Är mutor, belöningar, morötter och straff bra ingridienser i barnuppfostran?
Vilka effekter kan det få på kort och lång sikt?
Ex
Muta - "Här har du en godispåse. Var tyst i affären nu."
Belöning - Barnet har varit tyst i butiken och utan att ha annonserat om det ger man en godispåse som belöning för att barnet varit snällt när man gått ut därifrån
Morot - "För varje MVG i skobetyget får du 1000:-"
Straff - "Nu har du inte uppfört dig bra idag så nu får du inget lördagsgodis."
Senaste redigerad av vanligperson den 27/11-2007 klockan 13:17.
Ursprungligen postat av vanligperson
Är mutor, belöningar och morötter bra ingridienser i barnuppfostran?
Vilka effekter kan det få på kort och lång sikt?
Ex
Muta - "Här har du en godispåse. Var tyst i affären nu."
Belöning - Barnet har varit tyst i butiken och utan att ha annonserat om det ger man en godispåse som belöning för att barnet varit snällt när man gått ut därifrån
Morot - "För varje MVG i skobetyget får du 1000:-
Det är väl bara bra att lära barn förhållandet mellan orsak och verkan men då går mutor bort. I det vanliga livet gäller det att prestera och sedan belönas det. En god prestation = god belöning. Om barnet är moget för ekonomisk belöning är det nog vettigt att också föra in ett sparbeteende. Dvs visa på att det lönar sig att vänta ut en ännu större belöning och att njutning inte måste ske momentant. Den kunskapen kan senare visa sig vara avgörande för ekonomisk succé i vuxenlivet.
__________________ A Quest For The Theory Of Everything
~~~ no strings attached ~~~
Jag ser inget fel i belöningar. Däremot är mutor helt meningslöst. Minns själv kompisar som blev mutade med pengar för att inte röka/dricka osv men naturligtvis gjorde detta ändå. Morot är väl helt ok, fast samtidigt är det ju inte alla som har råd med det, och kravet kan ju öka från barnet. Det blir lite "vad får jag för det?" så fort barnet ska göra något den inte vill.
Jag ser hellre att man uppfostrar barnen till att själva ta ansvar för sina liv, jag tycker om att mina föräldrar lärde mig att spara ihop till saker jag ville ha, när jag var liten, jag lärde mig att pengar inte växer på träd. De hade jag inte lärt mig om jag hade fått pengar för ett MVG, och om jag då försökt så mkt jag kunnat men ändå bara får ett VG, då har jag ju gjort allt jag kunnat men står utan belöning i varje fall.
Ursprungligen postat av Lurvas
Jag ser inget fel i belöningar. Däremot är mutor helt meningslöst. Minns själv kompisar som blev mutade med pengar för att inte röka/dricka osv men naturligtvis gjorde detta ändå. Morot är väl helt ok, fast samtidigt är det ju inte alla som har råd med det, och kravet kan ju öka från barnet. Det blir lite "vad får jag för det?" så fort barnet ska göra något den inte vill.
Jag ser hellre att man uppfostrar barnen till att själva ta ansvar för sina liv, jag tycker om att mina föräldrar lärde mig att spara ihop till saker jag ville ha, när jag var liten, jag lärde mig att pengar inte växer på träd. De hade jag inte lärt mig om jag hade fått pengar för ett MVG, och om jag då försökt så mkt jag kunnat men ändå bara får ett VG, då har jag ju gjort allt jag kunnat men står utan belöning i varje fall.
Så bra att nån sa det så kan jag bara säga *ulliso*
Streets are uneven when you're down
Jag är inte emot att ungar får en slant eller ett resturangbesök om de kommer hem och har tagit ett MVG på provet. Det ser jag mest som en stilla uppmuntran inför framtiden och en bevis på att man ofta får lön för mödan.
Däremot tror jag absolut inte på straff. Ingen unge mår bättre eller blir bättre om de straffas med sänkt månadspeng bara för att de inte fick högsta betyg på matteprovet.
Ursprungligen postat av Willja
Jag är inte emot att ungar får en slant eller ett resturangbesök om de kommer hem och har tagit ett MVG på provet. Det ser jag mest som en stilla uppmuntran inför framtiden och en bevis på att man ofta får lön för mödan.
Däremot tror jag absolut inte på straff. Ingen unge mår bättre eller blir bättre om de straffas med sänkt månadspeng bara för att de inte fick högsta betyg på matteprovet.
Jag kanske borde inkluderat det i tråden också. *edit* (gjorde precis det)
Jag tror faktiskt på straff om det är rätt situation. jag håller med om att man inte straffa barn om de kommer hem och har dåligt på matteprovet. Om de däremot kanske har varit elaka och slagit andra barn tror jag det är bra om man markerar att det inte är ok genom att hoppa över biobesöket som var tänkt att ske i helgen.
Jag kanske borde inkluderat det i tråden också.
Jag tror faktiskt på straff om det är rätt situation. jag håller med om att man inte straffa barn om de kommer hem och har dåligt på matteprovet. Om de däremot kanske har varit elaka och slagit andra barn tror jag det är bra om man markerar att det inte är ok genom att hoppa över biobesöket som var tänkt att ske i helgen.
Exakt, dåligt uppförande måste få konsekvenser, och ofta är nog någon form av bestraffning såväl klokast som effektivast. Däremot ska man naturligtvis aldrig någonsin straffa barn för att de misslyckats med en prestation, sådant är närmast att likna vid övergrepp.
__________________ "Property is organized robbery." George Bernard Shaw
"Om livet inte går ihop med gällande ekonomiska lagar, är det då livet som har fel?"Lars Linder
Jag kanske borde inkluderat det i tråden också. *edit* (gjorde precis det)
Det är faktiskt den enda form av straff jag möjligen skulle kunna tänka mig. Jag har en slags inbyggd kräkreflex som går igång så fort jag hör talas om t.ex. utegångsförbud (åå, bara ordet ) och föräldrar som sysslar med det. Dock skulle jag kunna tänka mig att efter verkligt obehagliga händelser (t.ex. spottande på klasskompisar) säga något i stil med att man absolut inte vill följa med en så elak unge och titta på Lejonkungen.
Nu kan jag inte hur likt barnuppfostran är vanligt ledarskap.. men alla professorer med viktiga titlar och fina böcker säger att det är bättre att leda med belöning och morot än bestraffning och blame-tossing.
well, nu har både jag och mina syskon fått pengar efter vilka betyg vi fått. 50kr för en 3a, 100kr för en 4a och 500kr för en femma. Det har fungerat bra för oss och ingen av oss kände oss mer pressade att prestera, bara mer motiverade, särkilt om man låg på gränsen och bara behövde anstränga sig lite till. Betyg är tillräckligt viktigt för framtiden för att en liknande morot kan fungera.
Däremot fick vi aldrig någon extra belöning för att t.ex. hjälpa till hemma, då detta förväntades utan hot eller belöningar och det fungerade bra.
well, nu har både jag och mina syskon fått pengar efter vilka betyg vi fått. 50kr för en 3a, 100kr för en 4a och 500kr för en femma. Det har fungerat bra för oss och ingen av oss kände oss mer pressade att prestera, bara mer motiverade, särkilt om man låg på gränsen och bara behövde anstränga sig lite till. Betyg är tillräckligt viktigt för framtiden för att en liknande morot kan fungera.
Däremot fick vi aldrig någon extra belöning för att t.ex. hjälpa till hemma, då detta förväntades utan hot eller belöningar och det fungerade bra.
Fast låt oss säga att en familj har fyra barn varav en är dyslektiker som kämpar och kämpar och slutligen lyckas få en trea eller fyra. För henne/honom är ju det en jätteprestation, men trots det kommer barnungen få växa upp med vetskapen att i jämförelse med sina syskon kommer h*n aldrig räcka till, vara lika bra. Ingen vacker start i livet för ett litet barn.
Fast låt oss säga att en familj har fyra barn varav en är dyslektiker som kämpar och kämpar och slutligen lyckas få en trea eller fyra. För henne/honom är ju det en jätteprestation, men trots det kommer barnungen få växa upp med vetskapen att i jämförelse med sina syskon kommer h*n aldrig räcka till, vara lika bra. Ingen vacker start i livet för ett litet barn.
Bra föräldrar är nog medvetna nog att sätta andra krav på ett barn med handikapp.
Dessutom var t.ex. musik, slöjd, hemkunskap, gymnastik och bild lika mycket värt som svenska och matte. En person kan ha andra talanger än att läsa och skriva.
Dessutom var t.ex. musik, slöjd, hemkunskap, gymnastik och bild lika mycket värt som svenska och matte. En person kan ha andra talanger än att läsa och skriva.
Absolut, jag kan bara inte låta bli att tycka att det låter brutalt att göra skillnad på barn när de redan är i en känslig ålder och kommer att ta in intryck som kommer att förbli inom dem för resten av deras liv.
Du är liiite sämre så då får du liiite mindre pengar för liiite mera prestation-attityd låter inte lindrigare bara för att barnen lider av läs- och skrivsvårigheter som föräldrarna (förhoppningsvis) försöker ta hänsyn till. Man skiriver liksom på dem ytterligare ett stressmoment, något de säkert har många av redan från början, både på grund av betygshets, lärarkrav och egna jämförelser mellan sig själva och syskon/vänner.
Absolut, jag kan bara inte låta bli att tycka att det låter brutalt att göra skillnad på barn när de redan är i en känslig ålder och kommer att ta in intryck som kommer att förbli inom dem för resten av deras liv.
Du är liiite sämre så då får du liiite mindre pengar för liiite mera prestation-attityd låter inte lindrigare bara för att barnen lider av läs- och skrivsvårigheter som föräldrarna (förhoppningsvis) försöker ta hänsyn till. Man skiriver liksom på dem ytterligare ett stressmoment, något de säkert har många av redan från början, både på grund av betygshets, lärarkrav och egna jämförelser mellan sig själva och syskon/vänner.
Vad jag menar är att man som bra förälder anpassar kraven efter barnen.
Min åsikt är också att vissa saker (ex. betyg) betyder så mycket för en persons framtid att jag tror att morötter kan vara befogat. Givetvis måste man även som förälder vara beredd att lägga extra energi på hjälp med skolarbete, extra stöd om ens barn behöver det. Att ge barnen en ekonomisk morot betyder inte att man lämnar dem vind för våg. För mig och mina syskon hjälpte det istället med att prioritera skolan lite mer än vad vi förmodligen skulle ha gjort annars.
Men det kräver bra och engagerade föräldrar för att fungera, absolut.
Jadå... Den har tagits till både en och två och trettioåtta gånger fast jag inte alls gillar det egentligen.... Men om man är tillräckligt trött, desperat, slutkörd vet man till slut ingen annan utväg....
detta är en sak jag däremot tycker om.... Att man gör något med eller för barnet för att belöna eller uppmuntra utan att barnet direkt vet varför saker och ting sker.... Det blir ett avbrott i vardagen och gör att man förgyller den en aning och detta är något jag försöker med då och då om så bara genom att poppa en stor bunke popcorn en kväll...
Morot - "För varje MVG i skobetyget får du 1000:-"
Jag skulle aldrig göra detta.... Alla barn lär olika fort, olika bra och olika mycket.... Det blir en skillnad mellan syskonen och de graderas efter hur duktiga de är på att lära in saker... Det finns två saker jag tycker är fel i en syskongrupp - Att man överhuvudtaget graderar syskon olika och att man istället för att se det viktiga (deras personlighet) tittar på vad man kan prestera... Kommer aldrig aldrig ske med något av mina barn....
Däremot kan en morot ges gemensamt... Då är det något som kommer alla i familjen till nytta eller nöje.... Men mycket sällan till ett enskilt barn...
Straff - "Nu har du inte uppfört dig bra idag så nu får du inget lördagsgodis."
Om man överhuvudtaget ska ge straff så ska straffet vara i dirrkt koppling till agerandet.... "Om du och Lotta stökar i ditt rum så kan ni inte leka med varandra och därför får ni inte leka efter dagis under två dagar" är en sak... Men att säga att "Du har inte uppfört dig och därför får du inget godis" har inget med varandra att göra... Uppförande VS Godis.... Jag menar.. Va... ?? Vad har de för koppling.... ?? Ingen....
Men nu tror jag sällan på straff iaf.... Jag tror på samtalet och för det mesta så räcker det med samtal om man från start inför detta tillsammans med barnet, från det att de är mycket små.... Då lär man de diskutera sig fram till saker och ting och det räcker lång väg...
Så att ingenting runt omkring kan rubba våra mönster
Ursprungligen postat av WAR
Kommer nog tillämpa flera av dom ovan nämnda, fast inte mutan.
Kan tex tänka mig att bekosta tonåringenskörkort om denne håller sig rökfri.
Fast det där försökte nån kompis föräldrar med, det var ett j-la smygrökande.
Ursprungligen postat av Korsfäst
Jag tror nästan alla i min klass på högstadiet fick det erbjudandet av sina föräldrar, men de söp, rökte och knarkade obehindrat ändå.
Sen om man väl fastnat i ex droger är det suget tusentals gånger mer än ett sug efter ett körkort.
Ursprungligen postat av Korsfäst
Jag tror nästan alla i min klass på högstadiet fick det erbjudandet av sina föräldrar, men de söp, rökte och knarkade obehindrat ändå.
Intressant...
Det var nog ingen av jag och mina kompisar som blev mutade och ingen av oss rökte då (eller röker idag).
Ursprungligen postat av WAR
Kommer nog tillämpa flera av dom ovan nämnda, fast inte mutan.
Kan tex tänka mig att bekosta tonåringenskörkort om denne håller sig rökfri.
Som andra redan sagt: Jag skulle vilja se de föräldrar som lyckas hålla sitt barn rökfritt bara för att de erbjuder ungen ett körkort när h*n blir 18.