Köp sort efter säsong. Ät minst 5 bitar grönsaker och frukt varje dag. Fyll halva tallriken med grönt om du vill gå ned i vikt - låt den annars vara en dryg fjärdedel.
3. Uppgradera grönsakerna! De är inte tråkiga tillbehör utan kan faktiskt vara basen i en god måltid.
4. Låt din livsstilsförändring ta tid. Nya, goda, vanor kräver tid att sätta sig. Gör hellre en liten förändring som håller i längden, som att byta ut kakan till kaffet mot en frukt, än en totalomställning du ledsnar på efter en vecka.
5. Laga mat med raps- och olivolja, eller andra vegetabiliska oljor / oljemargariner, i stället för smör och grädde. En tumregel är att flytande fett är nyttigare än fast. Smör, ost, grädde, bakverk, choklad och korvar innehåller mycket mättat fett som förhöjer ditt kolesterolvärde.
6. Ät fisk flera gånger i veckan, även fet fisk. Fet fisk innehåller nyttiga omättade fettet omega-3 som förebygger hjärtsjukdomar. Sardiner, lax, makrill och sill är exempel på fet fisk.
7. Bönor, linser, kikärter och andra baljväxter är mycket närande och innehåller lite fett och mycket kostfiber. Du kan exempelvis ha dem i
sallader eller i gryträtter!
8. Välj magra mjölkprodukter. Reservera helfeta mjölkprodukter som röd mjölk och fet ost till enstaka tillfällen.
9. Ät magra köttprodukter till vardags. Se upp med dolda fettfällor som korv och leverpastej.
10. Välj kolhydrater med omsorg. Minska ned på snabba kolhydrater som raffinerat socker som finns i godis och kakor. Ät långsamma kolhydrater som grovt bröd, fullkornspasta och råris.
11. Ät mat som gör dig mätt - som frukt, grönsaker och fullkornsprodukter.
12. Nötter är fullspäckade med nyttiga fetter, viktiga vitaminer och mineraler. Använd i matlagningen eller ät som mellanmål.
13. Njut av ett glas vin ibland. Ett måttligt men regelbundet alkoholintag har visat sig kunna skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar.
14. Rör på dig 30 minuter varje dag. Promenader, cykling och stavgång passar många. Extra skyddande effekt får du om du motionerar så du blir svettig två-tre gånger i veckan.
Ursprungligen postat av pangpang
Vad har ni för vågar? Funkar de bra, visar de rätt, och så vidare?
Jag köpte för ett tag sen en Soehnle som inte var billig men som visat sig väldigt ackurat. (Har kollat den mot en "proffsvåg" på ett gym.) Den gör också en BIA-mätning (fett, muskler och vätska) samt sparar värdena så att man kan kolla trenden.
Ursprungligen postat av vanligperson
Jag tycker det är lite mycket fokus på mat i den här tråden. Jag förstår inte hur någon pallar med att svälta sig ner i vikt. Gå ut och spring en mil om dagen och du kommer automatiskt gå ner vikt oavsett mat. Då får du dessutom bättre kondition och orkar mera.
Det är mycket roligare att fokusera på mat än att springa en mil om dagen. Sådeså. Skulle aldrig få för mig att plåga mig själv så.
Jag rör mig på andra sätt i stället.