Ursprungligen postat av Alx
Tråkigt med sådana idioter i publiken!
Hoppas du njöt av det underbara på scen!
Är såå sugen på en spelningmen verkar inte som jag kan pricka in någon trots allt..
Det fanns mycket att njuta av, men när någon bakom en som man inte ser ägnat uppåt tio minuter åt att gång på gång klappa till en i bakhuvudet, köra armbågen i ryggslutet med full kraft och fara runt med händerna där de inte hör hemma är det svårt att släppa, även efter att det slutat. Ingen långvarig smärta eller så och inga direkta skador, men det var obehagligt och gick ut över konsertupplevelsen. Och jag uppskattar verkligen att Amanda dels sade ifrån ordentligt, dels att hon och Pär försökte muntra upp mig med små gester under resten av spelningen.
Men Karlskoga-idiotens förehavanden ska inte förta värdet av konserten som sådan. Det var en skitbra spelning och sååå häftigt med allt det nya. Finns mycket mer att berätta, men det kommer i OriginalDudettes rapport på amandaism vartefter.
Recensionerna var ju riktigt positiva om man ser till vad som faktiskt står. Tänka sig att till och med Nunstedt skulle medge att hon gör något bra. Dock luktar det dålig påläsning om rader som "Amanda har fortfarande bara ett album i ryggen vilket givetvis gör låtlistan förutsägbar." Nunstedt har antagligen ingen aning om att hon bara gjorde hälften av låtarna från skivan och fyra nyskrivna.
Jag har svårt att se en låtlista med Amanda som förutsägbar när hon trots allt kan välja mellan tolv KMD-låtar, ett antal låtar hon är känd för från Idol, om hon skulle vilja det, och sin rika produktion av outgivet material.
Senaste redigerad av Sasty den 19/10-2008 klockan 20:54.
Ursprungligen postat av Sasty
Det fanns mycket att njuta av, men när någon bakom en som man inte ser ägnat uppåt tio minuter åt att gång på gång klappa till en i bakhuvudet, köra armbågen i ryggslutet med full kraft och fara runt med händerna där de inte hör hemma är det svårt att släppa, även efter att det slutat. Ingen långvarig smärta eller så och inga direkta skador, men det var obehagligt och gick ut över konsertupplevelsen. Och jag uppskattar verkligen att Amanda dels sade ifrån ordentligt, dels att hon och Pär försökte muntra upp mig med små gester under resten av spelningen.
Men Karlskoga-idiotens förehavanden ska inte förta värdet av konserten som sådan. Det var en skitbra spelning och sååå häftigt med allt det nya. Finns mycket mer att berätta, men det kommer i OriginalDudettes rapport på amandaism vartefter.
Recensionerna var ju riktigt positiva om man ser till vad som faktiskt står. Tänka sig att till och med Nunstedt skulle medge att hon gör något bra. Dock luktar det dålig påläsning om rader som "Amanda har fortfarande bara ett album i ryggen vilket givetvis gör låtlistan förutsägbar." Nunstedt har antagligen ingen aning om att hon bara gjorde hälften av låtarna från skivan och fyra nyskrivna.
Jag har svårt att se en låtlista med Amanda som förutsägbar när hon trots allt kan välja mellan tolv KMD-låtar, ett antal låtar hon är känd för från Idol, om hon skulle vilja det, och sin rika produktion av outgivet material.
DU skulle ha gett honom/henne en jävel tillbaks.
Men det är tur att amanda är en rba människa då, mindre tur att vakterna var helt värdelösa..
Du råkade möjligtvis inte spela in uppträdandet
Men det är tur att amanda är en rba människa då, mindre tur att vakterna var helt värdelösa..
Du råkade möjligtvis inte spela in uppträdandet
Har tyvärr inte ögon i nacken så jag visste inte ens vem jag skulle skrika på... Och nej, jag spelade inte in någonting eller tog några bilder.
EDIT: Nu finns OriginalDudettes rapport på amandaism!
....och en till recension: Nerikes Allehanda
EDIT2: NWT/Karlskoga Tidning har en artikel, snarare än en recension, här: Jenssen fyllde Statt
Senaste redigerad av Sasty den 20/10-2008 klockan 14:06.
Mitt första inlägg någonsin. Är förmodligen en av de flitigaste konsumenterna av allt som skrivs i den här tråden och på Amandaism och egentligen allt som rör den fantastiska artisten Amanda Jenssen men har som sagt inte själv bidragit med något material.
Vill berömma alla flitiga människor som bidrar till spridandet av info kring vad som är på gång och vad som har hänt kring Amanda.
Vill också berömma den "hyfs" som råder här och den respekt som visas privatpersonen Amanda. Enbart intressant fakta inget skvaller eller snaskigheter
Ursprungligen postat av Lofstand
Mitt första inlägg någonsin. Är förmodligen en av de flitigaste konsumenterna av allt som skrivs i den här tråden och på Amandaism och egentligen allt som rör den fantastiska artisten Amanda Jenssen men har som sagt inte själv bidragit med något material.
Vad kul att du tagit steget att börja skriva också! Varmt välkommen hit!
Välkommen Lofstand! Alltid lika trevligt med nytillskott här.
Nu blir det lite Avdelning Nörderi här: Bild på Amandas nya gitarr finns att beskåda på Severus blogg. Det är som bekant en Hagström - modell antingen Standard eller Deluxe, tillverkad någon gång mellan 1958 och 1962. Om någon vet exakt modell och tillverkningsår är i alla fall jag tillräcklig nörd för att vara nyfiken på svaret.
Ursprungligen postat av OriginalDudette
Välkommen Lofstand! Alltid lika trevligt med nytillskott här.
Nu blir det lite Avdelning Nörderi här: Bild på Amandas nya gitarr finns att beskåda på Severus blogg. Det är som bekant en Hagström - modell antingen Standard eller Deluxe, tillverkad någon gång mellan 1958 och 1962. Om någon vet exakt modell och tillverkningsår är i alla fall jag tillräcklig nörd för att vara nyfiken på svaret.
Jag är en glad amatör på det här området men tycker att det ser ut som Hagström Standard "Sweetone" 1959.
Jämför - bilden till vänster är en sådan, den högra från Sevs blogg.
Tycker att det är coolt och helt rätt att Amanda investerat i en gitarr av ett märke Elvis hade i Elvis Presley Comeback Television Special 1968, och från den tid i musikhistorien hon har sitt hjärta.
Senaste redigerad av Sasty den 21/10-2008 klockan 12:57.
Jag är en glad amatör på det här området men tycker att det ser ut som Hagström Standard "Sweetone" 1959.
Haha! Inte visste jag att det bor en liten gitarrdetektiv inom dig.
Men visst ser det ut som en Sweetone från -59. Har nu spenderat lite för mycket tid med att jämföra pärlemorglans, plektrumskydd och logga bara för att konstatera att den stora majoriteten så gamla gitarrer givetvis har fått många delar utbytta. Så ett definitivt svar lär nog inte komma inom den närmsta tiden.
Citat:
Tycker att det coolt och helt rätt att Amanda investerat i en gitarr av ett märke Elvis hade i Elvis Presley Comeback Television Special 1968, och från den tid i musikhistorien hon har sitt hjärta.
Ursprungligen postat av OriginalDudette
Haha! Inte visste jag att det bor en liten gitarrdetektiv inom dig.
Man kan hitta häpnadsväckande sidor hos sig själv när man har en seeeeg dag på jobbet.
Ni läser väl allihop amandaism och har säkert inte missat omröstningen om Årets skåning. Rösta nu på Lunds stolthet, gott folk - tänk inte att ni ska göra det "sen" för omröstningen pågår bara en dryg vecka.
....för övrigt är Svensktoppen en lustig lista. I söndags fortsatte Amarula Tree att klättra uppåt. Efter 23 veckor på listan och efter att ha legat nia, åtta, sjua och sexa är den nu femma. Fortsätter det så här har den knockat ner Du är min man lagom till turnéavslutningen...
Senaste redigerad av Sasty den 21/10-2008 klockan 14:48.
Ursprungligen postat av LiiciiA
är det någon som tänkt se Amanda i Linköping här?
Tyvärr inte jag i varje fall. Har tenta dagen därpå. Men Lund, Hultsfred, Stockholm, Malmö och The Show of Christmas är spikade för min del. Vore kul att träffa på folk härifrån på någon av spelningarna!
Citat:
....för övrigt är Svensktoppen en lustig lista. I söndags fortsatte Amarula Tree att klättra uppåt. Efter 23 veckor på listan och efter att ha legat nia, åtta, sjua och sexa är den nu femma. Fortsätter det så här har den knockat ner Du är min man lagom till turnéavslutningen...
Har inte kollat in listorna på länge, så det där är en fröjd att höra! Skulle Amarula tree överta Du är min mans plats kan vi ju faktiskt börja hoppas på en fyraårig vistelse på Svensktoppen för Amandas del. Det hade varit nåt.
Nu får ni inte missa Robins på fredag! Efter att ha sett det på plats är jag lite nyfiken på hur det kommer att te sig i rutan. Intervjuerna var nästan tre gånger så långa som de blir i tv-rutan.
Så mycket kan jag väl avslöja som att Henrik Schyffert var första gäst, Amanda andra, och att det blev lite konstig dynamik när Schyffert är en person som pratar mycket, snabbt och roligt och Amanda är så laid-back och eftertänksam och tar lång tid på sig att svara, väljer varje ord noggrant.
Tyvärr blev det lite oss-komiker-emellan-snack mellan Robin och Schyffert som tog ganska mycket plats. Men som sagt, vi får se hur det blir i slutändan. Lite nytt fick vi veta om Amanda så titta nu!
Efter inspelningen väntade Amelie.B, Amandalover, OriginalDudette och jag på en skjuts utanför TV-huset. Ut kommer Amanda med Katinka för att vänta på en taxi. Så vi hinner prata. Taxin dröjer minst tio minuter.
Ursprungligen postat av Lofstand
Blir det så att det blir Mejeribesök imorrn för din del? När du tydligen är i grannskapet. Skåne är väl inte din hemmaplan.
Själv väntar jag till KB-spelningen.
Releasefest och Helsingborg är mina enda liveupplevelser men kommer som sagt att utökas
Klart man ska på Mejeriet! Skåne är inte hemmaplan, nej, men så här i höstturnétider är jag mest on the road jag med.
Eftersom jag också var på releasefesten känns det extra gött att återvända till Mejeriet. Och jag ska till KB, så då ses vi säkert där.
Fan,verkar som rösten var bättre än någonsin, hade velat vara där!
Hade för några dagar sedan gett upp hoppet om att kunna gå på Amandas enda höstspelning i Göteborg. Men så läste jag "OriginalDudette"s rapport om Karlskoga, och blev både glad och peppad, och tänkte "Fan, detta får jag bara inte missa". Så jag pallra mig dit ändå. Och tur var väl det! För rösten VAR nästintill bättre än någonsin, och de två nya låtarna var obeskrivligt bra. Fick dessutom träffa Amanda efter spelningen, och det var nog pga det som jag överlevde att jag inte kunde ta mig till mejeriet idag.
Däremot har jag en fråga. Jag har skrivit en rapport på några sidor, men saknar en detalj som jag kommer ihåg lite smått. Amanda blev fascinerad av Storans guldväggar, och sa något i stil med "I ett rum av guld är inget omöjligt". Skulle dock vilja veta: Kommer någon (som var där då) ihåg vad hon sa innan dess? Hon pratade ju ganska mycket om väggarna, prickarna.. något sånt, innan hon gav ut det sista citatet.
Ursprungligen postat av alskaamanda
Hade för några dagar sedan gett upp hoppet om att kunna gå på Amandas enda höstspelning i Göteborg. Men så läste jag "OriginalDudette"s rapport om Karlskoga, och blev både glad och peppad, och tänkte "Fan, detta får jag bara inte missa". Så jag pallra mig dit ändå. Och tur var väl det! För rösten VAR nästintill bättre än någonsin, och de två nya låtarna var obeskrivligt bra. Fick dessutom träffa Amanda efter spelningen, och det var nog pga det som jag överlevde att jag inte kunde ta mig till mejeriet idag.
Däremot har jag en fråga. Jag har skrivit en rapport på några sidor, men saknar en detalj som jag kommer ihåg lite smått. Amanda blev fascinerad av Storans guldväggar, och sa något i stil med "I ett rum av guld är inget omöjligt". Skulle dock vilja veta: Kommer någon (som var där då) ihåg vad hon sa innan dess? Hon pratade ju ganska mycket om väggarna, prickarna.. något sånt, innan hon gav ut det sista citatet.
Fan, under den snutten av greetings from space, allra helst då början, låter rösten helt sjukt bra och jag får rysning på rysning!
Du råkade inte filma det hela?=)
Intervjuerna live var ju tre gånger så långa som de blev i tv så en del roligt föll ju bort. Men ändå tycker jag att programmet som helhet blev mer till Amandas fördel i slutversion. En hel del av Schyfferts utflykter på Amandamark är borta och Amanda som löpte risk att framstå som loj, ointresserad rent av lite trög med sina dröjande svar och långa tystnader framstår som något mer rapp i tv.
Hittade ändå detta blogginlägg:
"Denne Robin, programledaren, fick mig till och med att uppskatta Amanda (en aning). Men jag blir fortfarande nervös av henne för att hon pratar så långsamt..." http://puckla.blogg.se/2008/october/...lampelare.html
Lite knepigt blev det att biten där Amanda, som "inte äter något som har ögon" serveras en kokosboll med ögon; det är för att hon ätit på en klibbig sådan hon håller på med munnen. Det ser ju ut som tics eller något när man inte vet det - inte riktigt snällt.
Ursprungligen postat av Alx
Fan, under den snutten av greetings from space, allra helst då början, låter rösten helt sjukt bra och jag får rysning på rysning!
Du råkade inte filma det hela?=)
Ni har väl lyssnat på den charmiga godmorgonintervjun med P4 Malmö från fredagsmorgonen? Länk på amandaism. Amanda pratar om årets skåning-nomineringen bland annat. Rösta järnet snälla!
Utanför Mejeriet fanns under fredagskvällen vad som såg ut som en OB-buss, alltså ett mobilt radiokontrollrum kan man säga, från SR Malmö. Jag är vansinnigt nyfiken på vad den var där för. För en intervju behövs bara en mikrofon och en bandspelare i en liten väska. Det luktar liveupptagning lång väg men det var ju nyss Amanda var med i P3 live - är det alls rimligt att tro att ännu en Amandaspelning snart ska sändas i radio? Om så vore måste, måste, måste Someday, Come on Henry och The End vara med annars gråter jag blod.
Vet någon något om vad bussen gjorde där - svara gärna.