Emil Forselius, 35 har tagit sitt liv. Han hittades död i sitt hem. Bland hans filmer finns Tic Tac, som han fick en guldbagge för, Sprängaren och Beck-filmen Vita nätter. Annars har han gjort en hel del teater på sistone. Sorgligt.
Oerhört tråkigt för alla inblandade - hans sambo, barn och familj. Man önskar ju att han hade sökt mer hjälp, hur han än mådde och vad han än gick igenom.
Jag önskar själv att jag vore död så gott som varje dag, men att verkligen gå till praktisk handling...
Suicid är naturligtvis aldrig lätt att förstå, speciellt inte när det utifrån verkar som att personen har mycket att leva för. Om man vill skapa sig en förståelse för hur det kan vara att leva med känslan av att inte vilja leva rekommenderar jag verkligen Ann Heberleins "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva". Otroligt bra bok, jag lärde mig mycket av den.
Jag kan respektera ett logiskt resonemang som leder fram till ett rationellt beslut men det tillhör antagligen undantagen. Snarare skulle jag tro att ett självmord ofta beror på känslor och tankar som inte kan undanröjas varken med medicin eller samtal. Fruktansvärt att bära för anhöriga givetvis.
__________________ A Quest For The Theory Of Everything
~~~ no strings attached ~~~
Jag tycker så synd om denne unge man som tvingades lämna sin fru ensam med deras spädbarn. Jag hoppas att han belönas med en guldbagge retroaktivt som plåster på såren.
Ursprungligen postat av Whaley
Jag tycker så synd om denne unge man som tvingades lämna sin fru ensam med deras spädbarn. Jag hoppas att han belönas med en guldbagge retroaktivt som plåster på såren.
Whaley, det låter onekligen som att du raljerar över Forselius självmord. Men du kanske är alldeles uppriktig i din något naiva önskan om en postum guldbagge, vad vet jag?
Vår värld den bara snurrar fortare för varje dag
Är då så konstigt att nån människa vill hoppa av
Vi låser våra dörrar och vi stänger våra fönster
Så att ingenting runt omkring kan rubba våra mönster
Jag får dock inte ihop det när jag läser Expressen. Mamman ringer och han svarar inte. Hon sätter sig då och åker 10 mil (tror jag det var) och åker förbi hans Sambo för att hämta nyckeln och åker sedan hem till honom och hittar honom död.
Tragiskt! Men varför varför kontaktade Mamman inte Sambon istället för att åka så långt?
Ursprungligen postat av Mrs Lombard
Jag får dock inte ihop det när jag läser Expressen. Mamman ringer och han svarar inte. Hon sätter sig då och åker 10 mil (tror jag det var) och åker förbi hans Sambo för att hämta nyckeln och åker sedan hem till honom och hittar honom död.
Tragiskt! Men varför varför kontaktade Mamman inte Sambon istället för att åka så långt?
För att skona henne för vad mamman misstänke visade sig vara sant....
Så att ingenting runt omkring kan rubba våra mönster
Ursprungligen postat av Mrs Lombard
Enligt Aftonbladet så var sambon och lilla barnet och hälsade på släktingar någonstans, och han hittades i deras gemensamma hem. Då verkar det ju mer logiskt att mamman åker och kollar om hon var närmre.
Sorgligt alltihop förövrigt .
edit: ah nu när jag läser Jessis svar så kan det ju varit så förstås
Ursprungligen postat av Buttercup
Enligt Aftonbladet så var sambon och lilla barnet och hälsade på släktingar någonstans, och han hittades i deras gemensamma hem. Då verkar det ju mer logiskt att mamman åker och kollar om hon var närmre.
Sorgligt alltihop förövrigt .
edit: ah nu när jag läser Jessis svar så kan det ju varit så förstås
Tack, det låter som en rimlig förklaring. Så sorgligt när en ung människa som inte längre kan se en framtid framför sig och väljer att ta sitt liv. Han borde ha så mycket att leva för med sambo, barn och jobbet.