Ja, vilken olycka. Jag har då aldrig hört talas om något liknande i rodelsammanhang. Undrar om de hinner ändra på något nu, eller låter banan fortsätta vara som den är. Jag vet ju att de kommer upp i höga hastigheter, men 144 km/h var extremt till och med för att vara rodel! Och precis i det avsnittet åker han då alltså förstås av.
Får hoppas rodeltävlingen går lugnare till nu då. Händer något mer i och med den där banan skulle det vara en skandal som överskuggade OS. Jag kan tänka mig att en hel del personal där sitter spänt nu, särskilt om det inte hinner ändras på något särskilt i banan.
Ursprungligen postat av Pingvin
De borde ju kunna bygga en överbyggnad på sluttampen (där olyckan skedde), så att det inte går att kastas ut från rodelbanan och in i de där pelarna.
Jo svårt att förstå att den ens är möjligt med en sådan där olycka. "Han förlorade kontrollen över sin släde i omkring 145 kilometer i timmen, åkte ur banan och kraschade med en stolpe.". I allt annat som störtlopp t.ex. bygger de en massa skyddsbarriärer men i rodel verkar det ju inte finnas något skydd alls.
Eller är det bara min svenska säkerhetsmentalitet som är fel ?
Nej, det låter ju vettigt. Det måste ju ha varit ett överseende. 140 km/h i sådana stolpar är ju döden. Vore jag ansvarig på plats där hade jag nog haft svårt för att låta tävlingen fortgå utan någon sorts åtgärd. Får se vad som görs.
Ursprungligen postat av WAR
Borde man inte ha såna där skummgummiskydd som finns runt liftstolpar runt ALLA stolpar i en rodelbana ?
Eller är det bara min svenska säkerhetsmentalitet som är fel ?
I 145 km/h hade det knappast hjälpt med skumgummiskydd.. stolparna borde inte finnas där öht. Men så här är det väl alltid, ingen kan ens föreställa sig att någon ska kastas ut från banan förrän det händer..
I 145 km/h hade det knappast hjälpt med skumgummiskydd.. stolparna borde inte finnas där öht. Men så här är det väl alltid, ingen kan ens föreställa sig att någon ska kastas ut från banan förrän det händer..
De som varit med i branschen kan mycket väl förstå vad som kan gå fel men när det är OS så kommer andra prioriteringar främst.
Ursprungligen postat av Hellfire
De som varit med i branschen kan mycket väl förstå vad som kan gå fel men när det är OS så kommer andra prioriteringar främst.
Det tror jag faktiskt inte. Att folk ramlar ur sin lilla släde i rodel och kastas omkring i banan är nog inte ovanligt i sporten, men att de verkligen slungas ur banan..? Det här låter som en sån där "varför har vi inte tänkt att det här kunde hända"-grej.
tycker jag!
Det tror jag faktiskt inte. Att folk ramlar ur sin lilla släde i rodel och kastas omkring i banan är nog inte ovanligt i sporten, men att de verkligen slungas ur banan..? Det här låter som en sån där "varför har vi inte tänkt att det här kunde hända"-grej.
tycker jag!
Ja, det känns så för mig med. Som sagt har jag inte hört talas om något liknande förr. Däremot, nu när det väl har hänt, skulle det förvåna mig om säkerheten med det där inte förändras på något vis framöver.
Ursprungligen postat av Jug
Ja, det känns så för mig med. Som sagt har jag inte hört talas om något liknande förr. Däremot, nu när det väl har hänt, skulle det förvåna mig om säkerheten med det där inte förändras på något vis framöver.
Ja. Det kan ju inte finnas några rimliga hinder för att t ex glasa in hela banan, från början till slut..
Nej har heller hört någon som åker ur banan. Men likt andra grenar så borde det finnas skydd om så händer. Just den här banan var ju också redan ifrågasatt som jag förstår utifrån att säkerheten var dålig. En sak att man aldrig kan gardera sig mot är att åkare bryter nacken i t.ex. snowboard men mot att sådana här saker händer kan man ju faktiskt skydda de aktiva, så kommer säkert att vidtas åtgärder.
Fattar inte att de inte byggde en mer U-formad bana så att åkaren inte kan slungas ut på det sättet. En vattenrutschbana i vilket badhus som helst har högre kanter och där har väl folk inte högre hastighet än 20 km/h. Här var det 150 km/h.
Ursprungligen postat av Pingvin
tycker jag!
Det har hänt förr, kommer ihåg för många år sedan när det visade ett reportage på SVT där någon hade slungats ur rodelbanan.
Ursprungligen postat av Hellfire
Det har hänt förr, kommer ihåg för många år sedan när det visade ett reportage på SVT där någon hade slungats ur rodelbanan.
Någon kan kanske kan gräva fram det ur arkiven?
AB skrev något om 1964 nu ser jag. Så visst, det har tydligen hänt något liknande minst en gång tidigare, även om det var längesedan.
Ursprungligen postat av Whaley
Nu är inte jag någon expert på Rodel men ser inte banan fullständigt livsfarlig ut? Kanten är ju oerhört låg och fullt med stolpar precis vid banans kant.
Fattar inte att de inte byggde en mer U-formad bana så att åkaren inte kan slungas ut på det sättet. En vattenrutschbana i vilket badhus som helst har högre kanter och där har väl folk inte högre hastighet än 20 km/h. Här var det 150 km/h.
Ja, precis, det hela känns konstigt. Och det är ju faktiskt inte så att de normalt inte tar säkerheten på allvar, det kan man ju se i allt ifrån Formel 1 till utförsåkning. Men det kanske helst ska hända olyckor först.
Ursprungligen postat av Jug
AB skrev något om 1964 nu ser jag. Så visst, det har tydligen hänt något liknande minst en gång tidigare, även om det var längesedan.
Okej, men så länge sedan var inte det inslaget
...det var ingen som dog då men de slungades ut ur rodelbanan så det kankse blir svårare att hitta?