AlltOmTV.se
Din oberoende guide i TV-träsket Mäklare

Gå tillbaka   AlltOmTV > TV-forum > Dokusåpor, realityshows > Idol (tidigare säsonger)
Användarnamn
Lösenord

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (4 röster). Visningsalternativ
Gammal 29/09-2008, 19:21   #101
Sasty
Amandofil Amandaist

Sastys avatar

Reg.datum: 06/03-2008
Citat:
Ursprungligen postat av johnnybg
Så att DYLM spelades i programmet tror jag absolut ligger i marknadsplanen för Amanda. Alltså försök till USA-lansering. Spännande!

Visst blir man nyfiken på hur resten av marknadsplanen ser ut? Och det är med viss bävan och kluvenhet en amandofil får avvakta resultatet - mer Amanda åt världen blir ju mindre Amanda åt Sverige...
Sasty besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 29/09-2008, 23:17   #102
johnnybg
musiker

johnnybgs avatar

Reg.datum: 27/12-2007
Lite OT, men ändå:

Ingen av tjejerna i årets idol har alla ingredienser som behövs för att bli en stor artist, på samma sätt som Amanda, dvs speciell röst, stor personlighet, karisma osv.

Däremot en av grabbarna, Johan Palm. När han sjöng Anger var det som att se en ung David Bowie. En mycket egensinnig person. Jag tror han kommer att gå mycket långt. Gissa vem han gillar av de tidigare idoldeltagarna? Amanda förstås.
johnnybg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 30/09-2008, 01:43   #103
Sasty
Amandofil Amandaist

Sastys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av johnnybg
Lite OT, men ändå:

Ingen av tjejerna i årets idol har alla ingredienser som behövs för att bli en stor artist, på samma sätt som Amanda, dvs speciell röst, stor personlighet, karisma osv.

Däremot en av grabbarna, Johan Palm. När han sjöng Anger var det som att se en ung David Bowie. En mycket egensinnig person. Jag tror han kommer att gå mycket långt. Gissa vem han gillar av de tidigare idoldeltagarna? Amanda förstås.

Mer OT från mig då:

Jag har hittills sett mer av Idol än jag brukar göra, och var i början positivt överraskad av juryn - man kunde nästan ana en Amanda-effekt. Juryn verkade värdera sånt som stack ut lite, skickade vidare flera intressanta röster och uppskattade dem som skrev egna låtar. Men efter hand har de åkt ut medan de snälla soulpopflickorna blivit kvar. Snabbreprisen från första kvalet blev till en enda jämntjock smet av vokala övningar - kompetent kanhända men trist så klockorna stannar. Möjligen kan Anna Bergendahl pigga upp anrättningen, hon har intressant röst och gjorde i alla fall, på Amandavis, en tolkning snarare än en cover.

Johan Palm är en favorit hos mig också, och tar han sig vidare till final blir det säkert kul att se hur han tacklar olika teman. Men är grabben 16? Skelettröntgen, någon? (Sedan kan man ju fundera över om det är riktigt lämpligt att låta barn tävla i Idol. Men det är ju en annan sak.)

Summa summarum: Om målsättningen, som tidigare sagts, är att hitta en artist med potential att slå internationellt har jag svårt att se hur den ska kunna infrias med det här startfältet. Och jag tror ännu mindre att någon av dem har potential att åstadkomma en låt av samma kaliber som Greetings from space.
Gammal 01/10-2008, 08:42   #104
Alx
Amandaist

Alxs avatar

Reg.datum: 07/04-2008
[quote]Ursprungligen postat av Sasty
Mer OT från mig då:

Jag har hittills sett mer av Idol än jag brukar göra, och var i början positivt överraskad av juryn - man kunde nästan ana en Amanda-effekt. Juryn verkade värdera sånt som stack ut lite, skickade vidare flera intressanta röster och uppskattade dem som skrev egna låtar. Men efter hand har de åkt ut medan de snälla soulpopflickorna blivit kvar. Snabbreprisen från första kvalet blev till en enda jämntjock smet av vokala övningar - kompetent kanhända men trist så klockorna stannar. Möjligen kan Anna Bergendahl pigga upp anrättningen, hon har intressant röst och gjorde i alla fall, på Amandavis, en tolkning snarare än en cover.

Kör lite OT jag också då!
HÅller med dig fullt ut.. Jag märkte också den där Amanda-effekten och tänkte att "fan det här kan ju bli ett grymt år".. Det var så många sköna människor med goa röster där ute..
Men precis som du sa så åkte dom ut.. och kolla nu vad vi har i finalen..
Anna, Johan, lars å han den där rockern tycker jag om men de andra.. oj oj oj.. Sorgligt värre
Alx besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 01/10-2008, 09:39   #105
Sasty
Amandofil Amandaist

Sastys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Alx
Kör lite OT jag också då!
HÅller med dig fullt ut.. Jag märkte också den där Amanda-effekten och tänkte att "fan det här kan ju bli ett grymt år".. Det var så många sköna människor med goa röster där ute..
Men precis som du sa så åkte dom ut.. och kolla nu vad vi har i finalen..
Anna, Johan, lars å han den där rockern tycker jag om men de andra.. oj oj oj.. Sorgligt värre

Sev uttryckte det rätt bra på sin blogg också:

"Jag och min bästa assistent har legat i sängen och käkat Ciao Ciao pizza och förfasat oss över Idol igen. Vad är det här… den enda jag skulle signa är lillkillen. En sak folk inte verkar fatta: Perfekt är tråkigt, när det kommer till folk, sång, bilder, uttryck… “perfekta” grejer får mig att somna. Man måste ha något som gör att det känns intressant eller roligt eller sexigt eller… nåt! Inte bara “korrekt”."
Gammal 01/10-2008, 09:49   #106
Alx
Amandaist

Alxs avatar

Satt å kolla runt lite på gamla intervjuer med Amanda som finns på youtube.
Eftersom att det är lite stiltje just nu lägger jag ut några av dem

http://uk.youtube.com/watch?v=Za0VWK...eature=related
http://uk.youtube.com/watch?v=7PpZpm...eature=related
http://uk.youtube.com/watch?v=fjeUX5...eature=related

Vad gäller Amandas utlandslansering så hoppas jag på att de satsar på ett album till här hemma och sedan tar sig utanför sveas gränser.
För visst hade det vart grymt att se Amanda lyckas utomlands. Men jag är ego, mer Amanda åt mig..
Och nu när My raspberry man, someday & When you're lonely finns där ute å retar smaklökarna så vill jag se vad mer denna fantastiska varelse kan bjuda på!

OT igen:
Vad gäller det där "perfekta" i årets idol så förstår jag inte va de sysslar med..
Är det inte bättre och roligare (allra helst för oss tittare) med folk som har en bra röst men där det finns något att jobba med (typ Anna, jag tycker hon är grym, hon har mycket potential men det finns också mycket att jobba med)?
Jag ser hellre det, än 10 picture perfect-tråkiga tonåringar som står å sliter sig i sitt hår å skrålar på tråkiga "raktavimmiterade"låtar där de efterapar orginalet i allt.
Nej, lite mer personlighet och orginella artister åt idol!

Senaste redigerad av Alx den 01/10-2008 klockan 10:11.
Gammal 01/10-2008, 11:58   #107
johnnybg
musiker

johnnybgs avatar

Reg.datum: 27/12-2007
Citat:

OT igen:
Vad gäller det där "perfekta" i årets idol så förstår jag inte va de sysslar med..
Är det inte bättre och roligare (allra helst för oss tittare) med folk som har en bra röst men där det finns något att jobba med (typ Anna, jag tycker hon är grym, hon har mycket potential men det finns också mycket att jobba med)?
Jag ser hellre det, än 10 picture perfect-tråkiga tonåringar som står å sliter sig i sitt hår å skrålar på tråkiga "raktavimmiterade"låtar där de efterapar orginalet i allt.
Nej, lite mer personlighet och orginella artister åt idol!
Det tråkiga är väl att bagge&co är mainstreamisar, alltså mittfåriga. Tur att Amanda höll emot när man ville ha in en baggelåt på KMD.

Tur också att hon stod emot trycket i idol, när producenter, röstcoacher, danslärare och andra mellanmjölksmänniskor kom med massa "goda" råd (sjunga rent, le vackert, ta fina danssteg och annat kräkframkallande), utan lyckades vara sig själv ända från början till slutet.

Det verkar som att Johan, som påminner så mycket om Amanda (egensinnig och udda i sammanhanget), fick nån slags "information overflow", han tappade mycket av säkerheten igår när han antagligen försökte ta till sig massa tips från mainstreamfolket. Han var sig själv då han sjöng Oasis-låten och det var 100 gånger bättre. Hoppas han klarar sig igenom detta och fortsätter vara den udda filur han är.
Han berör tydligen på samma sätt som Amanda också, älska eller hata. Jag såg ett klipp på youtube där någon brände upp en bild av Johan och texten "kill, kill, kill!"...

Senaste redigerad av johnnybg den 01/10-2008 klockan 12:07.
johnnybg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 01/10-2008, 12:15   #108
Alx
Amandaist

Alxs avatar

Jag är såå glad att Amanda inte följde mellanmjölksmänniskornas råd för det hade lyst igenom och förstört hela henne.
Hon är egensinnig när det gäller både sång och dans och det är det som gör henne så jävla bra.
För hon vågar!!
Usch för mainstream.

OT iknow:
Tyckte johan var skön igår men som du säger.. Oasis-framträdandet var mycket bättre och mer avslappnat!
Vad gäller bilden på Johan som brändes så var det oerhört löjligt gjort!
Nej man kan inte tycka om alla, men låt för fan folk få se ut hur de vill!
Gammal 01/10-2008, 15:02   #109
öjan
Amandofil

Reg.datum: 07/01-2008
http://indiepopochskit.blogg.se/2008...anda-berg.html

Se där.
öjan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 01/10-2008, 15:26   #110
Sasty
Amandofil Amandaist

Sastys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av öjan

Se där.

Det var bra långsökt. Tycker väldigt mycket om båda sångerna men de är verkligen inte lika.
Gammal 01/10-2008, 16:20   #111
öjan
Amandofil

Citat:
Ursprungligen postat av Sasty
Det var bra långsökt. Tycker väldigt mycket om båda sångerna men de är verkligen inte lika.
Nu handlar det om introt som börjar 25 sek in på Kentklippet. Tycker du inte att For the sun är likt det? I så fall är jag uppriktigt sagt överraskad.
Gammal 01/10-2008, 16:28   #112
Sasty
Amandofil Amandaist

Sastys avatar

Citat:
Nu handlar det om introt som börjar 25 sek in på Kentklippet. Tycker du inte att For the sun är likt det? I så fall är jag uppriktigt sagt överraskad.

OK, där finns det likheter men inte mer än vad tusentals andra låtar liknar varandra.
Gammal 01/10-2008, 17:44   #113
Alx
Amandaist

Alxs avatar

Citat:

Se där.

åh... har funderat på det där lite för har tyckt att det varit något som låtit bekant i for the sun.. tack för att du redde ut det.

Gör inte mig nått, visst är det ganska likt men det är ju två jävligt bra låtar så
Gammal 01/10-2008, 18:32   #114
OriginalDudette
Registered User

OriginalDudettes avatar

Reg.datum: 11/10-2007
Citat:

Se där.
Fem identiska toner. Dags att anmäla.

Eller kanske inte. Lärde mig för längesedan att det krävs mer än tre takter (har för mig att det var så i varje fall) snodda rakt av för att man ens kan börja fundera på om det är ett plagiat.

Men intressant iakttagelse.
OriginalDudette besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 02/10-2008, 11:05   #115
Sasty
Amandofil Amandaist

Sastys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av OriginalDudette
Lärde mig för längesedan att det krävs mer än tre takter (har för mig att det var så i varje fall) snodda rakt av för att man ens kan börja fundera på om det är ett plagiat.

Snudd på OT men här kommer lite juridik för den som vill veta mer. Jag som har ett par stackars högskolepoäng upphovsrätt blev nämligen nyfiken och grävde fram lite sparad kurslitteratur.

Plagiat är inte något juridiskt begrepp, men om vi menar upphovsrättsintrång finns det i lagstiftningen inte några definierade krav, som t.ex. en tretaktersregel, för när det är fråga om upphovsrättsintrång.

I stället ser man till helheten och bedömer om det är rimligt eller orimligt att två personer oberoende av varandra skulle kunna skapa verken - med andra ord, om det påstådda plagiatet kan sägas vara ett självständigt och originellt verk.

Utan att göra anspråk på att vara juridisk expert måste jag säga att jag har väldigt svårt att se hur fem upprepade toner i Amandas For the Sun skulle kunna utgöra plagiat, alltså ett intrång i Kents upphovsrätt. För det måste man kunna säga att For the Sun som helhet inte är ett självständigt och originellt verk. Och uppenbarligen har inte heller Kent, deras förlag eller några andra aktörer heller sett det så.

Ett aktuellt fall av plagiat/upphovsrättsintrång kan den som vill veta mer läsa om här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=829136
Gammal 02/10-2008, 12:25   #116
Ghandi
Vis som få !

Ghandis avatar

Reg.datum: 22/05-2003
Amanda suger.

o dp menar ja inte bara k*k...

tack för ordet.

släpp henne nu o focusera på IDOL 2008 ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
Gammal 02/10-2008, 15:42   #117
öjan
Amandofil

Request: I vintras var det en intervju med mamma Katy (tror jag) i nån bostadsrättsförenings tidning. Tidningen fanns i pdf-format och intervjuns rubrik var nåt i stil med "Amanda är stjärnan från Gärdet". Det vore kanon om någon hade den sparad och ville slänga upp för download.

Senaste redigerad av öjan den 02/10-2008 klockan 15:52.
Gammal 02/10-2008, 17:45   #118
Alx
Amandaist

Alxs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
Amanda suger.

o dp menar ja inte bara k*k...

tack för ordet.

släpp henne nu o focusera på IDOL 2008 ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !

Man skulle ju kunna säga samma sak till dig gällande sibel..
Alla har vi våra åsikter och tur är väl det!
Gammal 03/10-2008, 09:45   #119
Sasty
Amandofil Amandaist

Sastys avatar

Man märker att det är Amandatorka när man blir superglad av en nyupptäckt intervju som gjordes i maj och publicerades i augusti, och som just inte innehåller något man inte läst eller hört förut. Kolla på amandaism om ni inte redan gjort det - där finns ett nytt turnédatum också.
Gammal 03/10-2008, 10:41   #120
OriginalDudette
Registered User

OriginalDudettes avatar

Reg.datum: 11/10-2007
Citat:
Man märker att det är Amandatorka när man blir superglad av en nyupptäckt intervju som gjordes i maj och publicerades i augusti, och som just inte innehåller något man inte läst eller hört förut. Kolla på amandaism om ni inte redan gjort det - där finns ett nytt turnédatum också.
"Coolers amarulers" måste väl ändå som räknas som nytt. Rätt bra smilbandsdragningsfaktor på det också.
OriginalDudette besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 03/10-2008, 14:55   #121
AmandaLover
amandaist

Reg.datum: 17/02-2008
Skicka ett meddelande via MSN till AmandaLover
Så många gånger som jag sett de tidningen, fanns på varenda buss i hela stan. men jag har ingen, nej. fast nice iallafall med nytt. jag tror jag gillar amandatorka mer än när allt kommer på en gång..
Gammal 03/10-2008, 15:02   #122
Alx
Amandaist

Alxs avatar

kul med lite news

TÄnkte på en sak.. jag vet ju vad greetings from space handlar om..
Men kan itne komma på att jag har hört henne prata om de andra låtarna.. Vad de handlar om och vad de betyder för henne..
Har hon berättat om det någonstans?
Gammal 03/10-2008, 15:22   #123
AmandaLover
amandaist

Reg.datum: 17/02-2008
Skicka ett meddelande via MSN till AmandaLover
For the sun har hon ju berättat om ett par gånger
our last goodbye lite grann i café om man ser de som jag.
känns som de finns flera men de kanske de inte gör.
vore mysigt om hon berättade lite om varje låt nån gång
Gammal 03/10-2008, 16:04   #124
Sasty
Amandofil Amandaist

Sastys avatar

Citat:
kul med lite news

TÄnkte på en sak.. jag vet ju vad greetings from space handlar om..
Men kan itne komma på att jag har hört henne prata om de andra låtarna.. Vad de handlar om och vad de betyder för henne..
Har hon berättat om det någonstans?

Amarula Tree har hon också berättat om, bland annat i den här mysiga intervjun:
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1191901

Vill minnas att jag läst eller hört att Darling, go home handlar om att älska någon man inte får älska, men jag minns inte var.

Don't worry har väl samma budskap som titeln, i alla fall som den presenteras
live. Någon djupare förklaring minns jag inte att jag hört eller sett.

Numb har beskrivits som en "mjuk godnattvisa som förlåtelse". I Expressen Fredag-intervjun i maj-juni någonting frågade journalisten om Numb och då sade hon att aldrig varit otrogen men att hon haft en period då hon var väldigt rädd att bli sårad och att det då var svårt att älska någon och släppa någon nära.

Den enda gången hon pratat om So far away fick man bara veta att den fanns med på original-KMD precis som For the Sun. Den originalversionen skulle man ju vilja höra....

Lite skralt, men det där var vad jag kunde komma ihåg. Har jag missat något?
Gammal 03/10-2008, 16:35   #125
Alx
Amandaist

Alxs avatar

Citat:
Amarula Tree har hon också berättat om, bland annat i den här mysiga intervjun:
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1191901

Vill minnas att jag läst eller hört att Darling, go home handlar om att älska någon man inte får älska, men jag minns inte var.

Don't worry har väl samma budskap som titeln, i alla fall som den presenteras
live. Någon djupare förklaring minns jag inte att jag hört eller sett.

Numb har beskrivits som en "mjuk godnattvisa som förlåtelse". I Expressen Fredag-intervjun i maj-juni någonting frågade journalisten om Numb och då sade hon att aldrig varit otrogen men att hon haft en period då hon var väldigt rädd att bli sårad och att det då var svårt att älska någon och släppa någon nära.

Den enda gången hon pratat om So far away fick man bara veta att den fanns med på original-KMD precis som For the Sun. Den originalversionen skulle man ju vilja höra....

Lite skralt, men det där var vad jag kunde komma ihåg. Har jag missat något?

Thank you Sasty-Lou
Dig kan man alltid lita på!
Nu när du skriver det så kände jag igen lite av det iaf
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:21.