Ursprungligen postat av Hellfire
När jag körde hem efter att ha handlat så är det en uppförsbacke som inte varit några problem köra upp för den tidigare men idag så efter att det snöat 20-30 cm innan så var det nyplogat men efter det kom det väl en halv cm och de hade väl inte hunnit sanda så det släppte så fort man nuddade gasen.
Det som gör det svårare är att det är ett farthinder/fartgupp precis i början av backen och då jag handlat så tog jag det försiktigt.
Det släppte och vart stopp oh jag fick backa ner och vända så jag körde tillbaka en bit och väntade ut tills det var mindre trafik och körde lite snabbare över fartguppen på 2:ans växel men det släppte igen såfort man nuddade gasen och tryckte in 3:ans växel och körde tills den nästan hostade av lågt varvtal, var i början av krönet längst upp av backen, och in med 2:an igen och med knappt styrfart kom jag uppför backen....
Dessa jävla farthinder som gör att man inte kan ha lite mer fart uppför backar när man behöver det
Fast jag förstår inte riktigt bil- och flyglobbyn här? Menar ni att gummidäcksfordon och flygplan inte drabbas av problem när stora mängder av snö faller? Har jag missförstått något?
Däremot tycker jag att den rälsbundna trafiken borde vara bättre rustad mot snökaos än vad den är idag. Varför inte exempelvis använda sådana där snöslungor som monteras i fronten och som gör att tåg kan åka genom tvåmeterssnö i typ Alaska. Överhuvudtaget behövs det mer satsningar på järnvägstrafiken än bara en räls utlagd på 1800-talet och flera decennier gamla vagnar och lok. Inte konstigt om det hela fallerar. Jämfört med järnvägarna på kontinenten ligger vi rätt långt efter.
Ursprungligen postat av Lengens
Fast jag förstår inte riktigt bil- och flyglobbyn här? Menar ni att gummidäcksfordon och flygplan inte drabbas av problem när stora mängder av snö faller? Har jag missförstått något?
Däremot tycker jag att den rälsbundna trafiken borde vara bättre rustad mot snökaos än vad den är idag. Varför inte exempelvis använda sådana där snöslungor som monteras i fronten och som gör att tåg kan åka genom tvåmeterssnö i typ Alaska. Överhuvudtaget behövs det mer satsningar på järnvägstrafiken än bara en räls utlagd på 1800-talet och flera decennier gamla vagnar och lok. Inte konstigt om det hela fallerar. Jämfört med järnvägarna på kontinenten ligger vi rätt långt efter.
Det har väl alltid varit problem med tågen när det faller mycket snö? Känns som om det är riktigt svårt att gardera sig emot men det är klart att bristen på satsningar har väl inte hjälpt direkt. Nu byggs ju rätt mycket järnväg och spår byts ut, nya tågset är beställda och nya spårvagnar till Göteborg men det dröjer innan de kommer tyvärr.
__________________ TO DO IS TO BE - Nietzsche
TO BE IS TO DO - Kant
DO BE DO BE DO - Sinatra
Här har det kommit runt 30 cm, sedan helgen. Skulle tippa på att det är drygt metern här nu...and still snowing.
Det verkar som dom kör allt dom har nu, och verkar fått undan mycket. Självklart går trafiken långsammare, sämre framkomlighet osv men det flyter på rätt bra måste jag säga.
Problemet är väl mest var dom ska göra av all snö..alltid är det nån som klagar att snöhögarna ligger i vägen.
Nu har dom börjat bredploga vägarna, det blir lite enklare när man kan mötas utan att ge sig iväg upp i drivorna. Dom flesta trottoarer är ff oplogade , så folk går ju ute på vägen. Vilket eg inte är något större problem, eftersom alla tar det lite lugnare nu.
Problemet är väl eg DOM JÄVLA IDIOTERNA som inte fattar att man får hålla undan vid möte, kör med dåliga däck och parkerar bilen som en säck potatis. Håll er inne för h-e..eller åk kommunalt.
Ursprungligen postat av Madicken
Här har det kommit runt 30 cm, sedan helgen. Skulle tippa på att det är drygt metern här nu...and still snowing.
Det verkar som dom kör allt dom har nu, och verkar fått undan mycket. Självklart går trafiken långsammare, sämre framkomlighet osv men det flyter på rätt bra måste jag säga.
Problemet är väl mest var dom ska göra av all snö..alltid är det nån som klagar att snöhögarna ligger i vägen.
Nu har dom börjat bredploga vägarna, det blir lite enklare när man kan mötas utan att ge sig iväg upp i drivorna. Dom flesta trottoarer är ff oplogade , så folk går ju ute på vägen. Vilket eg inte är något större problem, eftersom alla tar det lite lugnare nu.
Problemet är väl eg DOM JÄVLA IDIOTERNA som inte fattar att man får hålla undan vid möte, kör med dåliga däck och parkerar bilen som en säck potatis. Håll er inne för h-e..eller åk kommunalt.
Exactly! Jag siktar mitt på motorhuven tills de fattar att det kommer gå åt helvete, då får vi ned hastigheten och kan mötas på lika villkor. Burdust men effektivt.
__________________ A Quest For The Theory Of Everything
~~~ no strings attached ~~~
Ursprungligen postat av electronic
Exactly! Jag siktar mitt på motorhuven tills de fattar att det kommer gå åt helvete, då får vi ned hastigheten och kan mötas på lika villkor. Burdust men effektivt.
I morse var det mindre trafik och mindre köer än igår morse, jag blåste förbi snöplogen och några andra bilar och var på jobbet bra mycket tidigare än igår.
__________________ TO DO IS TO BE - Nietzsche
TO BE IS TO DO - Kant
DO BE DO BE DO - Sinatra
Ursprungligen postat av electronic
Så, med andra ord är det du som inte håller undan?
Ursprungligen postat av Taxen
Så, med andra ord är det du som inte håller undan?
I början av snökaoset höll jag undan tills det skrapade i dörrsidorna men märkte att många mötande höll sig mitt i vägen. Det verkade ju vara en bra taktik så då började jag göra likadant just mot dessa. När jag möter någon som är försiktig så respekterar jag det och håller också undan. Ungefär så.
Ursprungligen postat av WAR
Va ni gnäller, jag ligger enligt tabell trots allt.
Antar duinte är en av de tre bussar som stod på tvären och blockerade i miorse då? ollegans man blev omdirigerad pga att det var tvärstopp och hamnade i KÖN av köer från helvetet,
Streets are uneven when you're down
Ursprungligen postat av MMMistress
Antar duinte är en av de tre bussar som stod på tvären och blockerade i miorse då? ollegans man blev omdirigerad pga att det var tvärstopp och hamnade i KÖN av köer från helvetet,
Aldrig nånsin att det tar stopp för mig, här forceras snövallar, nerfallna träd på löpande band... önskar bara att jag hade dubbadedäck och en v plog längst fram på bussen.
__________________ "Your voice will seize so please stay off my back
Or I will attack and you don't want that" -Snap
"Greetings professor Falken, shall we play a game ?" -Wargames
En sak som jag inte förstår vad har hänt med Sverige hur kan vi bli lamslaget av en 0,5 till 1 meter snö helt plötsligt!!!???? Som att vi aldrig haft det förut! Vad är det som händer, måste ju vara på tok för mycket inkompetent folk med för HÖGA löner som har tagit över maktpositioner + den numera inkompetenta regeringen vi har nu som bara ser på medans Sverige avvecklas.
Jag börjar bli riktigt orolig för Sverige måtte inte moderaterna vinna nästa val = kört!
Politikerna i södra halvan av landet borde komma upp hit på studiebesök.
Allting fungerar,även när det snöar och är 30 grader kallt.
Jag brukar ofta tillhöra den hånflinande skaran,men det här är fullständigt åt helvete!
Sedan kan ju Banverket kalla in hela personalstyrkan och inte hålla på och fjanta med försvaret.
Frågan är väl om vi ska dimensionera resurserna efter en vinter som inträffar vart 20:e år eller acceptera lite olägenheter när den inträffar.
men jag fattar inte hur det kan bli så galet?
Hur är det i andra kalla länder? Stannar trafiken helt där? Går inga tunnelbanor, tåg eller bussar?
__________________ ~ I haven't got time for this Mickey Mouse bullshit! ~
Frågan är väl om vi ska dimensionera resurserna efter en vinter som inträffar vart 20:e år eller acceptera lite olägenheter när den inträffar.
En intressant fråga!
Jag har i alla fall konstaterat de glädjefyllda ansiktena hos de som kör stora SUV:ar. För det mesta har de ju ingen konkret nytta av sina bilar - egentligen. Men nu har de äntligen fått användning för goda terrängegenskaper.
Sen det här med snöskottning av tak är patetiskt
Finns hur mycket arbetslöst folk som helst bara att skicka upp dom och skotta!!! Om de vägrar ta av dom a-kassan!
Verkar ju helt sjukt dumsnålt att inte skotta taken för vad kostar det om de rasar!???
Facit i Kalmar i dag:
1 styck långtradare på tvären över E22 = helt stopp i riktning in mot stan.
2 bilar i kollision i stora stadsrondellen = helt stopp i båda riktningar
5-6 cm oplogad snö på samtliga gågator inne i stan = allt folk + cyklar + barnvagnar + bilar på de plogade bilvägarna
Dessutom rasade snö från tak 3 gånger på den timme jag tillbringade i stan
Jag har i alla fall konstaterat de glädjefyllda ansiktena hos de som kör stora SUV:ar. För det mesta har de ju ingen konkret nytta av sina bilar - egentligen. Men nu har de äntligen fått användning för goda terrängegenskaper.
Underbart med SUV bara att tuta och köra oavsett väder o vind.
__________________ "Your voice will seize so please stay off my back
Or I will attack and you don't want that" -Snap
"Greetings professor Falken, shall we play a game ?" -Wargames
När jag körde hem efter att ha handlat så är det en uppförsbacke som inte varit några problem köra upp för den tidigare men idag så efter att det snöat 20-30 cm innan så var det nyplogat men efter det kom det väl en halv cm och de hade väl inte hunnit sanda så det släppte så fort man nuddade gasen.
Det som gör det svårare är att det är ett farthinder/fartgupp precis i början av backen och då jag handlat så tog jag det försiktigt.
Det släppte och vart stopp oh jag fick backa ner och vända så jag körde tillbaka en bit och väntade ut tills det var mindre trafik och körde lite snabbare över fartguppen på 2:ans växel men det släppte igen såfort man nuddade gasen och tryckte in 3:ans växel och körde tills den nästan hostade av lågt varvtal, var i början av krönet längst upp av backen, och in med 2:an igen och med knappt styrfart kom jag uppför backen....
Dessa jävla farthinder som gör att man inte kan ha lite mer fart uppför backar när man behöver det
Var ute en sväng nyss och nu när de hunnit sanda så var dewt inte något problem alls med den backen samt en mycket brantare