Ursprungligen postat av IsBjörn
Det handler inte alls om brott utan om att vissa personer har en samhällsfunktion där man skall vara ett föredöme. Det hade inte varit lämpligt om den svenska kungen ständigt reste till bordeller i Tyskland bara för att prostitution är tillåten där.
Som politiker kan man inte gång på gång tala för en sak och sedan göra precis tvärt om.
Så du tycker att Ohlys barn inte skall få den utbildning de vill ha för att deras pappa är politiker? De kanske inte alls håller med honom politiskt?
Det är ju inte Ohly själv som går i en privatskola, för mig är det en stor skillnad där.
Det är ju inte Ohly själv som går i en privatskola, för mig är det en stor skillnad där.
Barnen har ju praktiskt tagit varit myndiga (nåja, gymnasiet), så det är klart att de ska få rätt att välja skola oavsett var deras föräldrar befinner sig politiskt. Om det här är fallet så finns det inget alls att säga.
Men scenariot jag föreställer mig är (som ni förstår ) det motsatta; Ohlys barn har kanske präglats av sin farsas retorik att välja någon skola i ett utanförskapsområde för att leva som "verklighetens folk", men så har pappa Ohly plötsligt dragit öronen till sig och sagt "mja hehe, nej för fan ungar där kan ni inte gå" och tagit fram stora plånboken och installerat dem bland en massa rikemansbarn.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.
Ursprungligen postat av Gaffla
Men hur jävla svårt är det att veta skillnad på friskola och privatskola??
Det är mycket komplicerat. Ingen vet egentligen om de aktuella skolorna är privatskolor eller friskolor, i alla fall inte artikelförfattaren (eller jag).
Men det kvittar ju egentligen, det blir bara lite bättre om det råkar vara privatskolor och om Ohly alltså har betalat dyrt för nöjet att ha barnen på finskola. Är det "bara" friskolor (som Ohly också är emot) så blir det inte lika spektakulärt.
Barnen har ju praktiskt tagit varit myndiga (nåja, gymnasiet), så det är klart att de ska få rätt att välja skola oavsett var deras föräldrar befinner sig politiskt. Om det här är fallet så finns det inget alls att säga.
Men scenariot jag föreställer mig är (som ni förstår ) det motsatta; Ohlys barn har kanske präglats av sin farsas retorik att välja någon skola i ett utanförskapsområde för att leva som "verklighetens folk", men så har pappa Ohly plötsligt dragit öronen till sig och sagt "mja hehe, nej för fan ungar där kan ni inte gå" och tagit fram stora plånboken och installerat dem bland en massa rikemansbarn.
Är du säker på att det kostar pengar att gå i de aktuella skolorna?
Friskolor är förresten väldigt vanligt numera. Bara de senaste åren har det poppat upp ungefär tio friskolor i min hemkommun, att jämföra med när det tidigare endast fanns ett enda, kommunalt gymnasium. Friskola väljer man för att få gå i fräschare lokaler, för att de har egna halv-obskyra inriktningar mest för sakens skull, att berättiga sin egen existens (typ samhälle-kommunikation) eller för att de lockar med floskler i stil med "alla elever får studera i egen takt". Det kostar ingenting att gå i dessa skolor (förutom möjligen luncherna), utbildningen är skattefinansierad och ofta går skolorna med vinst.
Den kommunala gymnasieskolan i ett samhälle där det kryllar av friskolor är ju inte densamma som i ett samhälle där utbildningen är koncentrerad till de kommunala skolorna, det kan ju vem som helst förstå. Valfriheten i fråga om inriktningar och ämnen blir ju mindre för eleverna, när tio istället för en gymnasieskola delar på underlaget. Udda ämnen och inriktningar lär få stryka på foten.
Jag tycker det här är ett oerhört lamt smutskastningsförsök, i stil med det där med Monas väska. Situationen är sådan, att det finns ett byggprogram på Nackademin. Det finns säkert ett byggprogram på en kommunal skola också, men vad vet vi om huruvida Lill-Ohlys kompisar går där, de kanske bor närmare, Nackademin kanske lockat till sig de bästa lärarna? Helt säkert är det inte just detaljen att det är en friskola som varit avgörande.
Jag känner en folkpartist vars barn gått på en friskola. Det kostade ingenting men hon blev ändå ruinerad eftersom umgänget med de snofsiga friskolekompisarna gick ut på att sitta på Espresso House och göra grupparbeten. Mamman är folkpartist så hon får baske mig skylla sig själv!!!
Men flertalet föräldrar bara tittar på?
Föräldrarna kan väl lika lite se fram i tiden. Visst måste föräldrarna skriva under pappret men försöker de tvinga så blir det troligen väldigt fel.
Jag tycker det här är ett oerhört lamt smutskastningsförsök, i stil med det där med Monas väska. Situationen är sådan, att det finns ett byggprogram på Nackademin. Det finns säkert ett byggprogram på en kommunal skola också, men vad vet vi om huruvida Lill-Ohlys kompisar går där, de kanske bor närmare, Nackademin kanske lockat till sig de bästa lärarna? Helt säkert är det inte just detaljen att det är en friskola som varit avgörande.
Men det kan man ju säga om vad som helst? Monas väska, Peter Erikssons stadsjeep, rutavdraget, Ohlys lägenhetsklipp, Gudruns avancerade skatteplanering o s v, o s v. Hur går det till när väljarena till de här partierna bestämmer sig för att dra en gräns någonstans? Gudrun slängdes ju ut med huvudet före. Var det fel?
Men flertalet föräldrar bara tittar på?
Eh, ja. Jag har tre barn som valt till gymnasiet de senaste åtta åren. Det yngsta så sent som för en månad sedan.
Naturligtvis styr man lite som förälder men det går inte att tvinga en unge i den åldern till vad som helst. De fyller alltså 16 det år de väljer.
Ursprungligen postat av pangpang
Föräldrarna kan väl lika lite se fram i tiden. Visst måste föräldrarna skriva under pappret men försöker de tvinga så blir det troligen väldigt fel.
Tvinga? Bra föräldrar är väl inte främmande för att ge goda råd åtminstone. Och föräldrarna har väl något mer insikt om förutsättningar och möjligheter än en fjortonåring.
Ursprungligen postat av Pingvin
Men det kan man ju säga om vad som helst? Monas väska, Peter Erikssons stadsjeep, rutavdraget, Ohlys lägenhetsklipp, Gudruns avancerade skatteplanering o s v, o s v. Hur går det till när väljarena till de här partierna bestämmer sig för att dra en gräns någonstans? Gudrun slängdes ju ut med huvudet före. Var det fel?
Jaa du, det får väl varje väljare själv bestämma. Många vänsterväljare har nog förståelse för Lill-Ohlys beslut, han har nog sina skäl och kanske också för att man kanske tänker att friskolorna utarmar de kommunala skolorna, och alltså eventuellt gör kommunala skolan till ett sämre val än den varit om inte friskolorna existerat.
Det är väl ingen i den här röran som påstått att föräldrar inte ska ha åsikter.
Sen ska vi ju inte dra för stora växlar i hur stor betydelse gymnasievalet har för framtida karriärer, heller
Är det inte märkligt att en politiker skriver att han vill förbjuda privatskolor och när han tillfrågas om varför hans son går i privatskola väljer att inte "vilja prata om det". Det hade väl varit ett utmärkt tillfälle att utveckla sina tankar för att vi skall kunna rösta på hans förträffliga parti.
Är det inte märkligt att en politiker skriver att han vill förbjuda privatskolor och när han tillfrågas om varför hans son går i privatskola väljer att inte "vilja prata om det". Det hade väl varit ett utmärkt tillfälle att utveckla sina tankar för att vi skall kunna rösta på hans förträffliga parti.
Vad har andra människor att göra med vad hans son valt för skola? Lill-Ohly har mig veterligen inte valt att vara en offentlig person.
Naturligtvis styr man lite som förälder men det går inte att tvinga en unge i den åldern till vad som helst. De fyller alltså 16 det år de väljer.
Skrev jag tvinga någonstans?
Nåja femton då. Valet sker under slutet av höstterminen och början av vårterminen.
Ingen större skillnad i mognad.
Olof Palmes son valde heller inte att vara en offentlig person i Harvardhärvan, det var ju hans far som drev in honom i den.
För de som inte känner till detta:
Olof Palme anklagades under valrörelsen 1985 för skattefusk, under den så kallade Harvardaffären. Han skulle enligt beslut i skattemyndigheten ha fått ett talararvode vid Harvard University utbytt mot ett stipendium för sin son Joakim Palme vid det prestigefyllda universitetet. Olof Palmes överklagande av beslutet och alla övriga handlingar i ärendet stals vid ett inbrott på Länsrätten i omedelbar anslutning till mordet på Olof Palme (28 februari 1986). Därför kunde man aldrig inleda en förundersökning.
Förmodligen anser han att allmänheten ska skita i hans sons liv.
__________________ "Property is organized robbery." George Bernard Shaw
"Om livet inte går ihop med gällande ekonomiska lagar, är det då livet som har fel?"Lars Linder
Olof Palmes son valde heller inte att vara en offentlig person i Harvardhärvan, det var ju hans far som drev in honom i den.
Och?
Exakt. Om valet var Ohlys själv (om han var den som bestämde sig för att börja plugga på friskolan) hade diskussionen haft existensberättigande.