" Measure on illegal abortions heads to governor
The Utah Senate has joined the House in allowing homicide charges against expectant mothers who arrange illegal abortions.
The bill responds to a case in which a Vernal woman allegedly paid a man $150 to beat her and cause miscarriage but could not be charged. The Senate on Thursday approved HB12 on a vote of 24-4, criminalizing a woman's "intentional, knowing, or reckless act" leading to a pregnancy's illegal termination. It specifies that a woman cannot be prosecuted for arranging a legal abortion.
The measure now goes to Gov. Gary Herbert for final action.
Some Senate Democrats attempted a last-minute amendment to remove the word "reckless" from the list of criminal acts leading to miscarriage. They argued that criminalizing reckless acts leaves open the possibility of prosecutions against domestic violence victims who return to their abusers only to be beaten and lose the child.
"It's part of the cycle of domestic violence," said Sen. Luz Robles, D-Salt Lake City.
"I hope none of you ever have to face that situation," she said after realizing the majority would pass the bill as is, "or have a daughter facing that situation, or a granddaughter."
But the bill's sponsor, Sen. Margaret Dayton, R-Orem, said the bill doesn't target victims at all -- only those who arrange to terminate their pregnancies illegally.
"I know it's well-intentioned," Dayton said of the attempt to lift "reckless acts" from the bill,
Advertisement
"but I don't think we want to go down the road of carefully defining the behavior of a woman."
Robles and Sen. Ben McAdams said they had spoken to the bill's original sponsor, Rep. Carl Wimmer, R-Herriman, just before the debate and believed he would support the change on behalf of domestic violence victims. Dayton, though, said Wimmer sent her a text message during the debate asking her to press on.
Wimmer later said he had been open to the Democrats' suggestion, but it had come too late.
Ursprungligen postat av Gaffla
Det måste ju råda nån sorts begreppsförvirring här. Att misshandla någon för att framkalla missfall torde vara en form av abort. Och då blir lagförslaget mer begripligt sett ur abortmotståndarens synvinkel.
Men det ska inte sammanblandas med missfall som även heter spontanabort vilket ju antyder att det inträffar utan att någon gör något.
Det kan ju räcka med att jobba, tex. Eller gå på halt underlag.
Eller tycker du att det är ok att göra som kvinnan som är upphovet till lagen?
"Lagen växte fram efter att en 17-årig gravid kvinna betalade en man drygt 1000 kronor för att misshandla henne så att fostret skulle dö.
Hon var då gravid i sjunde månaden och förhindrade abort på laglig väg.
Barnet föddes en tid efteråt och adopterades bort.
När mannen som misshandlade dömdes till fängelse upptäckte åklagaren att kvinnan inte kunde dömas för något brott. "
och du tror att en 17-årig tjej är en kallblodig mördare? Hon levde ihop med en äldre man, han krävde att hon skulle göra sig av med barnet, annars skulle han lämna henne. Tror du inte att hon försökte framkalla abort för att hon var desperat? Varför ska man införa en lag bara för att hämnas på en 17-årig tjej?
Jag har läst lagtexten och den är otroligt otydlig. Problemet är ju att lagen säger att om man agerar vårdslöst så kan man dömas om man får missfall, alltså kan det räcka med att gå på halt underlag, ta ett glas vin (vilket jag givetvis inte tycker att man ska göra om man är gravid), glömma bälte, stanna hos en misshandlande man osv osv. Man definierar inte vad vårdslöst beteende är och då blir det ju upp till rätten att tolka och i princip kan det räcka med att man åker skridskor.
Ursprungligen postat av modesty123
och du tror att en 17-årig tjej är en kallblodig mördare? Hon levde ihop med en äldre man, han krävde att hon skulle göra sig av med barnet, annars skulle han lämna henne. Tror du inte att hon försökte framkalla abort för att hon var desperat? Varför ska man införa en lag bara för att hämnas på en 17-årig tjej?
Ja, stackars henne.
Att hon gjorde det för att den äldre mannen inte skulle lämna henne gör inte direkt att hon hamnar i bättre dagar. Jag struntar dock totalt i denna känslostörda kvinna. Hon går fri och ska så göra. Däremot kan lagen ändras så att inte fler kan ta livet av sina foster sent i graviditeten ostraffat.
Ursprungligen postat av Whaley
Ja, stackars henne.
Att hon gjorde det för att den äldre mannen inte skulle lämna henne gör inte direkt att hon hamnar i bättre dagar. Jag struntar dock totalt i denna känslostörda kvinna. Hon går fri och ska så göra. Däremot kan lagen ändras så att inte fler kan ta livet av sina foster sent i graviditeten ostraffat.
Jag försvar inte flickans beteende, men varför erbjöd inte samhället någon hjälp i stället så att hon slapp hamna i den här situationen? Du kan inte ha läst lagen speciellt noga. Lagen specificerar inte att det enbart handlar om missfall sent i graviditeten, den pratar om missfall rent generellt, även om det handlar i typ femte veckan. Dessutom specificerar den inte vad som är "vårdslöst" beteende, alltså skulle man kunna dömas för att man t ex åkt skridskor, åkt bil utan bälte osv. Det är det som är problemet.
Jag försvar inte flickans beteende, men varför erbjöd inte samhället någon hjälp i stället så att hon slapp hamna i den här situationen? Du kan inte ha läst lagen speciellt noga. Lagen specificerar inte att det enbart handlar om missfall sent i graviditeten, den pratar om missfall rent generellt, även om det handlar i typ femte veckan. Dessutom specificerar den inte vad som är "vårdslöst" beteende, alltså skulle man kunna dömas för att man t ex åkt skridskor, åkt bil utan bälte osv. Det är det som är problemet.
Jag lägger ingen värdering i om hon behövde hjälp och tycker inte att det har med saken att göra. I så fall skulle vi kunna göra alla brott lagliga eftersom det alltid finns psykfall som begår dessa.
Nej, jag har inte läst lagen alls och du har säkert rätt i delar av din kritik. Jag bara konstaterar att det inte är värdigt ett civiliserat samhälle att det är lagligt att ta livet av ett foster i nionde månaden.
Jag lägger ingen värdering i om hon behövde hjälp och tycker inte att det har med saken att göra. I så fall skulle vi kunna göra alla brott lagliga eftersom det alltid finns psykfall som begår dessa.
Nej, jag har inte läst lagen alls och du har säkert rätt i delar av din kritik. Jag bara konstaterar att det inte är värdigt ett civiliserat samhälle att det är lagligt att ta livet av ett foster i nionde månaden.
Nej, och det tror jag att vi är överens om. Jag tycker inte heller att man ska döda foster i nionde månaden. Men lagen talar ju inte om i vilket skede av graviditeten missfallet inträffar , det kan lika gärna vara i femte veckan som i 20:e veckan. Dessutom beskriver den inte vad som är vårdslöst beteende.
Jag har läst lagtexten och den är otroligt otydlig. Problemet är ju att lagen säger att om man agerar vårdslöst så kan man dömas om man får missfall, alltså kan det räcka med att gå på halt underlag, ta ett glas vin (vilket jag givetvis inte tycker att man ska göra om man är gravid), glömma bälte, stanna hos en misshandlande man osv osv. Man definierar inte vad vårdslöst beteende är och då blir det ju upp till rätten att tolka och i princip kan det räcka med att man åker skridskor.
Ursprungligen postat av Antiquus
Ja, har man en gnutta empatisk förmåga så tycker man synd om henne. Annars inte.
Jag skulle känna empati för henne om den äldre mannen hon levde med betalat någon för att misshandla henne.
Jag hade även känt empati för henne om det varit den äldre mannen som misshandlat henne.
Som situationen är nu så kan jag inte känna någon empati för henne.....möjligtvis för att hon är så störd i huvudet så hon kom på den här idén.
Och så ytterligare en gång för att vara tydlig: DET ÄR INTE EN LAG ÄN!!
__________________ I Am Human And I Need To Be Loved
Ursprungligen postat av Rampage76
Jag skulle känna empati för henne om den äldre mannen hon levde med betalat någon för att misshandla henne.
Jag hade även känt empati för henne om det varit den äldre mannen som misshandlat henne.
Som situationen är nu så kan jag inte känna någon empati för henne.....möjligtvis för att hon är så störd i huvudet så hon kom på den här idén.
Och så ytterligare en gång för att vara tydlig: DET ÄR INTE EN LAG ÄN!!
Det tragiska är väl att om hon fått göra en vanlig abort så hade situationen inte uppstått alls? Så visst är det synd om alla kvinnor (och män såklart) som tvingas föda barn de inte vill ha.
Ja det klart bästa hade ju varit om hon varit smart nog att göra abort i tid istället för att vänta till sjunde månaden och då göra det som hon gjorde.
__________________ I Am Human And I Need To Be Loved
Ursprungligen postat av Rampage76
Ja det klart bästa hade ju varit om hon varit smart nog att göra abort i tid istället för att vänta till sjunde månaden och då göra det som hon gjorde.
Smart nog? Du har verkligen ingen koll eller?
I Utah är abort enbart tillåtet om kvinnans liv är i fara, om hon blev våldtagen eller utsatt för incest. I övrigt är det olagligt.
Ursprungligen postat av ladywolf
Det tragiska är väl att om hon fått göra en vanlig abort så hade situationen inte uppstått alls? Så visst är det synd om alla kvinnor (och män såklart) som tvingas föda barn de inte vill ha.
Skillnaden är att ni kvinnor har 22 veckor (eller är det 28?) på er att avgöra om ni vill ha barnet eller inte.
Vi män har ingen rätt till abort över huvud taget. (vilket i och för sig är rätt)
Senaste redigerad av Whaley den 03/03-2010 klockan 10:46.
Skillnaden är att ni kvinnor har 22 veckor (eller är det 28?) på er att avgöra om ni vill ha barnet eller inte.
Vi män har ingen rätt till abort över huvud taget. (vilket i och för sig är rätt)
Det är en helt annan diskussion, även om jag tycker att män som tvingas bli pappor mot sin vilja utsätts för ett övergrepp på samma sätt som kvinnor som tvingas bli mammor.
I övrigt spekulerar du bara och jag tänker inte ens svara på det.