jag tycker synd om loffe
dom andra är så vana vid de fina salongerna
loffe är lite ledsen och känns lite halvalkad
plus att han uppenbarligen är psykotisk (en död man följer honom)
Ursprungligen postat av Odalbonden
jag tycker synd om loffe
dom andra är så vana vid de fina salongerna
loffe är lite ledsen och känns lite halvalkad plus att han uppenbarligen är psykotisk (en död man följer honom)
En psykolog i en artikel på expressen.se förklarade att det inte alls var patologiskt att uppleva sådant, och rekommenderade Loffe att hellre ta kontakt med kyrkan än med sjukvården.
(Inte för att Loffe hade frågat vad han borde göra alltså.)
(Inte för att Loffe hade frågat vad han borde göra alltså.)
Att gråta , ha ångest och resa till en annan kontinent för att man känner sig förföljd av en död man tycker jag låter väldigt patologiskt (patologiskt=sjukligt , eller?)
Jag tycker rentav det låter på gränsen till psykotiskt. Å andra sidan kan det ju inte röra sig om en psykos ifall Loffe inte på andra vis uppvirrar förvirring och vanföreställningar. Det kanske är något ångestneurotiskt?
Ursprungligen postat av Odalbonden
Att gråta , ha ångest och resa till en annan kontinent för att man känner sig förföljd av en död man tycker jag låter väldigt patologiskt (patologiskt=sjukligt , eller?)
Jag tycker rentav det låter på gränsen till psykotiskt. Å andra sidan kan det ju inte röra sig om en psykos ifall Loffe inte på andra vis uppvirrar förvirring och vanföreställningar. Det kanske är något ångestneurotiskt?
Som fenomen är idén om andar eller att man har någon med sig inte patologisk, sjuklig. Våra hjärnor är konstruerade så att vi kan uppleva sånt, inom vissa kulturer är det fullt accepterat
Oj. Jag håller verkligen inte med honom! (nu är det inte dig pingvin jag kritiserar utan expressen och den där som uttalar sig)
och jag är rätt övertygad om, faktiskt, att det finns rätt många psykiatriker som inte skulle hålla med honom.
Våra hjärnor är inte alls konstruerade för att vi skall uppleva oss vara förföljda av andar, speciellt inte från oss själva frikopplade kraftrer som på ett negativt vis skrämmer oss, eller som styr och begränsar våra liv. Det är så jävla dumt så man tror inte sina ögon när man läser det.
Det är i själva verket typexemplet på när nåt är riktigt allvarligt fel. En sak att känna nån sorts positiv energi som man "bär med sig" som en inre styrka eller nåt, men när ens undermedvetna skapar föreställningen om från en själv oberoende individ som påverkar en och begränsar en i sitt vanliga liv, då är det rätt allvarligt skulle jag säga. Det är i själva verket ganska typiskt för en schizofren vanföreställning.
Jag tröströstade på Christina eftersom hon verkar sympatisk och gullig. Men visst, utan Gardell hade det ju inte blivit mycket åka av på slottet.
Läs förresten den länkade Virtanen-krönikan; det stämmer ju verkligen att Gardell är den enda som faktiskt visar genuint intresse för de andras karriärer. Han kan verka självupptagen, men det är ju inte sig själv han pratar om mest.