Ursprungligen postat av Happyland
Amanda är inte den typen av artist som kör playback, men det verkar typ vara det som gäller på fotbollsgalan. Till och med Håkan Hellström gjorde det förra året. Jag tappade lite respekt för honom då. Jag hoppas verkligen att Amanda inte kör playback.
Jag fick precis veta det genom Amandaisms blogg på officiella hemsidan. Blev helt paff. Är väl hur naiv som helst, men jag trodde man lagt av med låtsasframträdanden med playback.
Var tvungen att youtuba Håkan Hellströms uppträdande på förra årets Fotbollsgala, och det såg ju faktiskt riktigt illa ut. Men i kommentarsfältet var det någon som påstod att det lät annorlunda på plats. Inte kan det väl dock vara så att det live spelas en sak men en annan i rutan? En annan kommenterade att "de ju gör så på alla galor" för att produktionen sitter och är livrädda över att något ska gå fel. Så är det väl ändå inte. Fotbollsgalan är ju mig veterligt de enda som hållit på med det här tramset. Eller så är jag bara otroligt dåligt informerad.
Kanske, kanske går det ändå att hoppas på att det blir live i år. För även om jag absolut inte kan se Amanda gå med på playback, så är nog Kent sju resor värre.
Ursprungligen postat av Happyland
Amanda är inte den typen av artist som kör playback, men det verkar typ vara det som gäller på fotbollsgalan. Till och med Håkan Hellström gjorde det förra året. Jag tappade lite respekt för honom då. Jag hoppas verkligen att Amanda inte kör playback.
Ursprungligen postat av johnnybg
Var det inte singback då?
Nej det var definitivt playback. Man ser så tydligt att han mimar även fast det kan vara lite osynkat på youtube och det låter exakt som på skivan.
Jag har svårt att tro att Amanda skulle ställa upp på playback.
På söndag ska Amanda vara med i nyhetsmorgon på Tv4, även en del av The Rainbow Gospel choir ska medverka. Glöm inte! /BN som lånar OriginalDudettes konto lite
Ursprungligen postat av OriginalDudette
På söndag ska Amanda vara med i nyhetsmorgon på Tv4, även en del av The Rainbow Gospel choir ska medverka. Glöm inte! /BN som lånar OriginalDudettes konto lite
Här är lite hålltider så ni vet när ni ska kliva upp:
9.25 Dagens musikgäst Amanda Jensen med låten Happyland
10.35 Amanda Jensen om nya albumet Happyland och var hon hittar sin musikaliska inspiration.
10.45 Kay Pollack, Amanda Jensen och Marcus Birro möts och äter godis.
11.25 Amanda Jensen avslutar med låten I Choose You
Smacke: Jag tror att turnén dröjer ett par månader. Det nya bandet ska repetera ihop sig och sedan är det just ingen vits att turnera i jul- och nyårstider. Men i början av nästa år så kanske...
Greetings from space upp på andra plats på svensktoppen igen!
"Bland veckans utmanare märktes Bo Kaspers Orkester, Fibes oh Fibes samt Amanda Jenssen, som dock var lite orolig över att nu konkurrera med sig själv på listan;
- Även om jag naturligtvis hoppas att det ska gå bra för min nya ”Happyland” så är jag lite orolig för att den ska knuffa bort ”Greetings from Space”. Jag tycker att Svensktoppen är en så underbar lista där folk inte bara röstar på ny musik utan sina favoriter och ”Greetings from Space” har ju legat på listan i över 39 veckor nu! Tänk om den också fick ligga över ett år på listan!"
Jag hittade en intervju med Amanda i ett The Phone House reklamblad som damp ner i brevinkastet. Gillar vanligtvis inte att läsa intervjuer eller artiklar om henne men när den väl fanns framför mina ögon, så varför inte.
När vi får tag på Amanda sitter hon i en lounge på en flygplats. En inte alltför ovanlig plats, det blir mycket resande. Nu gör hon promotion för sin nya skiva ”Happyland” som när detta skrivs bara är några skälvande dagar från att släppas. Skivan är till stor del skriven under förra turnén, men hur arbetar hon med att skriva nya låtar?
- Jag är rätt ”old school” och har alltid med mig min skrivbok och ett fickminne där jag kan spela in mina låtsnuttar eller sjunga in melodier jag kommer på. Fast jag har alltid använt min mobiltelefon och spelat in på. Den är rätt gammal men ljudet blir väldigt bra när man spelar in, så den har jag alltid med mig. Varför byta ut ett vinnande koncept, säger Amanda Jenssen.
Skivan skapad i Stockholm och New York
Själva jättejobbet med inspelning och produktion av skivan har skett efter turnén. Skivan är framförallt inspelad i Atlantis-studion i Stockholm och är mixad i Brian Sperbers studio i New York. Producenten är före detta Wannadies-frontmannen Pär Wiksten. Amanda och Pär har ändrat om lite i bandet för att få det sound de eftersträvat. Saxofonen har fått maka på sig till förmån för trombon och för rätt ljud sköts det djupare registret av en ståbas.
- Nya skivan är väldigt personlig och skriven under en förhållandevis intensiv period. Jag tycker att den håller ihop bättre än den förra skivan. Anslaget är ganska mörkt, men skivan har ett lyckligt slut, säger Amanda Jenssen.
Amanda tar greppet själv
På ”Happyland” har Amanda tagit ett större grepp över hela skapandeprocessen, från låtskrivande till inspelning och mixning.
- Allt har varit mycket enklare på den här skivan. Nu har jag tillräckligt mycket erfarenhet att kunna välja rätt. På första plattan hade jag turen att hitta rätt folk och några har jag också tagit med mig i arbetet med den nya skivan, säger Amanda.
På turnébussen kommer Amanda att få trängas med en trummis, en pianist, en trombonist, en trumpetare och en basist. Och så Pär Wiksten på gitarr samt några ljudtekniker. Amanda Jenssen ser fram emot turnén, det är som ett äventyr. Förra gången Amanda Jenssen var på turné var hon ute i nästan sex månader i sträck. Då var hon bara hemma i några få dagar i stöten.
- Man lever lite i en bubbla med sina musiker och tekniker. Det är väldigt speciellt. Vi brukar se på film och prata en hel del. Kommunikation med kompisar och familj sker ju via mobilen, det finns inget annat alternativ, säger Amanda.
Hemtelefonen bor kvar
Med så mycket turnétid, har Amanda Jenssen fortfarande någon hemtelefon kvar?
- Jag har faktiskt en hemtelefon där bokstavligen tre personer har numret. Egentligen har jag den bara för telefonens skull. Det är osmakligt snygg telefon i form av ett par läppar. Den är egentligen oerhört obekväm att prata i, men jag vill ha den framme. Tyvärr har ringsignalen på hemtelefonen gått sönder så mina vänner som har hemnumret ringer först på mobilen för att berätta att de ringer på den fasta telefonen. Det är rätt onödigt att ha den, men det var något paketpris med fast telefoni med bredbandet tror jag, fnissar Amanda.
Önskar sig bärbart
Annars är Amanda Jenssen inte särdeles teknikintresserad. Trots att hon har en ny Sony Ericsson-mobiltelefon tar hon som sagt med den gamla av gammal vana, att spela in sina låtar på. Hon har inte provat att se på film på mobilen ännu, men däremot finns det en teknisk pryl hon faktiskt längtar lite efter, och det är en bärbar dator. Hemma i lägenheten i Stockholm står en fin stationär dator med en enorm skärm. Men hon är ju nästan aldrig på plats.
- Jag skulle jättegärna ha en bärbar dator. Säljer nya skivan bra så köper jag en bärbar dator direkt. Det vore ju helt perfekt att ha på turnébussen för att se på film eller maila vännerna, säger Amanda.
Förövrigt så hittade tydligen Amanda Rainbow Gospel kören på Pride Paraden i Stockholm i år.
/BN som återigen stulit kontot tills eget är aktiverat
TV4.se verkade ha lite bekymmer igår men nu finns Amandas framträdanden i Nyhetsmorgon ute på sajten. Hon var visst hemskt förkyld men klarade sig fint, tycker jag. Får se hur det går i kväll - playback eller inte playback.
Ursprungligen postat av Sasty
TV4.se verkade ha lite bekymmer igår men nu finns Amandas framträdanden i Nyhetsmorgon ute på sajten. Hon var visst hemskt förkyld men klarade sig fint, tycker jag. Får se hur det går i kväll - playback eller inte playback.
Får se hur länge det dröjer innan klippen är ute på Youtube också...
Dessa framträdanden var lite mellanmjölk. Synd att kören inte var mer dynamisk. Annars kan man väl inte vänta sig något magiskt en söndagmorgon. Jag saknar energin och glöden vi blivit bortskämda med.
Ursprungligen postat av Sasty
Det blev det! Och det var starkt gjort med tanke på att hon är sjuk.
Verkligen! Det märks att hon får det knaggligt att hitta klangen när det förmodligen retas ordentligt från halsregionen. Lite skakigt ett par rader, men sedan satt det fint.
Men nu har det diskuterats lite i hemmet huruvida det verkligen var direktsänt eller inte. Kören i bakgrunden måste ha bytt från gula tröjor till vita och till gula igen på vääääldigt kort tid. Har Amanda propsat på live till den gränsen att produktionen bett henne uppträda i förväg så att man kunde klippa in hennes "inslag" under direktsändningen?
Fantastiskt framträdande från Amanda, som vanligt. Men detta var lite utöver det vanliga.
Angående att sången var lite svajig i början kan det kanske ha berott på dålig medhörning. Det är ju en ståbas som inleder och det kan vara svårt att höra så mörka toner exakt live. På en scen kan bastoner mullra något helt otroligt. Hon blev ju nersänkt från ovan så det kanske var extra svårt att höra därifrån. Efter ett par rader satt det ju i alla fall.
Angående att sången var lite svajig i början kan det kanske ha berott på dålig medhörning. Det är ju en ståbas som inleder och det kan vara svårt att höra så mörka toner exakt live. På en scen kan bastoner mullra något helt otroligt. Hon blev ju nersänkt från ovan så det kanske var extra svårt att höra därifrån. Efter ett par rader satt det ju i alla fall.
Alltför vek sånginsats (Varför gömmer du undan energin Amanda?) men härligt stompig musik a´la Stray Cats även om låten inte är någon hit:
Ursprungligen postat av Gautigoth
Fantastiskt framträdande från Amanda, som vanligt. Men detta var lite utöver det vanliga.
Fantastiskt framträdande!?
Shit, det var ju genomuselt!!! Pissig låt, trist framförande och falskt både här och där. Dessutom borde hon sätta på sig skor med hålfotsinlägg för hon går som en plattfotad pudel.
Ursprungligen postat av Eifur
Shit, det var ju genomuselt!!! Pissig låt, trist framförande och falskt både här och där. Dessutom borde hon sätta på sig skor med hålfotsinlägg för hon går som en plattfotad pudel.
Här får du en kram. Det verkar du behöva
Folk tappar lätt omdömet och besinningen och hänfaller åt dikotomiskt tänkande.
Uppenbarligen upplever den enskilde människan en trygghet och tillfredställelse - om än flyktig - i att gränslöst hylla eller skoninglöst förkasta. Världen kan ju uppfattas som så mycket enklare om allt i den kan kategoriseras som antingen bra eller dåligt, sol eller regn, arbete eller vila, vän eller fiende...
Framträdandet var givetvis varken det ena eller det andra. Det var både bra och mindre bra. Precis så som nästan allt i livet är - lite sött och lite surt.