95 besökare online / 46 540 medlemmar / 6 382 626 inlägg / 64 112 ämnen
    Grottiss avatar
    Introvert speleolog
    Reg.datum nov 2006
    Ort Urberget
    Inlägg 362

Barnatro, lördag 3/3 i tvåan, om religiös indoktrinering

Pingvin har mycket förtjänstfullt i en annan tråd påmint om den kommande temakvällen, som har religiöst tema. Jag tycker det är värt en egen tråd. Förhoppningsvis kan tittandet ge upphov till en liten diskussion.

Ursprungligen postat av Pingvin

20:00 Tema: Barnatro
    En kväll om att växa upp i en övertygelse. Temakvällen sänds mellan 20.00 och 22.55. Är det rätt att ge barn en trosuppfattning redan när de är små eller ska de få välja själva? I Sverige har frågan om de religiösa friskolorna debatterats hetsigt. Vissa hävdar att de religiösa friskolorna inte erbjuder en vetenskaplig grund för sin undervisning och andra menar att så är fallet. I USA har föräldrar till och med valt att ta sina barn ur skolan för att själva undervisa dem i hemmet för att försäkra att de får rätt världsuppfattning. Programledare: Orvar Säfström. Bredbild. Text-tv 299. [80357]

20:01 The virus of faith
    Brittisk dokumentär från 2006. Andra delen av den tvådelade dokumentären "The root of all evil?". Richard Dawkins är professor i "the public understandig of science", den populärvetenskapliga förståelsen av forskning, vid Oxfords universitet. I "The root of all evil?" utmanar han, det han kallar "processen bakom den icke tänkande trosuppfattningen". Hur kan det komma sig att militanta trosuppfattningar har ökat då forskningen tydligt avskaffat gamla religiösa myter? Dawkins menar att förevigandet av religiösa myter som i sin tur leder till intolerans i samhället bygger på att religion tvingas på barn som är för oerfarna för att själva ta ställning. En kontroversiell dokumentär som väcker stora frågor. [100069864]

20:20 Tema: Barnatro
    Studiosamtal. Orvar Säfström samtalar med inbjudna gäster. Bredbild. Text-tv 299. [1459999]

20:30 Halleluja-bröllop
    Svensk dokumentär från 2005. Först kommer Gud, sen äktenskapet och sen karriären. I denna dokumentär möter vi Madeleine Liljebäck, 18 år, och Jorge Vasquez, 22 år, som älskar varandra men främst älskar de Jesus och Gud. De har båda växt upp i troende familjer och följer sin övertygelse i allt de gör. En film om ung kärlek och stora beslut. Regi: Liv Weisberg. [7721]

21:00 Aktuellt
    Text-tv 299. [13609]

21:15 Tema: Barnatro
    Studiosamtal med Orvar Säfström och inbjudna gäster. Bredbild. Text-tv 299. [3801785]

21:30 Jesus Camp
    Amerikansk dokumentär från 2006. Ett växande antal evangelister i USA är övertygade om att en religiös väckelse är absolut nödvändig för Amerikas framtid. För att det ska bli möjligt förbereder de sig genom att träna barn till framtida ledare som ska föra deras övertygelse vidare. Filmen följer en grupp små barn till pastor Becky Fishers sommarläger där de lär sig att bli hängivna kristna soldater i Guds armé. De tränas i att ta tillbaka det fallna Amerika till Kristus. Filmen ger en unik inblick i den intensiva inlärningen på lägret och hur dessa pånyttfödda kristna barn uppfostras i syfte att bli aktörer i Amerikas politiska framtid. I filmen ser vi Bushs före detta religiösa rådgivare, pastor Ted Haggard, som sedan filmen gjordes blivit anklagad för och drogmissbruk och sex med en prostituerad man. Regi: Heidi Ewing, Rachel Grady. [4563864]
    Luden Prästs avatar
    Omvärldsanalytiker
    Reg.datum okt 2002
    Ort Bromma
    Inlägg 100 672
    Blogginlägg 2
    jag gick på kyrkans barntimmar under nåt år. där klistrade vi bland annat in bilder av jesus i en klippbok och sjöng lite om honom också. jag tog ingen skada av det, men principiellt tycker jag nog iaf skolan vara fri från sånt.

programmet kan vara intressant iaf. detta med kreationism vs darwinism t ex.
    duckies avatar
    Omnipotent
    Reg.datum dec 2002
    Ort Paradiset
    Inlägg 15 075

Tema: Barnatro

Ikväll, lördag, sänds två utomordentliga dokumentärer för alla som vill spä på sitt religions- och/eller amerikahat!

The root of all evil (The virus of faith) och Jesus Camp - om religion som tvingas på barn som är för oerfarna för att själva ta ställning. Om pastor Becky Fishers sommarläger där små barn lär sig att bli hängivna kristna soldater i Guds armé.

Kontroversiella dokumentärer som väcker stora frågor.

Se detta block om ni har möjlighet.

Filmerna finns annars på en torrentsite nära dig.

Klipp: The virus of faith
    Jesus camp
    Jesus Camp (trailer)
    - Queen of fucking everything -
    Grottiss avatar
    Introvert speleolog
    Reg.datum nov 2006
    Ort Urberget
    Inlägg 362
    Jag gick i söndagsskolan och var med i Missionskyrkans scouter. Likafullt blev jag ateist.

Ser verkligen fram emot temakvällen på tvåan. Har redan köpt pop-corn. Andra chansen går fetbort.
    duckies avatar
    Omnipotent
    Reg.datum dec 2002
    Ort Paradiset
    Inlägg 15 075
    Jag petar in min tråd från Dokumentärer hit då.

Jag har sett både The virus of faith och Jesus Camp innan - det är skrämmande grejjer, detta!
    Pingvins avatar
    kebabtekniker
    Reg.datum mar 2003
    Ort under duntäcket
    Inlägg 225 515
    Dumpar också Andra chansen för att se det här. Lite snålt att SVT bara visar 20 minuter av The virus of faith, den verkade ju vara mycket längre på youtube. Jaja.
    Detta skulle jag vilja se ju.. men jag vet inte om barna tycker om att jag stänger av filmen jag hyrt om Jesus liv & leverna. Där de får lära sig den rätta tro och inte får en chans att välja själv. Här skall det läras den unge vid den väg den skall vandra!!

Eller så är det så att de vill se melodifestivalen Det är nog så...

Jag hoppas att allt går i repris...
    duckies avatar
    Omnipotent
    Reg.datum dec 2002
    Ort Paradiset
    Inlägg 15 075
    Dumpar också Andra chansen för att se det här. Lite snålt att SVT bara visar 20 minuter av The virus of faith, den verkade ju vara mycket längre på youtube. Jaja.
    Ja, den är 50 min.
    Grottiss avatar
    Introvert speleolog
    Reg.datum nov 2006
    Ort Urberget
    Inlägg 362
    Ursprungligen postat av Tattates
    Jag hoppas att allt går i repris...
    Ja, Melodifestivalen går i repris men inte temakvällen.
    Är det textat på You Tube länkarna?

Jag är PINSAMT dålig på engelska....
    Ursprungligen postat av Grottis
    Ja, Melodifestivalen går i repris men inte temakvällen.
    Tror ändå inte barnen accepterar
    Grottiss avatar
    Introvert speleolog
    Reg.datum nov 2006
    Ort Urberget
    Inlägg 362
    SvT har redant tidigare varit ogin och snål gentemot Dawkins teveprogram och t.ex. ryckt ett enstaka avsnitt ur en längre serie.

Varför visar man inte hela Dawkins programserier? Han har ett angeläget och viktigt budskap. Åtminstone kunde man hoppas på lite balans och opartiskhet -- jag tänker på att man varje söndag sänder kristen propaganda (s.k. gudstjänst) i teve.
    Grottiss avatar
    Introvert speleolog
    Reg.datum nov 2006
    Ort Urberget
    Inlägg 362
    Ursprungligen postat av Tattates
    Tror ändå inte barnen accepterar
    Ja, i detta fall går det knappast att hävda att Gud vill det.
    siennas avatar
    Super Moderator
    Reg.datum mar 2004
    Inlägg 189 673
    Det här får nog spelas in, tror jag.
    Pingvins avatar
    kebabtekniker
    Reg.datum mar 2003
    Ort under duntäcket
    Inlägg 225 515
    Ursprungligen postat av duckie
    Ja, den är 50 min.
    Ursprungligen postat av Grottis
    SvT har redant tidigare varit ogin och snål gentemot Dawkins teveprogram och t.ex. ryckt ett enstaka avsnitt ur en längre serie.

Varför visar man inte hela Dawkins programserier? Han har ett angeläget och viktigt budskap. Åtminstone kunde man hoppas på lite balans och opartiskhet -- jag tänker på att man varje söndag sänder kristen propaganda (s.k. gudstjänst) i teve.
    Slog mig att den del som är med är kanske just sånt som hör till temat barnatro..? (har inte sett den så jag vet inte)
    Pingvins avatar
    kebabtekniker
    Reg.datum mar 2003
    Ort under duntäcket
    Inlägg 225 515
    Dawkins lilla snutt hade ju knappt kommit igång innan den var slut.
    duckies avatar
    Omnipotent
    Reg.datum dec 2002
    Ort Paradiset
    Inlägg 15 075
    Hemundervisning verkar vara roten till mycket ont.
    Ron Obviouss avatar
    i mongofilens våld
    Reg.datum apr 2003
    Ort I ditt medvetande
    Inlägg 65 719
    Ett sånt obehagligt program. Sickna obehagliga frisyrer.
    "ManAvOrd"
    Musik som görs för att sälja
    och inte för din mentala hälsa
    ska tyna bort
    siennas avatar
    Super Moderator
    Reg.datum mar 2004
    Inlägg 189 673
    Jag spelar in Jesus camp och har det på i bakgrunden. Jag blir mörkrädd.
    hakkes avatar
    avdragsupprörd
    Reg.datum feb 2002
    Ort Gruvgång
    Inlägg 48 778
    Blogginlägg 6
    Förhoppningsvis vaknar dessa barn upp en dag och tar ställning på egen hand
    Zelda ska med

"rotationen uppkommer via axiala filament i periplasman"
    siennas avatar
    Super Moderator
    Reg.datum mar 2004
    Inlägg 189 673
    Är jag helt ute och cyklar om jag påstår att Carola skulle passa in på ett sånt där ställe?
    siennas avatar
    Super Moderator
    Reg.datum mar 2004
    Inlägg 189 673
    Den där brunhåriga tjejen som missionerade på bowlinghallen är verkligen skrämmande.
    PerMs avatar
    ★★★
    Reg.datum maj 2002
    Ort södra Norrland
    Inlägg 112 585
    jag trivs bra med att bo i det minst kristna landet, särskilt efter att ha sett Jesus Camp
    Now, nobody likes a good laugh more than I do. Except perhaps my wife. And some of her friends. Oh yes, and Captain Johnson... Come to think of it, most people like a good laugh more than I do, but that's beside the point!
    siennas avatar
    Super Moderator
    Reg.datum mar 2004
    Inlägg 189 673
    Ursprungligen postat av PerM
    jag trivs bra med att bo i det minst kristna landet, särskilt efter att ha sett Jesus Camp
    Jag sträckte lite extra på mig när det nämndes där i radion.
    PerMs avatar
    ★★★
    Reg.datum maj 2002
    Ort södra Norrland
    Inlägg 112 585
    jag undrar vad som händer med de där ungarna när sexdriften börjar ge sig till känna... antar att djävulen kommer diskuteras flitigt

rätt jobbigt att känna nåt man inte får känna liksom
    Now, nobody likes a good laugh more than I do. Except perhaps my wife. And some of her friends. Oh yes, and Captain Johnson... Come to think of it, most people like a good laugh more than I do, but that's beside the point!
Sidan 1 av 4 1 2 3 4 Sista
  • Gå till sidan:

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg