Ursprungligen postat av proffessorn
Jag söker ett program som jag vet fanns på köp VHS men jag vet itne om det har sänts i TV
Kommer bara ihåg vissa saker men det var tecknat och det fanns en skog som det bodde djur i. Tillsaken här se natt det fanns en en elak snubbe av nått slag som boddi ett slott och ville rova skogen o bygga motorväg. Dess djur stoppade honom gång på gång och det var själva grundstoryn på serien.
Jag minns peciellt ett avsnitt där elakingen stannade klockan i sitt torn och det gav til följd att tiden o skogen stannade. Det fanns även en betjänt som var nån slags robot. Jag behöver hjälp att hitta namnet. Förslag jag fått tidigare är Bumbibjörnarna och de vilda djurens flykt men det är fel.
Edit: Kan lägga till att den elaka snuggens röst gjordes av en kille med väldigt grov och hes röst, tror även att han kan ha vart inblandad i dubbningen av dundermusen.
/Proffesorn
Det kanske är längesedan tråden var aktiv men... är det inte "Bluffers" du pratar om?
Jag och mina classmates har stora problem med en tecknad serie som förr gick på svt (kan ha varit ett morgonprogram). Det handlade om en familj bävrar eller uttrar eller nåt. Det var tre stycken och jag tror dom bode i någon sorts stubbe vid en sjö eller nåt. I den fans det då en låt som dom dansade till när dom hade problem och behövde tänka. Såg ut som värsta LSD-ruset. "Dansa hjänbalett" sjöng dom. Snälla hjälp oss med detta.
Ja, hur ska jag beskriva hur den där hjärnbaletten såg ut? Det såg väldigt konstigt ut i alla fall. Men det var i alla fall en familj med en bror och en syster, som var huvudpersoner i den här serien. Man fick förstås också träffa barnens olika kompisar. Jag tror att det var brodern, som var äldre än systern, som började med hjärnbaletten, men systern började också med den till slut. Den brukade nämlöigen fungera väldigt bra. De lyckades alltid lösa sina problem med dessa hjärnbaletter. Ja, de var nog uttrar, inte bävrar. Kan serien till och med ha hetat "Familjen Utter"?
Senaste redigerad av Furienna den 14/03-2008 klockan 08:40.
Ursprungligen postat av Furienna
Ja, hur ska jag beskriva hur den där hjärnbaletten såg ut? Det såg väldigt konstigt ut i alla fall. Men det var i alla fall en familj med en bror och en syster, som var huvudpersoner i den här serien. Man fick förstås också träffa barnens olika kompisar. Jag tror att det var brodern, som var äldre än systern, som började med hjärnbaletten, men systern började också med den till slut. Den brukade nämlöigen fungera väldigt bra. De lyckades alltid lösa sina problem med dessa hjärnbaletter. Ja, de var nog uttrar, inte bävrar. Kan serien till och med ha hetat "Familjen Utter"?
Ursprungligen postat av Peter G
Måste ha varit Double Trouble eller något av de programmen.
Vilken klassiker. Det fanns ju ett par till engelska program. Ett av dem minns jag vad de hette och det var "Take it easy" men det var mest svartvitt. Double Trouble handlade mest om ungdomar. Minns främst ett avsnitt där de skulle såga av ett ben på ett bord och det blev bara fel hela tiden och ett ben blelv hela tiden längre eller kortare än de övriga. Till slut när de fick till det rätt blev bordet enormt lågt.
Jag hoppas den här tråden har plats för frågor om programledare också? Jag söker en man som var en "tidigare" Jonas Wahlström. Han berättade om djur och natur. Han hade nog inget eget program men var berättarröst för djur- och naturprogram för barn på 80-talet. Dock har jag minnen av att han var i tv-rutan också, kanske var han med i inslag på tex sommarmorgon.
Kan någon hjälpa?
En kollega löste just mysteriet åt mig Det var ju Ove Sandström som höll i "Hur gör djur?" i Söndagsöpppet på 90-talet. Fast jag har ändå för mig att jag såg honom på tv tidigare än så och i andra djur/natur-sammanhang.
Lite lustigt att min kollega faktiskt haft honom som lärare på Spånga gymnasium.
Kuriosa (som kanske alla vet?): han har designat ABBA:s scenkläder till "Waterloo". (Ove alltså; inte min kollega)
Jag och min bästa väninna behöver svar på namn till två barnprogram vi har glömt.
Det ena programmet är tecknat. Är en apa i programmet som tar med en på historiska utflykter. Vet någon vad detta är för program? Och vad det heter. Det gick på tv för ca 8-10 år sen. Plus att man har sett det i skolan för länge sen när man hade historia.
Och ett annanat program som också är tecknat. Hatade egentligen detta program men såg det då med min lillasyster när hon var liten. I programmet är det ett gäng djur som bor i skogen plus någon åker tror jag. Det är flera djur. bla anmanat en vessla och en brun? orm som är lite elak. Och jag tror även att det finns en grävling med i gänget. Någon som känner igen detta program och vet vad det heter isåfall?
Tacksam för svar!
Och ett annanat program som också är tecknat. Hatade egentligen detta program men såg det då med min lillasyster när hon var liten. I programmet är det ett gäng djur som bor i skogen plus någon åker tror jag. Det är flera djur. bla anmanat en vessla och en brun? orm som är lite elak. Och jag tror även att det finns en grävling med i gänget. Någon som känner igen detta program och vet vad det heter isåfall?
Jag tror jag vet vilken du menar, men vad tusan hette den nu då? De hade en räv som ledare.
Jag tror jag vet vilken du menar, men vad tusan hette den nu då? De hade en räv som ledare.
Den var på "Vintergatan 5A", sommarlovsprogrammet 2000, eller "Vintergatan 5B", sommarlovsprogrammet 2001. Jag minns så väl att Peo tjatade om att det var Svante Thuresson, som gav sin röst åt grävlingen. Och den gick nog också någon gång på 90-talet. Men vad hette serien? Jag ska kolla vad jag kan hitta.
Den var på "Vintergatan 5A", sommarlovsprogrammet 2000, eller "Vintergatan 5B", sommarlovsprogrammet 2001. Jag minns så väl att Peo tjatade om att det var Svante Thuresson, som gav sin röst åt grävlingen. Och den gick nog också någon gång på 90-talet. Men vad hette serien? Jag ska kolla vad jag kan hitta.
Ursprungligen postat av mareng77
En kollega löste just mysteriet åt mig Det var ju Ove Sandström som höll i "Hur gör djur?" i Söndagsöpppet på 90-talet. Fast jag har ändå för mig att jag såg honom på tv tidigare än så och i andra djur/natur-sammanhang.
Lite lustigt att min kollega faktiskt haft honom som lärare på Spånga gymnasium.
Kuriosa (som kanske alla vet?): han har designat ABBA:s scenkläder till "Waterloo". (Ove alltså; inte min kollega)
/Maria
Javisst var Ove med tidigare i djurprogram på SVT. Jag minns honom från ett sommarlovsprogram på morgnarna i mitten av 80-talet. Det var hans avlidne bror Johan som designade ABBA:s scenkläder. Han jobbade som hallå på SVT och på fritiden körde han veteranspårvagnen mellan Norrmalmstorg och Waldemarsudde.
Javisst var Ove med tidigare i djurprogram på SVT. Jag minns honom från ett sommarlovsprogram på morgnarna i mitten av 80-talet. Det var hans avlidne bror Johan som designade ABBA:s scenkläder. Han jobbade som hallå på SVT och på fritiden körde han veteranspårvagnen mellan Norrmalmstorg och Waldemarsudde.
Det var Ove som gjorde det. Om han hade en bror som också designade deras scenkläder vet jag inte, men det är i alla fall inget som jag har hört talas om.
Jag vill också hitta mitt barnprogram/film som jag såg slutet av 80 talet början av 90 talet. Jag har fått för mig att den heter guldregn men kan ha fel. den är iaf dansk o det jag kommer ihåg är: 2 män varav den ena jobbar på posten o bär på en grön skärmkeps o de åker omkring i en svart van. en dag gör de antingen ett rån mot posten eller inbrott o snår massa pengar, vad de inte vet är att 3-4 st ungar har sett det hela o de börja spionera på de för att kunna sätta dit dom , de snokar dock lite för mycket så en eller flera av ungarna blir tagna av rånarna, de övriga barnen försöker frita de o lyckas om jag inte minns fel men där tar mitt minne slut VORE JÄTTETACKSAM OM NÅGON KOMMER PÅ VAD SERIEN/FILMEN HETER ELLER OM NÅGON KOMMER IHÅG DEN SOM JAG
Ett program från tidigt 90-tal (eller det var iaf då det sändes på SVT). Handlade om en björn och diverse andra djur, jag tror att dom skulle fly från någonting eller resa någonstans. Det var öststatsanimation med tygbitar, mycket rutigt och randigt.
Minns inte så mycket mer, någon som kan komma på vad det är från denna knapphändiga information?
Ursprungligen postat av 360hackern
Jag vill också hitta mitt barnprogram/film som jag såg slutet av 80 talet början av 90 talet. Jag har fått för mig att den heter guldregn men kan ha fel. den är iaf dansk o det jag kommer ihåg är: 2 män varav den ena jobbar på posten o bär på en grön skärmkeps o de åker omkring i en svart van. en dag gör de antingen ett rån mot posten eller inbrott o snår massa pengar, vad de inte vet är att 3-4 st ungar har sett det hela o de börja spionera på de för att kunna sätta dit dom , de snokar dock lite för mycket så en eller flera av ungarna blir tagna av rånarna, de övriga barnen försöker frita de o lyckas om jag inte minns fel men där tar mitt minne slut VORE JÄTTETACKSAM OM NÅGON KOMMER PÅ VAD SERIEN/FILMEN HETER ELLER OM NÅGON KOMMER IHÅG DEN SOM JAG
Ja precis den är det!!! Hittade den nu idag på http://www.cdon.com/product.phtml?prod=510775 också men den var dock ingen svensk text på hmm... var kan man få tag i den med text tro, kanske inte finns
Ursprungligen postat av Doom
Ett program från tidigt 90-tal (eller det var iaf då det sändes på SVT). Handlade om en björn och diverse andra djur, jag tror att dom skulle fly från någonting eller resa någonstans. Det var öststatsanimation med tygbitar, mycket rutigt och randigt.
Minns inte så mycket mer, någon som kan komma på vad det är från denna knapphändiga information?
Det känns som att jag borde ha sett detta program också, eftersom jag också såg på nästan varenda barnprogram, som sändes på tidigt 90-tal. Men jag kan inte minnas det här. Det kan i och för sig vara som så, att jag faktiskt såg det, men att jag inte tyckte särskilt mycket om det, och så glömde jag fort bort det. Hur som helst kan jag tyvärr inte hjälpa dig.