Är det fel att stjäla mat om ens barn håller på att svälta ihjäl? Eller omvänt, är det rätt att låta barn (egna eller andras) svälta ihjäl pga en princip?
Men har hon rätt i sak? Är inte Karl-Bertil Jonsson bara en glorifierad uppviglare och kommunisttjuv? Jag har tyvärr inte sett programmet själv (åtminstone inte på väldigt länge) så jag kan inte avgöra det. Tar han alltså paket från de rika och ger till de fattiga på det där hemska sättet som antyds i artikeln?
Nja, det handlar ju mer om välgörenhet än om stöld eller om omfördelning av resurserna (för i så fall torde väl rikemanssonen Karl-Bertil öppna upp pappa Tykos affär åt de fattiga eller nåt). Fast mer än något är väl kärnan i historien hur Karl-Bertils försök att ställa allt tillrätta misslyckas i och med att alla blir gladare över att de onödiga konsumtionsvarorna går till de fattiga än till personerna i taxeringskalenderns toppskikt. Men om man ska analysera vad Tage Danielsson ville att man skulle börja fundera på med sin saga så bör man väl i vanlig ordning utgå från den tidens strömningar och det orkar jag verkligen inte göra just nu.
ska tyna bort
Ursprungligen postat av LillEric
Så slaven som tar det som han tjänat in från sin "ägare" och sen smiter, det tycker du är fel gjort av slaven?
Detta scenario känns så krystat att jag har svårt att bedöma det.
Slavar och ägare - jag har så svårt att relatera till det, men ja, det är fel att stjäla.
Ja, det är fel att stjäla.
Din andra fråga känns inte relevant.
Creti och Pleti skall hållas i schack
Förbannade "Robing Hood" fasoner!!!!11111
Ska man tolka det som att du tycker att det var lika fel på Robin Hoods tid att protestera mot diktatorisk ojämlikhet genom att helt enkelt stjäla tillbaka välståndet som det var på Karl-Bertils 70-tal (även om detta var mer säsongsbetonat)?
ska tyna bort
Ursprungligen postat av LillEric
Så slaven som tar det som han tjänat in från sin "ägare" och sen smiter, det tycker du är fel gjort av slaven?
Det som är fel här är ju egentligen slavdrivning, det är väl det man ska fästa sig vid?
För samtidigt kan man väl inte säga att det är okej för en svensk att stjäla från sin arbetsgivare om h*n är missnöjd med lönen?
Jag tycker det finns en gråzon här där omtanken förstärks ju mer man tycker synd om den missunnade, men inte eftersom personen inte får stjäla, utan på grund av arbetsförhållandena. Däremot att det ena inte rättfärdigar det andra, hur skulle det då se ut? Alla som ansåg sig bli körda med av sin arbetsgivare får rätt att stjäla?
Jag tror inte barn som ser den får uppfattningen att det är okej att stjäla, inte när de ser Robin Hood heller. Jag fick inte det iaf när jag såg dem som barn.
Ursprungligen postat av Pingvin
Är det fel att stjäla mat om ens barn håller på att svälta ihjäl? Eller omvänt, är det rätt att låta barn (egna eller andras) svälta ihjäl pga en princip?
Det är fel men jag skulle kunna tänka mig att ta risken med att göra det i det läget.
Grejen som sådan, att stjäla, är väl aldrig rätt... Det har vi lagar sm reglerar och säger åt oss vad vi får och inte får göra...
Men själva tanken bakom KBJ lilla stöldorgie där på postkontoret är ju en helt annan sak och som sådan så är själva historien gullig och naiv och väldigt söt....
Tror Blondinbella borde tagga ner och käka lite ler knäck och även lite pepparkakor så hon ser på det hela med lite mindre allvarsamma ögon.... Och kanske lite mer humana sådana också...
Så att ingenting runt omkring kan rubba våra mönster
Vissa personer gör vad som helst för att få lite uppmärksamhet, så är det bara. Vem bryr sig egentligen om vad en bortskämd, förvirrad "bloggcelebritet" tycker? Egentligen, alltså?
Ursprungligen postat av Jonne
Vissa personer gör vad som helst för att få lite uppmärksamhet, så är det bara. Vem bryr sig egentligen om vad en bortskämd, förvirrad "bloggcelebritet" tycker? Egentligen, alltså?
Tyvärr alldeles för många fjårtisar...
Så att ingenting runt omkring kan rubba våra mönster
att kalle anka blev tradition på jul tror jag berodde på dominansen av vänstermänniskor på svt eller sr som det hette. man visade ofta barnprogram frå kommunistdiktaturer, som john blund och professor balthazar (som förvisso båda var bra), men på julen gav man efter på trycket och gick med på att visa lite imperialistisk disney. det är en förklaring jag har hört
Ursprungligen postat av Luden Präst
att kalle anka blev tradition på jul tror jag berodde på dominansen av vänstermänniskor på svt eller sr som det hette. man visade ofta barnprogram frå kommunistdiktaturer, som john blund och professor balthazar (som förvisso båda var bra), men på julen gav man efter på trycket och gick med på att visa lite imperialistisk disney. det är en förklaring jag har hört
:-0
Vad hände med "fri television"?
...är knappast läsvärt för fler än mig själv och någon enstaka ytterligare.
...är ett inlägg som jag lika väl kunde postat i ett PM till någon.