Ikväll skall ni inte missa att se dokumentären "Hästmannen", klockan 20:00 i SVT2
Svensk dokumentär. Stig-Anders lever livet enligt nedärvda traditioner på familjegården i Råskog i djupaste Småland. Så kommer stormen, som över en natt förändrar Stig-Anders stilla liv till ett drama på liv och död. Naturfotografen Peter Gerdehag och redigeraren Tell Johansson skildrar i mötet med "Hästmannen" Stig-Anders ett märkligt och unikt livsöde. Även 8/3 och 10/3.
Jag tyckte inte alls att det här lät spännande i tv-blaskan men när jag läser den här tråden inser jag att jag faktiskt har missat nåt. Jag ska försöka pricka in nån av repriserna.
Ursprungligen postat av sienna
Jag tyckte inte alls att det här lät spännande i tv-blaskan men när jag läser den här tråden inser jag att jag faktiskt har missat nåt. Jag ska försöka pricka in nån av repriserna.
Klart sevärd film/dokumentär
Hur länge till håller hans kropp för det här livet? Hur förtvivlad ska han inte bli den dagen han inte kan stanna kvar? Jag är orolig.
Tänk inte så. Han lever ju bevisligen som han vill och kanske funnit inre frid eller nått sånt. Såklart att kroppen kanske tar mer stryk än om han skulle leva "modernt", men han kanske inte skulle vara lycklig då. Och det är ju viktigare att leva ett rikt, kort liv än ett långt och tomt.
Ursprungligen postat av klas_katt
Tänk inte så. Han lever ju bevisligen som han vill och kanske funnit inre frid eller nått sånt. Såklart att kroppen kanske tar mer stryk än om han skulle leva "modernt", men han kanske inte skulle vara lycklig då. Och det är ju viktigare att leva ett rikt, kort liv än ett långt och tomt.
Jag tror han dör lycklig då den dagen kommer.
Han orkar nog längre än många kontorsnissar skulle jag tro, jag blev matt bara av att se honom med stockarna och skörden...
Ja men jag menar om han blir för gammal och måste in på något "hem" eller så. Han kommer ju gå under. I filmen blev han ju deprimerad under den tid han inte kunde bo på gården. Tänk den dag då han definitivt blir tvungen att flytta därifrån!
Ursprungligen postat av anp
Jag tror han dör lycklig då den dagen kommer.
Han orkar nog längre än många kontorsnissar skulle jag tro, jag blev matt bara av att se honom med stockarna och skörden...
Ja men tänk om han dör deprimerad på något äldreboende.
Tänk ooooom...
Senaste redigerad av jaha den 06/03-2007 klockan 15:33.
Jag skulle ha velat veta mer om hur och varför han hamnade på det där vårdhemmet. Uppenbarligen var det något som inte var som det skulle med hans fötter, men vad hade de sagt till honom som fick honom att tro att han kanske inte skulle kunna återvända? Och vad var det egentligen som hade hänt med hans fötter? Var det något mer än det? Varför försvann hans kossor? Vem bestämde allt det där om hans gård?
hela den biten kändes lite vag. fast det var kanske meningen, för att fokus inte skulle försvinna från honom och till hans problem
Håller med om att det var många frågetecken i filmen.
Jag förstod t ex aldrig kopplingen mellan stormen och att han låg på sjukhuset med dåliga fötter. Hade han miskött sina fötter eller hade han förfryst dem i stormen?
Ursprungligen postat av Cherime
Ja, vad hände med kossorna?
Nej, det fick man inte veta. Men jag gissar att de var väldigt gamla - det tog honom evigheter att mjölka ur några droppar på en av dem. Det krävs ju en kalv varje år för att det ska bli nån mjölk. De var dessutom "olagliga" - alla kossor måste ha gula EU-märken i öronen, det hade inte dessa.
Vi fick heller aldrig se hur det såg ut inne i lagården... man vet ju inte riktigt med såna där kufiska gubbar på landet - om de orkar hålla rent efter djuren inomhus o s v.