Detta gäller inte filmen om budorden utan budorden i sig.
Poll kommer inom loppet av någon minut.
2, 4 och 10 fick inte plats kommer här
2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
4. Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.
10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans tjänare eller hans tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.
Är inte det lite grann som att fråga vilken lag i lagboken, vilken trafikregel eller vilken ordningsregel i skolan som är bäst? Det går liksom inte att svara på. I alla fall inte seriöst.
__________________ "Property is organized robbery." George Bernard Shaw
"Om livet inte går ihop med gällande ekonomiska lagar, är det då livet som har fel?"Lars Linder
Ursprungligen postat av Antiquus
Är inte det lite grann som att fråga vilken lag i lagboken, vilken trafikregel eller vilken ordningsregel i skolan som är bäst? Det går liksom inte att svara på. I alla fall inte seriöst.
Då får man svara oseriöst!
(om man ska vara oseriös när det gäller religioner, det är så ofta det inte verkar gå i sådana trådar )
Ursprungligen postat av Jug
Då får man svara oseriöst!
(om man ska vara oseriös när det gäller religioner, det är så ofta det inte verkar gå i sådana trådar )
Det är klart att man kan vara oseriös även när det gäller religion. Däremot vet jag inte om den här tråden är seriöst eller oseriöst menad, eller något däremellan.
"Om livet inte går ihop med gällande ekonomiska lagar, är det då livet som har fel?"Lars Linder
Det är klart att man kan vara oseriös även när det gäller religion. Däremot vet jag inte om den här tråden är seriöst eller oseriöst menad, eller något däremellan.
Men vad är det för nya formuleringar?
"Du ska hedra din fader och din moder på det att det må gå dig väl och du må länge leva i ditt land" heter det väl?
Ursprungligen postat av Gaffla
"Du ska hedra din fader och din moder på det att det må gå dig väl och du må länge leva i ditt land" heter det väl?
Bibel 2000 (- The Return)?
ska tyna bort
Ursprungligen postat av Gaffla
Det här tycker jag är fint sagt: Om du ser din oväns åsna ligga dignad under sin börda, så skall
du ingalunda lämna mannen ohulpen, utan hjälpa honom att lösa av
bördan.
ska tyna bort
Ursprungligen postat av Ron Obvious
Det här tycker jag är fint sagt: Om du ser din oväns åsna ligga dignad under sin börda, så skall
du ingalunda lämna mannen ohulpen, utan hjälpa honom att lösa av
bördan.
"Ohulpen"! Är du nere på 1917 års översättning nu?