Punkt viktigast: Man ska aldrig jämföra barn, då blir man bara bekymrad i onödan. Viktiga avvikelser märker man ändå.
1 hur länge ammar dom - Tja, så länge de och mamman vill men 6 månaders HEL amning är rekomendationen. http://www.amningshjalpen.se/
2 länge dricker dom välling - Alla barn dricker inte välling.
3. första tanden/alla tänderna - Olika. En del får ettan vid 3-4 mån andra senare.. vissa föds tom med de första grynen.
4 när kryper dom ? - Olika. Alla barn kryper inte. Vissa är stjärthasare, andra hoppar över det helt.
5 när går dom ? - När de hittat balansen. Alla variationer finns.. 6 månader förekommer men runt 1-årsåldern är vanligast.
6 länge blöja ? - Tills de lärt sig kontrollera kiss och bajs.
osv osv
o gärna några små beskrivningar för specifica åldrar typ hur dom e vid 1 års åldern, 2 år osv, o vilka speciella åldrar/stadier finns det ?
- Det finns vissa checklistor som BVC har. Tex ska man kunna bygga med klossar vid en viss ålder annars är allt individuellt.
När blir dom rumsrena ? en hundvalp får kontroll över sin blåsa vid 5 månader, en ungsate klara uppenbarligen inte detta(även om man räknar om hundår) - Blåsan börjar bli fullt utvecklad hos en människa först vid 7-års ålder men man lär sig kontrollera den tidigare.
När infinner sig trotsåldern/drarna ? Hur visar sig det mer praktiskt ? Hur hanterar man ex. det. - Runt 2-3, 6 och tonåren är de klassiska, sen har inte alla barn trotsålder. har du sett ett barn lägga sig ner i en affär/på gatan/i parken och skrika, kasta sig i sin vagn och vara alldeles "galen"? då har du sett ett barn trotsa. Hur man löser det? Inte låta de vinna bla. Vara konsekvent. ha rutiner. Mamma och pappa ska säga/göra samma saker i uppfostrande syfte. Inte tappa fattningen. LÅTA de vinna vissa strider. (välj dina fighter)
Liknande saker om det finns andra kända saker att vänta sig - Varma kramar, söta kommentarer, små sånger, bajshumor, magsjukor, många dagar hemma från jobbet pga förkylningar, kinkigt gnäll, matvägran....
Får jag välja ut 2 åldrar som det gärna får presenteras lite fakta om så är det
2års åldern respektive 5års åldern. - Precis den ålder mina barn är i.
Streets are uneven when you're down
Senaste redigerad av MMMistress den 31/05-2007 klockan 20:21.
Ursprungligen postat av MMMistress Punkt viktigast: Man ska aldrig jämföra barn, då blir man bara bekymrad i onödan. Viktiga avvikelser märker man ändå.
1 hur länge ammar dom - Tja, så länge de och mamman vill men 6 månaders HEL amning är rekomendationen. http://www.amningshjalpen.se/
2 länge dricker dom välling - Alla barn dricker inte välling.
3. första tanden/alla tänderna - Olika. En del får ettan vid 3-4 mån andra senare.. vissa föds tom med de första grynen.
4 när kryper dom ? - Olika. Alla barn kryper inte. Vissa är stjärthasare, andra hoppar över det helt.
5 när går dom ? - När de hittat balansen. Alla variationer finns.. 6 månader förekommer men runt 1-årsåldern är vanligast.
6 länge blöja ? - Tills de lärt sig kontrollera kiss och bajs.
osv osv
o gärna några små beskrivningar för specifica åldrar typ hur dom e vid 1 års åldern, 2 år osv, o vilka speciella åldrar/stadier finns det ?
- Det finns vissa checklistor som BVC har. Tex ska man kunna bygga med klossar vid en viss ålder annars är allt individuellt.
När blir dom rumsrena ? en hundvalp får kontroll över sin blåsa vid 5 månader, en ungsate klara uppenbarligen inte detta(även om man räknar om hundår) - Blåsan börjar bli fullt utvecklad hos en människa först vid 7-års ålder men man lär sig kontrollera den tidigare.
När infinner sig trotsåldern/drarna ? Hur visar sig det mer praktiskt ? Hur hanterar man ex. det. - Runt 2-3, 6 och tonåren är de klassiska, sen har inte alla barn trotsålder. har du sett ett barn lägga sig ner i en affär/på gatan/i parken och skrika, kasta sig i sin vagn och vara alldeles "galen"? då har du sett ett barn trotsa. Hur man löser det? Inte låta de vinna bla. Vara konsekvent. ha rutiner. Mamma och pappa ska säga/göra samma saker i uppfostrande syfte. Inte tappa fattningen. LÅTA de vinna vissa strider. (välj dina fighter)
Liknande saker om det finns andra kända saker att vänta sig - Varma kramar, söta kommentarer, små sånger, bajshumor, magsjukor, många dagar hemma från jobbet pga förkylningar, kinkigt gnäll, matvägran....
Får jag välja ut 2 åldrar som det gärna får presenteras lite fakta om så är det
2års åldern respektive 5års åldern. - Precis den ålder mina barn är i.
såg i någon illustrerad vetenskap för många år sedan att det var en afrikansk pojke som var 19 år och fortfarande ammade...
Här hade det gått undan. Var första gången jag besäkte denna forumdelen o glömde kolla in sist, men nu kom ja ihåg det
Citat:
Ursprungligen postat av MiRaaa
För varje sån här typ av tråd som Ghandi startar, ju mer vill jag gifta mig med honom. Allvarligt alltså.
Tillåt mig rodna
Citat:
Ursprungligen postat av reefer
Har ghandi skaffat knoddar!!
Owwmajjfackinggååd!
Observera min spoiler i första posten....
Citat:
Ursprungligen postat av Luden Präst
Vad är det?
barn
barn, en människa under skedet mellan födelsen och vuxen ålder. Under detta skede kan man särskilja följande biologiska åldersperioder: nyföddhetsperiod (födelsen–4 veckor), spädbarnsålder (födelsen–1 år), småbarnsålder (1–3 år), lekålder (3–6 år), skolålder (fram till puberteten), pubertet (flickor ca 10–14 år; pojkar ca 12–16 år) och adolescens (flickor ca 14–17 år; pojkar ca 16–19 år).
NE
nice , Me vad är adolescens ?
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffla
Jag som trodde att Ghandi bara var intresserad av att öva på att göra barnen
Ja det är bättre än det som kommer sen antar jag. Orka med en skrikig unge som skriker för allt....nej tror inte det. Men vem vet vad fratiden erbjuder...
Citat:
Ursprungligen postat av sienna
Jag älskar Ghandis "Ghandi spekulerar"-trådar.
Jag spekulerar inte, jag ber er utbilda mig
__________________ "You have a divine animal right to protect your own life and the life of your offspring"