AlltOmTV.se
Din oberoende guide i TV-träsket Mäklare

Gå tillbaka   AlltOmTV > TV-forum > Nyheter
Användarnamn
Lösenord

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 24/02-2010, 19:30   #126
Teka
teegeeack

Tekas avatar

Reg.datum: 03/08-2004
Citat:
Ursprungligen postat av Aspe
Det är ju faktiskt inte bara SJ och Sl som drabbats av problem. Vägar har varit avstängda, bilar har kört fast, olyckor har skett i halkan osv. Även flygplatser har varit avstängda i delar av Europa. Finland och Norge har samma problem med sin tågtrafik.

Jag håller med om att det vore absurt om SJ skulle dimensionera för så här extrema förhållanden. En hjälp vore också om folk till nästa gång kunde ta en klass 2-varning på allvar och fundera på om man verkligen behöver ge sig ut och resa. Då vore det kanske lättare att ta hand om de som verkligen måste fram, både på vägar och spår.

Det var någon som ringt in till morgonprogrammet på TV och förfasat sig över att de hade blivit fast på ett tåg med trasig toalett! Proportioner?
Fast lite hemskt är det ju ändå att folk sitter fast på ett tåg i tio timmar utan mat, vatten eller toa. Jag förstår att vädret medför problem för tågen och att stora förseningar inträffar, men det vore toppen om SJ kunde förbereda sig med att bunkra upp exempelvis dricksvatten på tågen när SMHI kommer med sina varningar av diverse klasser.

På tal om tågtoaletter så har förresten en kompis som jobbar på tåg berättat att i de tåg jag brukar åka så är toaletterna underdimensionerade för den långa sträckan som tågen kör.
Gammal 24/02-2010, 20:16   #127
pangpang
frisch & freundlich

pangpangs avatar

Reg.datum: 23/11-2003
Citat:
Ursprungligen postat av Teka
På tal om tågtoaletter så har förresten en kompis som jobbar på tåg berättat att i de tåg jag brukar åka så är toaletterna underdimensionerade för den långa sträckan som tågen kör.
Ø-tågen, eller hur?

De senaste veckorna har jag åkt en hel del på den sträckan och flera gånger har samtliga toaletter varit avstängda på grund av "tekniskt fel" eller liknande diffus anledning. Lagom kul om man ska åka mellan Göteborg och Köpenhamn.

De har ju dessutom knappast några utrymmen där man skulle kunna förvara dricksvatten. Det märks tydligt att de tågen är pendeltåg för kortare sträckor i första hand.
Gammal 24/02-2010, 20:20   #128
melicia
Frickis

melicias avatar

Reg.datum: 24/01-2008
Denna sak ligger bakom snökaoset måste vara det eftersom bara sverige, norge, danmark, finland, estland och ryssland har minusgrader i europa just nu medans tyskland mm har plus grader

"Sajten Pakistan Daily hävdar att USA och Norge är ansvariga för senaste tidens svåra köld i delar av världen. En ”högenergistråle”, uppsänd från norsk mark, ska ha punkterat termosfären. Rent nonsens, lyder svaret från Norge."

kan mycke väl stämma då USA fick 1 meter snö på 1 dag och sverige har en massa snö och norge har med snö och finland med tror jag! Men inte tyskland och holland för där är det en massa plusgrader!

Senaste redigerad av melicia den 24/02-2010 klockan 20:26.
melicia besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 24/02-2010, 20:37   #129
Linuxtjej
Egypten fantasten

Linuxtjejs avatar

Reg.datum: 10/05-2006
Skicka ett meddelande via ICQ till Linuxtjej
Bilder från snöröjning:
http://www.askjoh.se/2010_02_24_1.htm
Linuxtjej besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 24/02-2010, 20:45   #130
gully foyle
Candygram for Mongo!

gully foyles avatar

Reg.datum: 21/11-2009
Citat:
Ursprungligen postat av Meganeoman
skillnaden är att då skulle dom göra någonting åt problemet istället för att bara gapa!
Ah, just det förlåt, jag glömde: med den förra regeringen gick alla tåg i tid, alla tak var röjda och alla vägar var kristallklara. Alltid. Tänk vad snabbt jag glömmer hur bra vi hade det.

gully foyle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 25/02-2010, 12:56   #131
Läderlappen
Registered User

Läderlappens avatar

Reg.datum: 28/09-2009
Citat:
Ursprungligen postat av Teka
Fast lite hemskt är det ju ändå att folk sitter fast på ett tåg i tio timmar utan mat, vatten eller toa. Jag förstår att vädret medför problem för tågen och att stora förseningar inträffar, men det vore toppen om SJ kunde förbereda sig med att bunkra upp exempelvis dricksvatten på tågen när SMHI kommer med sina varningar av diverse klasser.

Det blir ett kul minne nästan direkt efter att det har hänt. Ett minne för livet. "Kommer du ihåg när vi satt fast på tåget hela natten den där kalla vintern 2010?"

Allvarligt talat, kan inte folk tagga ner lite. Kanske lätt för mig att säga som inte drabbats alls men det verkar ju inte klokt. Folk tar sig själva på för stort allvar.
Läderlappen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 25/02-2010, 12:59   #132
Jug
Pälsängel

Jugs avatar

Reg.datum: 29/09-2004
Skicka ett meddelande via MSN till Jug
Jag gillade inte ens att åka tåg så länge, så jag kan bara gissa hur det känns att sitta fast den tiden. Jag skulle nog aldrig mer vilja åka tåg efter en sådan händelse, det är knappt så att jag ens vill det längre själv.

För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till,
kan man hoppa upp och ner ett par, tre gånger liksom för att motionera sig.
Jug besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 25/02-2010, 13:00   #133
Läderlappen
Registered User

Läderlappens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Meganeoman
En sak som jag inte förstår vad har hänt med Sverige hur kan vi bli lamslaget av en 0,5 till 1 meter snö helt plötsligt!!!???? Som att vi aldrig haft det förut! Vad är det som händer, måste ju vara på tok för mycket inkompetent folk med för HÖGA löner som har tagit över maktpositioner + den numera inkompetenta regeringen vi har nu som bara ser på medans Sverige avvecklas.

Jag börjar bli riktigt orolig för Sverige måtte inte moderaterna vinna nästa val = kört!

Öh, du kan inte mena allvar?
Gammal 25/02-2010, 13:01   #134
Läderlappen
Registered User

Läderlappens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av WAR
Underbart med SUV bara att tuta och köra oavsett väder o vind.

Kanske det. Räcker dock bra med en vanlig 4-hjulsdriven bil. Då får man någorlunda prestanda och en rimlig förbrukning också.
Gammal 25/02-2010, 14:36   #135
melicia
Frickis

melicias avatar

Nu ska det bli regn och snö så de varnar för underkylt regn. Själv vill jag att berlins + 9 ska komma hit
Gammal 25/02-2010, 14:38   #136
dunet
Dunis onda kusin

dunets avatar

Reg.datum: 20/05-2004
Det snöar
dunet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 25/02-2010, 14:39   #137
odd molly
Registered User

odd mollys avatar

Reg.datum: 17/12-2006
Jag åker tåg!
Gammal 25/02-2010, 14:41   #138
Aspe
Köttfärssås-virtuåås

Aspes avatar

Reg.datum: 02/05-2002
Jättemycket snöfall här nu!
Aspe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 25/02-2010, 15:12   #139
Hellfire
somet!ng n!ce

Hellfires avatar

Reg.datum: 08/08-2004
tog ett par på när det snöade som värst idag...

Bifogad fil 204942
click to ZOOM

Bifogad fil 204943
click to ZOOM

. . . ❤❤❤♡♡❤❤❤
. .❤♡♡♡♡❤♡♡♡♡❤
. . ❤♡♡♡ ♡♡♡❤
. . . ❤♡♡♡♡♡♡❤
. . . . . ❤♡♡❤
. . . . . . .❤
. . . . . . kärlek
Spoiler:
➊➋➌➍ bingo

du har hittat en hemlig spoiler
Spoiler:

SECRET
⌬ ⌛ ☤ ⌛ ⌬
STASI ☭
⌬⌬⌬
WILL FAIL

:::

:::

Senaste redigerad av Hellfire den 27/02-2010 klockan 04:28.
Hellfire besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 25/02-2010, 15:57   #140
electronic
Anders Celsius d.y.

electronics avatar

Reg.datum: 14/04-2006
Citat:
Ursprungligen postat av Läderlappen
Kanske det. Räcker dock bra med en vanlig 4-hjulsdriven bil. Då får man någorlunda prestanda och en rimlig förbrukning också.

I så fall vill man nog ändå ha lite bättre markfrigång än vad en standardbil har. Åtminstone de ca 20 cm man får på en XC70, Allroad eller Outback. Annars riskerar man ju att fastna på underredet på en oplogad väg. Tror jag.
Gammal 25/02-2010, 18:42   #141
Carl76
James Bond Wannabe

Carl76s avatar

Reg.datum: 18/03-2007
Citat:
Ursprungligen postat av electronic
I så fall vill man nog ändå ha lite bättre markfrigång än vad en standardbil har. Åtminstone de ca 20 cm man får på en XC70, Allroad eller Outback. Annars riskerar man ju att fastna på underredet på en oplogad väg. Tror jag.

Stämmer bra, min Rs6:a känns lite låg när man ska försöka ta sig igenom plogvallar och köra på oplogade vägar, jag har ångrat mig flera gånger den här vintern att jag inte köpte en Allroad ist.

-Jeremy Clarkson
Carl76 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 25/02-2010, 20:37   #142
Läderlappen
Registered User

Läderlappens avatar

Nu bor ju jag i stan så jag åker aldrig på helt oplogade vägar. Som värst är det lite modd och på sånt underlag funkade min Audi Quattro perfekt. Fast bor man ute i terrängen så kanske det gör skillnad. Tror det är mer psykologiskt faktiskt.

En RS6:a är väl betydligt lägre än en standardbil så det var väl ett dåligt exempel. Eller ville du bara skryta lite?

Nytt för i vinter är att jag halkar runt i en bakhjulsdriven BMW... Inte lika optimalt, men nu är det snart över. Dröjer nog innan det blir så här igen.
Gammal 26/02-2010, 09:28   #143
Carl76
James Bond Wannabe

Carl76s avatar

Jag bor också i stan och har inte så stort problem med oplogade vägar förutom när jag ska hälsa på föräldrarna.
Problemet här i Stockholm är dom stora plogvallarna som kan vara ivägen ibland, där kan det skrapa i ordentligt.

Rs6:an är bara marginellt lägre än en standardbil, och för att att forcera plogvallarna utan att det skrapar i så skulle man behöva betydligt högre markfrigång.

Och då jag inte anser att det är någon större bedrift att åka omkring i en kombi med ett par år på nacken så var det inte skryt.

-Jeremy Clarkson
Gammal 26/02-2010, 10:41   #144
melicia
Frickis

melicias avatar

Snökaoset blir snart Tökaoset
Gammal 26/02-2010, 11:42   #145
Teka
teegeeack

Tekas avatar

Reg.datum: 03/08-2004
5-6 grader enligt smhi

Det har töat undan massvis idag! Fortsätter det såhär så dyker väl snart den försvunne hallandspojken upp igen.
Gammal 27/02-2010, 00:22   #146
Läderlappen
Registered User

Läderlappens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Carl76

Och då jag inte anser att det är någon större bedrift att åka omkring i en kombi med ett par år på nacken så var det inte skryt.

En 2-3 år gammal kombi alltså... Får jag köpa den för 250 tusen? Det är väl ett bra pris för en gammal kombi?

Du kan få den här fräsiga Volvon i utbyte. fräsig vit V70

Gammal 27/02-2010, 08:28   #147
Carl76
James Bond Wannabe

Carl76s avatar

Citat:
En 2-3 år gammal kombi alltså... Får jag köpa den för 250 tusen? Det är väl ett bra pris för en gammal kombi?

Hade den varit fyrhjulsdriven skulle jag slå till direkt...

-Jeremy Clarkson
Gammal 27/02-2010, 09:26   #148
electronic
Anders Celsius d.y.

electronics avatar

Reg.datum: 14/04-2006
Citat:

I dessa tider verkar det ostrategiskt att ha en bil som ser ut som en snödriva. En företagskontakt har gett mig ett riktigt lågt pris på en Volvo XC60 r-design(?) men jag är tveksam. Det har ryktats om kvalitetsproblem (everyone kan afford a Ford...).
Gammal 27/02-2010, 09:36   #149
Gaffla
~~~~~~~

Gafflas avatar

Reg.datum: 29/11-2002
Jag vill nu kalla det slaskkaoset istället. Fem plusgrader.
Gaffla besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 27/02-2010, 09:48   #150
Läderlappen
Registered User

Läderlappens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av electronic
I dessa tider verkar det ostrategiskt att ha en bil som ser ut som en snödriva. En företagskontakt har gett mig ett riktigt lågt pris på en Volvo XC60 r-design(?) men jag är tveksam. Det har ryktats om kvalitetsproblem (everyone kan afford a Ford...).

XC60 är väl helt ok, men jag skulle inte vilja ha en. Jag föredrar personbilar. Bättre väghållning, bättre prestanda, lägre bränsleförbrukning...

Det här med vinter är trots allt inte ett så stort problem ens med min bakhjulsdrivna kokainsläde. Antispinn och antisladd gör det väldigt enkelt och säkert.
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:32.